قول مساعد شریعتمداری برای آزاد شدن واردات خودرو؛

گروه صنعت- به زودی با آغاز مجدد ثبت‌سفارش جدید برای واردات خودرو شاهد ترکیدن حباب قیمتی و کاهش نرخ این محصولات در بازار خواهیم بود.گفته می‌شود به دنبال قول وزیر صنعت در ابلاغ دستورالعمل جدید واردات خودرو، قفل سایت ثبت‌سفارش روز گذشته برای تویوتا باز شده است، اما ظاهرا موانعی در باز شدن این سایت وجود دارد که به گفته وزیر صنعت باید برطرف شود.
حدود شش ماه از بسته شدن سایت ثبت‌سفارش واردات خودرو می‌گذرد و در نهایت پس از انتقادات بسیار به این موضوع وزیر صنعت در جلسه کمیسیون اصل 90 از ابلاغ دستور‌العمل جدید واردات خودرو در روز گذشته خبر داد. اعلام همین موضوع قفل سایت ثبت‌سفارش را باز کرد، ودر مرحله اول سایت ثبت‌سفارش برای شرکت تویوتا باز شده است.گفته شد روز گذشته وزیر صنعت قول ابلاغ مصوبه باز شدن این سایت درهیات دولت را داده بود اما ظاهرا موانعی وجود دارد که باید برطرف شود.
آنچه گذشت
وزارت صنعت، معدن و تجارت از تیر‌ماه امسال با هدف ساماندهی واردات خودرو، ثبت‌سفارش جدید برای واردات این محصول را متوقف کرد.


این اقدام اگرچه تاثیری بر روند واردات خودروهای ثبت‌سفارش شده در پیش از این تاریخ به کشور نداشت و حتی در هشت ماهه امسال نیز واردات خودرو بیش از مدت مشابه سال گذشته بود اما باعث شد برخی واردکنندگان خودرو با هدف سودجویی و همچنین فشار بر دولت، عرضه خودروهای وارداتی به بازار را متوقف کنند.
این موضوع به هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا در بازار خودروهای وارداتی و افزایش حباب‌گونه‌ و جهشی قیمت خودروهای وارداتی در چند هفته اخیر را به دنبال داشت تا جایی‌که به گفته فعالان بازار خودرو در یکی دو هفته گذشته خودروهای وارداتی قیمت دقیق و مشخصی در بازار نداشته و فروشندگان قیمت‌های مختلف و به اصطلاح «پرتی» را برای این محصول عنوان می‌کردند.
این در حالی بود که مجتبی خسروتاج، رییس سازمان توسعه تجارت و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت‌ چندی پیش در نشست خبری اخیر خود تاکید کرد: «در هشت ماهه امسال ۵۴ هزار دستگاه خودرو به کشور وارد شده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۲۶ درصد یعنی ۹۰۰۰ دستگاه افزایش داشته است.»
مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت نیزگفت: بعد از ابلاغ مصوبه دولت برای واردات خودرو، سایت را براساس مفاد مصوبه باز می‌کنیم.
علی علی‌آبادی فراهانی در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه تا این لحظه مصوبه واردات خودرو به ما ابلاغ نشده است، گفت: مصوبه توسط دولت ابلاغ می‌شود و تا این لحظه هیچ مصوبه‌ای به ما ابلاغ نشده است.
مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت افزود: بعد از اینکه مصوبه دولت در مورد واردات خودرو به ما ابلاغ شود سایت ثبت‌سفارش را برای همه خودرو‌ها باز می‌کنیم.
وی با تاکید بر اینکه باز شدن سایت ثبت‌سفارش واردات خودرو منوط به ابلاغ مصوبه دولت است، گفت: در صورت ابلاغ این مصوبه سایت ثبت‌سفارش مطابق تک‌تک مفاد مصوبه دولت و برای همه خودروهای تویوتا، آرین موتور، پرشیا و هیوندا به طور یکسان باز می‌شود و این طور نیست که این سایت برای خودروی خاصی باز شود.
در این شرایط براساس جدیدترین اخبار به دست‌ آمده با تصویب و ابلاغ دستورالعمل جدید ساماندهی واردات خودرو از سوی دولت، طی این روزها سایت ثبت‌سفارش واردات خودرو مجددا فعال خواهد شد.
فعالان بازار خودروهای وارداتی معتقدند باز شدن مجدد ثبت‌سفارش باعث از بین رفتن جو روانی افزایش قیمت‌ها و همچنین آغاز مجدد عرضه این محصولات از سوی واردکنندگان خواهد شد بنابراین در روزهای آینده باید شاهد ترکیدن حباب قیمتی خودروهای وارداتی و روند کاهش قیمت‌ها در این بازار باشیم.
گفته می‌شود بر اساس دستورالعمل جدید، خودروهای با حجم موتور بالاتر از ۲۵۰۰ سی‌سی همچنان اجازه واردات ندارند و ارزش آن نباید بالاتر از ۴۰هزار دلار باشد؛ بنابراین بنز، بی‌ام‌و و لکسوس وارد نمی‌شوند.
قول وزیر صنعت برای بازگشایی سایت ثبت‌سفارش خودرو
رییس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو گفت: «محمد شریعتمداری» وزیر صنعت، معدن و تجارت در جریان برگزاری جلسه کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی از بازگشایی سایت ثبت‌سفارش خودروهای خارجی (ثبت‌سفارش) خبر داد.
فرهاد احتشام‌زاد در خصوص گمانه‌زنی برخی رسانه‌ها از تعرفه‌های جدید واردات خودرو، افزود: هنوز تعرفه‌های جدید ابلاغ نشده، باید صبر کنیم و منتظر باشیم تا تعرفه‌های جدید ابلاغ و پس از آن در خصوص این نرخ‌ها اظهار‌نظر کنیم.
به گفته وی، سقف قیمتی خودروها در تصمیم جدید دولت 40 هزار دلار در نظر گرفته شده و با این شرایط باید با خودروهایی نظیر بنز، بی. ام. دابلیو، پورشه و لکسوس در خیابان‌ها و جاده‌ها خداحافظی کنیم.
رییس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو ادامه داد: هرچند شاهد گسترش حضور برندهای خوب خارجی در بازار هستیم، اما شاید از این پس حضور پر‌رنگ‌تر فرانسوی‌ها و کره‌ای‌ها را شاهد باشیم.
در همین پیوند، «کورش طواحن» نمایشگاه‌دار و واردکننده خودروهای خارجی به ایرنا گفت: هر آنچه درخصوص نرخ تعرفه‌های جدید می‌شنویم، فعلا در حد شایعه است و تا زمانی که چیزی ابلاغ نشود، وضعیت جدید بازار نامشخص خواهد بود.
وی بیان داشت: به دلیل بسته بودن سایت ثبت‌سفارش، در ماه‌های گذشته شاهد رشد چشمگیر قیمتی خودروهای مدل 2017 و مدل‌های قدیمی‌تر کم‌کارکرد بوده‌ایم.
طواحن تصریح کرد: شایعات مطرح شده درباره قرار دادن سقف قیمتی برای خودروها تا 40 هزار دلار، منجر به رشد تا 40 درصدی قیمت خودروهایی نظیر بی.‌ام. دابلیو و لکسوس در بازار شده است.
وی پیش‌بینی کرد با اعلام نرخ‌های تعرفه‌های جدید و تغییرات قیمت ارز، رشد چشمگیر قیمت‌ها را شاهد باشیم که به طور قطع با توجه به شرایط فعلی اقتصادی کشور خود را در کاهش تقاضای بازار و همچنین هدایت تقاضا به سمت خودروهای فرانسوی، کره‌ای و حتی چینی نشان خواهد داد. شنیده‌ها حاکی است بر اساس دستور‌العمل جدید، خودروهای با حجم موتور بالاتر از ۲۵۰۰ سی‌سی همچنان اجازه واردات ندارند و ارزش آن نباید بالاتر از ۴۰هزار دلار باشد که البته هیچ مرجعی آن را تایید نکرده است.
از ابتدای سال جاری تا پایان 28 آذرماه 58 هزار و 637 دستگاه انواع خودرو به ارزش یک میلیارد و 559 میلیون دلار وارد کشور شده است.