توقف تولید 25 خودرو بی‌کیفیت







مرجان اسلامی‌فر

«کنار گذاشتن ١٨ خودرو سواری و
٧ خودروی سنگین» خبری بود  که روز گذشته بازار خودرو و مردم را شوکه کرد.خودروهایی که سازمان ملی استاندارد دستور توقف تولید و واردات آنها را از ابتدای دی‌ماه داده است،صدای خیلی از خریدارانش را درآورده بود.کسانی‌که  ١٨ مدل خودروی سبک را طی سال‌های اخیر خریداری کرده بودند مرتب از بی‌کیفیت بودن این خودروها صحبت می‌کردند.با این توضیح و  به رغم مقاومت خودروسازان دیگر خودروهای غیراستاندارد MVM ۳۱۵سدان، MVM ۵۵۰، تیگو ۵، سایپا ۱۳۱ و سایپا ۱۳۲ دوگانه سوز، سایپا ۱۴۱ بنزینی و دوگانه سوز، آریو ۱۵۰۰ سی‌سی، پژو پارس با موتور XUM، وانت تک کابین و دو کابین مزدا بنزینی و دوگانه سوز، کارا ۱۷۰۰(بنزینی و دوگانه سوز)، آسا B ۵۰F، لیفان ۶۲۰، لیفان X۵۰، لیفان  X۶۰، جک J۵  وهیوندای i۱۰  از سوی شرکت‌های تولید کننده خودرو به فروش نمی‌رسد.در بین خودروهایی که دیگر نباید تولید شوند بیشترین سهم مربوط به شرکت‌های  کرمان موتور،مدیران خودرو  و سایپا است. البته این خداحافظی به
٢٥ خودرو فعلی  ختم نمی‌شود،سال آینده نیز در همین روزها تکلیف ١٨ خودرو دیگر مشخص خواهد شد.آنگونه که پیش‌بینی شده است تعداد قابل توجهی از خودروها دیگر اجازه تولید و واردات  نخواهند داشت.
سازمان ملی استاندارد از سال ٩٣ برای حذف خودروهای غیراستاندارد برنامه‌ریزی کرد.لذا قدم به قدم با ارتقای سطح استانداردها خودروهایی که نتوانستند از سد استانداردها بگذرند کنار گذاشته شدند.برای سال آینده هم تعداد استانداردهای خودرویی  به
٨٥ رسیده است،از این‌رو خیلی از خودروها نمی‌توانند استانداردهای سختگیرانه را پشت سر بگذارند. شرکت‌های خودرویی هم می‌دانند که سازمان ملی استاندارد از موضع خود عقب نشینی نمی‌کند و آنها  چاره‌ای جز توقف تولید ندارند.
18خودرو دیگر هم در فهرست توقف
پیمان پیرایش مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد در گفت‌و‌گو اختصاصی با روزنامه ایران گفت:شرکت‌های خودرویی چند ماهی است که از کنار گذاشتن ١٨ خودرو سواری اطلاع داشتند.لذا خبر توقف تولید و واردات برای آنها جدید نیست.البته مقاومت‌های زیادی از سوی خودروسازان وجود داشت  که این تصمیم گرفته نشود اما ما طبق وظایف قانونی خود حرکت کردیم. از این‌رو در این تصمیم هیچ اغماضی نخواهیم داشت و شرکت‌ها از اول دی‌ماه اجازه تولید خودروهای غیراستاندارد که به آن اشاره شده است را ندارند.
وی با بیان این‌که خودروسازان باید طبق زمانبندی تعیین شده،عملیات ارتقای کیفیت سایر محصولات خود را انجام دهند تصریح کرد:خودروهایی که امکان ارتقا به ٨٥ استاندارد جدید را نداشته باشند سال آینده کنار گذاشته خواهند شد.لذا به نظر می‌رسد در همین تعدادی که روز گذشته اطلاع‌رسانی شد،دی‌ماه سال آینده با خودروهای داخلی و وارداتی خداحافظی کنیم چرا که امکان پاس کردن استانداردها را ندارند.
وی با بیان این‌که در جلسه شورای سیاست‌گذاری خودرو مصوب شد، خودروسازان از ابتدای دی‌ماه، تولید خودروهای غیراستاندارد را متوقف کنند خاطرنشان کرد:اگر از بین
١٨ خودروی عنوان شده،خودرویی به فروش برسد،قطعاً جزو موجودی انبار است.شماره شاسی خودروها با پلیس هماهنگ شده است.لذا هیچ تخلفی صورت نخواهد گرفت.چرا که تنها ثبت نامی‌های قبل از دی‌ماه می‌توانند خودروهای خود را تحویل بگیرند.
پیرایش در ادامه گفت‌و‌گوی خود به این موضوع اشاره کرد که تعهد شرکت‌های خودرو یی به ثبت نام‌های قبلی به قوت خود باقی است.بر این اساس اگر از بین ١٨ خودرو سواری،مردم در انبارهای خودروسازان محصولی دیدند قبل از ابتدای دی‌ماه بوده است.ما در این خصوص نظارت کافی داریم.اگر کسی خودروهای غیراستاندارد اعلام شده را در خطوط تولید دید به سازمان استاندارد اطلاع دهد. وی با بیان این‌که جلسات مختلف با ایران خودرو و سایپا گذاشته شد تا محصولات غیراستاندارد خود را از خط تولید خارج کنند اظهار داشت:خودروسازان برای محصولاتی که کنار گذاشته شده است هنوز جایگزینی در نظر نگرفتند،تصور می‌کنم پایان سال‌جاری برخی از شرکت‌ها خودروهای جدید و جایگزین خود را معرفی کنند.
مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد در پاسخ به این سؤال که خودروهایی که غیراستاندارد عنوان شده از سوی شرکت بازرسی کیفیت دو ستاره دریافت کردند،حال این امر با غیراستاندارد بودن خودرو‌ها منافات ندارد متذکر شد: ستاره خودروها بی‌ارتباط با استاندارد نیست و بازرسی‌هایی که برای ارائه ستاره صورت می‌گیرد از طرف مجموعه همکار ما است.اما شاخص‌های سازمان استاندارد با شرکت بازرسی کیفیت متفاوت است.به عنوان مثال شرکت بازرسی کیفیت خودروها را سه ماه بعد از تحویل مورد بررسی قرار می‌دهد (از سوی مردم)که چه ایرادهایی داشته است و با توجه به سایر شاخص‌ها ستاره می‌دهد اما استاندارد مسائل کیفیت جهانی را در نظر می‌گیرد.
وی با بیان این‌که خودروسازان به صورت اتوماتیک وار برای ارتقای کیفیت خودرو‌ها اقدام نمی‌کنند گفت:اگر سازمان ملی استاندارد در این حوزه ورود نکند کیفیت خودروها در مسیر ارتقا قرار نمی‌گیرد.باید پذیرفت بخشی از این مشکل به جهت رقابتی نبودن بازار است.اگر بازار خودروهای کمتر از ٦٠ میلیون تومان رقابتی بود کیفیت خودروها افزایش پیدا می‌کرد.
خودروسازان زیر بار نمی‌روند
این اتفاق باعث شد تأثیر حذف
١٨ خودرو سواری را از فعالان بازار هم پیگیری کنیم.محمد ساجدی یکی از کارشناسان بازار خودرو در ابتدای صحبت هایش  اجرای این قانون را محال خواند و گفت:بعید می‌دانم خودروسازان،١٨ خودرو را کنار بگذارند چرا که سود آنها در فروش خودروهایی چون ٤٠٥ و پراید است.اما اگر چنین امری اتفاق بیفتد قیمت خودروهای غیراستاندارد در بازار با کاهش قیمت موقت روبه‌رو خواهد شد اما سایر خودروها در بازار گران می‌شود.
وی ادامه داد:کاهش قیمت خودروهای کنار گذاشته شده ادامه‌دار نخواهد بود.این امر تا زمانی است که محصول جدید وارد بازار شود.اگر محصول جدید معرفی نشود قیمت آن خودروها هم گران خواهد شد چرا که مردم دنبال خودروهای ارزان قیمت هستند و برایشان کیفیت در رتبه‌های پایین‌تر است.وقتی چنین اتفاقی رخ دهد قیمت ١٨ خودرو هم گران خواهد شد.وی تأکید کرد:بازار هنوز هیچ واکنشی به توقف خط تولید ١٨ خودرو سواری نشان نداده است.
واکنش‌های خودروسازان
در حالیکه سازمان ملی استاندارد یکی از بزرگترین اقدام‌های ملی خود را انجام داده است خودروسازان واکنش نشان دادند و این اقدام به مذاقشان خوش نیامده است.یکی از شرکت‌ها عنوان کرده است که ما تاکنون مصوبه توقف تولید و واردات برخی از محصولات خود که اکنون لقب غیراستاندارد را گرفته است از سازمان ملی استاندارد دریافت نکردیم.لذا معلوم نیست که این مصوبه با موافقت کدام بخش‌ها بوده است.
یکی دیگر از شرکت‌ها نیز عنوان کرد:تمام خودروها مطابق با استاندارد است و هیچ مشکلی در واردات
و یا حتی شماره‌گذاری وجود ندارد لذا به نظر می‌رسد که سازمان ملی استاندارد اشتباه کرده است.
در این میان خودروهای سنگین هم از ذره بین سازمان ملی استاندار در امان نبودند.بر این اساس کشنده نیمه تریلر آکسور مدل ۱۸۴۳ LS، کامیون فاقد اتاق بار دانگ فنگ مدل K۱۰۵۱S، کشنده نیمه تریلر اسکانیا مدل R۴۴۰LA، کشنده نیمه تریلر اسکانیا مدل R۴۶۰LA‌،کشنده نیمه تریلر FAW مدل J۶-CA ۴۲۵۰،کشنده نیمه تریلر FAW مدل J۶-CA۴۱۸۰ و اتوبوس بین شهری درسا، خودروهای سنگینی هستند که از ابتدای دی‌ماه سال‌جاری بر اساس مصوبه مربوط به توقف خط  تولید خودروهای غیراستاندارد با توقف خط تولید روبه‌رو شده‌اند.

نیم نگاه
خودروهای غیراستاندارد MVM ۳۱۵سدان، MVM ۵۵۰، تیگو ۵، سایپا ۱۳۱ و سایپا ۱۳۲ دوگانه سوز، سایپا ۱۴۱ بنزینی و دوگانه سوز، آریو ۱۵۰۰ سی‌سی، پژو پارس با موتور XUM، وانت تک کابین و دو کابین مزدا بنزینی و دوگانه سوز، کارا ۱۷۰۰(بنزینی و دوگانه سوز)، آسا B ۵۰F، لیفان ۶۲۰، لیفان X۵۰، لیفان  X۶۰، جک J۵  وهیوندای i۱۰  از سوی شرکت‌های تولید کننده خودرو به فروش نمی‌رسد