اما و اگرهای قیمت خرید سربازی در سال 97

در شرایطی که برخی خبرها و شنیده‌ها حاکی از آن است که مسئولان ستاد کل نیروهای مسلح با ادامه اجرای طرح خرید خدمت سربازی در سال 97 موافق نیستند، این طرح سرانجام در ردیف بودجه 97 قرار گرفت و از همه مهم تر این که در کمیسیون برنامه و بودجه مبلغ آن 2 تا 3 برابر افزایش یافته و از طرفی دیگر در کمیسیون تلفیق بودجه نرخ آن همانند نرخ سال 96 تعیین شده است.
این گزارش حاکی است، در ابتدا که بحث خرید خدمت سربازی در سال 97 بیان شد صحبت از همان میزان نرخ جریمه مصوب سال 96 بود، اما در کمیسیون برنامه و بودجه به ناگاه تفاوت بسیاری را در نرخ جریمه شاهد بودیم چرا که بر اساس مصوبات این کمیسیون افزایش دو برابری جریمه غیبت سربازی در مقاطع تحصیلی زیردیپلم، دیپلم، فوق‌دیپلم تا لیسانس و در ادامه آن، افزایش سه برابری جریمه غیبت از لیسانس تا دکترا و بالاتر مطرح شد.
به گزارش فارس، خبری که هادی قوامی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به آن پرداخت و گفت:‌ البته گرانی بهانه‌ای برای منتفی کردن خرید غیبت سربازی است چرا که باید همه افراد جامعه چه قشر مرفه، چه متوسط چه نابغه و چه غیر نابغه برای خدمت سربازی و خدمت زیر پرچم اقدام کنند و این اجباری است.
هنوز تب و تاب خبر افزایش دو و سه برابری جریمه غیبت سربازی بر سر زبان‌ها بود که کمیسیون تلفیق بودجه از افزایش نیافتن نرخ خرید غیبت سربازی در سال 97 خبر داد و گفت: نرخ خرید سربازی در سال 97 افزایشی ندارد.


بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق به دولت اجازه داده شد که همه مشمولان خدمت نظام وظیفه عمومی که بیش از هشت سال غیبت دارند با پرداخت جریمه مدت زمان غیبت به صورت نقد و اقساط که تا پایان سال 97 تسویه می‌شود معاف شوند.
بر این اساس، نرخ جریمه سال 97 برای مشمولان غایب زیردیپلم 10 میلیون تومان، دیپلم 15 میلیون تومان،‌ فوق‌دیپلم 20 میلیون تومان،‌ لیسانس 25 میلیون تومان،‌ فوق‌لیسانس 30 میلیون تومان، دکترای علوم پزشکی 35 میلیون تومان،‌ دکترای تخصصی غیرعلوم پزشکی 40 میلیون تومان و دکترای تخصصی رشته‌های علوم پزشکی و بالاتر 50 میلیون تومان تعیین شد.
به موجب مصوبه کمیسیون تلفیق به ازای هر سال غیبت مازاد بر هشت سال، 10 درصد به مبلغ جریمه افزوده و مدت غیبت بیش از شش ماه، یک سال محسوب می‌شود؛‌ همچنین برای مشمولان متأهل 5 درصد و برای مشمولان دارای فرزند به ازای هر فرزند 5 درصد از مجموعه مبلغ جریمه کسر می‌شود.
لازم به ذکر است که مصوبات کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور در صورت تصویب نهایی در صحن علنی و تأیید شورای نگهبان به قانون تبدیل می‌شود.