نوبت مرگ جبهه النصره

گروه بین الملل-پس از این که نیروهای مقاومت به وارد آوردن ضربات مهلک به تکفیری ها در مناطق تحت اشغال آن ها در سوریه موفق و داعشی ها تار و مار شدند؛ نوبت  به دیگر تروریست ها از جمله جبهه النصره رسیده است. بی دلیل نیست که روز گذشته والری گراسیموف، رئیس ستاد کل ارتش روسیه نیز ماموریت اصلی کشورش درسال 2018را نابودی النصره دانست.حتی لاوروف، وزیر خارجه روسیه هم نابودی گروه تروریستی "جبهه النصره" را در جهت مبارزه با تروریسم در سوریه هدف اصلی کشورش ارزیابی کرد.آمار تروریست‌های جبهه النصره بین هشت تا ۱۰ هزار نفر برآورد شده است؛ تروریست‌هایی که از مناطق مختلف و همچنین برخی کشورهای اروپایی به عضویت جبهه النصره درآمدند. طی روزهای گذشته نیز ارتش سوریه دستاوردهای موفقی در حومه دمشق و در اطراف ادلب ضد تروریست های جبهه النصره داشته است. ارتش سوریه سه روز پیش با آزادسازی محور مغرالمیر-بیت جن در حومه جنوب غربی دمشق،ارتباط میدانی کاملی میان دمشق با بخش مهمی از جولان اشغالی به وجود آورده بود. ادلب نیز بزرگ ترین کانون تجمع گروه های مسلح هم اکنون،چهارمین منطقه از «توافق آتش‌بس مناطق چهارگانه» است؛ توافقی که یکی از نتایج مذاکره «آستانه» محسوب می شود و قرار است با آتش‌بس، زمینه گفت‌وگو و مصالحه در آن فراهم شود.بعد از قنیطره، ریف دمشق و شمال حمص، اکنون ادلب نیز هدف این طرح است اما جبهه النصره، شاخه نظامی القاعده در سوریه که اکنون با نام «جبهه فتح الشام» (یا ائتلاف هیئة تحریر الشام) شناخته می‌شود و بخش قابل توجهی از استان ادلب را در اشغال دارد، از این توافق مستثنی شده است.دیروز«هیئة تحریرالشام» یا همان جبهه النصره‌ سابق با انتشار بیانیه‌ای از هر کسی که توان حمل سلاح دارد دعوت کرده‌است تا در صحنه‌های نبرد به کمک این گروه بشتابد. الجولانی، سرکرده این گروه نیز با فرستادن نمایندگان خود برای مذاکره با گروه‌های احرارالشام، جیش‌الاحرار و نورالدین‌الزنکی از آن‌ها تشکیل عملیات واحد ضد ارتش سوریه را درخواست کرده است. الجولانی و الظواهری رهبران النصره و القاعده دارای اختلافاتی شده‌اند که این اختلافات موجب جدایی بعضی از فرماندهان النصره از این گروه و بازگشت به بیعت با القاعده شده‌است. این موضوع سبب انشقاق و جدایی سربازان از بدنه‌ النصره نیز شده است.
مختصری درباره جبهه النصره
جبهه النصره گروهی سلفی و تروریستی در سوریه است که در اولین بیانیه خود در روز سه شنبه ۲۴ ژانویه ۲۰۱۲(چهارم بهمن ۱۳۹۰) سوری‌ها را به آن چه به زعم خود"جهاد" خواند و به دست گرفتن سلاح علیه نظام سوریه دعوت و خشونت‌طلبی، کشتار و ایجاد هرج و مرج در پوشش جهاد ادعایی خود را توجیه کرد. النصره در مارس ۲۰۱۵ ائتلافی موسوم به جیش الفتح را تشکیل داد که هفت گروه که مهم ترین آن ها احرار الشام است، عضو آن شدند. ابومحمد الجولانی، سرکرده جبهه النصره قلمداد می‌شود. جبهه النصره از زمان شکل‌گیری، عامل حملات و انفجارهای متعدد در شهر حلب و همچنین دمشق بوده است، این گروه تروریستی علاوه بر اشغال ادلب، چندین عملیات تروریستی انجام داده است که مهم ترین آن ها انفجار ساختمان های ستاد مشترک ارتش سوریه در دمشق در اکتبر ۲۰۱۲ میلادی(مهر ۱۳۹۱)، اطلاعات هوایی در حرستا و باشگاه الضباط(افسران) در میدان سعدا... الجباری حلب بوده است.
 
   نکته


توطئه النصره در نقطه پایان،توطئه ترکیه در نقطه آغاز

این روزها ترکیه نیز با سوء استفاده از توافق آستانه تحت عنوان ناظر و دیده بان صلح حجم زیادی از نیروهای نظامی را وارد ادلب کرده و در حال احداث سه پایگاه نظامی و 14نقطه دیده بانی است؛ادلب تحت کنترل جبهه النصره است که ارتباط نزدیکی نیز با دولت ترکیه دارد.به نوشته کانال تحلیل راهبردی،ترکیه آمده است که در ادلب بماند و می کوشد تا به صورت دوفاکتو ادلب را به خاک خود متصل کند.ترکیه برنامه دارد از طریق ایجاد پایگاه های نظامی دایمی،حمایت همه جانبه از مخالفان مسلح این منطقه،جلوگیری از ورود ارتش سوریه و حامیانش به ادلب،تاسیس یک ساختار حکومتی محلی و به ظاهر مردمی،افزایش خط انتقال کمک های مالی و استقرار سازمان پلیس در ادلب به صورت موقت و درنهایت اگر شد به شکل دایم ادلب را به خاک خود منضم کند.این تاکتیک خطرناک ترک ها هم اینک در مثلث اعزاز-جرابلس-الباب در حال اجراست.برای این که بدانیم موضوع چقدر جدی است کافی است به یاد آوریم که استان عرب زبان اسکندرون کشور سوریه که در بخش بالای استان ادلب قرار دارد، در سال1939با حمایت فرانسه به ترکیه واگذار شد و دولت ترکیه اندکی بعد نام این استان را به«هاتای» تغییر داد.این در حالی است که سوریه همواره در نقشه‌های کشوری،اسکندرون را جزو اراضی لاینفک سوریه محسوب می‌کند.
 
   فرا خبر
۴ گزینه پیش روی جبهه النصره در ادلب

بدون شک در برابر پیشروی های ارتش سوریه و متحدانش در اطراف ادلب، جبهه النصره به دنبال تحکیم روابط با دیگر گروه های مسلح و تروریستی در این منطقه برخواهد آمد. جبهه النصره برای ممانعت از فروپاشی از دادن امتیاز دریغ نخواهد کرد.اما گزینه های جبهه النصره عبارت است از:1- تشکیل اتاق عملیات مشترک که مستلزم بازگردانیدن همه مواضع و سلاح هایی است که جبهه النصره از دیگر گروه هایی از جمله «نور الدین زنگی» تصاحب کرده است. این اتاق عملیات اگر جبهه النصره بر سرکردگی آن اصرار بورزد راه به جایی نخواهد برد چرا که تجربه های قبلی موفق نبوده است زیرا با وجود این که جبهه النصره این اتاق ها را سرکردگی کرده؛ اما مسئولیت شکست را به گردن دیگر گروه ها انداخته است.2-احیای آن چه جیش الفتح نامیده می شود که برخی منابع وابسته به گروه های مسلح از آن به عنوان راهکار مهم نام می برند اما همین جیش الفتح در شکستن محاصره حلب متحمل شکست سنگینی شد و در برخی جبهه ها بسیاری از افراد که از جنگجویان برتر آن بودند کشته شدند. به هر حال ممکن است که جبهه النصره به دنبال این گزینه باشد و امتیازاتی در این زمینه بدهد؛ اما بدون شک اجازه قدرت نمایی به احرار الشام نخواهد داد.3- فرایند ادغام و انحلال. این که جبهه النصره خود را منحل کند؛هر چند که این انحلال در جهت ادغام میان گروه های مسلح تحت نام جدید باشد محتمل به نظر نمی رسد زیرا هر گونه تشکل جدید تا زمانی که جبهه النصره زمام امور آن را برعهده دارد موفقیتی به دست نمی آورد.4-حفظ وضعیت کنونی با این تفاوت که قدرت عمل بیشتری به گروه های مسلح دیگر داده شود.اگر بخواهیم به بررسی احتمالات چهارگانه بالا بپردازیم متوجه می شویم که اوضاع به این سادگی نیست. تشکیل اتاق عملیات مشترک راه به جایی نخواهد برد و نمی توان موفقیتی برای آن متصور شد زیرا درباره مسئولیت های آن اختلاف نظر ایجاد می شود.گزینه دوم یعنی احیای جیش الفتح نزدیک ترین احتمال در کوتاه مدت است. گزینه سوم یعنی ادغام، نیاز به گفت وگوهای زیادی دارد تا به سرانجام برسد و به نظر می رسد که گزینه ای قوی اما در میان مدت و دور مدت خواهد بود؛ در حالی که میدان جنگ نیاز به گزینه های سریع و فوری دارد از همین رو به نظر می رسد که گزینه جیش الفتح در دسترس تر باشد.درباره گزینه چهارم یعنی حفظ وضعیت کنونی به نظر نمی رسد که هیچ یک از طرف ها توان تحمل تبعات آن را داشته باشند زیرا هر طرفی مسئولیت شکست را بر گردن دیگری خواهد انداخت.با همه تفاصیل می توان گفت که گزینه جبهه النصره و دیگر گروه های هم پیمان آن هرچه باشد اصل مسلم وقایع میدانی است. ارتش سوریه اینک پس از غلبه بر داعش بیش از قبل از قدرت مانور و آزادی عمل برخوردار است و از همین رو دست بالا را دارد و شکست حتمی منتظر جبهه النصره و هم  پیمانان آن خواهد بود. تروریست های جبهه النصره با چالش بزرگ روبه رو هستند و ارتش سوریه روی نوار پیروزی حرکت می کند.