اعتراض جهانی به نژادپرستی ترامپ

در شرایطی که سخنان توهین‌آمیز ترامپ علیه مهاجران آفریقایی خشم مردم سراسر این قاره را برانگیخته، سفارت آمریکا در آفریقای‌جنوبی مدعی شده ایالات متحده آمریکا عمیقا به مردم آفریقا احترام می‌گذارد‌.
دونالد ترامپ که با موج گسترده اعتراضات مواجه شده، جمعه گذشته استفاده از واژه چاه مستراح برای توصیف ‌هائیتی و کشورهای آفریقایی را رد کرد و طرح مهاجرتی سنا که به گفته او ایالات متحده آمریکا را مجبور می‌کند تا افرادی از کشورهایی را که عملکرد بدی دارند، بپذیرد به انتقاد گرفت‌.
سفارت آمریکا در پیامی توئیتری برای آرام کردن فضای سیاسی نوشت: هیچ تغییری در تعهد ما به شرکا و دوستان‌مان در سراسر این قاره به وجود نیامده است‌. رهبران آفریقا از اظهارات توهین‌آمیز ترامپ شوکه شده و ابراز انزجار کرده‌اند‌. رییس‌ کمیسیون اتحادیه آفریقا با ابراز تاسف از سخنان دونالد ترامپ گفت: عمیقا ناامید شدم؛ چراکه آمریکا یک نمونه خاص از چگونگی توزیع مهاجران بر اساس ارزش‌های تنوع، تحمل و فرصت بوده است‌. دولت بوتسوانا هم اظهارات ترامپ را سزاوار سرزنش و نژادپرستانه خوانده و سفیر آمریکا را برای ادای توضیحات احضار کرد‌.
سخنان توهین‌آمیز رییس‌جمهور آمریکا درباره مهاجران برخی کشورها که وارد آمریکا می‌شوند، انتقادهای زیادی در پی داشته است‌. ترامپ در نشستی در کاخ سفید که با حضور نمایندگان دو حزب جمهوریخواه و دموکرات برگزار شد، با اشاره به مهاجرانی که از ‌هائیتی، السالوادور و بعضی از کشورهای آفریقایی به آمریکا مهاجرت کرده‌اند، گفت: چرا این مردم از کشورهایی که چاه مستراح هستند را به اینجا راه می‌دهیم؟


رییس‌جمهور آمریکا گفته که ترجیح می‌دهد مهاجرانی از کشورهایی مانند نروژ به آمریکا بروند‌. نمایندگان دموکرات در کنگره آمریکا گفته‌اند، این اظهارنظر ترامپ آشکارا نشان می‌دهد وی نژادپرست است‌. واشنگتن‌پست نخستین بار در گزارشی از اظهارنظر توهین‌آمیز دونالد ترامپ خبر داد‌. کاخ سفید بدون تکذیب این سخنان در بیانیه‌ای اعلام کرد: بعضی از سیاستمداران در واشنگتن مدافع منافع کشورهای خارجی هستند، اما ترامپ همیشه برای مردم آمریکا می‌جنگد‌.
سخنگوی سازمان ملل هم گفته است آنتونیو گوترش مکررا بر حفظ شرافت، برابری و حقوق بشر مهاجران و پناهجویان در سراسر دنیا تاکید دارد‌. استفان دوجاریک جمعه درباره نظر گوترش گفت، او از تمام کشورها می‌خواهد تا روی توزیع مثبت مهاجران تمرکز کنند و از حقایق استفاده کنند نه پیش‌داوری‌ها‌.
دولت السالوادور هم در یادداشت اعتراضی به ایالات متحده آمریکا شدیدا اظهارات او را رد کرده است‌. وزارت خارجه این کشور آمریکای مرکزی در بیانیه‌ای اعلام کرد: السالوادور خواستار احترام به مردم شجاع و شریف خود شده است‌. در همین حال مکی‌سال، رییس‌جمهور سنگال گفته است از سخنان توهین‌آمیز ترامپ شوکه شده و آفریقا و نژاد سیاهپوست شایسته احترام و توجه است‌.
دفتر امور آفریقا در وزارت خارجه آمریکا هم در تلاش برای آرام کردن جو در توئیتی نوشت: ایالات متحده آمریکا به شدت، با اشتیاق و با جدیت در آفریقا مشارکت خواهد داشت و به امر ارتقای این روابط حیاتی و اعتمادسازی با شرکای آفریقایی ما می‌پردازد‌. این توئیت مستقیما به اظهارات ترامپ اشاره‌ای نکرد‌. رییس‌جمهور آمریکا جمعه این سخنان را کذب دانست، اما یک سناتور در نشست مهاجرتی کاخ سفید گفته است او مکررا از الفاظ زشت علیه آفریقایی‌ها استفاده کرده است‌.
دولت ‌هائیتی هم عمیقا از سخنان ترامپ شوکه و خشمگین شده است و آن را نژادپرستانه خوانده است‌. در بیانیه این کشور آمده است: این سخنان توهین‌آمیز و سزاوار سرزنش به هیچ عنوان بیانگر خرد، بصیرت و خویشتنداری‌ای که هر مقام سیاسی عالی‌رتبه‌ای باید آن را داشته باشد، نیست‌. این اظهارات بازتاب یک دیدگاه کاملا نژادپرستانه از جامعه ‌هائیتی و مشارکت آن در ایالات متحده است‌.
سفیر ‌هائیتی در واشنگتن گفته است دولتش مراتب اعتراض خود را به سفارت آمریکا ابلاغ کرده است‌. یک قانونگذار اپوزیسیون در غنا هم از کشورهای در حال توسعه خواست تا ایالات متحده آمریکا را تا زمانی که دونالد ترامپ از این سمت کنار نرفته، بایکوت کنند‌.
وی گفت، کشورها باید پیام قاطعی را به ترامپ بفرستند مبنی بر اینکه جهان علیه چنین سیاست‌هایی که متعصبانه، تفرقه‌آمیز و ناسالم است، به صورت متحد عمل می‌کند‌. هر چه زودتر آمریکا بفمهد به جهان نیاز دارد و جهان هم به آن نیاز دارد، برای همه ما بهتر است‌.
واکنش سیاستمداران آمریکایی
سخنان مبتذل دونالد ترامپ علیه آفریقایی‌ها سرانجام قفل سکوت رییس مجلس نمایندگان آمریکا را هم شکست‌. پل رایان با بیان اینکه سخنان رییس‌جمهور آمریکا عمیقا مایه تاسف و غیرسازنده است، گفت خودش از مهاجران ایرلندی است و زمانی که به آمریکا آمد با پیش‌داوری و رفتار خصومت‌آمیز مواجه شده بود‌.
به گزارش آسوشیتدپرس، رییس مجلس نمایندگان آمریکا گفت که پنجشنبه شب گذشته از سخنان دونالد ترامپ در یک جلسه مربوط به امور مهاجرتی مطلع شده است‌. در آن جلسه کاخ سفید که با حضور نمایندگان دو حزب جمهوریخواه و دموکرات برگزار شد، ترامپ با اشاره به مهاجرانی که از ‌هائیتی، السالوادور و بعضی از کشورهای آفریقایی به آمریکا مهاجرت کرده‌اند، گفت: چرا این مردم از کشورهایی که چاه مستراح هستند را به اینجا راه می‌دهیم؟
پل رایان گفت: اولین چیزی به ذهنم خطور کرد این بود که چنین سخنانی غیرسازنده و عمیقا مایه تاسف است، اما می‌دانید اکنون به چه فکر می‌کنم؟ به خانواده خودم‌. خانواده خودم همچون بسیاری دیگر از ایرلند با کشتی‌هایی که به آنها کشتی‌های قهوه می‌گفتند، آمدند و اینجا در راه‌آهن مشغول کار شدند‌. واقعا در آن روزگار از بالا به پایین به ایرلندی‌ها نگاه می‌شد‌.
نانسی پلوسی، رهبر اقلیت‌ مجلس نمایندگان آمریکا هم از کنگره خواست تا در بحبوحه جنجال بر سر اظهارات ترامپ، قانون داکا را تصویب کند‌. چهارم سپتامبر دونالد ترامپ اعلام کرد برنامه رویاپردازان موسوم به داکا را متوقف خواهد کرد‌. داکا برنامه‌ای بود که طی آن نوجوانان و کودکانی که به صورت غیرقانونی با والدین خود پا به آمریکا گذاشته بودند اجازه کار و زندگی پیدا می‌کردند‌.
پلوسی جمعه شب گذشته در بیانیه‌ای گفت: باوجود سردرگمی اخیر، دموکرات‌ها باید خواستار تصویب یک قانون داکای شفاف شوند‌. پیشنهاد دو حزبی سنا که از طرف سناتور ها لیندسی گراهام و دیک دوربین ارائه شد، بر اهمیت حفاظت از رویاپردازان تاکید دارد‌.
از سوی دیگر هیلاری کلینتون، ترامپ را به داشتن عقاید عوامانه و نژادپرستانه متهم کرد‌. کلینتون در توئیتی با محکوم کردن اظهارات رییس کاخ سفید گفت: جمعه گذشته باید روز یادبود قربانیان زلزله سال ۲۰۱۰ ‌هائیتی می‌بود، اما در عوض، این کشور هدف غصب ترامپ قرار گرفت‌.
او نوشت: سالگرد زلزله ویرانگر هشت سال پیش روزی است که باید این تراژدی و مقاومت مردم آن به یاد آورده شود و تاکیدی دوباره بر تعهد آمریکا به همسایگانش باشد‌. در عوض شاهدیم هر فردی که شباهتی به ترامپ ندارد هدف دیدگاه‌های نژادپرستانه و عوامانه او قرار می‌گیرد‌. جو بایدن، معاون رییس‌جمهور سابق آمریکا هم با انتقاد از رهبر کنونی آمریکا گفت، اظهارات او با آنچه که یک رییس‌جمهور باید به آن اعتقاد داشته باشد، مغایرت دارد‌. بایدن جمعه در توئیتی نوشت: یک رییس‌جمهور نباید اینگونه صحبت کند‌. یک رییس‌جمهور نباید اینگونه رفتار کند و مهم‌تر از همه اینکه، یک رییس‌جمهور نباید چنین عقایدی داشته باشد‌. ما بهترین از این حرف‌ها هستیم‌.
دفتر حقوق بشر سازمان ملل هم با رد اظهارات نژادپرستانه ترامپ گفت: نمی‌توان در توصیف این اظهارات هیچ کلمه‌ای جز نژادپرستانه به کار برد‌. شما نمی‌توانید کل کشورها و قاره‌ها را که جمعیت‌شان سفیدپوست نیست چاه مستراح توصیف کنید و بگویید از آنها استقبال نمی‌کنید‌.
یک قانونگذار ارشد اتحادیه اروپا هم گفت، دونالد ترامپ فکر نکرده درباره مهاجران صحبت کرده است و مناسب این پست نیست‌. رییس گروه سوسیالیست‌ها در اتحادیه اروپا گفت پس از توهین به مکزیکی‌ها و مسلمانان اکنون نوبت به ‌هائیتی، السالوادور و مردم آفریقا رسیده است که هدف سخنان نژادپرستانه و خجالت‌آور ترامپ قرار گیرند‌. سخنگوی دولت فرانسه هم پس از جلسه هفتگی کابینه به خبرنگاران گفت قطعا توصیه نمی‌شود یک سیاستمدار با چنین لحنی سخن بگوید‌. او گفت: قطعا باید موقع صحبت کردن درباره سایر کشورها خصوصا آن دسته از کشورهایی که گاهی از آب و هوای بد و فقر شدید رنج بردند و در سختی بسیاری به سر می‌برند، دقت کنیم‌.
تاکید تیلرسون بر احترام و تنوع در آمریکا
وزیر امور خارجه آمریکا در سخنانی که در پی توهین دونالد ترامپ به دیگر کشورهای جهان به دلیل مهاجرانشان صورت گرفت، بر ارزش‌هایی نظیر احترام و تنوع تاکید کرد‌. رکس تیلرسون در این سخنرانی عمدتا به مساله اذیت و آزار و سوءاستفاده جنسی به ویژه در محل کار که اخیرا یک بحث ملی در آمریکا به راه انداخته و افشاگری‌هایی را علیه چهره‌های سرشناس سیاست، رسانه و تجارت در پی داشته اشاره کرد‌. بنا به اعلام سی‌ان‌ان، تیلرسون در این سخنرانی گفت: هیچ شکلی از اذیت و آزار پست‌تر از اذیت و آزار جنسی نیست‌.
او خاطرنشان کرد: اذیت و آزار و سوءاستفاده در کشوری که بر پایه آرمان‌های آزادی فردی و جست‌وجوی شادی در زندگی بنا شده هیچ جایی ندارد و در سازمان ما یعنی وزارت خارجه آمریکا و همچنین در واشنگتن و هیچ پست و سمتی در خارج از آمریکا نیز جایی نخواهد داشت‌. با این حال وزیر خارجه دولت ترامپ در این سخنرانی بر اهمیت مساله تنوع و تکثر و ارزش‌های امیدوارکننده که آمریکا را وادار به رسیدگی به مسایل مربوط به نابرابری و بی‌عدالتی می‌کند، تاکید کرد‌. وزیر خارجه آمریکا با اشاره به تاریخچه پرخشونت کشورش در ابتدای تاسیس گفت: تولد کشور آمریکا به هیچ‌وجه کامل و بی‌عیب و ایراد نبود‌.
او در این زمینه به مسایلی نظیر برده‌کشی، عدم حق رای زنان و جنبش‌های حقوق مدنی در آن دوران اشاره کرد و گفت: ما هنوز نیز بی‌عیب و نقص نیستیم اما هرگز دست از ارزش‌های امیدوارکننده برنداشته‌ایم‌. او تاکید کرد زندگی ما در این کشور هنگامی غنی‌تر می‌شود که تکثر و تنوع را در کشورمان بپذیریم‌.