جا خوردم!

آفتاب یزد – گروه اجتماعی: روز یکشنبه نجفی شهردار تهران در شورای شهر حاضر شد و گزارشی تکان دهنده را از آنچه که تحویل گرفته است ارائه داد. انعقاد قرار داد یک میلیاردی به ارزش 10 میلیون تومان، از بین رفتن فرصت‌های بسیار در شهرداری طی 12 سال گذشته ، دیمی بودن اداره مالی شهرداری، استخدام 13هزار نیروی انسانی اضافی طی سه ماه، بلوکه شدن 85درصد از دارایی‌های صندوق بازنشستگی، تخریب
صد و نه هکتار از باغات و تبدیل آن به منازل و... از نکات کلیدی گزارش آقای شهردار بود. بعد از این اتفاق حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ یک خبرنگار در این خصوص گفت:« هر وقت گزارش‌ها را دادند، بررسی می‌شود. معمولا مسئولین جدید نسبت به مسئولین سابق حرف‌هایی دارند ما هم می‌گوییم گزارش کنید تا رسیدگی کنیم اما بعضی وقت‌ها حرف می‌زنند و گزارشی نمی‌دهند.»
حال مهدی چمران که 11 سال از 12 سالی که قالیباف شهردار تهران بوده، رئیس شورای شهر بوده است، به جای قالیباف جواب گزارش نجفی را داد وگفت: «این گزارش سیاه‌نمایی بوده است و باید ثابت شود.» وی اظهار کرد:«آقای نجفی خودشان 6 سال در شورای شهر بوده‌اند و از نزدیک دیده‌اند که حسابرسان همه اسناد مالی را بررسی می‌کنند.» چمران با اعلام اینکه از گزارش نجفی جا خورده و ناراحت شده است، گفت: «ادعاهایی که ایشان علیه مسئولان گذشته مطرح کرده‌اند باید اثبات شود. ادعای خیانت و فساد چیز کوچکی نیست که بتوان به راحتی از کنار آنها گذشت. بنابراین من تقاضا دارم که این حرف‌ها ثابت شود.»چمران با اشاره به اینکه شهرداری حتی قبل از دولت، سیستم بودجه نقدی و غیرنقدی را راه انداخته بود، گفت: «آقای نجفی اعلام کرده‌اند که بودجه شهرداری به صورت دیمی اختصاص پیدا می‌کرده و خرج می‌شده است در حالی که چنین چیزی نبوده و همه چیز روشن و شفاف است.»
او از معاونان شهرداری سابق و خود قالیباف خواست که برای اعاده حیثیت‌شان شفاف‌سازی کنند و گفت: «از آنجایی که تهمت‌های بزرگی به این افراد نسبت داده شده من خواهش می‌کنم که آنها در هر عرصه‌ای که می‌توانند توضیح بدهند تا اتفاقات شفاف بشود. مثلاً اینکه می‌گویند چندین‌هزار نفر استخدام شده‌اند یا 50درصد حساب‌ها حسابرسی نشده است باید اثبات شود.»



احتمال تحقیق و تفحص از شهرداری تهران
از سوی دیگر نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس با انتقاد نسبت به لابی گسترده قالیباف و زیرمجموعه‌اش برای ممانعت از انجام تفحص از شهرداری تهران، از رئیس مجلس خواست که با صدور مجوز این تفحص، شبهات افکار عمومی را برطرف کند. وی با تاکید بر این‌که پیگیر این طرح تفحص خواهد بود، گفت: «وقتی از نظارت فرار می‌کنیم یا شان خود را بالاتر می‌دانیم یا ریگی به کفش داریم.» حجت‌الاسلام احمد مازنی در گفتگو با ایلنا، با اشاره به اظهارات محمدعلی نجفی در مورد تخلفات مالی در دوره شهرداری سابق اعلام کرد: «کاش در زمان مسئولیت آقای قالیباف می‌گذاشتند مجلس وظایف نظارتی خود را به انجام رسانده و در حضور آقای قالیباف، تحقیق و تفحص از شهرداری تهران به‌عنوان زیرمجموعه تحت مدیریت ایشان توسط مجلس انجام می‌شد.» وی افزود: «در این صورت بسیاری از شبهات برطرف می‌شد و آن مقدار از شک و شبهات باقی‌مانده هم قاعدتاً براساس عدل و انصاف مورد رسیدگی قرار می‌گرفت.» عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف نسبت به عدم رسیدگی به این تفحص در زمان شهرداری قالیباف یادآورشد:« آقای قالیباف که امروز می‌گوید به انجام تفحص از شهرداری تهران راضی بوده، در آن زمان خود و زیرمجموعه‌شان بسیار تلاش کردند که مانع از انجام آن تفحص شوند و لابی‌های وسیعی در مجلس به راه انداختند تا مانع از به نتیجه رساندن تفحص شوند که این تلاش‌ها به نتیجه هم رسید.» عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس خاطرنشان کرد: «هم‌اکنون از آقای لاریجانی به‌عنوان رئیس مجلس می‌خواهم، برای آن‌که شک و شبهه‌ها از اذهان و افکار عمومی زدوده شود، اجازه انجام تفحص از شهرداری تهران در دوران آقای قالیباف را صادر کنند.» مازنی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا پیگیر تحقیق و تفحص از شهرداری تهران خواهد بود یا خیر تصریح کرد: «قطعاً تحقیق و تفحصی که طرح آن اخیراً ازسوی آقای کواکبیان تهیه شده را پیگیری خواهیم کرد تا ببینیم دقیقاً چه اتفاقی در مجموعه شهرداری تهران در دوران آقای قالیباف رخ داده است.»

مجلس می‌تواند مجددا تحقیق و تفحص کند
پروانه مافی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس نیز همین نظر را دارد و در این‌باره می‌گوید: « پیگیری و انجام مجدد تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در مجلس وجود دارد و به لحاظ قانونی مشکلی نیست. » پروانه مافی در گفتگو با ایسنا با اشاره به اظهارات اخیر شهردار تهران گفت: «این امکان برای مجلس وجود دارد که مجددا ورود کرده و از شهرداری تهران تحقیق و تفحص انجام دهد. با توجه به اینکه از مدت زمان رای نیاوردن تحقیق و تفحص قبلی از شهرداری تهران در مجلس، شش ماه گذشته است به لحاظ قانونی مشکلی برای ورود و پیگیری تحقیق و تفحص در مجلس وجود ندارد.»

از گزارش نجفی غافلگیر نشدیم
همچنین سخنگوی شورای شهر تهران، ری و تجریش به مردم پایتخت اطمینان داد که نمایندگان‌شان در شورای شهر تهران با متخلفین در شهرداری تهران برخورد خواهند کرد. علی اعطا در گفتگو با ایسنا، با بیان اینکه جلسه روزیکشنبه شورای شهر تهران که به منظور بررسی سند تحویل و تحول شهرداری تهران برگزار شد یکی از مهمترین و حساس‌ترین جلسات شورای شهر تهران بوده است، گفت: در شهریورماه طرح دو فوریتی توسط اعضای شورای شهر تصویب شد که بر اساس آن مقرر شد شهرداری تهران در یک بازه زمانی 100 روزه گزارشی از شهرداری که تحویل گرفته است را در اختیار اعضای شورای شهر قرار دهد. وی با بیان اینکه اعتقاد ما این است که مردمی که به ما رای میلیونی داده‌اند مطلع شوند که شهرداری چه وضعیتی داشته است، افزود: در واقع از شهرداری درخواست کردیم که صورت وضعیتی از شهر در مقطع زمانی 12 ساله ارائه دهد که به خوبی این عمل توسط مسئولان شهرداری انجام شد. البته اعضای شورا از این گزارش غافلگیر نشدند؛ چرا که در مورد روش، شاخص‌ها و ... با کمیسیون‌ها صحبت شده بود و نظرات آنها احصا شد. اعطا با بیان اینکه این گزارش به عنوان یک سند تعبیر می‌شود که در انتهای دوره می‌توانیم به استناد به آن بگوییم که کجا بوده‌ایم و چه کرده‌ایم، گفت: یک نقطه عطفی در مدیریت شهری ایجاد شده است و مطمئن باشید این گزارش در کمیسیون‌های تخصصی با دقت بررسی می‌شود و با متخلفین برخورد خواهد شد. سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه این گزارش به عنوان سند است که در این مقطع، فصل مشترک دو تیم مدیریت قبلی و فعلی شهری خواهد شد، اظهار کرد: برنامه پنج ساله سوم شهرداری در حال نگارش است و امیدواریم این گزارش شروعی برای برنامه ریزی دقیق باشد.وی با بیان اینکه این گزارش شفاف دقیقا مسائل را روشن کرده است، گفت: مردم مطمئن باشند که نمایندگان‌شان در شورای شهر تهران از حقوق آنها دفاع خواهند کرد و با متخلفین برخورد
خواهد شد.