اقتصاد‌دانان اقتصاد نخوانده!

طبق بررسی‌های ما ، از میان 46 نماینده اقتصادی مجلس تنها 10 نفرشان مدرک تحصیلی مرتبط با اقتصاد دارند و 4 نفرشان نیز در حوزه اجرایی مرتبط فعالیت داشته‌ا ند. غالب این نمایندگان مدرک تحصیلی‌شان در حوزه مدیریت عنوان شده است
آفتاب اقتصادی- الهام علائی: مجلس شورای اسلامی از کمیسیون‌های مختلفی تشکیل شده که هر کدام دایره اختیارات و وظایف خاص خود را دارند. از میان این کمیسیون ها، کمیسیون اقتصادی وکمیسیون برنامه و بودجه به مسائل مربوط به حوزه مالی و اقتصادی کشور می‌پردازند. کمیسیون اقتصادی برای انجام وظایف محوله در محدوده اقتصاد و دارایی، بازرگانی داخلی و بازرگانی خارجی تشکیل می‌شود. کمیسیون‌ برنامه و بودجه و محاسبات نیز برای انجام وظایف محوله در محدوده برنامه، بودجه، نظارت برنامه و بودجه و دیوان محاسبات و امور مالی مجلس و آمار و خدمات عمومی فنی و همچنین نظارت و مراقبت بر اجرای مقررات بودجه و امور مالی مجلس و نحوه هزینه کردن آن، رسیدگی به عملکرد بودجه سالیانه مجلس و ارائه گزارش آن حداکثر تا پایان شهریور ماه سال بعد جهت چاپ و تفریغ بین نمایندگان و بازرسی و رسیدگی دقیق و نظارت در مورد تمامی اموال و اشیا منقول و غیرمنقول مجلس شورای اسلامی و ارائه گزارش سالیانه جهت چاپ و توزیع بین نمایندگان تشکیل می‌گردد. همچنین هر یک از این کمیسیون ها دارای یک رئیس، دو نائب رئیس، دو دبیر و یک سخنگو است. این همه در حالی است که انتخاب اعضای این کمیسیون‌ها از میان نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی همواره محل بحث بسیاری از کارشناسان و مسئولان بوده و هست. مشخصا در مورد کمیسیون اقتصادی و کمیسیون‌ برنامه و بودجه، آنچه به ذهن می‌رسد این است که اعضا باید دارای تخصص و تحصیلات در حوزه‌های مرتبط با اقتصاد باشند. اما متاسفانه با بررسی تحصیلات و سوابق شغلی بسیاری از این نمایندگان در می‌یابیم که آنها در حوزه تخصص و دانش خود به کار گرفته نشده اند و تعداد زیادی از نمایندگان دو کمیسیون اقتصادی و برنامه و بودجه در رشته‌های مدیریتی تحصیل کرده اند. در اینکه آنها احتمالا می‌توانند مدیران ممتازی باشند بحثی نیست، اما اینکه در حوزه‌ای مشغول به فعالیت هستند که اطلاعات و دانش مربوط به آن را ندارند، بسیار تعجب برانگیز است. از همه مهم‌تر اینکه این نمایندگان در مسند و جایگاهی مشغول به کار هستند که نقش بسیار تعیین کننده‌ای در اقتصاد کشور دارد. آنچه آنها به‌عنوان مثال، در قوانین بودجه 97 تصویب می‌کنند، تاثیر مستقیمی در زندگی روزمره مردم می‌گذارد. امیرحسین قاضی زاده، عضو هیئت رئیسه مجلس در خصوص نحوه تعیین عضویت در کمیسیون ها می گوید: «در این زمینه طبق آئین نامه داخلی مجلس یک شورا تصمیم گیری می کند». این همه در حالی است که همواره اعتراض‌های بسیاری به نحوه انتخاب و تعیین این اعضا وجود داشته است. هر یک از دو کمیسیون مذکور، دارای 23 عضو است که مجموع اعضای آنها 46 نفر می شود. نکته قابل تامل اینکه از 46 نفر اعضای کمیسیون اقتصادی و کمیسیون‌ برنامه و بودجه، تنها 10 نفر دارای تحصیلات مرتبط با اقتصاد هستند و از این 10 عضو، فقط 6 نفر دارای سوابق اجرایی در ارتباط با امور مالی می باشند! از سوی دیگر از میان این افراد صرفنظر از مدرک تحصیلی شان 4 نفر سابقه اجرایی مرتبط با حوزه اقتصاد دارند. در این گزارش با نگاهی اجمالی به بررسی پیشینه، تحصیلات و تخصص اعضای آنها می‌پردازیم.

غلامرضا تاجگردون


غلامرضا تاجگردون متولد شهریور ۱۳۴۵ شهرستان دوگنبدان است. وی اقتصاددان، مدرس دانشگاه و مدیر ارشد اجرایی ایرانی است که هم‌اکنون به عنوان نمایندهٔ مردم گچساران در دوره دهم مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس فعالیت می‌کند. وی دانش‌آموخته کارشناسی علوم اقتصادی و کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی سیستم‌های اقتصادی از دانشگاه شهید بهشتی و دکترای مدیریت اقتصاد از دانشگاه گلوبال بیزنس بلژیک می‌باشد. تاجگردون پیشتر معاون رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در دولت هشتم و نمایندهٔ دورهٔ نهم مجلس از حوزهٔ انتخابیهٔ گچساران و باشت در استان کهگیلویه و بویراحمد بود.
جهانبخش محبی‌نیا
جهانبخش محبی‌نیا، زادهٔ ۱۳۴۱ در شاهین دژ، نماینده حوزه انتخابیه میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی و نایب رئیس اول کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم و عضو هیئت علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد تهران مرکزی است. پیشتر محبی‌نیا ریاست موسسه مطالعات غرب کشور در اوایل دهه ۷۰را نیز عهده‌دار بوده همچنین از سال ۹۲ الی ۹۵ جانشین معاونت نظارت مجلس و از سال ۹۰ الی ۹۲ رئیس دانشگاه فرهنگیان ایران و نمایندهٔ حوزهٔ انتخابیهٔ میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب در دوره‌های دورهٔ پنجم، ششم، هفتم، هشتم و دهم مجلس بوده است. محبی‌نیا کارشناسی ارشد روابط بین الملل و دکترای علوم سیاسی است.
هادی قوامیهادی قوامی متولد سال ۱۳۴۶ در اسفراین است. وی نمایندهٔ حوزهٔ انتخابیهٔ اسفراین و بام و صفی آباد در دورهٔ هشتم، نهم و دهم مجلس شورای اسلامی بوده است. قوامی مدرک کارشناسی خود را در رشته اقتصاد از دانشگاه علامه طباطبایی دریافت و سپس دوره کارشناسی ارشد رشته اقتصاد (گرایش برنامه ریزی شهری و منطقه‌ای) را در دانشگاه تربیت مدرس گذراند و نهایتا مدرک دکترای رشته اقتصاد (گرایش برنامه ریزی شهری و منطقه‌ای و گرایش فرعی اقتصاد منابع) را از دانشگاه تربیت مدرس اخذ نمود. وی به عنوان استاد دانشگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه فردوسی مشهد مشغول به تدریس می‌باشد و در حال حاضر به عنوان نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مشغول به فعالیت است.
محمد فیضی زنگیر
محمد فیضی زنگیر متولد ۶ اردیبهشت ۱۳۶۰ در اردبیل، نماینده مردم اردبیل، نمین و نیر، در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی است. وی در سال ۱۳۷۸ در رشته مدیریت دولتی وارد دانشگاه پیام نور خلخال شد و در سال ۱۳۸۲ در مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی در دانشگاه آزاد واحد تهران پذیرفته شده شد. فیضی در سال ۱۳۸۶ در دانشگاه علوم و تحقیقات تهران پذیرفته شده و در سال ۱۳۹۱ از رساله دکترای خود دفاع نمود. وی در حال حاضر عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی است.
محسن بیگلری
محسن بیگلری متولد سال ۱۳۵۳ در ایرانخواه سقز، نمایندهٔ دورهٔ دهم از حوزهٔ انتخابیهٔ سقز و بانه در استان کردستان است. وی تحصیلات خود را در رشته منابع طبیعی در دانشگاه شهید رجایی تهران تا مقطع کارشناسی ادامه داد و موفق به دریافت مدرک کارشناسی ارشد این رشته از دانشگاه آزاد کرج شد. بیگلری در انتخابات دوره نهم مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مردم "سقز و بانه" به مجلس نهم راه یافت و با عضویت در کمیسیون صنایع و معادن و سایر فراکسیون‌ها در امر قانونگذاری فعالیت نمود. پس از پایان دوره نهم، بیگلری در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی شرکت کرد و مجددا به نمایندگی از مردم "سقز و بانه" راهی خانه ملت شد.
محمدمهدی مفتح
محمدمهدی مفتح زاده ۸ دی ۱۳۳۵در قم، نماینده مردم تویسرکان در دوره دهم مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون‌های تلفیق و برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی است. وی علاوه بر دوره دهم سابقه نمایندگی مجلس در دوره نهم از حوزه انتخابیه تویسرکان و دوره‌های چهارم، پنجم، هفتم و هشتم از حوزه انتخابیه رزن را دارد. سوابق تحصیلی مفتح عبارتند از: دکترای اقتصاد از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، فوق لیسانس اقتصاد از دانشگاه علامه طباطبایی، فوق لیسانس مهندسی صنایع از دانشگاه امیرکبیر (پلی‌تکنیک) و لیسانس مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی شریف.
سید مهدی فرشادان
سید مهدی فرشادان، زاده اول مهر ۱۳۵۳ در محله بردشت سنندج، نمایندهٔ دورهٔ دهم از حوزهٔ انتخابیهٔ سنندج و دیواندره و کامیاران در استان کردستان است. وی به عنوان نفر اول حوزه انتخابیه سنندج، دیواندره و کامیاران در استان کردستان به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کرد. وی دکترای پزشکی خود را از دانشگاه علوم پزشکی تبریز اخذ کرد. برخی از سوابق اجرایی فرشادان زاده عبارتند از: رئیس سازمان نظام پزشکی مریوان، مدیر کل بهزیستی استان کردستان، رئیس دانشگاه علمی کاربردی بهزیستی استان کردستان، رئیس هیئت ورزش‌های جانبازان و معلولین استان کردستان و مشاور و مدیرکل حوزه استانداری کردستان.

منصور مرادی
منصور مرادی در اردیبهشت سال 1360 در شهر "کرندغرب" مرکز شهرستان "دالاهو" و از توابع استان "کرمانشاه" به دنیا آمد. وی در سال 1379 در رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه پیام نور کرمانشاه پذیرفته شد. پس از آن در سال 1389 تحصیلات دانشگاهی خود را تا مقطع کارشناسی ارشد در رشته علوم سیاسی دانشگاه قزوین ارتقا داد. اردیبهشت سال 1395، مرادی در مرحله دوم انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی به عنوان نماینده مردم شهرستان‌های "مریوان و سروآباد" از توابع استان "کردستان" برای نخستین بار راهی خانه ملت شد و اکنون عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی است.
محمدرضا تابش
محمدرضا تابش زاده ۵ مهر ۱۳۳۷ در اردکان، نماینده مردم اردکان در ادوار ششم، هفتم، هشتم، نهم و دهم مجلس شورای اسلامی است. او سابقه ریاست فراکسیون اقلیت مجلس هفتم را نیز در کارنامه خود دارد. همچنین وی در ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ ازسوی حسن روحانی، رئیس‌جمهور، عضو شورای عالی محیط زیست شد. محمدرضا تابش در رشته منابع طبیعی دانشگاه تهران تحصیل و موفق به اخذ دکترای مهندسی منابع طبیعی شد. برخی از مسئولیت‌های اجرایی وی عبارتند از: قائم مقام رئیس دفتر رئیس‌جمهور، عضویت در کمیسیون تلفیق (کمیسیون اصلی رسیدگی به بودجه)، مسئولیت کمیته اقتصادی، فنی و عمرانی کمیسیون اصل ۹۰.
مهرداد بائوج لاهوتی
مهرداد بائوج لاهوتی زادهٔ ۱۳۴۰ در لنگرود، نمایندهٔ حوزهٔ انتخابیهٔ لنگرود در دورهٔ هشتم، نهم و دهم مجلس شورای اسلامی است. مدرک تحصیلی وی کارشناسی مدیریت می‌باشد. برخی از سوابق کاری بائوج لاهوتی عبارتند از: مدیریت شهرداری‌ها در استان‌های کردستان، سمنان، گیلان و مازندران؛ عضویت در فراکسیون تعاون و گردشگری مجلس شورای اسلامی؛ عضویت در هیئت رئیسه فراکسیون مدیریت شهری؛ عضویت
در کمیسیون آیین‌نامه داخلی؛ عضویت در هیئت رئیسه کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی؛ و رئیس فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس..
علی کاظمی باباحیدری
علی کاظمی باباحیدری در سال ۱۳۴۶ در شهر باباحیدر (چهارمحال و بختیاری) متولد شد. وی در سال ۱۳۶۶ در مقطع کارشناسی در رشته شیمی محض در دانشگاه بوعلی سینا همدان مشغول به تحصیل و در سال ۱۳۷۰ موفق به اخذ مدرک کارشناسی شد. در سال ۱۳۷۳ مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه آزاد اراک اخذ کرد. وی در سال ۱۳۷۶ به عنوان عضو هیئت علمی تمام وقت دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد مشغول به تدریس شد. کاظمی در سال ۱۳۸۳ جهت ادامه تحصیل در مقطع دکترای تخصصی به دانشگاه علوم و تحقیقات تهران رفته و در سال ۱۳۸۷ موفق به اخذ مدرک دکترای خود در رشته شیمی فیزیک گردید.
عزت‌الله یوسفیان ملا
عزت‌الله یوسفیان ملا، زادهٔ ۱۳۳۰ در آمل، نمایندهٔ حوزهٔ انتخابیهٔ آمل و لاریجان در ادوار هفتم، هشتم، نهم و دهم مجلس شورای اسلامی است. وی دارای لیسانس حقوق دانشگاه شهید بهشتی، فوق لیسانس جزا و جرم‌شناسی دانشگاه تهران و دکترای مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی تهران است. یوسفیان دادستان عمومی و انقلاب، رئیس سابق دادگستری آمل، مدیر کل قوه قضائیه و معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضائیه بود و سابقه عضویت در کمیسیون قضائی را دارد. یوسفیان در حال حاضر رئیس کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس، عضو دائم کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس و عضو دائم ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی است.
شهباز حسن‌پور بیگلری
شهباز حسن‌پور بیگلری متولد سال ۱۳۴۰ در سیرجان، نمایندهٔ حوزهٔ انتخابیهٔ سیرجان و بردسیر در دورهٔ هشتم و دهم مجلس شورای اسلامی است. وی پس از اتمام دوره متوسطه دانش خود را تا لیسانس مدیریت دولتی ارتقا داد و سپس بر زبان‌های عربی و انگلیسی تسلط یافت. بیگلری در سال 1386 در مجلس هشتم و در سال 1390 در مجلس نهم به نمایندگی از مردم بردسیر و سیرجان از توابع استان کرمان حضور یافت. وی در مجلس نهم، سخنگو کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس و عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات بود.
حمیدرضا حاجی بابایی
حمیدرضا حاجی بابایی، زاده ۱۳۳۸ در مریانج همدان، نمایندهٔ دوره پنجم، ششم، هفتم، هشتم و دهم مجلس شورای اسلامی است. او وزیر آموزش و پرورش در دولت دهم و کابینهٔ محمود احمدی‌نژاد بود. او در دوران نمایندگی‌اش عضو هیئت رئیسه و رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس بوده و نیز در کمیسیون‌های محاسبه و بودجه، تلفیق، اصل نود و امنیت ملی و سیاست خارجی عضویت داشته است. حاجی بابایی لیسانس دبیری الهیئت و معارف اسلامی (سال ۱۳۶۷ از دانشگاه تهران) و فوق لیسانس الهیئت و معارف اسلامی (سال ۱۳۷۲ از دانشگاه آزاد اسلامی کرج) و دکتری الهیئت و معارف (سال ۱۳۷۷ دانشگاه آزاد اسلامی تهران) را اخذ کرد.
غلامعلی جعفر زاده
غلامعلی جعفر زاده ایمن آبادی، متولد سال ۱۳۴۵ در روستای ایمن آباد از توابع رشت می‌باشد. وی دوره تحصیلات کارشناسی خود در رشته مهندسی عمران- عمران را در سال ۷۶ در دانشکده فنی مهندسی دانشگاه گیلان به پایان برد و در سال ۱۳۹۰ موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد خود در رشته عمران گرایش مکانیک خاک و پی از واحد پردیس انزلی دانشگاه گیلان شد. جعفرزاده ایمن‌آبادی دانشجوی مقطع دکترا در رشته مهندسی عمران و سیاستمدار ایرانی و یکی از سه نماینده حوزه انتخابیه رشت در نهمین و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی است.

نبی هزارجریبی
نبی هزارجریبی نماینده مردم گرگان و آق‌قلا، در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی است. هزارجریبی در 4 فروردین سال 1354 در روستای "تخشی محله" شهرستان "گرگان" واقع در استان "گلستان" به دنیا آمد. وی در مقطع کارشناسی مهندسی کشاورزی زراعت و اصلاح نباتات به دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان رفت و پس از پایان این دوره، تحصیلات دانشگاهی خود را در دوره کارشناسی ارشد و در دو رشته مدیریت اجرایی (MBA) دانشگاه مدیریت صنعتی گرگان و رشته علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر ارتقا داد. وی اکنون دانشجوی دکترای مدیریت است.
محمد حسینی
محمد حسینی، زاده ۱۳۴۰ در شهر رفسنجان، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سابق ایران در دولت دهم و نماینده اسبق دوره پنجم مجلس شورای اسلامی است. حسینی در دولت نهم قائم مقام وزیر علوم و رئیس دانشگاه پیام نور بود و سوابق فعالیت‌های مدیریتی در صداوسیما را نیز در کارنامه خود دارد. وی همچنین از اعضای هیئت امنای دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی می‌باشد. وی در سال ۱۳۶۸ در مقطع کارشناسی ارشد در رشته معارف اسلامی و تبSلیغ اSز این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. حسینی سپس به دانشگاه تهران رفت و دکترای خود را در رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی اخذ کرد.
غلامرضا حیدری
غلامرضا حیدری متولد سال ۱۳۳۴ در چالوس، نماینده مردم حوزه تهران، شمیرانات، ری و اسلامشهر در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی است. او در دورهٔ دوم و سوم مجلس شورای اسلامی نیز نماینده تفرش و آشتیان بود. حیدری در رشته مهندسی برق دانشگاه امیرکبیر تحصیل کرد و در سال‌های بعد، تحصیلات را تا مقطع دکترا در رشته «مدیریت سیاست‌گذاری» دنبال کرد. وی به عنوان نمایندهٔ دورهٔ دوم از حوزه انتخابیه تفرش، فراهان و آشتیان و در دورهٔ سوم از حوزه آشتیان / تفرش وارد مجلس شورای اسلامی شد. در مجلس دوم عضو هیئت رئیسه مجلس و در مجلس سوم رئیس کمیسیون نیرو، مخابرات و انرژی اتمی بود.

علی قربانی
علی قربانی، نماینده مردم بجنورد و مانه و سملقان و جاجرم، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی است. وی متولد ۱۳۵۱ در روستای شهرآباد کرد از شهرستان مانه و سملقان می‌باشد. قربانی در رشته جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی تا مقطع دکترا در دانشگاه فردوسی تحصیل کرد. بخشی از سوابق اجرایی و مدیریتی قربانی عبارت است از: کارشناس دفتر امور شهری و روستایی استانداری خراسان شمالی؛ مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان شمالی و دبیر کمسیون ماده ۹۹ قانون شهرداری‌ها.
عبدالرضا مصری
عبدالرضا مصری، زاده ۱۳۳۵ در کرمانشاه، نماینده کرمانشاه در مجلس هفتم، مجلس نهم، مجلس دهم و وزیر رفاه و تامین اجتماعی دولت محمود احمدی‌نژاد است. وی دارای مدرک دکترای زمین‌شناسی از دانشگاه تربیت معلم تهران می‌باشد. مصری زاده همچنین عضو شورای هفت نفره اصولگرایان برای مجلس دهم بود. معاونت کمیته امداد امام خمینی کشور، مدیر کل کمیته امداد امام خمینی استان کرمانشاه، جانشین دادستان انقلاب اسلامی کردستان، دادیار دادسرای انقلاب اسلامی کرمانشاه، عضویت در شوراهای اشتغال، برنامه‌ریزی اجتماعی و ورزش از جمله سوابق وی است.
محمد خدابخشی
محمد خدابخشی نمایندهٔ دورهٔ دهم از حوزهٔ انتخابیهٔ الیگودرز در استان لرستان است. وی در سال ۱۳۵۰ در روستای دستگرد ذلقی از توابع الیگودرز به دنیا آمد. در سال ۱۳۷۴ مدرک کارشناسی را در رشته ریاضی کاربرد در کامپیوتر از دانشگاه اصفهان اخذ نمود و در سال ۱۳۷۷ مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته ریاضی کاربردی (تحقیق در عملیات) از دانشگاه تربیت معلم تهران دریافت کرد. دوره دکترا را در دانشگاه تربیت معلم شروع کرد و دوره پژوهشی را در مقطع دکترای تخصصی ریاضی کاربردی، تحقیق در عملیات در دانشگاه مک گیل کانادا در شهر مونترال تکمیل نمود.
حسینعلی حاجی دلیگانی
حسینعلی حاجی دلیگانی، متولد سال 1341 در اصفهان، نمایندهٔ دورهٔ
نهم و دهم مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی از حوزهٔ انتخابیهٔ شاهین‌شهر، میمه و برخوار در استان اصفهان است. وی برای دومین مرتبه با حضور در لیست اصولگرایی در انتخابات دوره دهم مجلس موفق به کسب مطلق آرا گردید. حاجی دلیگانی فرماندار سابق کاشان و از نمایندگان فعال سیاسی در مجلس می‌باشد. تحصیلات وی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی است.
صفرعلی اسماعیلی

صفرعلی اسماعیلی نمایندهٔ دورهٔ دهم از حوزهٔ انتخابیهٔ نور و محمودآباد در استان مازندران، متولد 1340 در روستای ییلاقی دینکوه، ساکن روستای ورازده علیا از بخش چمستان است. وی کارمند بازنشسته دولت و دارای مدرک کارشناسی در رشته اقتصاد و کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی می‌باشد. اسماعیلی در حال حاضر دانشجوی دکترا در رشته مدیریت استراتژیک(دفاع) و استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی قائمشهر است.

حسن حسینی شاهرودی

سید حسن حسینی شاهرودی نمایندهٔ دورهٔ دهم از حوزهٔ انتخابیهٔ شاهرود و میامی در استان سمنان است. وی متولد سال 1339 در شاهرود است. ایشان مشغول ادامه تحصیلات عالیه در مقطع دکترای و در رشته مهندسی سیستم‌های فرهنگی در دانشگاه جامع امام حسین(ع) بوده و در 6-7 سال اخیر نیز به عنوان مدرس دانشگاه در رشته مدیریت در دانشگاه‌های تهران مشغول به خدمت علمی می‌باشد. همزمان نیز به عنوان رئیس هیئت‌مدیره برخی موسسات فرهنگی و اقتصادی مشغول به فعالیت می‌باشند.
فرید موسوی

سید فرید موسوی، متولد سال 1359 در مراغه، عضو حزب اتحاد ملت ایران اسلامی و نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی است. او دارای مدرک دکترای مدیریت است. برخی از سوابق اجرایی موسوی عبارتند از: عضو هیئت علمی دانشگاه؛ عضو انجمن علوم مدیریت؛ عضو انجمن مدیریت صنعتی ایران؛ مشاور عالی جامعه مدیران کنترل کیفیت صنایع کشور و عضویت در شورای سردبیری نشریات دانشجویی.
سید ناصر موسوی لارگانی
سید ناصر موسوی لارگانی، زاده ۵ شهریور ۱۳۴۲، نمایندهٔ حوزهٔ انتخابیهٔ فلاورجان در دوره هشتم، نهم و دهم مجلس شورای اسلامی، دارای تحصیلات حوزوی و کارشناسی الهیئت و کارشناسی ارشد در رشته تاریخ اسلام است. برخی سمت‌های وی در مجلس عبارتند از: عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی دوره هشتم؛ نایب رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان در مجلس هشتم؛ ناظر مجلس هشتم بر گمرک؛ عضو هیئت عالی تحقیق و تفحص از بانک‌ها در مجلس هشتم؛ عضو هیئت امنای صندوق توسعه ارزی در مجلس نهم؛ و نایب رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس نهم.
محمدرضا پورابراهیمی
محمدرضا پورابراهیمی داورانی نمایندهٔ دورهٔ نهم ودهم مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از حوزهٔ انتخابیهٔ کرمان و راور در استان کرمان است. وی در سال 1349 در رفسنجان به دنیا آمد. در سال 1369 در مقطع کارشناسی رشته مدیریت بازرگانی در دانشگاه اصفهان مشغول به تحصیل گردید و پس از آن در سال 1374 در دانشگاه شهید بهشتی در مقطع کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش مالی ادامه تحصیل داد و پس از اتمام این مقطع در دانشگاه‌های استان اصفهان و کرمان تدریس و پس از آن در مقطع دکترای مدیریت مالی وارد دانشگاه تهران شد.
کاظم دلخوش اباتری
سید کاظم دلخوش اباتری، زادهٔ ۱۳۴۰ در صومعه سرا، نمایندهٔ حوزهٔ انتخابیهٔ صومعه‌سرا در دوره دهم مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس است. او پیشتر در دوره‌های هفتم و هشتم نمایندهٔ این حوزه بوده است. دلخوش در دوران نمایندگی عضو هیئت رئیسه فراکسیون اصولگرایان و نائب رئیس کمسیون اقتصاد نیز بوده است. وی در حال حاضر دانشجوی دوره دکترای اقتصاد و مشاور در امور مجلس و مجامع این معاونت است. برخی از سوابق اجرایی دلخوش اباتری عبارتند از: هیئت عامل و معاون نظارتی بیمه‌های کل کشور در بیمه مرکزی؛ عضو ناظر در شورای پول و اعتبار و نائب رئیس هیئت‌مدیره اتاق تعاون کشور.
محمدحسین حسین‌زاده
محمدحسین حسین‌زاده بحرینی در سال ۱۳۴۱ در شهر مشهد متولد شد. وی دروس حوزوی را در مدرسه علمیه استاد موسوی نژاد و در ادامه در مدرسهٔ خوئی و دانشگاه علوم اسلامی رضوی گذراند و پس از آن مقاطع ارشد و دکترای اقتصاد را در دانشگاه علامهٔ طباطبائی تهران سپری کرد. گرایش تحقیقاتی او در مقطع کارشناسی ارشد، «بانکداری اسلامی» و گرایش‌های اصلی و فرعی وی در مقطع دکترای «اقتصاد ایران» و «اقتصاد بین‌الملل» بود. او از سال ۱۳۸۲ به عنوان عضو هیئت علمی دانشکدهٔ اقتصاد دانشگاه فردوسی به تدریس مشغول شد.

شهاب نادری
شهاب نادری نمایندهٔ دورهٔ دهم از حوزهٔ انتخابیهٔ پاوه و جوانرود و ثلاث‌باباجانی و روانسر در استان کرمانشاه است. وی در سال ۱۳۵۴ در شهرستان ثلاث باباجانی متولد شد و در سال ۱۳۷۵ در رشته اقتصاد وارد دانشگاه تهران شد و به صورت بورسیه همزمان با تحصیل در وزارت اقتصاد و دارایی مشغول به خدمت شد و سال ۱۳۷۹ فارغ التحصیل شد و کارشناسی ارشد مدیریت را از دانشگاه اراک دریافت نمود و هم اکنون نیز دانشجوی دکترای مدیریت صنعتی می‌باشد. نادری کارشناس ارشد مالی و مالیاتی و کارشناس ارشد مدیریت صنعتی نیز بوده است.
عین‌الله شریف‌پور

عین‌الله شریف‌پور، نماینده مردم حوزه انتخابیه ماکو و چالدران و پلدشت و شوط، در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و متولد سال 1335 در چالدران است. مدرک تحصیلی شریف‌پور، کارشناسی ارشد تخصصی مدیریت و برخی سوابق کاری وی عبارتند از: کارگزار حراست وزارت کشور- آذربایجان غربی- بخشدار بخش انزل- بخشدار پلدشت و نلزلو- مسئول دفتر سیاسی وزارت کشور- آذربایجان غربی.
عامر کعبی
عامر کعبی نمایندهٔ حوزهٔ انتخابیهٔ آبادان در دورهٔ دهم مجلس شورای اسلامی، استاد دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر و استادیار دانشکده مهندسی دریا (گروه ریاضی) است. کعبی در مرداد ماه سال 1350 در روستای "فیاضیه" شهرستان "آبادان" به دنیا آمد. وی در سال 1369 در دانشگاه شهید باهنر کرمان در رشته ریاضی کاربردی با گرایش تحقیق در عملیات پذیرفته شد. او کارشناسی ارشد خود را در رشته ریاضی کاربردی با گرایش آنالیز عددی از دانشگاه تربیت مدرس اخذ کرد. کعبی دارای مدرک دکترای تخصصی از دانشکده علوم ریاضی و کامپیوتر دانشگاه فردوسی مشهد است.
تقی کبیری

سید تقی کبیری نمایندهٔ دورهٔ دهم از حوزهٔ انتخابیهٔ خوی و چایپاره در استان آذربایجان غربی و متولد سال 1344 در خوی است. وی
فارغ التحصیل کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث از دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی و فارغ التحصیل دکترای تخصصی علوم قرآن و حدیث از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران می‌باشد. برخی از سوابق اجرایی کبیری عبارتند از: معاون پزوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی؛ مدیر آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی و مدیر گروه معارف دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی.
حمدالله کریمی

حمدالله کریمی متولد ۱۳۵۹، نمایندهٔ دورهٔ دهم از حوزهٔ انتخابیهٔ بیجار در استان کردستان است. کریمی متولد بیجار و عضو حزب اعتدال و توسعه بوده، اولین دوره نمایندگی خود در مجلس را تجربه می‌کند و در مجلس دهم عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شده است. وی دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق می‌باشد. سوابق حمدالله کریمی عبارتند از: معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان کردستان؛ فرماندار شهرستان بیجار و معاون فرماندار شهرستان دهگلان.
الیاس حضرتی

الیاس حضرتی، زاده ۱۳۴۰ در روستای ایده‌لوی خلیفه از توابع هشترود آذربایجان شرقی، فعال سیاسی و مطبوعاتی و نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و صاحب‌امتیاز و مدیرمسئول روزنامه اعتماد است. حضرتی برای سه دورهٔ پیاپی نماینده مردم رشت بود (سوم تا پنجم). وی همچنین توانست به عنوان یکی از سی نماینده تهران وارد مجلس ششم شود. مدرک تحصیلی حضرتی، کارشناسی ارشد مدیریت دولتی است.
رحیم زارع

رحیم زارع نمایندهٔ دورهٔ نهم و دهم مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از حوزهٔ انتخابیهٔ آباده و بوانات در استان فارس و همچنین استاد دانشگاه علامه طباطبایی است. زارع متولد سال 1354 در بوانات و دارای مدرک دکترای مدیریت بازرگانی استراتژیک است. عضویت هیئت علمی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی و نیز سربازرسی حوزه تجارت خارجی سازمان بازرسی کل کشور از جمله سوابق و فعالیت‌های وی هستند.
محمود بهمنی
محمود بهمنی، زاده ۱۳۲۶ در فشند، رئیس کل بانک مرکزی ایران از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ و نماینده ایران در صندوق بین‌المللی پول، هم اکنون نمایندهٔ دورهٔ دهم مجلس شورای اسلامی از حوزهٔ انتخابیهٔ ساوجبلاغ و طالقان و نظرآباد می‌باشد. او پیش از تصدی دبیر کلی بانک مرکزی، دارای سمت‌هایی چون معاونت و ریاست اعتبارات کل بانک ملی ایران، ریاست ادارات سرمایه‌گذاری، سازمان و روش‌های بانک، مدیریت امور معاملات و تسهیلات و بررسی طرح‌ها بوده است. بهمنی دارای لیسانس اقتصاد گرایش بانکداری، فوق لیسانس مدیریت بانکداری و دکترای مدیریت بازرگانی است.
احمد انارکی محمدی
احمد انارکی محمدی، متولد سال 1348 در شهرستان انار و کارشناس رسمی دادگستری، نمایندهٔ دورهٔ دهم از حوزهٔ انتخابیهٔ رفسنجان و انار در استان کرمان است. تحصیلات وی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی (بازاریابی بین المللی) و کارشناسی مهندسی کشاورزی است. مدیرعامل مجتمع کشت و صنعت کوثر به مدت پنج سال، عضو سازمان نظام مهندسی تهران، کارآفرین برتر کشاورزی، عضو کانون کارآفرینان، نماینده حاضر در سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، مشاور امور کشاورزی و باغداری بنیاد تعاون و حرفه آموزی کل کشور از سوابق وی است.
قرجه طِیار

قرجه طِیار، متولد سال 1355 در گنبد کاووس، نماینده گنبد کاووس در مجلس شورای اسلامی است. وی در انتخابات سال ۱۳۹۴ مجلس به نمایندگی انتخاب شد. او پیش از این رئیس بانک تجارت شعبه کلاله بوده است. تحصیلات طیار کارشناسی ارشد علوم سیاسی، مدیریت و حقوق خصوصی است.
معصومه آقاپور علیشاهی
معصومه آقاپور علیشاهی، متولد سال 1348 در تهران، نماینده شبستر در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی است. تحصیلات وی دکترای اقتصاد گرایش مدیریت کار از دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس است. برخی از سوابق اجرایی وی عبارتند از: مدرس دانشگاه علامه طباطبایی؛ مدرس دانشگاه آزاد اسلامی؛ مدرس دانشگاه علمی کاربردی؛ مشاور برنامه‌ریزی اقتصادی و طرح‌های مدیریت سرمایه‌گذاری بانک‌ها؛ مشاور و مجری طرح‌های انرژی‌های نو و عضو کمیته بررسی جایگزینی انرژی‌های نو در پروژه‌های کشور.
محمود شکری
محمود شکری نمایندهٔ دورهٔ نهم و دهم مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از حوزهٔ انتخابیهٔ تالش، رضوانشهر و ماسال در استان گیلان است. شکری در سال 1338 در "تالش" از توابع استان گیلان به دنیا آمد. وی دارای تحصیلات کارشناسی ارشد در رشته مدیریت دولتی و مشاور وزیر امور اقتصاد و دارایی است. 15 اردیبهشت 1391، شکری در مرحله دوم انتخابات مجلس نهم شورای اسلامی به نمایندگی از مردم "تالش، رضوانشهر و ماسال" به مجلس راه یافت. پس از پایان دوره نهم، وی در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی شرکت کرد و مجددا به نمایندگی از مردم "طوالش، رضوانشهر و ماسال" راهی خانه ملت شد.
علی اکبر کریمی
علی اکبر کریمی، زاده ۲۸ شهریور ۱۳۴۷ در اراک، نماینده منتخب مردم اراک در مرحله اول انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی است. عضویت در کمیسیون اقتصادی مجلس و ریاست فراکسیون توسعه صادرات ایران و نائب رئیس فراکسیون ایرانیان مقیم خارج از کشور در مجلس دهم از مسئولیت‌های کریمی است. مدارک تحصیلی وی شامل مدرک افتخاری دکترا از دانشگاه دفاع ملی، مدرک فوق‌لیسانس
در رشته علوم اقتصادی از دانشگاه آزاد اسلامی اراک، مدرک لیسانس در رشته اقتصاد (گرایش بازرگانی) از دانشگاه تهران است.
محمد حسن‌نژاد
محمد حسن‌نژاد نمایندهٔ دورهٔ نهم و دهم مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از حوزهٔ انتخابیهٔ مرند و جلفا در استان آذربایجان شرقی است. وی متولد ۱۵ شهریور سال ۱۳۶۰ روستای ایری سفلی از توابع بخش سیه رود شهرستان جلفا بوده و دارای مدرک کارشناسی مدیریت بازرگانی از دانشگاه مازندران، کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش مدیریت مالی از دانشگاه مازندران و دکترای مدیریت مالی از دانشگاه شهید بهشتی است. حسن نژاد در نهادهایی مانند نساجی مازندران، گمرک، بانک کشاورزی، معاونت پژوهشی وزارت علوم فعالیت نموده است.
زهرا سعیدی مبارکه
زهرا سعیدی مبارکه نمایندهٔ مستقل دورهٔ دهم مجلس شورای اسلامی از حوزهٔ انتخابیهٔ مبارکه در استان اصفهان است. وی در سال 1362 در شهرستان "مبارکه" واقع در استان "اصفهان" به دنیا آمد. زهرا سعیدی مبارکه دارای مدرک کارشناسی در رشته "بیوشیمی" و مدرک کارشناسی ارشد در رشته "مهندسی صنایع" با گرایش "مدیریت سیستم و بهره وری است و دانشجوی دوره دکترای صنایع می‌باشد. از جمله سوابق وی می‌توان به مسئولیت امور جوانان و داوطلبان جمعیت هلال احمر شهرستان مبارکه، مسئولیت اجرای طرح ملی عاری از دخانیات در استان "اصفهان" و مدیرعامل شرکت شیفتگان خدمات شمیم در شهرک صنعتی مبارکه اشاره کرد.
سیده فاطمه حسینی

سیده فاطمه حسینی، زاده ۱۳۶۴، نمایندهٔ تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات، در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی است. او فارغ‌التحصیل رشته مهندسی مکانیک و دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی است. برخی از سوابق سیده فاطمه حسینی عبارتند از: مشاور مالی نمایندگی بیمه ملت؛ مشاور مالی شرکت پترو دژ پارس؛ مشاور مالی شرکت صنایع سیمان؛ عضو انجمن دوستی ایران اسپانیا و عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان.