«ابتکار» تبعات گرمای هوای نیمه دوم سال بر اقتصاد کشور را بررسی می کند انجماد بازارها در زمستان گرم

سمیرا ابراهیمی
زمستانی که در آن هستیم، به هیچ زمستانی نمی‌ماند. سرد نیست، برف نیست. باران نیست. این موضوعات علاوه بر آن که روحیه مردم را ضعیف کرده، بر بسیاری از بازارها و مشاغل که با تغییرات اقلیمی مرتبط اند، آثار منفی گذاشته‌است. اگر سری به فروشگاه‌های فروش کاموا بیاندازیم، می‌بینیم که کسی کاموا نمی خرد تا شال گردن و کلاه و امثالهم ببافد. در فروشگاه‌های پالتو و کاپشن و پلیور و انواع دیگر لباس‌های زمستانی، گرمای خرید جاری نیست. چکمه فروشان، مشتری ندارند، حتی چرخ های طوافی که زمستان ها لبو می‌فروختند، خیلی کمتر از سال های قبل در سطح شهر دیده می شوند. این اتفاقات، پیام کاهش سود و کاهش فروش فروشندگان مصارف پوشاک زمستانی را به همراه دارد که با کاهش درآمد آنها، شاگردان خود را تعدیل می کنند. نیروهای کارگر خیاطی ها و تولید پوشاک باتهدید بیکاری مواجه می‌شوند و رشد بیکاری، با تهدید افزایش مواجه می‌شود.
از طرف دیگر سرد نشدن هوای زمستان، این نگرانی را برای کشاورزان ایجاد می‌کند که سرمای دیر هنگام اواخر اسفند یا اول بهار، سردرختی‌ها را بریزد. بارانی که نمی‌بارد، آن ها را با مشکل کمبود منابع آبی در سال آینده مواجه کند و در نهایت این که حرکت بر خلاف مسیر فصل، محصولی بی کیفیت و یا با کمیت کاهش یافته برای آن ها به همراه داشته باشد.
سردی بازار پوشاک در زمستان گرم


خسروفروغان، رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران در گفت‌و‌گو با «ابتکار» در خصوص این موضوع گفت: در سا‌های اخیر، رکود اقتصادی باعث کم رونق اکثر بازارها شده بود و کاهش قدرت خرید مردم، اجازه جولان در بازارها را از آن‌ها گرفته بود، اما در سال جاری تغییرات شدید اقلیمی و آب و هوایی باعث شد که بازار پوشاک از این موضوع آسیب جدی ببیند.
به گفته فروغان، هنگامی که فصل عوض می‌شود، عرضه کنندگان پوشاک لباس های فصل قبل را به صورت حراجی به فروش می رسانند تا با نقدینگی جمع شده، برای خرید لباس های فصل جدید سرمایه گذاری کنند. اما آنچه در سال جاری رخ داد، این بود که هوا سرد نشد تا مردم نیاز به خرید لباس زمستانی پیدا کنند. در نتیجه نه لباس‌های فصل قبل به فروش رفت، نه اکنون لباس زمستانی به فروش می‌روند و نه هنگامی که بازارچه‌های بهاره برپا شوند، فروشندگان می‌توانند لباس‌های باقی مانده زمستانی خود را به فروش برسانند. زیرا تقاضا برای لباس زمستانی به وجود نیامده‌است. او افزود: افزون بر این که بازار پوشاک رونق حداقلی خود را از دست داده‌است، فرصتی برای بهبود این بازار در سطح بین المللی هم نداریم، زیرا رقبایی مانند ترکیه، پوشاک با کیفیت و ارزان تولید می‌کنند و به تمام کشورهای منطقه هم صادر می‌کنند. در نتیجه پوشاک ایرانی که قیمت تمام شده بالایی دارد، توان رقابتی در این بازارها را ندارد.
این عضو اتاق بازرگانی در ادامه گفت: مشکل اصلی ما این است که در بخش تنظیم بازار و هدایت آن، برنامه ریزی و تنظیم چشم انداز ضعیف عمل کرده‌ایم. به همین دلیل حتی یک مشکل اقلیمی و آب و هوایی می‌تواند به طور کلی نظم بازارهای داخلی را به هم بریزد. در حالی که اگر برنامه ریزی مدونی برای آینده اقتصاد کشور پیش روی خود داشتیم، این موضوعات تاثیرات منفی کمتری بر بازار و فعالان آن می‌گذاشت.
کاهش بارش به نفع واردکنندگان
فاطمه پاسبان، کارشناس کشاورزی در گفت‌و‌گو با «ابتکار» درباره تاثیرات وضعیت بازار محصولات کشاورزی در این زمستان بدون بارش گفت: طبیعی است که کاهش ذخایر آبی که در پس کمبود بارش پیش می ای، به فعالیت های باغی و زراعی لطمه می زند. البته این موضوع که 53 درصد از زراعت ما، زراعت دیمی است، دردی را دوا نمی‌کند. زیرا کمبود بارش باعث ضعف دیمی کاران می‌شود، همچنین باید توجه داشت که تنها 8 درصد از محصولات کشاورزی مورد نیاز کشور را محصولات دیمی تامین می‌کند. در نهایت این وضعیت کاهش بارش، کمیت محصولات کشاورزی، از لحاظ محصولات خام و محصولات مورد نیاز فرآوری کم می‌شود. بنابراین چاره‌ای به جز واردات نخواهیم داشت.
او افزود: حال توجه به این نکته ضروری است که واردات، خروج ارز فراوانی را به همراه دارد، از طرفی مدلی تهیه نشده که بر اساس آن بتوانیم پیش‌بینی از نیاز آتی کشور در حوزه محصولات کشاورزی داشته‌باشیم و بر آن اساس تامین مالی ارزی انجام دهیم. بنابراین هنگامی که بخواهیم واردات این محصولات را انجام دهیم، با مشکل جدی در حوزه کمبود منابع مالی مواجه خواهیم شد.
تهدید کوچک شدن سبد خانوار بر سر قشر ضعیف
پاسبان در ادامه گفت: از سوی دیگر قیمت محصولات در بازار افزایش پیدا می‌کند، زیرا عرضه کم است و تقاضا زیاد. این اتفاق باعث می‌شود که طبقات متوسط رو به ضعیف جامعه که تاکنون هم مجبور به کم کردن بسیاری از اقلام ضروری از سبد خانوار خود شدند، اجبارا بسیاری از موارد خوراکی کشاورزی را نیز کم خواهند کرد که آثار افزایش امراض جسمی و روحی را به دنبال خواهد داشت.
این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: در فعالیت باغات، سرمای زمستان که باعث یخ زدگی درختان می‌شود، باعث از بین رفتن آفات و امراض گیاهی شده و در زمان بیدار شدن این گیاهان از خواب زمستانی، دیگر آفتی وجود ندارد. اما اگر این سرما پیش نیاید، شیوع آفات ضرر و زیان فراوانی به محصولات باغی می‌زند، زیان مالی کشاورزان را به دنبال دارد و کیفیت محصولات را نیز کاهش می دهد. همچنین توجه به این نکته ضروری است که 75 درصد از کشاورزان، زمین های کوچک تا 5 هکتار دارند. از دست دادن محصول زمین 5 هکتاری، باعث می‌شود که کشاورزان در مضیقه جدی مالی قرار بگیرند، فرصت سرمایه‌گذاری برای افزایش بهره وری زمین خود را نداشته باشند و همچنین رفاه اقتصادی خانوارهای کشاورزان از دست می‌رود. اکنون کشاورزان ضعف درآمدی دارند، این موضوع نیز مزید بر علت خواهد شد.
به گفته پاسبان به نقل از مرکز آمار، تا سال 90، 1377 روستا به طور کامل خالی از سکنه شده بودند. بنابراین اگر وضعیت کشاورزی به همین منوال افت پیدا کنند، روستاهای خالی از سکنه رو به افزایش می روند و مهاجرت روستاییان، علاوه بر آن که پایگاه های جمعیتی را به خطر می‌اندازد، بلکه هزینه‌زایی آسیسب اجتماعی برای دولت به همراه دارد.
سایر اخبار این روزنامه
روحانی در تماس تلفنی رئیس جمهوری ترکیه: به امنیت و ثبات ایران اطمینان کامل داریم «ابتکار» سناریوهای مختلف پس از شکست سلفی ها در عراق و سوریه را بررسی می‌کند داعش به دنبال سرزمین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شکست آشوب ها خبر داد انگشت اتهام به سوی رئیس جمهوری سابق رضا دهکی «امید» فقط یک کلمه نیست نیازها و چالش های تغییر در قانون اساسی بررسی شد بازنگری در قانون اساسی از حرف تا عمل «ابتکار» تبعات گرمای هوای نیمه دوم سال بر اقتصاد کشور را بررسی می کند انجماد بازارها در زمستان گرم روزنامه‌های تازه تاسیس باید چه سیاست‌هایی را برای تداوم انتشار خود در پیش بگیرند؟ چگونه می توان آثار نارضایتی های اخیر مردم بر انتخابات آتی را کاهش داد؟ جای خالی درمان درد به جای مُسکن های موقتی تبلیغات و بازاریابی صنایع و مشاغل سبز حلقه مفقوده محیط زیست ایران چه کسی محصولات سبز را می‌شناسد؟ «ابتکار» از مخاطرات وجود 200 گود رها شده در تهران گزارش می‌دهد چاله های بزرگ زیر پای پایتخت انتقاد رئیس پیشین سیا از رویکرد ترامپ در قبال ایران فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شکست آشوب ها خبر داد انگشت اتهام به سوی رئیس جمهوری سابق