فهرست گروه های یارانه بگیر در سال 97

در حالی که طبق لایحه بودجه 97 که دو هفته قبل ارائه شد، منابع لازم برای پرداخت یارانه برای فقط 40 میلیون نفر در نظر گرفته شده بود، وزیر کار رسما اعلام کرد که این 40 میلیون نفر چه کسانی هستند. به گفته ربیعی، افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی، زنان سرپرست خانوار، روستاییان دارای مشکلات اقتصادی، بازنشستگان، ایثارگران، افراد دارای بیماری های خاص و عشایر گروه هایی هستند که در سال آینده یارانه خواهند گرفت.
9 گروه یارانه بگیر در سال 97
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، ربیعی سه شنبه شب در برنامه گفت وگوی ویژه خبری،  با بیان این که بی سیاست کار کردن چیزی جز از هم پاشیدگی در پی نخواهد داشت افزود: هم اکنون حدود چهار میلیون و 700 هزار نفر تحت پوشش کمیته امداد، سه میلیون و 600 هزار نفر تحت پوشش سازمان بهزیستی و سه میلیون زن سرپرست خانوار را شناسایی کرده ایم. علاوه بر این تعداد، حدود هشت میلیون نفر روستایی را که با مشکلات اقتصادی روبه رو شده اند، شناسایی کرده ایم. این ها تنها بخشی از جمعیت نیازمندی است که باید از آنان حمایت شود. او گفت: با احتساب بازنشستگان، ایثارگران، بیماران خاص و عشایر حدود 40 میلیون نیازمند توسط پایگاه اطلاعاتی رفاه ایرانیان شناسایی شده اند.
حساب بانکی متقاضیان یارانه بررسی می شود


گفتنی است طبق توضیحات پیشین رئیس سازمان برنامه، به جز گروه های شناسایی شده (40 میلیون نفر فوق) چنان چه فردی خواهان دریافت یارانه باشد باید درخواست بدهد. برخی نیز پیشنهاد کردند که این افراد باید از طریق نهادهای حمایتی مثل کمیته امداد، اعلام نیاز به یارانه کنند.در این باره، ربیعی گفت: در شناسایی افراد در ابتدا به‌سراغ حساب های بانکی آن ها نمی‌رویم و این تأکید رئیس جمهور محترم است. اما ممکن است حساب بانکی کسانی که درخواست دریافت یارانه داشته باشند، بررسی شود. به گزارش تسنیم، به گفته ربیعی، هم اکنون اطلاعات رفاهی ایرانیان برای ارزیابی افراد به‌صورت شفاف در اختیار ما قرار گرفته است.
پرداخت 715 هزار تومان به هر خانوار در لایه اول
وی در ادامه سخنانش گفت: برنامه تازه تدوین شده ما مبتنی بر سه لایه است؛ اول رسیدگی به مردمی که هرگز توانمند نمی شوند و دایم نیازمند حمایت هستند، لایه دوم بخش میانی است که از حمایت متوسط ما بهره مند هستند و در نهایت لایه سوم لایه خروجی است که به توانمندسازی نیازمندان می انجامد.
به گفته وی، در لایه اول حداقل دستمزد فرد شاخص قرار می‌‌گیرد و از آن به‌عنوان حمایت کف اجتماعی یاد خواهد شد به‌گونه‌ای که یک خانواده پنج نفره در این لایحه حدود 700هزار تومان دریافت می کنند. در لایه دوم تا کف اجتماعی، افراد حمایت می شوند و در لایه سوم همان‌گونه که گفته شد، افراد را با مباحث اشتغال به توانمندسازی نزدیک و به‌مرور از لایه‌بندی خارج می‌کنیم. وی افزود: در برنامه طبقه‌بندی انجام‌شده، در طبقه میانی فاصله‌ها پر می‌شود. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده این برنامه‌ها کاملاً قابل اجراست. پایگاه رفاهی اطلاعات ایرانیان ابزار مناسبی است و می‌توان با هدف شناسایی افراد طبقات مختلف برای برنامه حذف فقر از داده‌های این پایگاه کمک گرفت. وزیر رفاه گفت: میزان افراد حذف‌شده از یارانه‌ها با هماهنگی مجلس شورای اسلامی بررسی و اعلام خواهد شد.