احمدی‌نژاد را رها كرده‌اند

آرمان- احسان انصاری: اصولگرایان روز به‌روز تلاش می‌کنند به اصلاح‌طلبان نزدیک‌تر شوند. اتفاقی که نشان دهنده پذیرش رویکرد مردم به گفتمان اصلاحات و از دست دادن جایگاه اصولگرایان در بین افکار عمومی است. با این وجود برخی از اصولگرایان چندی پیش از گفت‌وگوی بین دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا سخن به میان آورده‌اند. اتفاقی که می‌تواند یک نقطه عطف سیاسی در آینده جریان اصولگرایی و همچنین فضای سیاسی کشور باشد. به همین دلیل و برای تحلیل و بررسی آخرین اتفاقات مهم سیاسی کشور با حجت‌الاسلام هادی غفاری نماینده سه دوره مجلس شورای اسلامی و عضو شورای مرکزی نیروهای خط امام گفت‌وگو کردیم. حجت الاسلام غفاری معتقد است: «به نظر می‌رسد در شرایط کنونی «نان» اصولگرایان در نزدیکی به اصلاح‌طلبان است و «نان» خود را در جریان اصلاحات جست‌وجو می‌کنند. این افراد به این نتیجه رسیده‌اندکه اصولگرایی کارکرد خود را ازدست داده است و هیچ حرف جدیدی برای جامعه و مردم ندارد. از سوی دیگر اصولگرایان که در درون جریان خود دعوا و چند دستگی دارند چگونه می‌توانند مدعی گفت‌وگو با اصلاح‌طلبان شوند. اصولگرایان در مرحله نخست باید مشکلات درونی خود را حل کنند و به یک جمع‌بندی مشترک از وضعیت امروز و فردای جامعه دست پیدا کنند و سپس به دنبال گفت‌وگو و تفاهم با جریان‌های دیگر سیاسی باشند. در شرایط کنونی اصولگرایان نمی‌توانند به هیچ دستاورد خود در جهت اقناع افکار عمومی اتکا کنند و به همین دلیل تلاش می‌کنند از «نمد» اصلاح‌طلبی برای خود«کلاه» درست کنند». در ادامه متن گفت‌وگوی آرمان با حجت‌الاسلام غفاری را از نظر می‌گذرانید.
شما از اینکه در انتخابات سال96 از آقای روحانی حمایت کردید پشیمان هستید؟ به نظر شما چرا برخی این موضوع را مطرح کردند که در حمایت از آقای روحانی پشیمانی ایجاد شده است؟
بنده به هیچ عنوان از اینکه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال96 از آقای روحانی حمایت کردم پشیمان نیستم و اظهار پشیمانی در این زمینه را اشتباه می‌دانم. بنده هنوز هم از رأیی که به آقای روحانی دادم حمایت می‌کنم و همچنان نیز از آقای روحانی حمایت خواهیم کرد. با این وجود ما ضمن حمایت از آقای روحانی مطالبه‌گر و منتقد نیز هستیم. حمایت ما به این معنا نیست که پس از انتخابات سکوت کنیم و هیچ انتقادی نسبت به رویکرد دولت نداشته باشیم. ما در انتخابات ریاست‌جمهوری سال96 به این نتیجه رسیدیم که بهترین گزینه برای مدیریت کشور آقای روحانی است و به همین دلیل از ایشان حمایت کردیم. با این وجود این نقطه پایان نیست، بلکه آقای روحانی باید تلاش کند به شعارهایی که در طول دوران انتخابات به مردم داده است عمل کند. به همین دلیل نیزاصلاح‌طلبان با رویکرد مطالبه‌محور تلاش می‌کنند شرایطی را به وجود بیاورند که دولت آقای روحانی بتواند به مطالبات مردم پاسخ مناسب بدهد و مشکلات جامعه را حل کند. به نظر من موجی که در کشور به‌وجود آوردند که از انتخاب روحانی ابراز پیشمانی کنند کار اصولگرایان بوده است و البته برخی نیز ناخواسته آب به آسیاب اصولگرایان ریختند.
به نظر شما رویکرد دولت دوازدهم، در مجموع نسبت به دولت یازدهم محافظه‌کارانه‌تر شده است؟ آیا این مسأله در آینده‌ سبب ایجاد فاصله بین اصلاح‌طلبان و دولت نخواهد شد؟


به نظر من ما باید در مرحله نخست محدودیت‌ها و معذوریت‌های آقای روحانی را نظر بگیریم. چنان که از شواهد و قرائن هم برمی‌آمد، آقای روحانی با محدودیت‌ها و فشارهای زیادی همراه بوده و تا حدود زیادی دست و پای ایشان بسته است. هنگامی که واقعیت‌های پیش روی آقای روحانی را مشاهده کنیم با نگاه عمیق‌تری به مسائل نگاه خواهیم کرد که آیا آقای روحانی با برخی نهادها سازش کرده یا وضعیت به شکل دیگری بوده است. از سوی دیگر اصلاح‌طلبان به هیچ عنوان مدعی نیستند که آقای روحانی یک شخصیت اصلاح‌طلب است. چه کسی این حرف را زده؟ جریان اصلاحات به خوبی به این نکته آگاهی داشت که آقای روحانی یک اصولگراست و با علم به اصولگرا بودن ایشان از آقای روحانی حمایت کرد. آقای روحانی برای جریان اصلاحات و در برابر کاندیدای جریان رقیب که جریان اقتدارگرایی را نمایندگی می‌کرد، خیرالموجودین بود. در نتیجه اصلاح‌طلبان با تعقل و تدبیر از آقای روحانی حمایت کردند تا افراطیونی که بارها امتحان خود را پس داده بودند، دوباره در کشور به قدرت نرسند. همان وقت هم کسی نمی‌توانست مدعی باشد که اصلاح‌طلبان با «جبر» از آقای روحانی حمایت کرده‌اند. اصلاح‌طلبان با شناخت کافی از وضعیت کشور و مردم و همچنین نوع نگرش و تفکر آقای روحانی به مسائل داخلی و خارجی به این تصمیم رسیده بودند که ایشان بهترین گزینه برای مدیریت کشور است. با این وجود ما هیچ‌گاه به آقای روحانی نمره «بیست» و یا «صفر» نخواهیم داد. برخی تلاش می‌کنند به عملکرد دولت به صورت سیاه و سفید نگاه کنند که به آقای روحانی نمره بیست بدهند، یا صفر. این در حالی است که باید با نگاهی صحیح و منطقی به عملکرد دولت نگاه کرد و فرصت‌ها و چالش‌ها را همزمان در نظر گرفت. هیچ انسانی «معصوم» نیست و همه انسان‌ها دچار خطا و لغزش می‌شوند.
ادامه در صفحه 7