کي رأي داديد که حالا پشيمانيد؟!

سخنگوي دولت ديروز سلبريتي‌هايي را كه اين روزها در فضاي مجازي از رأي دادن به روحاني اظهار پشيماني مي‌كنند، با لحن تند اما قابل تأملي به تمسخر گرفت: «شما كي رأي داديد كه حالا پشيمان شده‌ايد؟!» اين نكته مخاطب را به ياد فتنه 88 و برخي دستگيرشدگان آشوب‌هاي خياباني آن زمان مي‌اندازد كه با بررسي شناسنامه‌هايشان معلوم شد، اصلاً رأي نداده بوده‌اند، اما براي آشوب پا به ركاب بودند! در واقع به نظر مي‌رسد بيشتر كساني كه آشوب خيابان و آشوب فضاي مجازي را هدايت مي‌كنند، در كار اصلي كه «حضور در صحنه همراهي با مردم» باشد، غايب هستند اما در آنچه به دولت‌ها و نظام آسيب بزند، حاضرند!
نكته ديگر اينكه اصلاح‌طلبان ناب نمي‌توانند از دولت دوازدهم اظهار پشيماني كنند زيرا خود، بخشي از آن و منتفع و برخوردار از آن هستند و اگر حالا بخش لوكس اين اصلاح‌طلبي ساز پشيماني كوك كرده‌ است، نشانه فهم نادرست از ساز و كار دولت‌ها در نظام جمهوري اسلامي است و البته سخنگوي دولت حق دارد به اين بخش لوكس بگويد شما كي رأي داديد كه حالا پشيمانيد.  واكنش سخنگوي دولت به آن دسته از حاميان ديروز و منتقدان امروز بود كه خود را پشيمان از رأي به روحاني عنوان مي‌كنند؛  چهره‌هاي معروف هنري، ورزشي، سياسي و ... كه اكنون با راه اندازي كمپين«پشيمانم» اعتراض خود را به عملكرد دولت خصوصاً در حوزه اقتصادي ابراز مي‌دارند. بخش طنز اين ماجرا آنجاست كه تا ديروز برخي از اصلاح طلبان به اصطلاح «همچنان پشتيبان»، اين كمپين‌ها را « دسيسه» جناح مقابل ناميدند و اكنون سخنگوي دولت با خط بطلان بر اين توهمات ساختگي، از اساس منكر رأي‌دادن چنين چهره‌هايي به دكتر روحاني مي‌شود. 
نوبخت گفت: « مردم هنوز دولت را دوست دارند و اگر عده‌اي عنوان مي‌كنند كه پشيمان هستند به نظر مي‌رسد بايد از آنان پرسيد كه شما كي رأي داديد كه حالا پشيمان هستيد؟» پشيماني‌ها از رأي به روحاني از سوي چهره‌هاي مشخصي جرقه‌زده شد؛ هويت‌هاي معلومي از چهره‌هاي معروف فوتباليست و بازيگر كه نه تنها ارديبهشت 96 خود به حسن روحاني رأي دادند، بلكه ديگران را هم تشويق به اين امر كردند و محبوبيت و شهرت خود را پاي جمع‌آوري رأي براي روحاني گذاشتند و حالا چون به دليل موج گراني‌ها نادم از رأي‌شان به روحاني هستند، به آنها گفته شد كه مگر شما اصلاً رأي هم داده‌ايد؟!
سلبريتي‌ها براي اصلاح‌طلبان فقط وقتي محترم بودند كه هشتك روحاني مچكريم و با روحاني تا 1400 مي‌زدند؛ همان‌ها وقتي هشتك ما پشيمانيم مي‌زنند، اصلاح‌طلبان با عباراتي همچون «سلبريتي‌هاي ايراني فاقد دانش عميق هستند»، «پشيمان‌ها جوگير هستند»، «پشيمان‌ها دسيسه‌گر هستند» و... به آنها حمله مي‌كنند. شايد اين روزها حاميان روحاني كمي از رفتاري را كه در پنج سال اخير با منتقدان دولت توسط دولتمردان با ادبيات تند و غيرمحترمانه و حتي بدوبيراه و ناسزا عليه منتقدين همراه شد، درك كنند. ‌   چرايي علت افزايش عوارض خروج از كشور


سخنگوي دولت در ادامه در پاسخ به پرسشي درباره علت افزايش عوارض خروج از كشور، بيان كرد: در كشورهاي ديگر كسي ارز جابه‌جا نمي‌كند چرا كه همه كارت دارند اما در كشور ما 7 ميليارد دلار ارز خرج مي‌شود. ما كه نفت را نمي‌دهيم و با چمدان پول را تحويل نمي‌گيريم، پس اگر عده‌اي شبانه به كشورهاي همسايه سفر مي‌كنند، با چمدان پر از قاچاق كالا باز مي‌گردند و از سويي ما مي‌گوييم توليد داخلي رونق پيدا كند، اما بايد گفت كه آيا با اين روش‌ها مي‌شود توليد داخلي را رونق داد؟ نوبخت تصريح كرد: ما نفس اين سفرها را نفي نمي‌كنيم اما بايد زندگي كارگران را هم در نظر بگيريم چرا كه بازار از كالاهاي قاچاق پر شده است و البته در خصوص قانون افزايش عوارض خروج از كشور استثناهايي هم از قبيل دانشجويان و برخي ديگر از افراد وجود دارد. ‌   وزير اطلاعات درباره شنود شفاف‌سازي كند
نوبخت در واكنش به سخنان سخنگوي قوه قضائيه مبني بر اينكه دولت خودش متقاضي امر شنود است، اظهار كرد: دستگاهي كه بايد درباره چنين چيزي سخن بگويد وزارت اطلاعات است و من انتظار دارم وزير اطلاعات درباره اين موضوع پاسخ روشني بدهد و البته همه شما مي‌دانيد كه اين دولت به دنبال اينكه يك شهروند چه صحبتي مي‌كند، نيست، چرا كه ما به حقوق شهروندان احترام مي‌گذاريم اما باز هم از وزير اطلاعات درخواست مي‌كنم كه درباره اين موضوع توضيح دهد. سخنگوي دولت با اشاره به بودجه‌اي كه دولت به حوزه‌هاي علميه اختصاص مي‌دهد، گفت: در اينكه طلاب با حداقل‌ها در حال كسب معارف و علوم ديني هستند ترديدي نيست و اينكه دولت پول اينها را قطع كند نيز فعلاً در نظام تصميم‌گيري ما قرار ندارد، البته كه بخشي از وجوهات طلاب نيز از ساير منابع تأمين مي‌شود. 
وي ادامه داد: نفس كمك كردن به اين مراكز علمي قابل زير سوال بردن نيست اما اينكه دولت بيشتر از اين به آنان كمك كند هم ميسر نيست و بايد نظارتي از سوي دولت وجود داشته باشد كه هزينه‌كردها مشخص شود و آنان نيز پاسخگو باشند. نوبخت در پاسخ به پرسشي درباره اينكه چرا در ماه‌هاي اخير شاهد برگزاري ديدارهاي متعدد با مهدي كروبي بوده‌ايم اما ديداري با ميرحسين موسوي انجام نشده است، اظهار كرد: در اين زمينه دبير شوراي عالي امنيت ملي يا سخنگوي تعيين شده آن بايد اطلاع‌رساني كند اما من مي‌گويم كه درباره هر سه نفر از محصوران اين تصميم گرفته شده و خودم نيز تصور مي‌كردم كه براي هر سه نفر آنان ديدارها انجام شود اما پيگيري‌هاي لازم را انجام خواهم داد. 
سخنگوي دولت در پاسخ به پرسشي درباره مشكلات ايران و عربستان، گفت: ما مشكل‌مان با مردم و كشور عربستان نيست بلكه با سياست‌هاي غيرانساني در عربستان مخالف هستيم و آنچه در چارچوب عرف ديپلماتيك بتوانيم انجام دهيم، انجام مي‌دهيم چرا كه مردان ديپلماتيك شجاعي داريم.