تکیه صالحی‌امیری بر کرسی ریاست کمیته ‌ملی المپیک

ورزش، قدرت نرم برای ایران است
صالحی امیری پس از انتخاب شدنش به‌عنوان رئیس کمیته ملی المپیک از وزیر و کیومرث هاشمی تقدیر و تشکر کرد. رضا صالحی امیری گفت: بنای صحبت ندارم و بر حسب وظیفه خواستم تقدیر و تشکر کنم. حادثه تلخ درگذشت دریانوردان را هم تسلیت می‌گویم. از وزیر دلسوز و سختکوش تشکر می‌کنم که اخلاق در انتخابات رعایت شد. همچنین کیومرث هاشمی با شخصیت و اخلاق‌محوری و شفاف‌سازی کارنامه خوبی از خود به‌جا گذاشت. امیری تاکید کرد: به‌عنوان عضو کوچک جامعه ورزش تعهد اخلاقی دارم در کنار فدراسیون‌ها و وزارت ورزش برای ارتقای ورزش تلاش می‌کنم. در فرصت‌های دیگر در مورد سیاست‌ها صحبت می‌کنم. رئیس کمیته ملی المپیک همچنین گفت: نکته اساسی که فکر می‌کنم باید به آن بپردازیم این است که به فلسفه المپیک برگردیم و ببینیم که اساسا المپیک چیست. المپیک دو خاستگاه روشن دارد که یکی مبانی انسانی و اخلاق‌گرایی است و دیگری رقابت. امروز ورزش یک قدرت نرم برای ‌جمهوری اسلامی ایران است. قطعا ورزش یکی از کانون‌های افتخارات ملی و جهانی برای ماست. امروز یک مدال تنها افتخار برای یک قهرمان نیست بلکه یک افتخار وغرور ملی برای تمام ایرانیان است. از این منظر رقابت در عرصه جهانی افزایش قدرت نرم‌ جمهوری اسلامی ایران و در داخل هم ارتقای هویت و غرور و عزت ملی را به‌همراه دارد. او ادامه داد: تلاشی که کمیته ملی المپیک انجام می‌دهد مکمل تلاش‌های وزارت ورزش خواهد بود و قطعا این دو مجموعه در کنار هم می‌توانند به اهداف متعالی برسند. من نسبت به مسائل ورزش بی‌اطلاع نیستم اما قطعا برنامه‌ریزی منسجم و مشترکی به‌همراه برادر عزیزم آقای سلطانی‌فر خواهیم داشت. صالحی امیری همچنین در مورد وضعیت کاری‌اش در شهرداری و کمیته ملی المپیک اعلام کرد که در یک نشست خبری به این مسائل خواهد پرداخت.
در 16 دوره گذشته،المپیک کارنامه بدی نداشت
وزیر ورزش‌و‌جوانان هم در پایان این انتخابات، گفت: خسته نباشید می‌گویم به همه عزیزانی که در این مجمع حضور پیدا کردند و در برگزاری این‌ مجمع بسیار باشکوه کمک کردند. توانستیم در یک فضای آرام و توام با تفاهم یک رقابت برای کسب کرسی‌های کمیته ملی المپیک را رقم بزنیم. مسعود، سلطانی‌فر با اشاره به اینکه جان باختن تعدادی از هموطنانمان را در حادثه کشتی «سانچی» تسلیت می‌گویم و برای خانواده‌هایشان صبر مسالت می‌نمایم، افزود: تشکر می‌کنم از زحمات کیومرث هاشمی که من شاهد بودم که ایشان با تدبیر کاری کردند که همه امور در چارچوب قانونی به بهترین شکل انجام بگیرد و این مجمع با شکوه برگزار شود. ما دلمان می‌خواست که ایشان همچنان کنار هیات اجرایی بودند. سلطانی‌فر با تاکید بر اینکه مهندس هاشمی در این چهار سال خدمات ارزنده‌ای را انجام دادند و برای کسانی که تازه انتخاب شدند، آرزوی موفقیت می‌کنم. ما نگاه کلی که به 16 دوره المپیک که حضور داشتیم نگاه می‌کنیم کارنامه بدی نداشتیم، بیان کرد: بیشترین مدالی که توانستیم بگیریم به برکت ‌جمهوری اسلامی بوده که با نگاه عدالت‌محور توانستیم امکانات خوبی را احداث کنیم. وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم در بازی‌های آسیایی جاکارتا نمایش بهتری داشته باشیم. در المپیک 2020 روی رشته‌های دیگر هم حساب کنیم و فقط به کشتی، وزنه برداری و تکواندو اکتفا نکنیم و باعث شویم در کشور غرور ملی ایجاد کنیم. تمرکز ویژه‌ای برای ورزش‌های مادر داریم بخصوص روی دوومیدانی سرمایه‌گذاری خواهیم کرد. برای رشته‌های تیمی نیز سعی می‌کنیم راهی را که در والیبال آغاز کردیم را در رشته‌هایی مانند هندبال و بسکتبال نیز ادامه دهیم. سلطانی‌فر با بیان اینکه در فوتبال اتفاق خوبی افتاده و سعی می‌کنیم در این دوره از جام‌جهانی با برنامه‌ریزی نتیجه بهتری کسب کنیم، اضافه کرد: ستاد عالی بازی‌های آسیایی و المپیک 2020 را از هشت ماه پیش آغاز کردیم و سعی می‌کنیم در خیلی از رشته‌ها که ظرفیت‌ بالایی داریم،افتخارآفرینی کنیم.از صبر و حوصله‌ای که همه اعضای مجمع داشتند که این جلسه پربار برگزار شود از همه ممنونم.اقدامات خوبی انجام شد و برای هاشمی آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم در دوره جدید مشکلاتی که داشتیم برطرف شود. وزیر ورزش از حضور رئیس پیشین کمیته ملی المپیک در این وزارتخانه خبر داد. فارس نوشت؛ وی در مورد اینکه آیا رفاقت‌تان با صالحی‌امیری ادامه خواهد داشت یا خیر، گفت: می‌خواهید بگویم نه؟ ما با هم رفیق و همکار بوده‌ایم و فکر می‌کنم دوره خوبی با او داشته باشیم. او عضو دولت و مورد اعتماد رئیس‌جمهور بوده است.


مشکل ممنوع‌‌الخروجی من رفع شده است
دبیرکل کمیته ملی المپیک ایران گفت: مشکل ممنوع‌‌الخروجی من رفع شده است و مساله‌ خاصی نیست. شاهرخ شهنازی درباره فضاسازی‌هایی که قبل از انتخابات وجود داشت، گفت: توجهی به این مسائل نداشتم و تمام تلاشم بر این بود که انتخابات خوبی برگزار شود چون مسئولیتش با ما بود. از خداوند سپاسگزارم که توفیق خدمتگزاری داد. این نعمت بزرگی است و امیدوارم لایق این اعتماد باشم. شهنازی درباره موضوع ممنوع‌الخروج بودن خود گفت: من چندین بار در این مورد صحبت کرده‌ام. یکی از شرکت‌های خصوصی که عضو هیات‌مدیره آن هستم بدهی مالیاتی داشته که رفع شده است و برای تعدادی از مدیران این مشکل پیش می‌آید و مساله‌ای نیست. من در یک شرکت خصوصی فعالیت دارم واین شکایت مربوط به شرکت خصوصی است که این موضوعات در این شرکت‌های خصوصی طبیعی است و این بحث در ورزش عجیب به‌نظر می‌رسد. او در ادامه درباره حضور مامور انتظامی و حکم جلبش،گفت: ماموری که حضور داشت مامور ناظر بر انتخابات بود و ربطی به این موضوع شکایات نداشت شهنازی درباره کار کردنش با کیومرث هاشمی تاکید کرد: از کیومرث هاشمی سپاسگزارم که نهایت همکاری را با ما داشت. در هیچ ‌زمینه‌ای تضاد پیدا نکردیم. البته روز اول که به‌عنوان رئیس انتخاب شد به او گفتم که او رئیس است و هر جا اختلاف‌نظر داشته باشیم نظر او اجرا می‌شود. شهنازی با اشاره به انتخاب صالحی امیری گفت: او از مدیران ارشد نظام است. مطمئنا پتانسیلی که دارد می‌تواند خیلی کمک کند. فکر می‌کنم فضای آینده کمیته ملی المپیک بازتر و فعال‌تر باشد. هیات اجرایی هم ترکیبی از نفرات باتجربه و جوان و چابک است. در کل هیات رئیسه و هیات اجرایی که انتخاب شد ترکیب خوبی است. ما هم به قول آقای خسروی‌وفا کارگر هستیم. خدا را شکر می‌کنم که طاهره طاهریان که از بنیانگذاران ورزش بانوان بود هم توانست پست بگیرد.