تکميل پروژه‌هاي پايتخت با جذب سرمايه‌گذار


گروه اجتماعي: در روزهايي که اکثر مسئولان و ساکنان پايتخت هنوز درباره زمين لرزه تهران و معضل آلودگي صحبت مي‌کنند و نسبت به بحران احتمالي در آينده خبر مي‌دهند، سي و دومين جلسه شوراي شهر تهران ميزبان مسعود خوانساري، رئيس اتاق تهران بود. جلسه‌اي که در آن صحبت‌هايي پيرامون لزوم جذب سرمايه‌گذاري خارجي براي مديريت شهري با همکاري اتاق بازرگاني مطرح شد.
رييس اتاق بازرگاني تهران از اعلام آمادگي براي جذب سرمايه گذار خارجي در راستاي تکيمل پروژه‌هاي پايتخت خبر داد. مسعود خوانساري رييس اتاق بازگاني تهران صبح امروز مهمان شوراي شهر تهران بود و گفت: ظرفيت همکاري در حوزه جذب سرمايه گذار خارجي و حل مسئله کودکان کار وجود دارد. وي با بيان اينکه مي‌توانيم کار مشترکي در زمينه تکميل و بهره‌برداري از نمايشگاه شهر آفتاب با مديريت شهري تهران داشته باشيم، ادامه داد: سالانه نياز به 50 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري خارجي داريم که با توجه به ظرفيت‌هاي اتاق بازرگاني و همچنين کميته سرمايه‌گذاري خارجي مي‌توانيم در زمينه جذب سرمايه‌گذاري خارجي حضور فعالتري با شهرداري تهران داشته باشيم. خوانساري با بيان اينکه مي‌توانيم در جذب سرمايه گذار خارجي به مديريت شهري کمک کنيم، گفت: ‌بازرگانان اتاق بازرگاني در زمينه مسوليت اجتماعي بنگاه‌هاي اقتصادي نقش فعال دارند به گونه‌اي که در زمينه کودکان توافقاتي با کميته‌امداد انجام شده که با توجه به ورود مديريت شهري در اين بحث، اتاق بازرگاني ظرفيت آن را دارد که با مديريت شهري نيز همکاري‌ داشته باشيم. همچنين يک عضو شوراي اسلامي‌شهر تهران، ري و تجريش با اشاره به ظرفيت‌هاي اتاق بازرگاني براي ارتباط با دولت و کارگروه‌هاي همکاري‌هاي بين کشورها بر لزوم جذب سرمايه‌گذاري خارجي براي مديريت شهري با همکاري اتاق بازرگاني تاکيد کرد. به گزارش ايسنا، فراهاني در سي‌ودومين جلسه علني شوراي اسلامي‌شهر تهران، ري و تجريش با اشاره به صحبت‌هاي رييس اتاق بازرگاني تهران گفت: مي‌توان در مباحث مختلفي همچون حوزه گردشگري از ظرفيت‌هاي اتاق بازرگاني استفاده کرد. در ابتداي تشکيل پنجمين دوره شوراي اسلامي‌شهر تهران، ري و تجريش، اعلام کرديم که اين شورا در راستاي دانش پايه و براساس مباحث هوشمندسازي و جهاني کردن شهر تهران حرکت خواهد کرد. لذا براي تحقق اين وعده‌ها اتاق بازرگاني با ظرفيت‌هايي که دارد مي‌تواند فعاليت‌هاي خوب و مستمري را انجام دهد. وي افزود: متاسفانه‌امروز سهم جذب سرمايه‌گذاري خارجي در حوزه مديريت شهري تقريبا صفر است. حال آنکه پروژه‌هاي شهري به دليل محلي بودن و ساختار شهرداري تهران به عنوان يک نهاد عمومي‌غيردولتي به نوعي پروژه‌هاي مديريت شهري را در معرض کمترين ريسک سياسي قرار مي‌دهد، لذا جذابيت بيشتري براي سرمايه‌گذاري خارجي دارد. البته در اين راستا موانعي وجود دارد که‌اميدواريم با کمک اتاق بازرگاني و در قالب تشکيل کارگروه مشترک در جهت رفع موانع حرکت کنيم و شاهد جذب سرمايه‌گذاري خارجي در مديريت شهري باشيم.  افشين حبيب‌زاده نيز پس از صحبت‌هاي رييس اتاق بازرگاني تهران درخصوص تغيير کاربري‌هاي ساختمان‌هاي مسکوني به تجاري گفت: برابر طرح تفصيلي که بخشي از حقوق شهروندي است اين کار امکان‌پذير نيست و نمي‌توان به بهانه افزايش درآمد طرح تفصيلي را رعايت نکنيم. وي ادامه داد: اگر چنين اتفاقي در شهر روي دهد و طرح تفصيلي در تهران رعايت نشود به معناي اين است که هر شخص حقيقي و حقوقي مي‌تواند با پرداخت پول ساختمان خود را به تجاري تبديل کند. حتي در صورت رعايت پهنه در تغيير کاربري بايد ضوابط تعيين شده به طور کامل رعايت شود.
برنامه شورا برای جذب سرمایه‌گذار
شوراي شهر دور پنجم در تهران برنامه‌ريزي مشخصي براي جذب سرمايه‌گذاري دارد، اين موضوع از همان ابتدا در صحبت‌هاي مطرح شده از سوي اعضاي اين شورا مشخص است. محمد سالاري، عضو شوراي پنجم در گفتگو با خبرنگار «تجارت» مي‌گويد: در حال حاضر مديريت شهري و دور جديد شوراي شهر تمرکز ويژه‌اي بر موضوع اقتصاد شهر دارند. اعضاي شورا و مديران شهرداري در دوره فعلي صحبت‌هاي مختلفي درباره وضعيت اقتصادي مديريت شهري پايتخت داشته‌اند. پيش از اين کمتر توجهي به موضوع جذب سرمايه‌گذاري در مديريت شهري پايتخت مي‌شد و بيشتر درآمد شهرداري مربوط به حوزه‌هاي ساخت و ساز بود و تراکم‌فروشي‌هاي انجام شده موجب اشباع تهران در حوزه‌هاي درآمدزا شده است.
اين عضو شوراي شهر پايتخت ادامه داد: از طرف ديگر مجموعه گسترده‌اي از موانع براي ادامه اين روش در تهران وجود دارد. همچنين بسياري از هزينه‌هاي پايتخت طي تمام اين سال‌ها بر دوش شهرداري بوده و با وجود برخي تصدي‌گري‌ها در سطح تهران وجود دارد، اما رويه به اين صورت بوده که هزينه‌هاي آن بدون پرداخت بودجه همچنان بر دوش شهرداري تهران بوده است. علاوه بر اين‌ها موضوع حقوق کارمندان و نيروي انساني مجموعه مديريت شهري در پايتخت نيز هست که خود هزينه‌هاي زيادي را به شهرداري تحميل مي‌کند. وي ادامه داد: با وجود اين هزينه‌ها جذب سرمايه‌گذاري با همکاري تشکل‌هاي صنفي و اقتصادي و بخش خصوصي بويژه اتاق بازرگاني مي‌تواند از مهمترين اولويت‌هاي مديريت شهري در تهران باشد و موجب توسعه پايدار درآمدهاي شهرداري باشد. اين عضو شوراي شهر در ادامه گفت: پيش از اين راحت‌ترين راه براي کسب درآمد در شهرداري تهران از طريق فروش تراکم و مجوز ساخت و ساز صورت مي‌گرفت. با اين حال بودجه‌هاي شهر در سال‌هاي قبل همواره نياز به متمم پيدا کرده و حتي شهرداري بيشتر از حد مورد نياز و مورد تصويب شوراي شهر به فروش مجوز و تراکم مي‌پرداخت. سالاري ادامه داد: در دوره‌هاي گذشته هيچ کارگروهي براي بررسي و تحقيق و توسعه براي جذب سرمايه‌گذار در مديريت شهري تهران به فعاليت نمي‌پرداخت و برنامه‌اي براي درآمدزايي و کسب درآمد پايدار در تهران نمي‌شد. وي گفت: شرايط فعلي موقعيت خوبي براي حضور سرمايه‌گذاران بخش خصوصي و حتي سرمايه‌گذار خارجي در طرح‌هاي شهرداري تهران وجود دارد.
سالاري در ادامه درباره محورهاي مورد توجه براي جذب سرمايه‌گذار در تهران گفت: به علت اينکه پيش از اين کمتر توجهي به موضوع جذب سرمايه‌گذار شده، حوزه‌هاي زيادي براي اين منظور وجود دارد. به‌عنوان مثال حوزه حمل و نقل عمومي‌به ويژه مترو يکي از مهمترين بخش‌هايي است که براي حل معضل ترافيک و آلودگي هوا نيازمند جذب سرمايه‌گذار است. اين عضو شوراي شهر ادامه داد: در حوزه‌هاي مرتبط با گردشگري نيز تهران پتانسيل‌هاي خوبي براي جذب سرمايه‌گذار دارد چراکه هم مجموعه‌هاي طبيعي و هم مکان‌هاي تاريخي در پايتخت وجود دارد. وي ادامه داد: ما پتانسيل‌هاي زيادي نيز در حومه تهران داريم که هرچند خارج از هسته مرکزي شهر هستند اما توانايي ايجاد تفرجگاه‌هاي زيادي را دارد که مي‌تواند محلي براي تفريح شهروندان تهران در آخر هفته‌ها باشد. سالاري همچنين تصريح کرد: امکان ساخت مجموعه‌هايي در حوزه‌هاي آموزش و سلامت و حتي پسماند شهري نيز نياز زيادي به جذب سرمايه‌گذار داخلي و خارجي وجود دارد.