مجلس پيگير وضعيت بازداشت‌شدگان

شرق: نمايندگان فراکسيون اميد بنا بود امروز و فردا به بازديد از زندان اوين بروند. گويا برخي پيغام و پسغام‌ها مانع از بازديد زودهنگام نمايندگان شده و بازديد تا اطلاع ثانوي به حالت تعليق درآمده است. با اين حال نمايندگان عضو فراکسيون اميد خوش‌بين‌اند که به دليل اهميت درخواست فراکسيون و لزوم اين بازديد، مسئولان به همين زودي‌ها موافقت رسمي‌شان را اعلام کنند. يکي از محورهاي اصلي فراکسيون ‌اميدي‌ها براي بازديد از زندان اوين برايند کم و کيف وضعيت بازداشتي‌ها و بررسي وضعيت برخي اخبار مربوط به فوت بازداشت‌شدگان است. نمونه‌اش فوت سينا قنبري در زندان اوين. همان مرگي که از سوي طيبه سياوشي، نماينده عضو فراکسيون اميد و البته به ذکر از منابع رسمي خودکشي اعلام شد. حالا علي مطهري به ايلنا گفته «پيگير موضوع خودکشي بازداشت‌شدگان ناآرامي‌هاي اخير هستيم و منتظر گزارش مقام‌هاي مسئوليم».
نایب‌رئيس مجلس شوراي اسلامي از پيگيري موضوع خودکشي برخي از بازداشت‌شدگان حوادث اخير خبر داده «منتظر گزارش مقام‌هاي مسئول در اين ارتباط هستيم. به ما گفتند يک نفر در تهران و دو نفر در شهرستان خودکشي کردند و بنا شد گزارش دقيقي به ما بدهند که فعلا منتظر آن گزارش هستيم».
سؤال از مسئولان درباره خودکشي
علي مطهري در رابطه با ناآرامي‌هاي اخير و اينکه آيا درخواست ديدار از بازداشت‌شدگان زندان اوين را داشته‌ايد، گفته «هنوز دراين‌باره درخواستي نداشته‌ايم؛ ولي از مقام‌هاي مسئول درباره خودکشي بعضي بازداشت‌شدگان سؤال کرديم و اطلاعاتي را گرفتيم و پيگير قضيه هستيم». سخن علي مطهري به عنوان يکي از اعضاي فراکسيون اميد در حالي دال بر عدم درخواست ديدار از بازداشت‌شدگان زندان اوين است که همين چند روز پيش محمدرضا عارف، رئيس فراکسيون اميد از تقاضاي اين فراکسيون براي بازديد از زندان و ملاقات با بازداشتي‌ها خبر داد. چند روز پيش از آن هم بهرام پارسايي خبر داد که فراکسيون حقوق شهروندي در نامه به وزير دادگستري خواهان بازديد از زندان اوين است. او همچنين روز گذشته به «شرق» خبر داد که بررسي وضعيت مورد خودکشي اخير در زندان اوين هم در بازديد پيش‌رو مورد ارزيابي قرار خواهد گرفت.


به ما گفتند يک نفر در تهران و دو نفر در شهرستان خودکشي کرده‌اند
علي مطهري، نايب‌رئيس مجلس شوراي اسلامي در رابطه با افرادي که گفته مي‌شود خودکشي کرده‌‌اند به ايلنا گفته «به ما گفتند يک نفر در تهران و دو نفر در شهرستان خودکشي کردند و بنا شد گزارش دقيقي به ما بدهند که فعلا منتظر آن گزارش هستيم».
در ناآرامي‌هاي اخير در سراسر ايران سه‌هزارو 700 نفر بازداشت شده‌‌اند که به گفته محمد کاظمي، نماينده ملاير ميانگين سني آنها 23 سال بوده است. نماينده ملاير همچنين به ايلنا خبر داده که «در ميان بازداشت‌شدگان افرادي نيز وجود داشتند که بدون انگيزه مخالفت با نظام و تنها به دليل مشکلات اقتصادي در اعتراضات شرکت کرده و نقشي در تخريب‌ها و شعارهاي ساختارشکنانه نداشتند که اين افراد در اقدامي سه تا چهار روزه آزاد شدند اما براي باقي بازداشت‌شدگان که بر اساس ادله و مدارک اداره اطلاعات و نيروي انتظامي در تخريب‌ها دست داشتند، پرونده‌اي تشکيل شده که اين پرونده‌ها با ارجاع به مراجع قضائي مسير قضائي را طي خواهند کرد که اين مسير قطعا زمان‌بر خواهد بود».
خانواده بازداشت‌شدگان نبايد بي‌خبر بمانند
به گفته او «حق ايجاب مي‌کند اطرافيان و خانواده‌هاي بازداشت‌شدگان از وضعيت خويشان خود در بازداشت بي‌خبر نباشند و اين افراد مي‌توانند با مراجعه به دادسراي هر شهرستان از وضعيت اين افراد باخبر شوند».
برخي از اين افراد تاکنون آزاد شده‌اند و برخي ديگر کماکان در بازداشت به سر مي‌برند. سيده‌فاطمه ذوالقدر در همين زمينه به «شرق» خبر داده که دانش‌آموز بازداشتي نداريم اما هنوز 33 دانشجو در بازداشت به سر مي‌برند که بناست به سرعت با قيد وثيقه آزاد شوند. فاطمه سعيدي عضو كميته پيگيري وضعيت دانشجويان بازداشت‌شده هم در اين رابطه به اعتماد آنلاين گفت اكثريت دانشجويان آزاد شده‌اند و حدود 25 تا 30 دانشجو همچنان در بازداشت به سر مي‌‌برند. آمار اوليه بازداشت‌ها 120 دانشجو بود ولي هر روز تعدادي از دانشجويان آزاد مي‌شوند. ما پيگير هستيم كه بازگردند و به امتحاناتشان برسند. و اميدوارم قبل از اينكه پرونده‌اي تشكيل و حكمي صادر شود، دانشجويان بازداشتي آزاد شوند. اين در حالي است که الياس حضرتي ديگر عضو فراکسيون اميد مجلس پيش‌تر به «شرق» خبر داده بود که تنها هشت دانشجو در زندان به سر مي‌برند. از فراکسيون اميد مجلس صدا و آمار واحدي به گوش نمي‌رسد. با اين حال نمايندگان کماکان در رايزني با مسئولان پيگير ماجراي آزادي بازداشت‌شدگان هستند.