بازار گرم موسیقی ملل در تهران

در روزهای اخیر اجراهای خوبی را در حوزه موسیقی در تهران شاهد بودیم که می‌تواند نویدبخش روزهای بهتری برای موسیقی کشور ما نیز باشد. آذر ماه در حقیقت ماهی خوبی برای دوستداران موسیقی، خصوصا موسیقی دیگر کشورها بود. حضور یک گروه موسیقی از کشور آلمان در تالار بزرگ وزارت کشور و استقبال بی‌نظیر مردم از آن، نشان می‌دهد که اگر گروه‌های موسیقی از کشورهای دیگر و خصوصا کشورهایی که صاحب موسیقی هستند و امکانات آنها در زمینه موسیقی به مراتب از ما بهتر است، می‌تواند علاوه بر ایجاد علاقه بیشتر دوستداران موسیقی در کشور، دانش موسیقایی مردم را بالا ببرد. گروه موسیقی آلمانی «شیلر» به سرپرستی «کریستوفر ون دیلن» وقتی که میزان علاقه و استقبال بی‌نظیر مردم را دیدند، به گفته خودشان تعجب هم کردند. زیرا آنها انتظار نداشتند که نسل جوان امروز ایران با موسیقی غرب چنین آشنا باشد. این گروه که قرار بود فقط دو شب در تهران برنامه داشته باشند، وقتی استقبال ایرانی‌ها را دیدند، 3 شب دیگر هم برنامه‌هایشان را تمدید کردند.
شیلر پروژه کامل و مهم موسیقیدان آلمانی، کریستوفر ون دیلن است که کارهایی را در سبک الکترونیک منتشر کرده است و از سال ۱۹۹۸ با انتشار نخستین آلبوم توانسته وارد عرصه حرفه‌ای بازار موسیقی دنیا شود. «Friedrich Schiller» از شعرای بزرگ آلمانی در قرن ۱۷ بوده و اسم گروه Schiller برگرفته از اسم این شاعر است.
هنوز آذر به پایان نرسیده است که یک گروه دیگر البته این بار از کشورهای آسیایی در تهران برنامه اجرا است. اجرای موسیقی محلی قزاقستان در نیاوران گام دیگری برای ارتباط بیشتر اهالی موسیقی کشور ما با موسیقی دیگر ملل است. شاید امروزه دنیای مجازی به ظاهر فاصله‌ها را حذف کرده است و دوستداران موسیقی می‌توانند به راحتی هر نوع ملودی یا آهنگی را بخواهند به راحتی پیدا کنند. اما وقتی که اجراها زنده باشد و به اصطلاح رودر روی تماشاگران اجرا شود، بی‌تردید تاثیرگذاری آن بیشتر خواهد شد. گروه «ساری‌آقا» در نیاوران در بلندترین شب سال موسیقی ملی قزاقستان را برای ایرانی‌ها اجرا کرد.
این گروه در ادامه تفاهم همکاری‌های فرهنگی هنری بین ایران و قزاقستان و تبادل گروه‌های موسیقی دو کشور، به همت موسسه توسعه هنرهای معاصر به ایران دعوت شد، با اجرای قطعاتی از مناطق مختلف قزاقستان به صحنه رفت.
گروه «ساری آقا» برای اولین بار رپرتواری از موسیقی محلی قزاقستان را اجرا کرد. آنها آنسامبل خود را در دو بخش که هر بخش با 12 قطعه همراه بود، اجرا کردند. یکی از نکات جالب و قابل توجه این برنامه اجرای موسیقی آذری در میان دو بخش این کنسرت بود که کودکانی با سنین پایین حرکات موزون زیبایی از موسیقی آذری را به نمایش گذاشتند. اعضای این گروه را نوازندگان سازهای سنتی و مدرن این کشور مانند: کابیز (کمانچه قزاقی)، سیبیزگی (نی)، شان-کابیز (ساز دهنی)، ژتی گن (قانون)، دومبرا( دوتار قزاقی)، آدیرنا، شرتر ، دابیل( طبل) ، داویل پاز، کانیراو، آسا تایاک، تویاک تاس، کابیز-پریما (کمانچه جدید) و دامبرا-کانتراباس (دو تار بزرگ) تشکیل می‌دادند.