دولتی بودن؛ مهم ترین مشکل نظام سلامت در ایران

تفاهم – گروه اجتماعی: وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: دولتی بودن تولید دارو و خدمات درمانی مهم ترین مشکل نظام سلامت در ایران است و سال ها طول می کشد تا این نگاه سنتی را تغییر دهیم. سید حسن هاشمی در اتاق بازرگانی تهران افزود: در پنج سال گذشته برای تغییر این نگاه سنتی خیلی تلاش کردیم در بخش هایی کامیابی هایی داشتیم و در جاهایی هم در تغییر نگاه سنتی ناموفق بودیم و هنوز نگاه سنتی دولتی و سوسیالیستی در نظام سلامت کشور وجود دارد. هاشمی  گفت: بانک های داخلی با ما نامهربان هستند اما خارجی ها تسهیلاتی را فراهم می کنند که به نظر می رسد بخش خصوصی بتواند از آنها استفاده کند. وی ادامه داد: موانع قانونی جدی وجود دارد که نمی گذارد فرصت های رشد و توسعه به بخش خصوصی برسد و تا زمانی که سیاست مداران و قانون گذاران به این نکته نرسند که باید برای سرمایه گذاری بخش خصوصی گشایش ایجاد کنند همچنان مشکل و نگرانی برای بخش خصوصی وجود دارد.
وزیر بهداشت تاکید کرد: دولت باید فقط سیاست گذار و خریدار خدمت باشد. وی افزود: وزارت بهداشت تقریبا در بخشی از حوزه ها
موفق به خرید خدمت شده مثلا در مورد تجهیزات سرمایه ای مدت ها است که خرید نمی کند بلکه خرید خدمت می کند. وی خاطرنشان کرد: در دنیا بالاترین سرمایه گذاری ها در حوزه سلامت است اما در ایران فکر می کنیم همه کارها باید در اختیار دولت باشد به همین علت در بسیاری از حوزه ها هنوز قیمت بالا و کیفیت پایین است به عنوان مثال دولتی بودن مانع رشد و توسعه صادرات داروهای ایرانی شده است. هاشمی گفت: در برخی بخش ها به دلیل اینکه دولت توان مالی ندارد قیمت ها را سرکوب می کند و این مساله دسترسی مردم را به خدمات مناسب از بین می برد. وزیر بهداشت افزود: امیدوارم در آینده این مشکلات بر طرف شود و
بیمه هایی داشته باشیم که واقعا بیمه باشند نه اینکه ریسک پذیر نباشند و جلوی رشد بخش خصوصی را بگیرند. وی اظهارداشت: انصافا در طول دو سه دهه اخیر در بخش بهداشت و درمان خوب کار شده و در مقایسه با کشورهایی مانند روسیه و آفریقای جنوبی در حوزه دارو و دیگر حوزه ها اقدامات خوبی انجام شده و به رغم تحریم ها توانسته ایم خوب پیش برویم.