در پی زلزله‌های اخیر تهران 173 نفر به‌دلیل فرار، مجروح شده‌اند!

آفتاب‌یزد – گروه‌شبکه: درست یک هفته پیش بود که زمین با قدرت 5 ریشتر زیر پای مردم تهران و البرز لرزید. اما در این مدت، زلزله مثل کابوسی وحشتناک مردم را دمی آسوده نگذاشت و هر کجا که می‌رفتی زلزله و بی‌پناهی بعدش، پای ثابت بحث‌ها بود و هنوز هم هست. حتی مسئولان و کارشناسان هم مصاحبه‌های بی‌شماری را در مورد این بلای طبیعی داشته و دارند، اما از آنجا که دیگر زلزله تقریبا جزء لاینفک! این کشور شده و هر از چندگاهی دوست دارد یه تکانی به مردم دهد، باز هم ساعت ۵۴ دقیقه بامداد چهارشنبه با قدرت 2/4 ریشتر مرز استان‌های تهران، البرز و حوالی ملارد را لرزاند و داستان هفته پیش را تکرار کرد. یعنی دوباره مردم از ترسشان به خیابان‌ها آمده و مثل هفته گذشته پمپ‌بنزین‌ها را به قرق خود درآوردند. خلاصه اینکه شب را تا صبح در خیابان، پارک‌ها و ماشین‌هایشان گذراندند. مسئولان هم سعی داشتند هر طوری شده مردم را آرام کنند و مدام می‌گفتند که نگران نباشید. با این حال از بیمارستان‌ها و اورژانس‌ها گرفته تا مسئولان شهرداری و آتش‌نشان‌ها آماده‌باش بودند.

یک کشته و 56 مجروح
براساس اعلام اورژانس کشور در این زمین‌لرزه، 56نفر هنگام فرار از زلزله یا ترس ناشی از آن مجروح شده و یک مرد 58 ساله به علت ایست قلبی جان خود را از دست داد. همچنین به‌دنبال این اتفاق، تمام مقاطع تحصیلی در شهرستان‌های قدس، چهاردانگه، بهارستان، رباط‌کریم، شهریار و ملارد که امتحان نهایی نداشتند تعطیل شد. صادقی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفته است:«بررسی‌های ما نشان می‌دهد این زلزله ربطی به گسل‌های تهران نداشته و تنشی نیز روی این گسل‌ها ایجاد نکرده است.» گفتنی است، هفته پیش بر اثر زلزله رخ داده در تهران و البرز در مجموع 117 نفر مجروح و 2نفر کشته شدند. به این ترتیب زلزله هفته پیش با زلزله بامداد چهارشنبه تهران در کل 173 نفر مجروح داشته است.



مردم در زمان وقوع زلزله از محله خود خارج نشوند
در همین رابطه، شهردار تهران در جریان تشکیل جلسه ستاد بحران اعلام کرد: مردم در زمان وقوع زلزله از محله خود خارج نشوند، چراکه این ترددها موجب می‌شود عملیات کمک‌رسانی با مشکل انجام شود. خواهش دوم من مربوط به مراجعه به پمپ‌بنزین‌هاست. بسیار عجیب است که زلزله اتفاق بیفتد و مردم در پمپ‌بنزین‌ها باشند. این کارِ بسیار خطرناکی است که هفته پیش از سر گذراندیم. محمدعلی نجفی با اشاره به تجربه زلزله هفته گذشته در ملارد و هماهنگی صورت‌گرفته میان دستگاه‌های مسئول، گفت: تجربه بار اول به ما کمک فراوانی کرد، چراکه به محض وقوع پس‌لرزه چهارشنبه شب هر دستگاهی می‌دانست چه کاری باید انجام دهد و اقدامات خود را بلافاصله انجام داد. وی
با اشاره به دستورالعمل 10 ماده‌ای ستاد مدیریت بحران شهر تهران که در این ستاد مورد تصویب قرارگرفته بود، تصریح‌کرد: براساس این دستورالعمل تمامی دستگاه‌های مسئول موظف هستند نیازهای خود را برای اجرای ماموریت‌هایی که در مصوبه سال 89 دولت برعهده آنها گذاشته شده است، اعلام کنند، از این رو
تمامی دستگاه‌ها باید طبق زمانبندی اعلام شده، بررسی‌های لازم را صورت داده و نیازهای خود را به شورای هماهنگی مدیریت بحران اعلام کنند تا مورد جمع‌بندی قرار گیرد. به گفته نجفی، آن بخش از نیازهای دستگاه‌ها که در اختیار شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران و شهرداری تهران خواهد بود در اسرع وقت برطرف خواهد شد و سایر ملزومات مورد نیاز نیز در دولت و مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرارمی‌گیرد تا حداقل نیازهای دستگاه‌ها برای اجرای ماموریت‌های محوله در زمان بروز بحران تامین شود. وی با تاکید بر ضرورت برنامه‌ریزی درازمدت و پیاده‌سازی سیستم علمی برای مدیریت بحران شهر تهران، تاکیدکرد: به جز اقدامات دستگاه‌های مسئول همچون هلال‌احمر، اورژانس، آتش‌نشانی و... ضروری است برای سازماندهی گروه‌های مردمی در زمان وقوع بحران نیز اقدام کنیم تا مشخص شود گروه‌های اول، دوم و سوم مردمی برحسب نوع حادثه، به چه صورت فراخوان داده می‌شوند.

در گسل شمال تهران هیچ تنشی ثبت نشده استنجفی با بیان اینکه افسران کشیک همه دستگاه‌ها و نهادها پس از وقوع زلزله کاملا آمادگی داشتند، گفت: به‌محض وقوع زلزله، دستگاه‌ها بدون آنکه چیزی به آنها ابلاغ شود، اقدامات خود را انجام دادند. به گفته شهردار تهران، شهروندان پس از زلزله شب گذشته آرامش بیشتری نسبت به هفته گذشته نشان دادند. نجفی در توضیح مختصات این زلزله افزود: این زلزله در انتهای گسل اشتهارد رخ داد. در این گسل هنوز تنش لرزه‌ای به چشم می‌خورد و مردمی که در محدوده این گسل به‌خصوص ملارد سکونت دارند، باید آمادگی داشته باشند.وی با بیان اینکه در گسل شمال تهران هیچ تنش و لرزه غیرعادی ثبت نشده است، تصریح‌کرد: البته ما باید آمادگی خود را حفظ کنیم و دستگاه‌های عضو ستاد بحران نیز در آمادگی کامل هستند. وی با اشاره به تهیه نقشه «تخلیه امن اضطراری» تاکیدکرد: برای هر محله تهران نقشه‌ای را تهیه کردیم که در سایت شهرداری تهران موجود است. در این نقشه قید شده است در صورت وقوع زلزله شهروندان در خود محله برای اسکان موقت به کجا مراجعه کنند. نجفی در پایان خاطرنشان کرد: هفته گذشته ماشین‌های بزرگ حمل بنزین بین ماشین‌های شهروندان گرفتار شده بودند و این در حالی است که در این شرایط در صورت بروز یک جرقه کوچک، حادثه بسیار بزرگی اتفاق می‌افتد.

هنگام زلزله در خانه بمانید، سارقان مترصد فرصت‌اند
وزیر کشور هم پس از وقوع دومین زلزله در تهران، توصیه‌هایی را به صداوسیما و شهروندان تهرانی ارائه کرد. عبدالرضا رحمانی فضلی گفت:«صداوسیما و رسانه‌ها باید اطلاعات صحیح را در اختیار مردم قرار دهند، زیرا بیشترین ارتباط را با مردم دارند. مردم در این مواقع ضمن حفظ آرامش و هوشیاری، در محدوده منازل خود باشند و وارد خیابان‌ها نشوند و ترافیک ایجاد نکنند. چون این کار خدمات‌رسانی را دچار مشکل و شرایطی برای نیرو‌های انتظامی ایجاد می‌کند که از نظر انتظامات، کار سخت می‌شود. وی افزود: اینکه می‌گوییم در کنار منازل خود باشند برای این است که در این مواقع سارقان از فرصت استفاده و از منازل آنها سرقت می‌کنند. ما اطلاع‌رسانی دقیقی به مردم می‌کنیم و توجه آنها باید به اطلاعیه‌های رسمی باشد و همه باید در این مواقع دست‌به‌دست هم دهیم و کمک کنیم که این موضوع را مدیریت کنیم.

بازهم پس‌لرزه داریم
از سوی دیگر استاد دانشگاه خوارزمی گفت: به نظر می‌رسد در گسل اشتهارد دیگر زلزله‌ای بزرگتر از 2/5 ریشتر رخ ندهد، اما پس‌لرزه‌ها تا 5/4ریشتر ممکن است رخ دهد. محمود فاطمی عقدا اظهارداشت: زلزله بامداد چهارشنبه، پس‌لرزه زمین‌لرزه 2/5 ریشتری هفته گذشته در منطقه ملارد بود. وقوع این پس‌لرزه‌ها پس از زلزله اصلی طبیعی است و جای نگرانی ندارد. ممکن است پس‌لرزه‌هایی بین 4 تا
5/4 ریشتر در این منطقه رخ دهد. وی ادامه داد: اگر این زمین‌لرزه در نقطه‌ای کم‌جمعیت مانند شهرهای کویری رخ می‌داد از اهمیت آنچنانی در بین مردم و فضای مجازی برخوردار نمی‌شد، اما به‌دلیل اینکه تمرکز جمعیت، پایگاه اقتصادی و سیاسی کشور در تهران است وقوع پس‌لرزه‌ای با قدرت 2/4ریشتر بااهمیت می‌شود. استاد دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه شدت لرزش گسل اشتهارد همین میزان است و زلزله بزرگتر برای این گسل متصور نیستیم، تاکیدکرد: پس‌لرزه‌ها با ریشترهای مختلف ادامه دارد و یک امر عادی تلقی می‌شود. موضوع مهم این است که گسل‌ها هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند و هر گسل فعالیت خود را دارد. اگر گسل اشتهارد فعال شده، نمی‌تواند تاثیری روی گسل شمال تهران داشته باشد. فاطمی عقدا در مورد چرایی وقوع زلزله‌های ایران در شب، با رد این موضوع گفت: وقوع زلزله در هر ساعت از شبانه‌روز امکانپذیر است و اینکه بگوییم زلزله‌های تهران تنها در شب رخ می‌دهد، صحیح نیست. اگرچه جزر و مد و فاصله ماه و خورشید تاثیر نسبی دارد، اما نمی‌توان گفت زلزله‌های ایران فقط در شب رخ می‌دهد. رئیس سابق پژوهشکده سوانح طبیعی در مورد چرایی وقوع زلزله‌های ایران در عمق کم، گفت: عمق وقوع زلزله در دنیا تابع زمین‌شناسی و زمین‌شناختی منطقه است که همین موضوع عمق زلزله را تعیین می‌کند. ضخامت و عمق پوسته زمین از علل دیگر تعیین سطح وقوع زلزله است. در ایران زلزله در عمق چند کیلومتری تا 32 کیلومتری رخ می‌دهد و این موضوع به شکستگی پوسته مربوط است. وی در مورد ادعای پیش‌بینی زمین‌لرزه گفت: اگر فردی ادعا می‌کند می‌تواند زمین‌لرزه‌ها را هرچند نسبی پیش‌بینی کند نباید این موضوع را به فضای مجازی بکشاند. این موضوع منجر به ایجاد تنش و بحران در بین مردم می‌شود. بسیاری پژوهشگر زلزله داریم که در این مورد تحقیق می‌کنند، اما اطلاعات خود را در فضای مجازی منتشر نمی‌کنند. بهتر است اطلاعات در اختیار موسسه ژئوفیزیک قرار گیرد و پژوهشگران مطمئن باشند که اگر مسئولان احساس خطر کنند موضوع را با مردم درمیان می‌گذارند.

۴۱ سوله با ظرفیت هر کدام ۱۰۰ هزار نفر داریم
همچنین مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با اشاره به اینکه پارک‌های بحران در دستورکار قرارگرفته است، گفت: مقرر شده، اداره کل مسکن و شهرسازی با منابع طبیعی، اراضی‌ای را که در حاشیه‌شهر وجود دارد را شناسایی کنند و در اختیار شهرداری‌ها قرار دهند و شهرداری‌ها نیز قرار شد این اراضی را به‌صورت پارک دربیاورد تا در وضعیت عادی به‌عنوان پارک مورد استفاده قرار گیرد و در مواقع اضطرار به‌عنوان پناهگاه استفاده شود. حسین الماسی با اشاره به زلزله هفته گذشته در ملارد، همچنین پس‌لرزه بامداد دیروز، اظهارداشت: مدیریت بحران استان تهران، در مواقع ضرور و اضطرار به کمک شهر تهران می‌آید، به‌طوری که در شب زلزله ملارد در هفته گذشته، باید تمام امکاناتمان را برای شهرستان ملارد گسیل می‌کردیم، ولی با توجه به حساسیت‌ها تهران در حالت آماده‌باش قرار گرفت و همه امکاناتمان را برای شهر تهران در حالت آماده‌باش قرار دادیم. در رابطه با شهرستان‌های استان تهران قبل از زلزله ملارد و کرمانشاه حدود دو ماهی است که مانورها و آموزش‌های لازم را شروع کردیم. همچنین بحث مقاوم‌سازی ساختمان‌ها و منازل شهری و روستایی را به‌صورت جدی در دستورکار قرارداده‌ایم.

شهرداری‌ها به بناهای ناایمن پایان کار ندهند
مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با اشاره به اینکه آقای استاندار به جد پیگیر این موضوع هستند که در بحث استحکام بنا، شهرداری‌ها نباید تا زمانی که از استحکام بنا مطمئن نشدند، پایان کار بدهند، گفت: همچنین اگر کسانی که گزارشات کذبی را در خصوص استحکام بنا داده‌اند باید به مراجع قضایی معرفی شوند. در شب زلزله دستگاه هلال‌احمر و اورژانس در آماده‌باش صددرصدی قرارگرفتند. البته با توجه به زلزله کرمانشاه ما اقلام زیادی را از تهران به مناطق زلزله‌زده (ازگل، قصرشیرین و سرپل ذهاب) ارسال کرده بودیم و این طبیعی بود که مقداری از اقلام موجود در انبارهای ما کم شود که به دستور استاندار تهران 10 روزی هست که انبارها مجددا پر شده است.

دپوی اقلام مورد نیاز
وی بیان کرد: استاندار دستور دادند انبارها باید دپو شوند و نقشه امدادرسانی و امدادونجات در هر شهرستان مشخص و شهرداران مکلف شدند؛ تا یک خیابان یا معبری را برای امدادرسانی در شهر یا شهرستان در شورای هماهنگی ترافیک استان‌ها مصوب کنند تا در مواقع بحرانی مانند سیل و زلزله مسیری باشد که مردم در آن تردد نکنند تا امدادرسانی راحت باشد. الماسی با اشاره به اینکه دوستان ما در تهران نقشه اضطرار و امدادرسانی را تهیه کردند و در حال اجرایی‌کردن آن هستند، گفت: در شب زلزله نقش‌آفرینی نیروی انتظامی بسیار عالی بود، البته شاهد بودیم که مردم به یکباره به جایگاه‌های سوخت هجوم بردند که قابل پیش‌بینی نبود و حتی در برخی از جایگاه‌های سوخت، بنزین رو به اتمام بود و حتی برخی از آنها در مقطعی دچار مشکل شدند، اما با مدیرعامل شرکت پخش تماس گرفتیم و سریعا نسبت به ذخیره‌سازی و دپو اقدامات لازم صورت گرفت و مخازن دوباره پُر شد. مدیرکل مدیریت بحران استان تهران از آسیب‌شناسی زلزله یک هفته اخیر استان تهران خبر داد و گفت: پس از این زلزله، مقرر شد در مواقع اضطرار مانند زلزله و... در دقایق اولیه حادثه نیروی انتظامی در پمپ‌بنزین‌ها و جایگاه‌های سوخت مستقر شوند. شرکت پخش و پالایشگاه نفت باید دائما سوخت را دپو کند و هیچ جایگاهی نباید خالی از سوخت شود. نقشه امدادرسانی مشخص شد و در کنار اتوبان‌ها و حاشیه‌شهر جایگاه‌های سوخت مورد بررسی قرار گرفت تا در مواقعی که شهروندان می‌خواهند از شهر خارج شوند از جایگاه‌های تک‌نازله و دونازله استفاده کنند.

بازپس‌گیری سوله‌های مدیریت بحران از دستگاه‌ها
مدیرکل مدیریت بحران استان تهران گفت: هرکدام از شهرستان‌های استان تهران باید یک سوله مدیریت بحران داشته باشند، برخی شهرستان‌ها این سوله‌ها را به‌صورت امانی در اختیار دستگاه‌ها قرار دادند که الان تکلیف شده سوله‌ها باید بازگردد. در حال حاضر در ۴۱ شهرستان استان تهران ۴۱ سوله مدیریت بحران با ظرفیت و گنجایش هر کدام ۱۰۰ هزار نفر وجود دارد که البته شهرهایی مثل اسلامشهر، ورامین و قدس ظرفیتشان بالاتر از اینهاست و آقای استاندار دستور دادند که متناسب با ظرفیت‌های هر شهرستان، شهرداران اعتباری را بگیرند و زمینی را تهیه و شروع به ساخت‌وساز کنند تا در مواقع اضطرار مورد استفاده قرار گیرد.

واکنش کاربران
اما کاربران فضای مجازی با این تیتر که «تهران دوباره لرزید» واکنش‌های متعددی به این مسئله داشتند. باز هم مثل هفته پیش، عده‌ای با زلزله شوخی کردند و عده‌ای هم نگرانی خود را با انتشار پیام‌هایی ابراز کردند، اما آنچه بیشتر مورد توجه‌شان بود یکی هجوم مردم به پمپ‌بنزین‌ها و دیگری مسئله موش‌های آدمخوار بود! موش‌هایی که گفته می‌شود در صورت بروز زلزله جان شهروندان تهرانی را تهدید می‌کنند.
‏کاربرانی در مورد شلوغی پمپ‌بنزین‌ها بعد از وقوع زلزله گفته‌اند:«زلزله میاد یک ستاد باید تشکیل بشه مردم را از اتوبان‌ها و پمپ‌بنزین‌ها جمع کنن! سیل که نیست میرین تو اتوبان با ماشین فرار کنین! زیر آسمان اطراف خونه‌های خودتونم همون شرایطی را داره که پارک و اتوبان‌ها دارن تازه با ضریب امنیت بالاتر که بعد از زلزله دست‌کم دسترسی به خانه دارین!»،«‏بابا مگه بنزین میخورین که تا زلزله میاد حمله می‌کنین به پمپ‌بنزین؟»،«سیکل این یه هفته تو تهران اینجوریه که زلزله میاد ملت هجوم میبرن بنزین میزنن»،«آقا تو پمپ بنزینا چه خبره تا زلزله میاد همه میرن اونجا.»
کاربرانی در مورد موش‌های آدمخوار نوشته‌اند:«ولی فکر کن بعد از زلزله سگ‌های زنده‌یاب با موش‌های زنده‌خوار همدست بشن، اونا زنده پیدا میکنن اینا میخورن»،«موش‌های زنده‌خوار تهران الان دارن پیاز تفت میدن!»،«حلاوت زلزله به کام مردم پایتخت کم بود که برخی دلسوزان با نظر به صراحت همیشگی، از گلستانی موسوم به «۷۰ میلیون موش زنده‌خوار» در لایه‌های زیرین تهران سخن راندند! معنای این خبر مسرت‌بخش این است که بلااستثنا همه با هم بدرود حیات خواهیم گفت، البته یکی با زلزله و دیگری با موش!»،«در کوله فرار از زلزله، مرگ‌موش هم بذاریم»،«زلزله آمد ۳ تا موش را ته کوچه زدم»،«ولی بدیِ این ماجرای موشا اینه که فکر کن طبقه هشتم تو بالکن باشی، بعد کل خونه بریزه، تو زنده بمونی همچنان، یکهو 3 تا موش بیان بخورنت... اصلا نمیشه خندید بهش وقتی تصور می‌کنم یه همچین چیزی‌رو»،«فک‌کن بعد از سه روز، نیمه جون از زیرآوار میارنت بیرون می‌بینی نصفت نیست»،«یعنی اینقدر ملت تو توهم زلزله و موش هستن، الان امیدشون به اینه که نیروهای امدادی به گربه زنده‌یاب مجهز بشن!»
‏کاربرانی هم به طنز نوشته‌اند:«میگن این پیش‌لرزه بوده و آپدیتش موقع زلزله اصلی میاد که اون 4.2.1 ریشتر»،«تو دستورالعمل زلزله فک کنم نوشته سریعا از آپارتمان خارج شوید و با بقیه بچه‌ها تو پارک آهنگ دستم تو دست یاره حامد همایون بذارید»،«آقا ما راضی نیستیم بعد از زلزله کسی از تخم‌مرغامون استفاده کنه، گفته باشم...»
همچنین کاربران دیگر در مورد زلزله و نگرانی‌هایشان گفته‌اند: «متاسفانه این زلزله فوبیایی در من ایجاد کرده که با هرگونه لرزشی تو خونه احساس می‌کنم زلزله است که داره میاد. به‌خصوص شب‌ها بعد از ساعت 11 و نیم. از خواب و زندگی هم ما رو انداخته»،«زمستون امسال برعکس شده به‌جای برف باید منتظر زلزله باشیم!»،«وحشتناک‌بودن زلزله تهران به‌خاطر تخریب و آوار نخواهد بود، وحشت واقعی زمانی به‌وجود میاد که نمی‌تونن مردم‌رو کنترل کنن»،«دیگه تو خیابون نمیرم، انسان یه بار می‌خواد بمیره، اگر همش ترس داشته باشم باید همش بمیرم و زنده بشم.»