وزیر علوم: مسئله ای به نام دانشجوی ستاره دار نداریم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مدل پذیرش دانشجو در کشور تا سال 1400 تغییر می کند و فقط بر اساس آزمون سراسری نخواهد بود.
به گزارش ایرنا، دکتر منصور غلامی عصر جمعه در حاشیه مراسم افتتاح پروژه های علمی و رفاهی دانشگاه فردوسی مشهد طی گفت و گو با خبرنگاران افزود: وزارت علوم به تنهایی نمی تواند طرح تغییر مدل پذیرش دانشجو و حذف کنکور را اجرا کند و این مهم با همکاری سایر نهادها به ویژه وزارت آموزش و پرورش مسیر است.
وی اظهار کرد: تاکنون نشست هایی با نهادهای ذیربط برای تعریف مدل استاندارد پذیرش دانشجو برگزار شده است تا ملاک نمره دهی و ارزیابی دانش آموزان در دبیرستان ها برای ورود به دانشگاه‌ها تدوین و ارائه شود.
وزیر علوم با اشاره به مشکل دانشجویان ستاره دار گفت: مسئله ای به نام دانشجوی ستاره دار در آموزش عالی نداریم.


وی افزود: اینجانب در بدو ورود به این وزارتخانه متوجه شدم که پرونده پذیرش برخی داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها که تعدادشان محدود است، به دلیل فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی تکمیل نشده است. وی با بیان اینکه برای حل مشکل این تعداد تلاش های بسیار انجام شده است، اظهار کرد: در سال جاری با کمک مسئولان و نهادهای ذیربط مسائل این عده از داوطلبان حل شده و هر داوطلب که مدعی است نمره ورود به دانشگاه را اخذ کرده و به دلیل ستاره دار بودن از پذیرش وی جلوگیری شده است، می تواند به طور مستیم با اینجانب مکاتبه کند.
غلامی گفت: درخواست و مشکل برخی داوطلبان ورود به دانشگاهها که در سال‌های گذشته به دلیل ستاره دار بودن مانعی برای ورود آنها ایجاد شده نیز رسیدگی خواهد شد. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به برنامه های این وزارتخانه در دولت دوازدهم افزود: آموزش عالی کشور که بدنه فکری جامعه است علاوه بر آموزش دانش آموختگان باید در زمینه همکاری با محققان و حوزه صنعت نیز برای توجه به اشتغالزایی پیشگام باشد.
وی اظهار کرد: حضور در حوزه های فناوری، استفاده از فناوریهای جدید و تبدیل علم به فناوری و ثروت از ضرورت های حرکت در مسیر توسعه در دنیای امروز است که استادان توانمند و فرهیخته دانشگاه و دانشجویان تحصیل کرده نقش مهمی در تحقق این هدف دارند. وی گفت: حضور جامعه دانشگاهی در حوزه صنعت برای حل مسائل و مشکلات صنعت و جامعه از برنامه های وزارت علوم است که در این زمینه بهره گیری از دانشگاهها در صنایع توانمند و رقابت در عرصه اقتصادی مورد تاکید است.
غلامی با اشاره به نقش دانشگاههای نسل سوم در فناوری و کسب و کار افزود: توسعه فناوریها در عرصه کسب و کار، فعالیت شرکت های دانش بنیان، شتاب دهنده ها، استارت آپ ها، مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری از ویژگیهای این دانشگاهها به شمار می روند.
وی اظهار کرد: گرچه تعداد دانشگاههای نسل سوم در کشور محدود است اما تبدیل دانشگاهها به دانشگاه های نسل سوم با شتاب بیشتر در حال انجام است که در این راستا می توان به سه هزار شرکت دانش بنیان در کشور و موفقیت آنها به ویژه در حوزه آی.تی اشاره کرد. وزیر علوم نقشه جامع علمی کشور را یکی از سندهای درمان آموزش عالی دانست و گفت: برای اجرایی شدن سند چشم انداز علمی کشور و دانشگاهها در حوزه پژوهش، آموزش و برنامه ریزی تا سال 1400 از هیچ کوششی دریغ نخواهد شد.
وی افزود: تصور اینکه دولت باید کار ایجاد کند، غلط است و گرچه دولت باید زیرساخت ها را فراهم و از طرحها حمایت کند، اما دانش آموختگان دانشگاهها به جای مهاجرت باید از استعداد خود در کشور بهره بگیرند.