دوباره زلزله اما خفیف‌تر

آیا تهران دوباره می‌لرزد؟ سوالی دلهره‌آور که مدت‌هاست ذهن‌ها را به خود درگیر کرده است، چرا که تاکنون تهران دو بار لرزیده است. در لرزش نخست موج استرس فضا را سنگین کرد، اما گویا لرزش دوم کمی خیال‌ها را آسوده کرده است. سه‌شنبه شب زمین‌لرزه با قدرت 2/4 ریشتر استان‌های تهران و البرز را لرزاند. این رخداد یک کشته و ۵۷ مصدوم داشت. بنابر اعلام روابط عمومی اورژانس کشور در پی این زلزله علی سلیمانی، ۵۸‌ساله به دلیل ایست قلبی تنفسی در بیمارستان امام حسین (ع) جان خود را از دست داد. «در پس‌لرزه‌هایی که بعد از زلزله اصلی رخ می‌دهد بر اساس منطق و علم زلزله‌شناسی باید پس‌لرزه‌ای با نیم تا یک ریشتر از زلزله اصلی رخ دهد و به این ترتیب انرژی آزادشده زمین تخلیه شود که در زلزله ۲/۵ ریشتری تهران و البرز این مورد را شاهد نبودیم و عموما پس‌لرزه‌های با فاصله دو تا سه ریشتر ثبت شده بود که پس‌لرزه دو شب گذشته تا حد قابل‌توجهی نگرانی ما را برطرف کرد.» این اظهارنظرات روز گذشته توسط رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی انجام شد. به گزارش وزارت راه و شهرسازی، بنا به گفته علی بیت‌اللهی اینکه پیش‌بینی کنیم این پس‌لرزه، آغاز فعالیت گسل شمال تهران است و ممکن است زلزله بزرگ‌تری اتفاق بیفتد، سخنی بر مبنای مشاهدات علمی نخواهد بود و از طرفی اینکه گفته شود با وقوع این زلزله، زلزله‌ای با بزرگای بیش از چهار و پنج نیز قابل تصور نیست، صحیح نبوده و مورد تایید نیست. اعضای شورای اسلامی شهر تهران صبح دیروز در بازدیدی که از پژوهشگاه زلزله‌شناسی ایران داشتند بر استفاده از توان علمی و پژوهشی کشور در بحث پیشگیری و مدیریت بحران تاکید کردند. محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران گفت: در همین زلزله اخیر نیز چنین اقدام شد و در حال حاضر این پژوهشگاه به‌طور دائم و دقیق رفتار گسل‌های تهران را رصد می‌کند و این اطمینان وجود دارد که اگر در رصد رفتار گسل‌های تهران خطری احساس شود، این پژوهشگاه می‌تواند به فوریت به ستاد بحران تهران و کشور اعلام کند و آنان نیز تصمیم‌گیری و متعاقبا به مردم اطلاع‌رسانی کنند. به گزارش ایسنا، مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه شورا بیان کرد: ما در شورای شهر آماده هرگونه حمایت از چنین مراکز علمی هستیم؛ از نظر ارتباط با شهرداری‌ها، تدوین قوانین، ارتباط با وزارتخانه‌ها، دولت و مجلس.
زلزله تاثیری روی گسل‌های تهران نداشت
روز گذشته رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درباره اینکه آیا زمین‌لرزه اخیر ربطی به گسل‌های تهران داشته یا موجب تحریک گسل‌های این شهر شده یا خیر، گفت: بررسی‌های ما نشان می‌دهد این زلزله ربطی به گسل‌های تهران نداشته و تنشی نیز روی این گسل‌ها ایجاد نکرده است. احمد صادقی با بیان اینکه گزارش این دستگاه‌ها حاکی از این است که موردی از خسارت جانی و مالی در این زمین‌لرزه در تهران رخ نداده است، اضافه کرد: با هماهنگی‌های انجام شده ازسوی مدیریت بحران از دستگاه‌هایی همچون مدیریت مصلای تهران، مدیریت ورزشگاه‌های بزرگ مانند آزادی و... خواستیم تا درهای خود را به روی مردم باز کنند تا کسانی که وحشت از زلزله دارند، در این اماکن مستقر شوند. هم زمان عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور از برگزاری مانور امداد و نجات حوادث غیرمترقبه در تهران جهت افزایش ضریب عملکرد استان‌ها در کمک‌رسانی به تهران در آینده نزدیک خبر داد.
اسکان موقت 10‌میلیون تهرانی به 3 برابر وسعت کنونی تهران نیاز دارد


روز گذشته اسماعیل نجار، معاون وزیر کشور با بیان اینکه شاید نتوان جلو زلزله را گرفت، ولی می‌توانیم خودمان را ایمن کنیم و جلو تلفات را بگیریم، به ایسنا گفت: با توجه به اینکه زندگی در تهران در جهت ارتفاع اتفاق افتاده است، در صورت نیاز به اسکان موقت ۱۰‌میلیون نفر در تهران باید در زمینی با وسعت سه برابر کنونی تهران چادر بزنیم.
لغو امتحانات مدارس شهریار، ملارد و قدس
روز گذشته رئیس آموزش و پرورش شهرستان شهریار اعلام کرد که در پی زلزله بامداد چهارشنبه امتحانات داخلی مدارس با مصوبه شورای مدرسه به آخرین روز امتحانات موکول می‌شود. به گزارش ایسنا، بر همین اساس تاکید شده است که به هیچ‌عنوان تعطیلی مدارس بدون مجوز ستاد مدیریت بحران استان امکانپذیر نیست و فقط امتحان داخلی چهارشنبه تا این لحظه لغو شده است. همچنین در ادامه اعلام شد که امتحانات داخلی مدارس شهرستان‌های ملارد و قدس نیز لغو شده است.
عدم ثبت فوت ناشی از خودکشی پس از زلزله کرمانشاه
در حالی که زلزله تهران و البرز را می‌لرزاند، اخباری از وضعیت مناطق زلزله‌زده به گوش می‌‌رسد. روز گذشته طیب قدیمی، نماینده ویژه وزیر بهداشت در مناطق زلزله‌زده غرب کشور به ایلنا گفت که هیچ‌موردی از مرگ بر اثر سرما‌زدگی یا خودکشی در مناطق زلزله‌زده غرب کشور مشاهده و ثبت نشده است. همزمان شهاب نادری، نماینده مردم پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی و روانسر در مجلس به خانه ملت گفت که در بحث سرمازدگی مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه چهار مورد فوتی وجود داشته و حداقل ۲۰ نفر اقدام به خودکشی کرده ‌اند، با توجه به شرایط این آمار‌ها قطعا روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کنند. از سوی دیگر، آرتین کمالی، مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه به تسنیم گفت: اگر منظور این نماینده مجلس صرفا اقدام به خودکشی و ناکام‌ماندن این اقدام بوده که دانشگاه علوم پزشکی استان باید درباره آن نظر بدهد، اما اگر منظور فوت این افراد است بنده این موضوع را تکذیب می‌‌کنم، زیرا پس از زلزله کرمانشاه تا دیروز هیچ‌فوتی ناشی از خودکشی در پزشکی قانونی ثبت نشده است.
انتقال اشیاء کاخ گلستان از بیم زلزله
به دنبال وقوع زلزله ۲/۵ ریشتری ۳۰ آذر در تهران، کمیته پدافند غیرعامل میراث تهران تشکیل جلسه داد تا آسیب‌های احتمالی به اشیاء موزه‌ای بررسی شوند و از سوی دیگر، پیشنهادهای برگزاری دوره‌ آموزشی توانمندسازی مدیریت بحران و برگزاری مانور زلزله به دستگاه‌های ملی و استانی در صورت موافقت آنها توسط این کمیته اجرایی شوند. هرچند هنوز هیچ‌موافقت رسمی در این زمینه صورت نگرفته است، اما با بروز پس‌لرزه‌ سه‌شنبه پنج دی در تهران، به نظر می‌رسد باید هرچه زود‌تر نسبت به این اتفاق برنامه‌ریزی شود. آن چنان که برخی از موزه‌های تهران برنامه‌ریزی‌های اولیه برای حفاظت از آثار تاریخی خود را در دستور کار قرار داده‌اند. به گزارش روابط عمومی مجموعه جهانی کاخ گلستان، مسعود نصرتی، مدیر مجموعه جهانی کاخ گلستان اعلام کرد: تعدادی از آثار موزه‌ای کاخ جهانی گلستان که احتمال خطر برای آنها در هنگام وقوع حوادث طبیعی مانند زلزله وجود دارد، برای جلوگیری از آسیب دیدن در مکان‌های مناسب جانمایی، مستحکم شده یا در صورت لزوم پس از بررسی کار‌شناسی و در صورت نیاز به مخازن امن منتقل می‌‌شوند.