تهدید به تحریم‌های حقوق‌بشری

شرق: با ورود به دهمین روز بعد از ناآرامی‌ها در برخی شهرهای ایران، همچنان مقامات آمریکایی در تلاش‌اند با موضع‌گیری‌هایی در قبال این موضوع اظهارنظر کنند. اگرچه دونالد ترامپ پس از آخرین توییتش در چهارشنبه دیگر توییتی نکرده است؛ اما دیگر مقامات آمریکایی به اظهارنظر درباره وضعیت فعلی ایران پرداخته‌اند.  این در حالی است که نیکی هیلی یک ‌بار دیگر خواست در روز جمعه نشستی درباره ایران در شورای امنیت برگزار شود. اگرچه روسیه از اساس با این مسئله به مخالفت برخاسته است و برخی از دیگر اعضا مانند سوئد هم آن را بی‌ارتباط با حیطه وظایف این نهاد دانسته‌اند. برخی دیپلمات‌های آمریکایی به گاردین خبر داده‌اند که آمریکا خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای امنیت برای بررسی موضوعات مربوط به حقوق‌ بشر در اعتراضات اخیر ایران شده است. پیش‌تر نیز نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل، خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای امنیت و شورای حقوق ‌بشر سازمان ملل درباره اعتراضات ایران شده بود که با پاسخ منفی روسیه روبه‌رو شد. به گزارش ایسنا، به‌نقل از نشنال، جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، نیز در اولین موضع‌گیری خود درباره  حوادث اخیر کشورمان مدعی شد که آمریکا با رژیم ایران مشکل جدی دارد، اما با مردم ایران مسئله‌ای ندارد.
تهدید به تحریم حقوق‌بشری
مقامات آمریکایی در حالی بیش از یک هفته است که از موضع‌گیری‌ درباره ایران فارغ نمی‌شوند که قصد دارند با طرح نقض حقوق‌ بشر تحریم‌هایی دراین‌باره  تصویب کنند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که  بار دیگر درباره حوادث ایران موضع‌گیری می‌کرد، مدعی شد که آمریکا می‌تواند ایران را به دلیل «نقض حقوق‌ بشر» تحریم کند. به گزارش ایسنا، به‌نقل از واشنگتن‌پست، هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در اظهاراتی خصمانه مدعی شد: ما به شدیدترین نحو ممکن بازداشت حدود هزار نفر در ایران را محکوم می‌کنیم. مقامات ایرانی که علیه معترضان از خشونت استفاده کرده‌اند را مسئول می‌دانیم.  هدر ناوئرت در حالی مدعی بازداشت‌ هزار نفر شده که هیچ مقام مسئولی در ایران چنین عددی از تعداد بازداشت‌شدگان را مطرح نکرده ‌است.  فیلیپ گوردون، عضو ارشد شورای روابط خارجی آمریکا، نیز دراین‌باره به خبرنگاران گفت: رئیس‌جمهور بنا بر اختیاراتی که براساس فرمان اجرائی ازجمله فرمان اجرائی مربوط به حقوق ‌بشر دارد، می‌تواند هر یک از نهادهای ایرانی یا اشخاصی را که براساس این اختیار انتخاب شود مورد تحریم قرار دهد.
تناقض با قواعد آمره حقوق بین‌الملل


نماینده ایران در سازمان ملل اقدامات مداخله‌جویانه فاحش دولت آمریکا را در تناقض با قواعد آمره حقوق بین‌الملل و برخلاف اصول و اهداف منشور ملل متحد دانست و اعلام کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد همه کشورها چنین سیاست‌ها و سخنان خطرناکی را محکوم کرده و از دولت ایالات متحده بخواهند مسئولانه عمل کند و به اصول منشور ملل متحد و حقوق بین‌الملل پایبند بماند.  در نامه‌ مقام ایرانی آمده است که «اقدامات مداخله‌جویانه فاحشی که هم‌اکنون توسط دولت آمریکا صورت می‌گیرد، در تناقض با قواعد آمره حقوق بین‌الملل و برخلاف اصول و اهداف منشور ملل متحد است». غلامعلی خوشرو در این نامه آورده است که «در چند روز گذشته، دولت آمریکا با هدایت رئیس‌جمهور آن کشور اقدامات مداخله‌جویانه خود در امور داخلی ایران را به شکل بی‌شرمانه‌ای افزایش داده است. این اقدامات به بهانه حمایت از اعتراضات پراکنده‌ای است که در موارد متعدد توسط نفوذی‌ها به سمت خشونت کور، تخریب گسترده و کشتار بی‌دلیل ازجمله قتل یک پسربچه ۱۲ساله و پدرش منحرف شده است. رئیس‌جمهور آمریکا و معاون وی در توییت‌های مکرر مضحک‌ خود، ایرانی‌ها را به اقدامات خرابکارانه تحریک کرده‌اند. وزارت خارجه آمریکا تا آنجا پیش رفت که معترضین در ایران را تشویق  به تغییر دولت کند و اذعان داشت که در حال مداخله در امور داخلی ایران از طریق فیس‌بوک و توییتر است».
توییت ظریف در انتقاد از سیاست‌های ترامپ
محمدجواد ظریف عصر پنجشنبه در توییتی از رفتارها و سیاست‌های ترامپ در مقابل ملت ایران انتقاد کرد. به گزارش ایسنا، وزیر امورخارجه کشورمان در توییتر خود نوشت: ترامپ روش عجیبی برای نشان‌دادن «احترام فوق‌العاده» به ایرانیان دارد؛ از اینکه آنها را «ملت تروریست» خطاب کند و سفرشان به آمریکا را محدود کند تا توهین‌های بچه‌گانه در رابطه با نام خلیج‌فارس. بهتر از همه، «کمک به آنها» از طریق محروم‌کردنشان از منافع اقتصادی برجام!
تحریم ۵ نهاد ایرانی
وزارت خزانه‌داری آمریکا پنج نهاد ایرانی را به بهانه همکاری در برنامه موشکی بالستیک ایران به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد. به گزارش ایسنا، در بیانیه دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (OFAC) آمده است: صنایع شهید خرازی، صنایع شهید صنیع‌خانی، صنایع شهید مقدم، صنایع شهید شوشتری و مرکز تحقیقاتی شهید اسلامی پنج نهاد ایرانی هستند که براساس فرمان اجرائی ۱۳۳۸۲ که مالکیت یا اداره آنها برعهده صنایع شهید باکری است، به فهرست تحریم‌های مربوط به برنامه موشکی ایران اضافه شده‌اند.  استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، در اظهاراتی خصمانه دراین‌باره گفت: این نهادها به دلیل همکاری در برنامه موشکی بالستیک که رژیم ایران آن را بر رفاه مردم خود ترجیح می‌دهد، به فهرست تحریم‌ها اضافه شده‌اند. در نتیجه این تحریم‌ها همه اموال و املاک مربوط به این نهادها که در حوزه قضائی آمریکا قرار دارند، مسدود می‌شود و شهروندان آمریکایی از انجام هرگونه معامله با آنها منع می‌شوند.
به جای مردم ایران صحبت نکن
درحالی‌که ترامپ و همکارانش به‌شدت اصرار دارند درباره مسائل ایران موضع‌گیری کنند، مقامات دولت سابق آمریکا آنها را به سکوت دعوت و توصیه می‌کنند که در امور ایران دخالت نکنند. وندی شرمن، معاون وزارت خارجه پیشین آمریکا، در یادداشتی در مجله تایم نوشته: «اعتراض مردم ایران برای خودشان است و دولت ترامپ نباید به جای مردم ایران صحبت کند»، اینکه ترامپ فکر کند اکنون بهترین زمان برای لغو برجام است، درک کاملا اشتباه از شرایط است. به گزارش ایسنا، در ادامه این یادداشت آمده است: «اگر دونالد ترامپ توافق هسته‌ای را لغو کند، دولت ایران دشمن خارجی موردنظر خود را خواهد یافت تا با اتکا به آن روحیه مقاومت ملی را ترویج دهد. در این زمان درخواست از مردم ایران برای سرنگون‌کردن نظام خود ممکن است باعث مقاومت بیشتر علیه آمریکا شود».پیش‌تر جان کری نیز در توییتی نوشته بود که ما چیز زیادی از تجمعات ایران نمی‌دانیم. روزنامه نیویورک‌تایمز در یادداشتی نوشته بود که بهتر است ترامپ ساکت شود. سوزان رایس هم با انتشار همان یادداشت در توییترش به ترامپ توصیه کرد که بهتر است ساکت شود.