سكوت نشانه رضا؟

روایت فاطمه سعیدی از گفت‌وگو با اسحاق جهانگیری
سكوت نشانه رضا؟
جهانگيري گفت نقش او در دولت كم رنگ نشده است
آرمان- فاطمه رضایی: در زمان انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ، اسحاق جهانگیری که کاندیدای اصلاح‌طلب محسوب می‌شد در روزهای نهایی منتهی به برگزاری انتخابات به نفع حسن روحانی از کاندیداتوری انصراف داد. با اینکه عده‌ای معتقد بودند که کاندیداتوری جهانگیری صرفا نمایشی بوده اما برخی که معرف او بودند این موضوع را رد کرده و اظهار داشتند که نهایتا تصمیم بر انصراف گرفت. به هرحال این موقعیت در موفقیت روحانی در این دوره انتخابات تاثیر بسزایی داشت و بار دیگر حمایت جریان اصلاح‌طلبی از روحانی را به نمایش ‌گذاشت. از ابتدای حضور محمود واعظی به عنوان رئیس دفتر رئیس جمهور در کابینه دولت دوازدهم، برخی در فضای سیاسی و رسانه‎ای این حضور را به منزله کمرنگ شدن حضور جهانگیری به عنوان معاون اول روحانی دانستند و این تصور خود را ترویج کردند که تصوری اشتباه بود اسحاق جهانگیری که به گفته خودش نماینده اصلاح‌طلبان در دولت روحانی است، در دولت دوازدهم نیز همچنان به عنوان معاون اول رئیس‌جمهور به فعالیت خود ادامه می‎دهد با این تفاوت که از همان آغاز به‌کار دولت دوازدهم تا کنون در تیررس گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای جریانات سیاسی و حتی برخی چهره‌های سیاسی قرار دارد. آنها یک روز مدعی اختلاف او با روحانی می‌شوند و روز دیگر از فاصله کارگزاران با جریان اعتدال سخن می‌گویند.


جهانگیری سکوت کرده است
البته این اخبار به صورت پنهانی از همان ابتدای معرفی کابینه دولت دوازدهم زمزمه می‌شد تا مدت‌ها هم در صدر اخبار رسانه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان بود اما جهانگیری همچنان در سکوت به‌سر برد و در عوض برخی ازچهره‌های سیاسی وارد میدان شدند. آنها تغییرات رخ‌ داده برای نقش و جایگاه جهانگیری در دولت را بهانه کرده و اسحاق جهانگیری را دعوت به کناره‌گیری کردند و از آقای معاون اول خواستند تا خود را برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 آماده کند. با این حال تنها عکس‌العمل معاون اول رئیس‌جمهور «سکوت» بوده است که البته این استراتژی تقریبا نتیجه مثبتی داشت و منجر شد سایه شایعات مبنی بر محدود‌سازی جهانگیری از سوی حلقه نزدیکان حسن روحانی به آرامی از سرش دور شود و تاثیر خود را از دست بدهد.
دولت روحانی بدون جهانگیری؟
فاطمه سعیدی عضو حزب کارگزاران سازندگی که از هم‌حزبی‌های اسحاق جهانگیری است در گفت‌وگو با خبرآنلاین، از مکالمه چند روز گذشته خود با اسحاق جهانگیری خبر داد. او در پاسخ به این سوال که آیا مباحثی که در مورد کمرنگ شدن حضور اسحاق جهانگیری در دولت مطرح شده درست است، گفت: من فکر نمی‌کنم که چنین چیزی صحت داشته باشد. اینها بحث‌های فضای مجازی است. کمرنگ شدن نقش آقای جهانگیری، استعفای آقای جهانگیری و... همه شایعاتی است که در فضای مجازی می‌چرخد. چنین چیزی مطرح نیست. من خودم این موضوع را از آقای جهانگیری سوال کردم و ایشان شدیدا آن را تکذیب کردند. همه ما نقش ایشان را در دولت می‌بینیم. ایشان از یاران باوفا و ماندگار آقای روحانی هستند. دولت آقای روحانی بدون آقای جهانگیری اصلا قابل تصور نیست.
جهانگیری، کاندیدای بعدی؟
سعیدی درباره احتمال کاندیداتوری جهانگیری و یا حتی محمد هاشمی رفسنجانی گفت: من فعلا هیچ نظری ندارم تا نزدیکی انتخابات 1400 که شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در این مورد تصمیم بگیرد. از حزب کارگزاران هم آقای مرعشی عضو این شورا هستند.ان‌شاءا... فعالیت این شورا ادامه پیدا خواهد کرد. البته ممکن است که مقداری ترمیم هم پیدا کند. ما نقش این شورا را دیده‌ایم. هم در انتخابات مجلس دهم و هم در انتخابات شوراهای شهر و هم در ریاست جمهوری دیدیم که نقشی موثر و پررنگ و تاثیرگذار در جامعه داشته و جامعه هم به آن اعتماد کرد.
اختلاف بین اعضای خانواده
چندی پیش یدا... طاهرنژاد عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران هم در گفت‌وگو با «آرمان» دررابطه اختلاف رئیس جمهور و معاون اولش اظهار داشت: اختلاف نظرها در میان اعضای یک خانواده هم وجود دارد که هیچ‌ضرورتی برای انعکاس و انتقال به بیرون وجود ندارد. درمورد روابط جهانگیری و روحانی مساله رقیق‌تر از این موضوعات است و نمی‌توان نامش را اختلاف گذاشت. جهانگیری نسبت به عزل و نصب‌ها نظرات دیگری داشت و روحانی هم نظرات دیگری. در نهایت چون روحانی رئیس‌جمهور است نظرات او اعمال شد و این امر طبیعی است. از دوستان اصلاح‌طلب گله‌مند هستم که در تلاش‌اند که اختلاف میان جهانگیری و روحانی را پررنگ کنند. درحالی که پررنگ کردن اختلاف جهانگیری و روحانی، حداقل به اصلاح‌طلبان هیچ‌کمکی نمی‌کند حال اگر رقبای سیاسی جریان اصلاحات اختلاف جهانگیری و روحانی را برجسته کنند بهره‌ای از این مساله نصیبشان می‌شود اما اصلاحات برای چه این مساله را برجسته می‌کند و در برجسته کردن این مساله چه چیز عاید اصلاحات می‌شود جز خسران؟ آقای جهانگیری بنا به مشغله فراوانی که دارد در جلسات حزب کارگزاران شرکت نمی‌کند و به دلیل آنکه اکنون عضو شورای مرکزی حزب سازندگی نیست، دلیلی ندارد تا به موجب آیین‌نامه با او برخورد شود بلکه او یک عضو عادی است.