شانه 20هزارتوماني تخم‌مرغ بر زلف پريشان اقتصاد

گزارش‌های میدانی خبرگزاری‌‌ها حاکی از افزایش قیمت کالاهای پر‌مصرف در روزهای اخیر است و به نظر می‌رسد نوعی ر‌‌ها شدگی قیمت‌‌ها از سوی دولت و تصمیماتی چون تعیین نرخ از سوی واحدهای صنفی از یک سو و افزایش‌ قیمت خود‌سرانه در بازارهای شبه انحصاری از سوی دیگر شاخص قیمت‌‌ها را بالا برده و در این روز‌‌ها افزایش قیمت بی‌بهانه خودروهای داخلی‌، افزایش قیمت مسکن در برخی نقاط تهران، افزایش قیمت برنج برخی برند‌‌ها و تخم مرغ بیش از همه به چشم مردم و خبرنگاران آمده است! به گزارش «جوان» بر اساس گزارش میدانی خبرنگار تسنیم، انواع محصولات لبنی برخی شرکت‌ها، حتی با وجود تعیین قیمت از سوی سازمان حمایت افزایش قیمت داشته و این افزایش قیمت در حال تسری به سایر برند‌‌ها است. به عنوان مثال آخرین قیمت مصوب هر پاکت شیر نایلونی در پایگاه اطلاع‌رسانی قیمت کالا و خدمات درج‌شده 900گرمی 5/1 درصد هزار و 520 تومان است که اکنون در یک برند به هزار و 700 تومان و در برندی هزار و 800 تومان افزایش‌یافته است. 
آخرین قیمت شیر بطری پرچرب نیز در پایگاه اطلاع‌رسانی قیمت کالا و خدمات، 2 هزار و 440 تومان درج شده بوده که اکنون در برخی برند‌‌ها با افزایش دو مرحله‌ای به 3 هزار تومان افزایش‌ یافته است و این محصول در برندهای دیگر 2 هزار و 700 تومان به‌فروش می‌رسد. بنابر این گزارش قیمت انواع ماست نیز در هفته‌های گذشته افزایش‌یافته است به‌طوری که یکی از فروشندگان به تسنیم می‌گوید: باید به‌صورت هفتگی قیمت ماست را چک کنیم تا با ‌قیمت کمتری به‌فروش نرسد، زیرا هر از چند گاهی قیمت این محصول در برند‌های مختلف افزایش می‌یابد. وی می‌افزاید: قیمت یک ماست نیم‌کیلویی کم‌چرب در کمتر از یک هفته 500تومان افزایش یافت و از 2هزار و 500 تومان به 3 هزار تومان رسید. 
افزایش ۳۰۰ هزار تومانی تا ۵ میلیونی قیمت خودروهای داخلی 
خبرگزاری فارس نیز از افزایش ۳۰۰ هزار تومان تا ۵ میلیونی قیمت خودروهای داخلی در بازار خبر داده است. گفته می‌شود محدودیت عرضه این محصولات از سوی شرکت‌های خودروساز عامل اصلی افزایش قیمت در بازار بوده است. درعین‌حال نباید بخشنامه‌های جدید خودروسازان برای افزایش قیمت کارخانه‌ای محصولات‌شان را نیز نادیده گرفت. در این شرایط قیمت پژو۲۰۶ تیپ ۲ با افزایش ۵۰۰ هزار تومانی در بازار به ۳۴ میلیون تومان رسیده است. همچنین قیمت سمند EF7 نیز در بازار ۵۰۰ هزار تومان افزایش داشته و به ۳۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است. در مورد رنوکپچر نیز باید به افزایش ۳ میلیون تومانی قیمت این خودرو در بازار اشاره کرد که هم‌اکنون با قیمت ۱۲۸ میلیون تومان خریدوفروش می‌شود. 


طی روزهای جاری قیمت سوزوکی ویتارا نیز در بازار ۵ میلیون تومان افزایش یافت و به ۱۴۵میلیون تومان رسید. بررسی بازار خودروهای داخلی نشان می‌دهد قیمت ساندرو اتومات نیز افزایش ۳۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده و به 54/5 میلیون تومان رسیده است. ایران خودرو نیز از دیروز قیمت‌های جدید ۱۳ محصول خود را اجرایی کرد که براساس آن پژو ۴۰۵ حدود ۸۳۹ هزار تومان گران شد. 
به گفته یکی از اعضای کمیسیون اصل 90 مجلس، خودروسازان از دیوار بلند تعرفه‌های خودروهای خارجی برای گرانی استفاده کرده‌اند و لابد بعد از افزایش نرخ بنزین نیز به بهانه افزایش هزینه‌های حمل و نقل بار دیگر  محصولات خود را گران خواهند کرد! اما این تمام ماجرای گرانی‌های بدون علت که تنها تحت تأثیر روانی بودجه 97 و افزایش احتمالی قیمت بنزین و افزایش درآمدهای خاص دولت نیست‌. به نحوی که پر کشیدن قیمت تخم مرغ و رسیدن آن به کیلویی 7هزار تومان تعجب مردم را به همراه داشته است‌. رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه قیمت تخم مرغ در مرغداری به کیلویی 7هزار تومان رسیده است، گفته‌: بازار نهاده‌های دامی همچنان آشفته است. 
ناصر نبی‌پور در واکنش به افزایش قیمت تخم‌مرغ در بازار به حدود ۷۰۰ تومان، اظهار داشت: قیمت هر کیلوگرم از محصول در مرغداری به طور میانگین به 7هزار تومان رسیده است. دلیل نبی‌پور برای گرانی تخم مرغ البته متفاوت است‌. وی از شیوع بیماری حاد تنفسی در میان طیور و معدوم کردن 13 میلیون مرغ سخن می‌گوید: اصفهان نیز مشکوک به آلودگی به این بیماری است. نبی پور با اشاره به اینکه هم اکنون قیمت ذرت در بندر هزار و 100 تومان و کنجاله سویا هزار و 850 تومان است، افزود: ۱۰۰ تومان کرایه حمل نیز به این کالا‌‌ها می‌خورد و بنابراین قیمت هرکیلوگرم ذرت در در مرغداری هزار و20۰ تومان و کنجاله سویا هزارو950 تومان است. وی گفت: قیمت ذرت نسبت به دو ماه پیش حدود ۸۰ درصد گران شده و دو ماه گذشته نرخ این محصول ۸۰۰ تومان بوده است.  مسکن در رکود گران می‌شود!
در همین حال خبرگزاري مهر از تبانی بنگاه‌داران برای فریب خریداران در بازار مسکن خبر می‌دهد و از گرانی 20 درصد مسکن در برخی نقاط گزارش داده است. در این گزارش نیز آمده است‌: با وجود آنکه حجم معاملات مسکن در ماه‌های اخیر نسبت به تابستان کاهش چشمگیری داشته و بیم بازگشت رکود مسکن وجود دارد، برخی واحدهای مسکونی به تحریک برخی مشاوران املاک، گران شده است. در این گزارش آمده است‌: در مرداد ماه بیش از ۱۸ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی و در آبان ماه نزدیک به ۱۵ هزار واحد معامله شد اما این کاهش تقاضا منجر به کاهش قیمت عرضه نشده است! در این گزارش افزوده شده است‌: اعطای قطره چکانی تسهیلات مسکن صندوق یکم کارکرد معکوس داشته و سبب شده خانه‌‌هایی که پیش‌بینی می‌شود با استقبال مردم و خریداران مواجه شود، به تحریک برخی مشاوران املاک از سوی فروشنده‌‌ها گران‌تر شود و قیمت نهایی آن دسته از واحد‌‌هایی که با نارضایتی خانوار‌‌ها روبه رو است با فشار برخی از مشاوران املاک به حداقل برسد. سخنگوی دولت چهار‌‌شنبه گذشته در حاشیه جلسه هیئت دولت عنوان کرده بود دولت تحت هیچ شرایطی آماده نیست کالایی را گران کند اما طی هفته‌های اخیر قیمت برخی کالاهای اساسی گران شده و نرخ بعضی از آنها همچنان روبه افزایش است، کالا‌‌هایی که در سبد هزینه خانوار نقش مهمی دارند. 
همچنین طی هفته‌های اخیر قیمت برنج خارجی در بازار روند افزایشی به خود گرفته است؛ گزارش میدانی خبرنگار مهر نشان می‌دهد قیمت برنج هندی طی ۲۰ روز اخیر در بازار رشد چشمگیری داشته است. طبق گفته برخی مغازه داران قیمت هرکیسه ۱۰ کیلویی برنج هندی طی این مدت بین ۷ تا ۸ هزار تومان افزایش یافته است. همچنین برخی دیگر از مغازه داران عنوان کردند که نرخ هر کیسه ۱۰ کیلویی برنج هندی طی ۱۰ روز اخیر حدود ۵ هزار تومان گران شده است. به گفته برخی دیگر از مغازه‌داران، هر کیسه برنج ۱۰ کیلوگرمی هندی خاطره در این مدت بین ۳ تا ۴ هزار تومان افزایش قیمت داشته است. البته این ارقام افزایش قیمت‌‌ها در فروشگاه‌های بزرگ بسیار کمتر گزارش شده است. 
گفته می‌شود بخشی ازاین نابسامانی‌‌ها به عملکرد شورای اصناف باز می‌گردد زیرا بر اساس بخشنامه جدید به غیر از چند اتحادیه قیمت‌گذاری‌‌ها به اصناف واگذار شده و هر صنفی خود قیمت تعیین می‌کند‌، به عنوان مثال در حال حاضر واحدهای صنفی زیر مجموعه اتحادیه‌های قنادی و شیرینی، آرایشگران مردانه و زنانه، خشکشویی‌‌‌ها و...  از شمول قیمت‌گذاری خارج شده‌اند و خود واحد صنفی تعیین‌کننده قیمت کالا و خدمات است. مصطفی گواهی، رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه با انتقاد از اجرایی شدن این بخشنامه گفت: در حال حاضر قیمت ارائه خدمات در آرایشگاه‌‌‌ها از سوی خود واحد صنفی انجام می‌شود و از زمان اجرای این بخشنامه شکایات مردمی به اتحادیه به دلیل افزایش قیمت‌‌‌ها بسیار زیاد شده است. وی افزود: در حال حاضر هیچ واحد اندازه‌گیری قیمت برای ارائه خدمات آرایشگاه‌‌‌ها وجود ندارد و اگر هم شکایتی به اتحادیه شود، اتحادیه نمی‌تواند اقدامی انجام دهد. 
خبرگزاری تسنیم با بررسی قیمت‌‌ها در یک سال اخیر چنین گزارش داده است‌: براساس آمار وزارت صنعت از تغییرات قیمت انواع کالاهای اساسی و مهم در مهرماه امسال از مجموع 56 گروه کالایی قیمت 46 کالا رشد قابل توجهی را نسبت به مدت مشابه در سال گذشته تجربه است. مطابق این آمار در مهرماه امسال قیمت سیب زمینی38/9 درصد، گوجه فرنگی 24/2 درصد، لوبیا چیتی 27/5 درصد، پیاز 67/2 درصد، تیرآهن 66/7 درصد‌، جو 26/1 درصد، میلگرد 42/2 درصد، کره 21/9 درصد، گوشت گوساله 19/5 درصد و نبشی 28/6 درصد رشد داشته است. با این اوصاف به نظر می‌رسد که اوضاع بازارهای مصرف دچار نوعی ر‌‌هاشدگی و استقبال از تورم سال آینده شده‌اند که در اصلاح اقتصادی از آن به عنوان تحقق تورم انتظاری یاد می‌کنند و دولت باید برای کنترل این نوع تورم با توجه به حجم نقدینگی برنامه ریزی بیشتری کند وگرنه فعالان اقتصادی در فضای موجود هر یک بهانه‌ای برای بالا بردن قیمت‌های خود خواهند یافت و با اعمال نرخ‌های جدید بنزین در آن برهه نیز یک بار دیگر بهانه منطقی برای گرانی خواهند داشت!