7 مسیر ایجاد استارت آپ های خوشمزه غذایی

استارت آپ های متنوعی در حوزه غذا ایجاد شده است و خدمات متنوعی هم در این باره ارائه می شود؛ از سفارش غذای آنلاین تا بازارهای دوسویه غذایی و بسیاری خدمات متنوع دیگر. ما در مطلب محوری امروز، ابتدا، ایده های متنوع موجود را در حوزه های مشابه، دسته بندی می کنیم، سپس، ایده هایی معرفی می کنیم که ذهن شما را با نحوه ایجاد استارت آپ های جدید آشناتر خواهد کرد.
 

1- سفارش غذای آنلاین؛ یک بازار بزرگ
 اولین استارت آپ ها در حوزه غذا مربوط به عرضه غذاهای آنلاین بودند. استارت آپ ها بستری فراهم می کنند که ما بتوانیم به راحتی و بدون اتلاف وقت، غذای موردعلاقه خود را از میان انبوهی از منوها انتخاب کنیم. زودفود، ریحون، چیلیوری، دلیون و... از جمله استارت آپ های فعال این حوزه هستند. البته سفارش غذا فقط به وعده های متعارف ختم نمی شود؛ برخی اپلیکیشنی ایجاد کرده اند که شما می توانید به صورت آنلاین در آن جا انواع نان گرم سفارش داده و در منزل تحویل بگیرید؛ نون رسون، بقچه و.... از این جمله اند. برخی هم صبحانه گرم یا کله پاچه را آنلاین کرده اند. این روزها توجه ویژه ای به عرضه آنلاین مواد غذایی مثل انواع گوشت، میوه جات و... شده است و استارت آپ هایی در این حوزه در حال رشد هستند. برخی از فعالان بزرگ در عرصه تهیه غذا هم خودشان دست به کار شده و سیستم عرضه آنلاین راه انداخته اند. با همه این ها به نظر می رسد دنیای عرضه آنلاین غذا، فرصت های بزرگ دیگری هم دارد.
2-  دو سوی بازار غذاهای خاص را به هم وصل کنید
 هفته قبل درباره بازارهای دوسویه صحبت کردیم؛ جایی که شما عرضه کنندگان و مصرف کنندگان یک کالا و خدمت را در بستری سهل به هم وصل می کنید. مهم ترین استارت آپ های مبتنی بر بازار دوسویه در حوزه غذا، مامان پز است. البته دسته اول (عرضه غذای آنلاین) را نیز می توان جزو بازارهای دوسویه به حساب آورد اما با توجه به این که این کار (عرضه آنلاین) بعضا توسط خود تولیدی ها هم انجام می شود بهتر است بازار دوسویه محسوب نشوند. اما مجموعه ای مثل مامان پز که تعداد زیادی تولیدکننده غذای خانگی را به مشتریان متصل می کند مصداق دقیق بازار دوسویه است. برخی نمونه های مشابه برای اتصال تولیدکنندگان کیک و کلوچه خانگی و... به بازار مصرف نیز شکل گرفته اند که ممکن است در آینده بیشتر درباره آن ها بشنویم. همچنین وصل کردن تولیدکنندگان خانگی انواع ترشی، سالاد، رب، مرباجات و حتی دسرها هم می تواند ایده یک استارت آپ موفق باشد.


3- مشاوره؛ برای آن هایی که نمی خواهند از لذت آشپزی دست بکشند
 اما بسیاری از مردم دوست دارند خودشان آشپزی کنند و حتی غذاهای خاص بپزند. اما به طور عمومی با دو مشکل مواجهند: مواد اولیه و روش کار. برخی استارت آپ ها به این حوزه وارد می شوند یعنی راهنما یا مشاوره آشپزی ارائه می کنند. مثال معروف در این حوزه ایزی پز است که علاوه بر ارائه دستور پخت غذا، مواد اولیه لازم را نیز در یک بسته (با توجه به سفارش شما) آماده کرده و در منزل تحویل می دهد. در این صورت شما هیچ دردسری برای آشپزی ندارید؛ هم مواد اولیه و هم دستور پخت را استارت آپ برای شما آماده می کند. البته برخی نیز مشکلات بسیاری در یافتن ایده خوب برای آشپزی دارند؛ حتما با این پرسش مواجه شده اید که امروز ناهار چی درست کنم؟ ! استارت آپ های مشاوره می توانند این خدمات را هم به سبد خود بیفزایند یا این که برنامه های هفتگی یا ماهانه ارائه کنند.
4-  محصولات خاص عرضه کنید
 قبلا درباره استارت آپی در آمریکا صحبت کردیم که به مردم مرغ خانگی (همراه با قفس و...) اجاره می داد تا تخم مرغ تولیدی خودشان را مصرف کنند. موضوع محوری این ایده، پاسخ به تقاضای فزاینده برای مصرف کالاهای سالم و ارگانیک است. بر پایه همین ایده برخی غذای خود را بر اساس ویژگی های سنی، جنسیتی و سلامتی افراد تهیه و پیشنهاد می کنند؛ غذای رژیمی، مناسب برای کودکان، زنان باردار و... پیشنهادهایی است که استارت آپ های این حوزه برای مردم دارند. به نظر می رسد ارگانیک بودن غذاها و استارت آپ هایی در این حوزه در آینده موفقیت چشمگیری کسب کنند.
5- منویی برای گروه های هدف خاص
 برخی استارت آپ ها به جای تمرکز بر تهیه یا عرضه غذای خاص، بر گروه های مخاطب خاص تمرکز می کنند. مثلا عرضه صبحانه گرم برای کارمندان یا ساندویچ مدرسه برای کودکان مدرسه ای. همچنین تهیه و عرضه بسته خشکبار و میوه برای این قشرها هم سوژه جذابی است. قبلا درباره برخی استارت آپ های خارجی صحبت کردیم که روی معضل غذادادن به نوزادان تمرکز و با عرضه انواع غذای نوزاد کار را برای والدین پرمشغله امروز ساده کردند. تهیه و عرضه غذای مناسب برای گروه ها و قشرهایی چون ورزشکاران یا کوهنوردان یا دیابتی ها نیز ممکن است آینده روشنی داشته باشد.
6- گردشگری غذایی؛ محل برخورد 2حوزه آینده دار
 گردشگری به طور کلی رو به گسترش است و استارت آپ های این حوزه هم می توانند به آینده بسیار امیدوار باشند. اما گردشگری خود شاخه های متنوع و رو به رشدی دارد که هنوز در ایران مغفول مانده اند؛ از جمله گردشگری غذایی. یک ایده خوب برای یک استارت آپ موفق آینده این است که سامانه ای برای معرفی انواع غذاهای محلی و خاص به گردشگران معرفی کرده و البته اتصال طرفین را هم برقرار کند؛ مثلا شما در مسیر سفر به مشهد بتوانید به جای خوردن ناهارهای تکراری در کنار جاده، در روستایی در نیشابور یک غذای محلی را از قبل سفارش داده و میل کنید. البته کار سختی است اما بسیار جذاب است.
7-  و اما گزینه های دیگر!
 دسته  بندی همه حوزه های کارآفرینی غذایی در چند دسته چندان آسان نیست. برخی از استارت آپ ها کار مدیریت انبار و تولید را برای رستوران ها و... انجام می دهند؛ یعنی برنامه هایی برای آن ها تهیه می کنند که می توانند بر اساس پارامترهای مختلف (فصل سال، وضعیت آب و هوا و اطلاعات گذشته و...) پیش بینی کنند که طی روزهای آینده چه تعداد مشتری خواهند داشت و نیازشان به انواع گوشت و برنج و... چقدر است. به دسته سایر استارت آپ ها، کافی شاپ یاب، رستوران یاب و... را هم اضافه کنید. همچنین استارت آپ هایی مثل کولی کولی در آفریقا که هدفشان نه اقتصادی بلکه رفع سوءتغذیه و بهبود اجتماعی است.