مهندسی انتخابات

علیرضا انتظامی: 1- شاید یکی از تلخ‌‌‌‌‌ترین خاطرات اهالی ورزش و کسانی که این حوزه را دنبال می‌کنند، ماجرای محروم شدن ایران از عضویت در کمیته بین‌المللی المپیک با حذف هاشمی‌طبا از کمیته ملی المپیک باشد. اتفاقی که با دستور مستقیم خاتمی، رئیس‌جمهور وقت و برای تنبیه هاشمی‌طبا به علت کاندیدا شدن در انتخابات ریاست‌جمهوری برای رقابت با وی روی داد. مهرعلیزاده، رئیس وقت سازمان تربیت‌بدنی که پس از عزل هاشمی‌طبا رئیس شده بود بر اساس آنچه روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نوشته است در جلسه مجمع کمیته ملی المپیک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، خطاب به قراخانلو گفته بود رئیس‌جمهور خواسته‌‌اند شما ریاست کمیته را قبول کنید. و البته با حذف دستوری هاشمی‌طبا از کمیته ملی المپیک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، عضویت ایران به عنوان عضو کمیته بین‌المللی المپیک که حاصل تلاشی
20 ساله بود از دست رفت و قطعا یکی از مهم‌ترین علل ناکامی ایران در بسیاری از مسائل بین‌المللی ورزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، از دست دادن همین جایگاه بوده است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. عصبانیت رئیس دولت هشتم از نامزدی هاشمی‌طبا آنقدر زیاد بود که حتی وساطت اهالی ورزش برای عضویت افتخاری هاشمی‌طبا در کمیته ملی المپیک برای از دست نرفتن جایگاه مهم جهانی ورزش ایران هم فایده‌ای نداشت و خاتمی بعد از عزل هاشمی‌طبا از سازمان تربیت بدنی همچنان اصرار بر برکناری وی از کمیته ملی المپیک هم داشت‌‌‌‌‌‌‌‌‌. در نهایت با تغییر 9 تن از روسای فدراسیون‌ها و مهندسی انتخابات‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، شرایط برای رای آوردن قراخانلو، معاون فرهنگی سازمان تربیت بدنی و برکناری هاشمی‌طبا مهیا شد. به هر حال مهم‌ترین جایگاه بین‌المللی ورزش ایران به علت لجاجت رئیس دولت هشتم از ایران گرفته شد و رضا قراخانلو ـ‌که بعدها اعتراف کرد بزرگ‌ترین اشتباه ورزشی‌‌‌‌اش حذف آن کرسی بود ـ نه‌تنها هیچ کرسی دسته دومی هم در کمیته بین‌المللی المپیک کسب نکرد که نتایج فاجعه‌بار المپیک پکن را رقم زد. در واقع ورزش ایران که در حال رشد بود ناگهان با این تصمیم سیاسی رئیس دولت اصلاحات به طرز عجیبی در المپیک پکن تحقیر شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.
2- این روزها بار دیگر به انتخابات کمیته ملی المپیک نزدیک می‌شویم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. انتخاباتی که مهندسی آن برای رای آوردن فردی امنیتی آنقدر ناشیانه و تاسفبار صورت گرفته که حتی ظواهر کار هم رعایت نشده است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. در حالی که فردی با سوابق کاملا ورزشی در 4 سال گذشته در کمیته ملی المپیک حضور داشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، ناگهان دولت و وزارت ورزش بدون هیچ احترامی به رای و نظر اهالی ورزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، فردی با سوابقی کاملا امنیتی را با لطایف‌الحیل به عنوان خبره ورزشی(!) وارد مجمع کمیته ملی المپیک می‌کنند و وی به عنوان تنها گزینه کسب ریاست این کمیته روزها قبل از برگزاری مجمع به عنوان رئیس کمیته ملی المپیک تعیین می‌شود. انتخاب صالحی‌امیری که تنها سابقه ورزشی وی سرپرستی کوتاه‌مدت در وزارت ورزش است و بیشتر عمر خود را در مسؤولیت‌های امنیتی صرف کرده، به عنوان خبره ورزشی در حالی که افراد زیادی با تجربیات چند دهه‌ای در ورزش کشور از لیست خبره‌های ورزشی حذف شدند‌‌‌‌‌‌‌‌‌، نخستین سند معتبر در مهندسی انتخابات است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. دومین اقدام عجیب و بی‌سابقه وزارت ورزش در این مسیر برگزاری انتخابات 10 فدراسیون ورزشی در مدتی بسیار کوتاه برای مهندسی اعضای مجمع کمیته ملی المپیک است‌‌‌‌‌‌‌‌‌. وزارت ورزش به این موضوع نیز بسنده نکرده و شرایط را به‌گونه‌ای رقم زده که هیچ فردی در انتخابات برای پست ریاست ثبت‌نام نکند جز محمود خسروی‌وفا که اعلام کرده در صورت عدم حضور صالحی‌امیری در انتخابات خواهد ماند و در واقع برای حالت‌‌های استثنایی و حوادث پیش‌بینی نشده در انتخابات شرکت و ـ عملاًـ انصراف خود را به نفع گزینه اصلی از زمان ثبت‌نام اعلام کرده است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. در واقع با حذف همه افراد ورزشی و سابقه‌دار که تمایل به رقابت برای کسب کرسی ریاست کمیته ملی المپیک را داشتند، صالحی‌امیری به عنوان مهره‌ای امنیتی در 25 دی بر کرسی مهم‌ترین نهاد ورزشی کشور تکیه خواهد زد. دولت تدبیر و امید همچنین با مهندسی و تدبیری خاص‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، نامزدهای سایر پست‌ها از جمله دبیرکل کمیته ملی المپیک را هم انتخاب و به اعضای مجمع برای رای دادن به آنها معرفی کرده است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. این حجم از مهندسی انتخابات در ورزش که جلوه‌‌‌هایی از آن در انتخابات فدراسیون‌‌های ورزشی در یک ماه گذشته نیز دیده شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، در تاریخ ورزش کشور بی‌سابقه است و باید منتظر بود و دید آیا با انتخاب فردی کاملا بی‌ارتباط با ورزش در کمیته ملی المپیک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، همان بلایی بر سر ورزش می‌آید که لجبازی محمد خاتمی بر سر آن آورد یا خیر؟