زلزله تهران اخطاري جدي به همه ما بود

ايسنا: معاون‌اول رئيس‌جمهوري، روز گذشته و در جريان سفر به استان خراسان‌رضوي، با حضور در روستاي نصرآباد بخش رضويه مشهد در مراسم بهره‌برداري از بزرگ‌ترين پروژه گازرساني استان خراسان‌رضوي شرکت کرد. در اين مراسم با روشن‌شدن نمادين مشعل گاز در اين روستا به نمايندگي از دو شهر و 327 روستاي استان خراسان‌رضوي، ‌بهره‌برداري از اين پروژه گازرساني آغاز ‌شد. در اين مراسم از طريق ارتباط تصويري، پروژه گازرساني به شهر همت‌آباد و خط انتقال گازرساني اين شهر مورد بهره‌برداري قرار گرفت. همچنين عمليات اجرائي خط انتقال گاز 16 اينچ تربت‌حيدريه- کاشمر و افتتاح خط انتقال جغتاي- سبزوار آغاز شد.
همچنين با حضور اسحاق جهانگيري در روستاي صالح‌خاني از توابع بخش رضويه شهرستان مشهد، به‌طور هم‌زمان 1690 خانه نوسازي شده روستايي زلزله‌زده افتتاح و تحويل مردم شد. او با حضور در جمع مردم در اين روستا از خانه‌هاي جديد احداث‌شده که در اختيار روستاييان قرار گرفته، بازديد کرد. معاون‌اول رئيس‌جمهوري در حاشيه اين افتتاح، گفت: «مهم‌ترين کاري که دولت بايد انجام دهد و بر دوش ماست، اين است که بپذيريم کشور روي موج زلزله است و بايد ساختمان‌هايي که مردم در آن زندگي مي‌کنند و بخش حياتي کشور است را مستحکم کنيم. اين نيازمند يک عزم ملي است، زلزله‌هايي که اخيرا در تهران بروز کرد يک اخطار جدي به همه ما بود».
جهانگيري با بيان اينکه اين زلزله‌ها اخطاري به ملت و دولت بود، افزود: «اگر زلزله بزرگي در تهران رخ دهد، مي‌تواند آسيب بزرگي به ملت بزند. بايد استحکام‌بخشي به ساختمان‌ها جدي گرفته شود. در اين راستا اقدام مهمي در روستاها آغاز شده و از حدود شش ميليون واحد روستايي کشور، دو ميليون واحد بازسازي و استحکام‌بخشي شده است که اميدواريم اين فعاليت‌ها با همت بنياد مسکن و همه مردم در زمان کوتاه‌تري انجام شود». او عنوان کرد: «تجربه بازسازي روستاهاي فريمان و رضويه و ساير بخش‌هاي اين استان نشان داد مي‌توان کل عمليات بازسازي روستاها را در يک بازه زماني کوتاه کمتر از يک سال به اتمام رساند. بايد براي شهرهاي بزرگ نيز اقدامات جدي‌تري صورت داد. 
دولت مصمم است مسئله نوسازي و بهسازي بافت‌هاي فرسوده در شهرها و حتي شهرهاي بزرگ و تهران و مراکز جمعيتي آن با همت مردم صورت گيرد. جهانگيري افزود: «مقام‌معظم‌رهبري نيز توجه ويژه‌اي به اين مسائل داشته‌‌اند و دولت نيز اين مسائل را دنبال مي‌کند. بايد براي اشتغال روستاها نيز اقداماتي انجام داد. من احساس مي‌کنم مردم کار مناسبي که نياز است در روستاها داشته باشند را ندارند. دولت منابع خوبي براي اشتغال روستايي با سودهاي بسيار کم گذاشته است».
او بيان کرد: «جوانان روستايي نبايد خود را دست‌کم بگيرند و مي‌توانند هرکدام باني يک شغل شوند. نمي‌توان در روستاها صرفا بذري پاشيد و منتظر باران ماند. استاندار و فرماندار و بخشدار و دهياري خوب است که بتواند از اين منابع بهره برده و چند کارگاه توليدي در روستا ايجاد کند».