احزاب در اعتراض‌های مدنی کوتاهی نکنند

آرمان- احسان اسقایی: هرچند آمریکایی‌ها همیشه در فکر مداخله در کشور بوده‌اند و این روزها هم سعی دارند از اعتراض‌های مردم تفسیر خود را ارائه دهند، اما واقعیت این است که نقد و اعتراض گروهای مختلف سیاسی و مردمی را باید پاس داشت. اعتراضات ریشه در مشکلات دارد و وسیله‌ای برای رساندن پیام مردم به گوش مسئولان برای حل مشکلات است. قانون اساسی بر حق اعتراض تاکید دارد. در اصل ۲۷ قانون اساسی آمده است «تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها بدون حمل سلاح، به شرط آنکه مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است». در جوامع توسعه یافته احزاب جایگاه خود را دارند. در این جوامع احزاب تنها کارکرد انتخاباتی ندارند، بلکه تشکل‌های سیاسی به سبب داشتن‌ لایه‌های مختلف در میان قشرهای گوناگون جامعه و با مشکلات آنها آشنا هستند و به‌صورت مستقیم با مردم در ارتباط‌اند و با اطلاع از نظر مردم سعی می‌کنند برنامه‌ها را اصلاح و یا مردم را قانع کنند.
سوپاپ اطمینان
یک عضو حزب اتحاد ملت در مورد وظیفه احزاب در رساندن پیام مردم به دولت به «آرمان» گفت: حدود ۴۰ سال از استقرار نظام جمهوری اسلامی می‌گذرد و به‌دنبال حسن روابط با کشورها هستیم. علی‌محمد نمازی اظهار داشت: اعتراضات واقعی است زیرا منشأ این اعتراضات به تجمعات اعتراضی مالباختگان موسسات مالی و حتی بازنشستگان فولاد در مقابل مجلس شورای اسلامی باز‌می‌گردد. وی افزود: اعتراضات اولیه کاملا مشخص بود اما همواره افرادی از فضای به وجود آمده سوء استفاده می‌کنند. این افراد حرکت‌های مردمی را بد نام می‌کنند و به حاشیه می‌برند. نمازی تصریح کرد: برخی از معترضان با مشکلات معیشتی و برخی با بیکاری دست و پنچه نرم می‌کنند اما عده‌ای هم مطالبات دیگری دارند. مسئولان باید در جهت قانع کردن مردم و جلب اعتماد آنها گام بردارند و گرنه نمی‌توان تضمین داد که به بهانه دیگر اعتراضی به وجود نخواهد آمد. این فعال سیاسی گفت: اگر در کشور کارکرد احزاب واقعی باشد، آنگاه احزاب در آرام کردن فضا نقش مهمی ایفا می‌کنند و منویات و درخواست‌های حکومت را به ملت منتقل کرده و از سوی دیگر با دسته‌بندی مطالبات ملت آنها را با حاکمیت در میان می‌گذارند.
امیدواری مردم


همچنین یک عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در مورد نقش احزاب رساندن خواسته‌های ملت به دولتمردان به «آرمان» گفت: احزاب با توجه به نقشی که برعهده دارند، باید نماینده مردم بوده و خواسته‌های آنها را منعکس کنند. غلامحسین کاشفی اظهار کرد: احزاب می‌توانند خواسته‌های مردم و سوالات آنها را پاسخ دهند اما زمانی باید نکات مردم را به گوش مسئولان برسانند. وی ادامه داد به همین علت است که اصلاح‌طلبان اعتقاد دارند که احزاب باید در تمام زمینه‌ها به فعالیت بپردازند زیرا احزاب قصد دارند سیاست‌ها را در جامعه پیاده سازی کنند در نتیجه احزاب باید دائم روزآمد شده و با مردم در ارتباط و با مشکلات و مسائل مردم آشنا باشند. کاشفی تاکید کرد. اگر مردم با احزاب در ارتباط نباشند و احزاب نتوانند خواسته‌های آنها را طبقه‌بندی کنند، احتمال بروز حوادث اخیر هر بار و به‌گونه‌های مختلف وجود دارد.
کاهش هزینه
احزاب دارای اعضای اصلی و شناخته شده هستند. مردم در یک نظام حزب‌محور خواسته‌های خود را با احزاب در میان گذاشته و پیگیر به نتیجه رسیدن مطالبات هستند. از این رو احزاب هزینه‌های سیاسی را کاهش داده و عقلانیت را در سیاست‌ورزی افزایش می‌دهند.