آموزش بدحجابان به جاي بازداشت

رئیس پلیس پایتخت گفت: دیگر هیچ‌کس برای بدحجابی بازداشت نمی‌شود و به بازداشتگاه نمی‌رود. حسین رحیمی افزود: بهترین و مهم‌ترین نیاز جامعه امنیت است و مسئولیت برقراری نظم و امنیت از وظایف اصلی و بنیادی حاکمیت است. در حال حاضر مشاهده می‌کنیم که در برون‌سپاری‌ که در بخش‌های مختلف نظام صورت گرفته خیلی بخش‌ها به بخش خصوصی واگذار می‌شود، اما هیچ‌گاه بخش امنیت را به بخش خصوصی واگذار نمی‌کنند، چرا که تامین امنیت با حاکمیت است. در آبان سال جاری جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران تجربه پلیس در مقابله با کشف حجاب رانندگان در اتومبیل را از این باب که در مرحله نخست با ارائه تذکر از طریق سامانه پیامکی اقدام شد، موفقیت‌آمیز خواند و در اتخاذ این رویکرد پیشگیرانه در برابر دیگر مصادیق آسیب‌ها اظهارکرد: «واکنش در برابر آسیب‌ها باید مدبرانه باشد؛ زیرا آسیب‌های اجتماعی تا حد قابل توجهی به مسائل فکری، فرهنگی یا اقتصادی باز می‌گردد. برای مثال حجاب تا حدی مرتبط با مسائل فکری و عقیدتی افراد است و فعالیت آرایشگاه‌ها با مسائل اقتصادی گره‌خورده که در رفع آسیب‌های اجتماعی باید مورد توجه قرار گیرد.»
امنیت ذهنی در کشور دچار مشکل است
در ادامه رئیس پلیس تهران بزرگ گفت: پلیس به تنهایی نمی‌تواند امنیت را ایجاد و تامین کند و همه اقشار جامعه باید با هم در تولید امنیت ایفای نقش کنند. مسئولیت پلیس توسعه و تامین امنیت است که باید در تمام شئون جامعه آن را گسترش دهد. همه اقشار جامعه هم مسئول هستند تا در جامعه امنیت را ایجاد کنند. رحیمی با بیان اینکه مشتری امنیت، لایه‌های مختلف جامعه است، خاطرنشان کرد: نقطه آغاز حرکت به سمت توسعه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و.... وجود گوهر ارزشمندی به نام امنیت است و بدون آن میسر نیست. امنیت دارای سه بعد عینی، ذهنی و نسبی است. اصل امنیت نسبی است و همه می‌دانیم که امنیت مطلق نیست. او در مقایسه امنیت در تهران با امنیت در دیگر پایتخت‌های کشورهای دنیا گفت: ما نه در مقایسه با پایتخت‌های کشورهای همسایه بلکه در مقایسه با پایتخت‌های کشورهای اروپایی دارای امنیت هستیم. این مقام عالی انتظامی با بیان اینکه در بعد ذهنی امنیت در کشور دچار مشکل هستیم، افزود: ما پیش از آنکه ناامنی در شهر داشته باشیم احساس ناامنی داریم، میزان احساس ناامنی در اذهان مردم ما بیش از خودِ ناامنی است. در تهران بزرگ تمام جرایم روند رو به کاهش داشته است. رحیمی با بیان اینکه از بعد ذهنی یا احساس امنیت وضعیت قابل قبولی نداریم، یادآور شد: برخورد با قاچاقچیان و دستگیری سارقان مطرح را در حال حاضر شاهد هستیم، اما پلیس تهران در دو جبهه و در دو بعد تلاش می‌کند: یک بعد ارتقای امنیت است، اما بعد دیگر آموزش است که با شکل‌گیری معاونت اجتماعی بیش از صد مرکز مشاوره متعلق به پلیس تهران در حال فعالیت هستند. همچنین 85 کلانتری دوایر مرکز مشاوره دارند و همچنین در 11 طرح کلانتری و چهار مرکز پلیس دوایر مشاوره ایجاد شده است. او ادامه داد: 62هزار و 195 پرونده که به این مراکز مشاوره ارجاع شده بود به صلح و سازش ختم شد و در حال حاضر نیز صدها نفر از مجموعه پلیس نیز در این مجموعه‌ها در حال فعالیت هستند.
آموزش‌های مستمر در پلیس


این مقام عالی انتظامی درباره این رویکرد جدید پلیس توضیح داد: روزانه هزاران نفر در مراکز مختلف پلیس در حال آموزش عمومی هستند و 287‌هزار و 402 نفر از خانواده‌ها، دانشجویان، دانش‌آموزان، کارکنان اصناف و... تا طی 9 ماه گذشته توسط پلیس آموزش دیده‌اند و رفتارهای اشتباهشان اصلاح شده است. رحیمی با بیان اینکه تلاش‌های ایجابی و آموزش پلیس برای کاهش جرم موثر بوده است، گفت: در 22 نقطه در شهر تهران موتورسواران قانون‌گریز توسط افسران آموزش می‌بینند. همچنین برابر تدبیر فرمانده ناجا با کسانی که شئونات اسلامی را رعایت نمی‌کنند، برخورد ایجابی داشته و تاکنون 121 جلسه آموزشی برگزار و هفت‌هزار و 913 نفر آموزش دیده‌اند و دیگر افرادی که شئونات اسلامی را رعایت نمی‌کنند به بازداشتگاه نمی‌روند و برایشان پرونده‌ای تشکیل نشده و به دادگاه منتقل نمی‌شوند. این‌ها نمونه‌ای از اقدامات جدید پلیس است. به گزارش ایلنا، رحیمی تاکید کرد: ما با کسانی که اخلال در نظم ایجاد می‌کنند تعارف نداریم، اما برخی تخلفات کوچک مرتکب می‌شوند که می‌توان با یک آموزش رفتار آنها را اصلاح کرد.