وزن حقیقی و حقوقی‌ها در بورس

سهامداران حقیقی و حقوقی در بازار سهام همیشه از سهم نامتعادلی در میان معاملات برخوردار بوده‌اند. حال آمار معاملات آذر‌ماه نشان می‌دهد: ۵۷ درصد معاملات در آذرماه توسط اشخاص حقوقی و ۴۳ درصد معاملات توسط اشخاص حقیقی صورت گرفته است. به گزارش ایبنا، معاملات بازار سهام در آذر‌ماه نشان می‌دهد که ۵۷ درصد معاملات توسط اشخاص حقوقی و ۴۳ درصد معاملات توسط اشخاص حقیقی صورت گرفته و در خالص معاملات برابر با ۳۳۵۱ میلیارد ریال از مالکیت اشخاص حقوقی کاهش و به مالکیت اشخاص حقیقی افزوده شده است. این گزارش می‌افزاید: آذر‌ماه اشخاص حقیقی ۴۶ درصد خرید‌ها و ۴۰ درصد فروش‌ها را به خود اختصاص داده‌اند و حقوقی‌های بازار نیز سهم ۵۴ درصدی از خرید و ۶۰ درصدی از فروش‌ها را به نام خود ثبت کردند. همچنین اشخاص حقیقی طی آذر‌ماه مالکیت خود در سهام ۲۲ گروه را اضافه کردند که در خالص خریدها گروه‌های فلزات اساسی با ۸۶۷ میلیارد ریال، استخراج کانه‌های فلزی با ۷۹۱ میلیارد ریال، فعالیت‌های کمکی به نهادهای مالی واسط با ۷۷۳ میلیارد ریال، شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی با ۴۲۲ میلیارد ریال و اطلاعات و ارتباطات با ۳۳۵ میلیارد ریال قرار دارند. بنابر این گزارش حقوقی‌ها مالکیت خود را در ۱۷ صنعت افزایش دادند و پنج گروه اول که بیشترین تغییر مالکیت از حقیقی به حقوقی را داشته‌اند شامل سرمایه‌گذاری‌ها با ۲۲۷ میلیارد ریال، رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن با ۱۹۵ میلیارد ریال، ماشین آلات و دستگاه‌های برقی با ۱۱۷ میلیارد ریال، قند و شکر با ۶۴ میلیارد ریال و سایر محصولات کانی غیر‌فلزی ۵۷ میلیارد ریال می‌شود.
۲۷ درصد معاملات در اختیار پنج کارگزار
از سوی دیگر، آمار معاملات ۹ ماهه ۹۶ نشان می‌دهد سهم معاملات برخط از معاملات نرمال 78/28 درصد بوده است. در ۹ ماهه اول سال ۱۳۹۶ از ۱۰۶ کارگزار فعال در بورس، ۱۰۵ کارگزار در معاملات آنلاین فعال بوده‌اند. بر اساس این گزارش 83/38 درصد از کل معاملات الکترونیکی در پنج کارگزاری انجام شده است که به ترتیب کارگزاری‌های مفید با 06/20 درصد، آگاه با 39/6 درصد، فارابی با 51/5 درصد، مبین سرمایه با 48/3 درصد و بانک کشاورزی با 39/3 درصد رتبه‌های اول تا پنجم را به نام خود ثبت کردند. همچنین از کل معاملات، بیش از ۱۸۲ هزار میلیارد ریال خرید و فروش الکترونیکی بوده است که حدود 28/21 درصد کل خرید و فروش است. بنابراین گزارش ارزش کل خرید و فروش ۱۰۵ کارگزار فعال بورس تهران در ۹ ماهه اول سال۹۶، بیش از ۸۵۵ هزار میلیارد ریال بوده است. براین اساس ارزش خرید و فروش خرد و بلوک معادل 93/73 درصد کل معاملات بوده است. همچنین ارزش خرید و فروش عمده 62/9 درصد از معاملات و ارزش کل سایر ابزارهای نوین مالی 4/16 درصد از کل معاملات را به خود اختصاص داده است. این گزارش می‌افزاید: تعداد پنج شرکت کارگزاری 63/27 درصد کل ارزش معاملات را در ۹ ماهه اول سال ۱۳۹۶ به خود اختصاص دادند. شرکت‌های کارگزاری صبا تامین با 68/5 درصد، کارگزاری مفید با 21/5 درصد، کارگزاری‌های بانک رفاه کارگران و بانک کشاورزی به طور مشترک با 75/4 درصد، کارگزاری شهر با 93/3 درصد و کارگزاری آگاه با 31/3 درصد در رتبه‌های اول تا پنجم این جدول قرار دارند.
منشا رونق بازار سهام
در همین ارتباط مدیرعامل سابق فرابورس عنوان کرد: گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌ها که در ماه جاری منتشر می‌شود، به طور قطع حاوی اطلاعات خوبی خواهد بود که می‌تواند به رونق بیشتر بازار سرمایه کمک کند. مصطفی امید قائمی، مدیرعامل سابق فرابورس در خصوص روند صعودی بازار با تاکید بر شتاب مناسب قیمت‌ها در بازار سهام به عصر بازار، گفت: با توجه به شرایط بنیادی مناسب سهام، هدف سرمایه‌گذاران در شرایط روز گذشته بازار ورود به شرکت‌های بزرگ، ریشه‌دار و با بنیه مالی قوی است. وی با تاکید به اینکه رشد قیمت فلزات پایه در بازارهای جهانی و افزایش نرخ دلار مهم‌ترین دلایل رشد بازار هستند، گفت: کاهش نرخ سود بانکی در داخل کشور، تغییر برابری نرخ دلار نسبت به سایر ارز‌ها، افزایش قیمت‌های جهانی و... همه و همه اتفاقات خوشایندی بوده که رونق بازار سرمایه را به دنبال داشته است. این کارشناس در ادامه اظهار داشت: نرخ دلار و نرخ جهانی محصولات پایه به نقطه با ثباتی رسیده و ممکن است مدت زمانی را در همین محدوده‌ها نوسان داشته باشند. امید قائمی درخصوص قیمت محصولات پایه در بازارهای جهانی گفت: به نظر می‌رسد این قیمت‌ها بعد از نوسان‌های مکرر در ماه‌های ابتدای سال جاری، از این به بعد تا حدی به شرایط با ثبات برسند و با توجه به اینکه بخش اعظمی از شرکت‌های بورسی وابسته به بازار کالاهای پایه هستند این موضوع می‌تواند برای آنها خوشایند باشد. وی عامل مهم دیگر را برای بازار سرمایه گزارش‌های دوره‌ای دانست و گفت: گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌ها که در ماه جاری منتشر می‌شود، به طور قطع حاوی اطلاعات خوبی خواهد بود که می‌تواند به رونق بیشتر بازار کمک کند. قائمی در خصوص گزارش‌های ۹ ماهه و عملکرد خوب صنایع گفت: احتمالا گزارش‌های ۹ ماهه به نسبت مدت مشابه در سال قبل بهتر خواهد بود. به‌عنوان مثال، شرکت‌های فعال در صنعت مس، روی، فولاد و برقی از نظر صورت‌های مالی در شرایط مطلوب‌تری نسبت به قبل به سر می‌برند و در شرکت‌های وابسته به نفت مانند پالایشگاهی‌ها و پتروشیمی نیز می‌توان شرایط بهتری را متصور بود. وی با اشاره به اینکه بازار سرمایه به ماه‌های پایانی سال نزدیک می‌شود، افزود: معمولا در ماه‌های پایانی سال فشار عرضه‌ها از ناحیه صندوق‌ها و بیمه‌ها به دلیل ایفای تعهدات در شب عید افزایش خواهد یافت و این موضوع نیز نکته‌ای است که سرمایه‌گذاران باید آن را مورد توجه قرار دهند. این کارشناس بازار سرمایه در پایان پیش‌بینی کرد: بازار سرمایه ماه‌های پایانی امسال را به تکیه بر عوامل بنیادی شاهد رشد و رونق پایداری خواهد بود.