گزارش تکان‌دهنده آقای شهردار

آفتاب یزد - گروه اجتماعی: روز گذشته نجفی شهردار تهران بر اساس وعده قبلی خود به شورای شهر آمد و گزار ش داد که چه تحویل گرفته است. آفتاب یزد بدون قضاوتی درباره سخنان وی آن را به نقل از خبرگزاری‌ها‌ی رسمی منتشر می‌نماید و بررسی صحت و سقم موارد مطروحه را به نهادهای مربوطه واگذار می‌نماید. نجفی با اشاره به میزان بدهی‌های شهرداری گفت: مرتب تذکر دادم که انصاف و بی‌طرفی در تهیه گزارش مورد توجه قرار گیرد. براساس تحقیقات صورت گرفته، شهرداری دارای ۲۹ هزار و ۵۱۰ میلیارد تومان بدهی ثبت شده، ۲۲هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بدهی تقریباً قطعی و ۸هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بدهی احتمالی است، یعنی جمعاً ۵۲ هزار و ۱۰۰میلیارد تومان بدهی که سه برابر بودجه سال۹۶ است.

مجموعه تعهدات شهرداری۸۶ هزار میلیارد تومان است
او ادامه داد: در حال حاضر شهرداری برای اتمام و پیشرفت پروژه‌های عمرانی نیاز به ۳۴هزار میلیارد تومان اعتبار دارد. پس با حساب بدهی‌ها مجموعه تعهدات شهرداری ۸۶ هزار میلیارد تومان است. نجفی با بیان اینکه ترسیم وضعیت یک امر ضروری بود حتی اگر تکلیفی از سوی شورا برای شهرداری اعمال نمی‌شد، گفت: اقدام هوشمندانه شورا و تصویب مصوبه برای تعیین وضعیت، کار ما را وسعت بخشید. بین ۴۰ تا ۵۰هزار ساعت کار برای تهیه گزارش وقت صرف شده و این گزارش ۵۰۰ صفحه دارد و یک سند استثنایی محسوب می‌شود‌ و ۹۵ درصد دقت و اطلاعات آن کافی است.شهردار با بیان اینکه در ۱۲سال گذشته شهرداری تهران فرصت‌های زیادی را از دست داده است ادامه داد: منطقه۲۲ یک فرصت استثنایی بود. اولین منطقه‌ای که طرح تفصیلی کامل داشت و می‌توانستیم از آن به عنوان کانال هوا و ریه تهران استفاده کنیم اما این فرصت را از دست دادیم. همچنین خطاهای محاسباتی زیادی برای تعیین میزان هزینه پروژه‌هایی همچون صدر و توحید صورت گرفته است. شهردار با اشاره به اینکه در ۱۲سال گذشته شهرداری ضعف‌های عملکردی و مدیریتی فراوانی داشته است، ادامه داد: متاسفانه در بررسی پرونده‌های شهرداری به مواردی از سوءاستفاده برخوردیم که باید از طریق مراجع قضایی پیگیری شود. وی گفت: اواخر سال۹۵ شهرداری با فردی قراردادی را درخصوص تدوین شاخص‌های ارزیابی عملکرد به مبلغ یک میلیارد تومان به امضاء رسانده است که شاید ارزش واقعی آن حتی ۱۰میلیون تومان هم نبوده است.


وی با بیان اینکه متاسفانه آخرین پرداخت به این فرد مرداد۹۶ و پس از انتخابات بوده و ۸۵۰میلیون تومان به این قرارداد پرداخت شده است، گفت: ما در بررسی‌های بیشتر دریافتیم که یک قرارداد دیگر در تاریخ ۲ مرداد ۹۶ منعقد شده که در روز قرارداد، پرداختی صورت گرفته است.
شهردار تهران با بیان اینکه این دو قرارداد مجموعا یک میلیارد و ۴۳۰میلیون تومان ارزش داشته است، گفت: در بررسی‌های بیشتر متوجه شدیم که درست است این مبلغ به حساب فرد مذکور واریز شده اما تنها ۱۷۳ میلیون تومان را به وی داده و مابقی را به یک حساب دیگر که متعلق به رئیس دفتر یکی از معاونین قبلی بوده واریز کردند و این پول نیز خرج ... شده است. این در حالیست که آن فرد مذکور مکتوب اقرار کرده که از ۱۷۳ میلیون تنها ۲۰ میلیون به خودش تعلق گرفته و مابقی سهم دیگران بوده است.
او ادامه داد: رئیس دفتر معاون نیز از این پول را مقداری برای خودش برداشته و بقیه را برای هزینه‌های عام‌المنفعه ... خرج کرده است. به‌غیراز این مورد، موارد متعدد دیگری هم وجود دارد و بعد از مطالعات و ارزیابی درخواهیم یافت که راه مدیریت شهر تهران با چه معضلاتی روبروست.

اداره مالی شهرداری دیمی بوده‌است!
او با بیان اینکه سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری فقط در نقش یک کارگزار عمل می‌کرده است، گفت: این سازمان به دنبال پیدا کردن سرمایه‌گذار خارجی یا برنامه‌های جدید توسعه شهری نبوده است بلکه کارش این بوده که املاک و مستغلات را گرفته و به صورت مشارکتی ساخت و ساز کند.او در ادامه به سازمان املاک و مستغلات اشاره کرد و گفت: هیچ اطلاعات دقیق و سندی از ارزش املاک اختصاصی شهرداری تهران و وضعیت ثبتی آن‌ها در دست نیست. اینکه چقدر از این املاک سند دارد و یا ارزش آن‌ها چقدر است. ۶۴۷متر غالباً در اختیار دستگاه‌ها قرار گرفته است و بحث املاک نجومی شامل این امر نمی‌شود البته املاک نجومی اصلاً در سیستم ثبت نشده است.او با اشاره به اینکه نظام ارزیابی عملکرد در شهرداری تهران
و معاونت برنامه‌ریزی وجود نداشته است، گفت: درصد درآمد پایدار کل شهرداری از هیچ فرمولی پیروی نمی‌کند. متاسفم که اینگونه صحبت می‌کنم، اما اداره مالی شهرداری دیمی بوده است یک جایی ۷ درصد و یک جایی ۲۵درصد درآمد پایدار داشته است.او درخصوص واگذاری املاک هم افزود: به طور مثال به یک نهاد ملکی ۵ میلیاردی و به نهاد دیگری که‌‌ همان فعالیت را داشته هیچ ملکی واگذار نشده است. جای سوال دارد که وجه تمایز چه بوده است؟ ما هیچ رابطه‌ای در این خصوص پیدا نکرده‌ایم. وضعیت کارگزاران که خروجی آن‌ها هم هولوگرام‌ها بوده بسیار تاسف‌بار است.

ماجرای استخدام ۱۳ هزار نفر
نجفی گفت: ۱۶ هزار پست در شهرداری داریم، اما ۶٨هزار نفر کارمند داریم یعنی به ازای هر۴٢۶نفر یک پست سازمانی در شهرداری وجود دارد. نجفی با اشاره به اینکه در سال ٩۵ تعدادپرسنل ۵۵ هزار نفر بود اما در عرض سه ماه، ١٣هزار نفر به نیروی انسانی اضافه شد، گفت: برخی افراد حتی سابقه یک روز فعالیت در شرکت‌های پیمانی نداشتند.وی افزود: در سال۹۵ تعداد پرسنل شهرداری ۵۵هزار و ۹۵۲نفر بوده است که مستمر حقوق می‌گرفتند. طی سه‌چهار ماه ناگهان ۱۳هزار نفر به پرسنل شهرداری اضافه شدند به اسم اینکه عده‌ای کارگر پیمانکاران هستند و می‌خواهیم آنها را کارمند شهرداری کنیم.

اقدام قابل تامل در صندوق بازنشستگی شهرداری
شهردار تهران گفت: متاسفانه ٨۵ درصد دارایی صندوق بازنشستگی در بخش املاک بلوکه شده و ٧٠ درصد در پروژه ساریتای کیش سرمایه‌گذاری شده که به قاطعیت می‌گویم فساد دارد و یک کار خیانت آمیز در صندوق بازنشستگی شهرداری است. شهردار تهران گفت: در سال‌های٩٢ تا ٩۵، صد و نه هکتار از باغات تخریب و به منازل تبدیل شده است. نجفی گفت: در شهرداری کارمندی با مدرک کار‌شناسی داریم که یک میلیون و ۴۰۰هزار حقوق می‌گیرد
و کارمند دیگری با‌‌ همان سابقه کار حدود
پنج و نیم میلیون حقوی می‌گیرد یعنی کاملا غیرعادلانه است و هیچ ضابطه‌ای نیست. وی افزود: روند مقایسه‌ای تعداد کسورپردازان به تعداد بازنشستگان نشان می‌دهد که تعداد بازنشستگان پیشی گرفته است و این یعنی شکست صندوق بازنشستگی شهرداری در بلندمدت. نجفی در ادامه گفت: ۸۵درصد دارایی‌های
صندوق ذخیره کارکنان شهرداری را در املاک و ساختمان حبس کردند در حالی که قرار بوده است این صندوق در بورس و مسایل اقتصادی سرمایه‌گذاری‌هایی کند. وی افزود: از این رقم ۷۰درصد در پروژه‌ای تحت عنوان سارینا کیش
سرمایه‌گذاری شده است که در آن فساد مالی وجود داشت و با فشاری که آوردیم بخشی از پول را برگرداندند. واقعا یک کار خیانت‌آمیز صورت گفته است.وی افزود: یکپارچگی اطلاعات در شهرداری وجود ندارد اگر بخواهید از سازمان، اطلاعات املاک را بگیرید هیچ چیزی وجود ندارد.نجفی تاکید کرد: اصلا به پروژه هوشمندسازی در شهر پرداخته نشده است شورایی برای پیگیری این پروژه تعیین کردیم که اقدامات جالبی انجام می‌شود خبرهای خوبی طی چند ماه آینده در این بخش خواهیم داشت.وی افزود: قراردادی با مدیریت کیش امضا کردیم تا بخشی از فعالیت‌های مربوط به
هوشمندسازی را به صورت پایلوت در کیش اجرا کنیم. نجفی تاکید کرد: در حال حاضر ۱۱۴دفتر خدمات الکترونیکی در تهران وجود دارد اما نه تنها با این وجود نیرو‌ها کم نشده است بلکه ۱۳ هزار نفر به نیروهای شهرداری اضافه شده است. وی افزود: براساس گزارش ۲۰۱۷ در رتبه‌های بین‌المللی در میان ۱۸۰شهر، تهران رتبه ۱۶۱ در شاخص شهرهای پویا را دارد. در شاخص رقابت‌پذیری رتبه۱۲۰ و در شاخص زیست‌پذیری رتبه ۶۱ را براساس گزارش سال ۲۰۱۵ داریم و از نظر بین‌المللی واقعیت، وضعیت خوبی نداریم.

زورمان به هیئت مدیره همشهری نمی‌رسد
نجفی گفت: میزان برگشتی برخی از مجلات همشهری بیش از ۴۰درصد است. سال‌ها پول دادیم این نشریات و مجلات را در همشهری منتشر کردیم. البته ما چهار نشریه را تعطیل کردیم و بقیه هم فعلا زورمان به هیئت مدیره همشهری نمی‌رسد که یک مقدار انقلابی‌تر عمل کند.وی افزود: در همشهری هم وضعیت مالی افتضاحی وجود دارد. در سازمان فرهنگی و هنری شهرداری، حمایت‌های شهرداری بیش از ۴برابر شده است که ۶۴درصد بودجه‌های حمایتی به فعالیت‌های مذهبی و بقیه به سایر فعالیت‌ها اختصاص یافته است. نجفی گفت: در سازمان فرهنگی و هنری بزرگ‌ترین چالش ما این است که مدیریت شهری نقش تعیین کننده‌ای بر مدیریت این سازمان ندارد. یک هیئت امنای ۱۱نفره دارد و الان اگر سازمان فرهنگی و هنری هر کاری کند بلافاصله یقه شهردار و شورای شهر را می‌گیرند. کسی نمی‌گوید شش نفر دیگری که در هیئت مدیره تصمیم می‌گیرند، چه می‌شود؟

فقط ۳ درصد زباله‌ها تفکیک می‌شود
نجفی گفت: درآمدهای عملیاتی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری طی سال‌های ۹۳ تا ۹۵ از ۳۳هزار میلیارد تومان به ۱۶ هزار میلیارد تومان کاهش یافته و از آن طرف کمک‌های دریافتی از شهرداری سال به سال بیشتر شده است. وی افزود: در سال ۹۵ این سازمان ۶۵ میلیارد تومان از شهرداری تهران کمک گرفته است. نجفی گفت؛ نسبت تفکیک از مبدا زباله در شهر تهران ۱۳درصد است یعنی ۸۷ درصد تفکیک نمی‌شود. از این ۱۳درصد هم تنها ۳ درصد را ما هوشمندانه انجام می‌دهیم و ۱۰ درصد را کسانی که در زباله‌ها می‌گردند تفکیک می‌کنند. در واقع عملکرد شهرداری درباره تفکیک از مبدا زباله ۳درصد است. وی افزود: در سال۹۶ سازمان مدیریت پسماند زیان خالص ۲۶میلیارد تومانی دارد علیرغم اینکه در سال‌های قبلی ۶۱میلیارد تومان سود داشته است. نجفی تاکید کرد: زیرساخت‌های تولید انرژی از زباله و تصفیه خانه زباله کاملا فاقد بهره برداری و کارایی بوده است.
واکنش محسنی اژه‌ای به اظهارات شهردار تهران
سخنگوی قوه قضاییه نسبت به اظهارات اخیر شهردار تهران واکنش نشان داد.به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی در خصوص افشاگری‌های اخیر شهردار تهران مبنی بر گزارشاتی در خصوص استفاده از بیت المال برای مخارج انتخابات و این‌که چه اقدام قانونی باید صورت گیرد؟ گفت:در این خصوص اگر گزارش کنند حتما رسیدگی می‌شود. هر وقت گزارش‌ها را دادند، بررسی می‌شود. معمولا مسئولین جدید نسبت به مسئولین سابق حرف‌هایی دارند ما هم می‌گوییم گزارش کنید تا رسیدگی کنیم اما بعضی وقت‌ها حرف می‌زنند و گزارشی نمی‌دهند.