اجتماع ملت، آشغال‌ها را شست و تمیز کرد

شرق: حجت‌الاسلام کاظم صدیقی، امام‌جمعه موقت تهران، در خطبه‌های روز گذشته نماز جمعه پایتخت گفت: «اجتماع ملت، دریایی را ایجاد کرد و آشغال‌ها را شست و تمیز کرد». او از تلاش‌های نیروهای امنیتی، سپاه، ارتش و نیروهای مسلح در جریان اغتشاشات اخیر تشکر کرد و گفت: «در اغتشاشات اخیر که طراحی‌شده از سوی دشمن بود، متأسفانه به دست داخلی‌ها به بانک‌ها، مدارس علمیه، پایگاه‌های نماز جمعه، منازل امامان جمعه، ادارات دولتی و... حمله شد که البته اینها کار ملت نبود و همه به دستور شیطان بزرگ انجام شد و شاهدیم که مردم به‌خوبی انزجار خود را از این رفتارها نشان دادند و صف اغتشاشگران را از معترضان جدا کردند».   
تنها اصولگرایی که به سخنان امام‌جمعه موقت تهران واکنش نشان داده، عزت‌الله ضرغامی بود؛ اصولگرایی که این روزها سعی دارد جانب انصاف را در نوشته‌هایش رعایت کند و گاهی مواضعی اتخاذ می‌کند که معمولا سایر اصولگرایان از آن اجتناب می‌کنند. او در کانال تلگرامی‌اش نوشت: «تعبیر کلی «آشغال» در مورد معترضین، مشابه «خس و خاشاک» هزینه‌ساز است. کلام غیردقیق، زمینه‌ساز فهم نادرست و بروز فتنه است». اشاره ضرغامی به  تعبیر «خس و خاشاک» که سال 88 از زبان محمود احمدی‌نژاد بیرون آمد، در شرایطی است که بسیاری معتقدند رفتار احمدی نژاد، به‌ویژه در مناظره‌های معروف آن سال از عوامل شروع دوقطبی‌سازی جامعه و یکی از دلایل بحران سال 88 بود.
انتقاد از سخنان خطبا یا سخنرانان پیش از خطبه‌های نماز جمعه مسئله جدیدی نیست. اصلاح‌طلبان همواره از منتقدان آن بوده و معتقدند که شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در اختیار یک تفکر یا جریان خاص قرار دارد. سخنان گفته‌شده از تریبون‌های نماز جمعه گاه با سیاست‌های دولت مستقر هم در تعارض است. از میان اصولگرایان، به‌جز ضرغامی، یک‌بار محمدرضا باهنر به رخدادهای نماز جمعه اعتراض کرده بود. باهنر با اشاره به حواشی روز عید فطر امسال و مداحی علیه دولت گفته بود: «درباره مداحی روز عید فطر من نقدها را وارد می‌دانم. بعد از یک ماه روزه و تعبد و طاعت و اطاعت، مردم برای جشن و عیدی‌گرفتن می‌آیند و اینکه این روز به یک مسئله‌ای کشانده شود که خطاب به رئیس‌جمهور مداحی شود، کار درستی نبود».
افزایش بودجه‌های حوزه‌های علمیه آری یا نه


صدیقی دیروز همچنین از کاهش بودجه‌های حوزه‌های علمیه و مراکز فرهنگی دینی گلایه کرده و گفته است: «در بودجه 97 برای فرهنگ بودجه قابل‌اعتنایی در نظر گرفته نشده است. اگر بخواهیم دین را رواج دهیم باید برای حوزه‌های علمیه و مراکز فرهنگی‌مان بودجه مناسب پیش‌بینی شود». ضرغامی همچنین در ادامه نوشته خود در انتقاد به خواسته صدیقی در افزایش بودجه حوزه‌های علمیه آورده است: «راه‌حل معضلات فرهنگی - اجتماعی افزایش بودجه حوزه‌های علمیه نیست». او شاید نخستین اصولگرایی است که از این زاویه به ماجرای بودجه‌های مؤسسات فرهنگی – آموزشی، به‌ویژه مؤسسات ذیل جدول 17 ورود کرده است؛ جدولی که این روزها بحث بر سر میزان بودجه‌های تخصیص‌یافته به آن جنجال‌آفرین شده است. برخلاف آنچه صدیقی گفته، بودجه بسیاری از این نهادهای فرهنگی، مذهبی و حوزوی در سال 97 با افزایش روبه‌رو بوده، نه کاهش، اما همین افزایش هم با اعتراض روبه‌رو بوده است، تاجایی‌که نصرالله پژمان‌فر، نماینده مجلس، اخیرا گفته بود: «برای مثال جامعة‌المصطفی نهادی است که ۱۴ درصد افزایش اعتبار داشته و بالاترین افزایش در بودجه فرهنگی لایحه ۹۷ به‌شمار می‌آید؛ با توجه به فعالیت‌های برون‌مرزی جامعةالمصطفی، اگر تفاوت نرخ ارز در سال ۹۶ و ۹۷ با هم مقایسه شود، قطعا نسبت به سال گذشته این بودجه کاهش یافته است؛ ضمن اینکه ارز مبادله‌ای نیز به این نهادها اعطا نمی‌شود. اگر خروجی یک مرکز آموزشی با بودجه در اختیار آن را با چنین نهادهای مهمی که فعالیت‌های گسترده‎ای دارند، مقایسه کنیم، در‌می‌‎یابیم که بودجه تخصیص‌یافته به این نهادها تا چه حد پایین بوده است». او به «شرق» گفته است: «با وجود افزایش۱۰درصدی که در بودجه آنها صورت گرفته، به‌نوعی می‌توان گفت با تبدیل ریال به دلار، بودجه آنها از سال قبل نیز کمتر شده و مشکلات عدیده‌ای
 خواهند داشت».
طیبه سیاوشی در همین زمینه به «شرق» گفته بود: «تا جایی که می‌دانم، بودجه نهادهای حوزوی و مذهبی کاهش نیافته، بلکه تحت نظارت یک ارگان و وزارتخانه قرار گرفته و درواقع نظارت‌پذیرتر شده و کاهش اعتبار کمتر مشاهده شده است».