در جشن بیست و پنجمین سالروز افتتاح شرکت فولاد مبارکه اصفهان مطرح شد: برنامه ریزی و حفظ زنجیره تولید، رمز موفقیت ملی وجهانی فولاد مبارکه

اصفهان- خبرنگار روزنامه جمهور‌ی اسلامی: شرکت فولاد مبارکه اصفهان، در آخرین روز از هفته گذشته میزبان بیست و پنجمین جشن سالگرد این مجموعه عظیم صنعتی به عنوان بزرگترین دستاورد صنعتی جمهوری اسلامی ایران در سالن نگین نقش جهان بود. در این مراسم که معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل ایمیدرو، استاندار اصفهان و جمعی از مسئولان استان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، فعالان صنعتی و اقتصادی و اصحاب رسانه حضور داشتند، از تمبر یادبود بیست و پنجمین سالروز افتتاح فولاد مبارکه و همچنین 10جلد کتاب مربوط به فعالیت‌های فولاد مبارکه که طی سه سال گذشته چاپ و منتشر شده، رونمایی شد. در ابتدای این مراسم فیلم کوتاهی از مراحل ساخت وبهره بردرای و طرح‌های توسعه فولاد مبارکه طی 25 سال گذشته به نمایش در آمد و در ادامه مدیرعامل فولاد مبارکه به عنوان نخستین سخنران مراسم، از جایگاه کنونی و موفقیت‌ها و افتخارات تا چشم اندازهای پیش روی این مجتمع عظیم صنعتی طی ربع قرن فعالیت گفت.
استراتژی مشخص فولاد مبارکه برای تکمیل زنجیره تولید
بهرام سبحانی در ابتدای سخنانش با اشاره به لزوم احتساب دوران ساخت فولاد مبارکه در پیشینه این مجموعه صنعتی، اظهارداشت: اهمیت دوران ساخت نه تنها کمتر از دوران بهره‌برداری نبود، بلکه بسیار سخت‌تر هم بود، اما اراده بر این بود که این کارخانه ساخته شود و به همین خاطر در دوران جنگ تحمیلی با همه فراز و نشسیب‌ها بزرگترین مجتمع صنعتی خاورمیانه شکل گرفت. جا دارد که از همه مسئولان و دست اندرکاران احداث این مجتمع و همه کسانی که در این 25 سال از فولاد مبارکه حمایت کردند به ویژه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یاد کنیم که برای به ثمر رسیدن این مجموعه تلاش‌ها وحمایت‌های فراوانی کردند. وی با اشاره به اینکه درحال حاضر فولاد مبارکه بزرگترین تولیدکننده فولاد با سهم 22 درصدی از تولید در منطقه است، گفت: این شرکت همچنین بزرگترین تولیدکننده آهن اسفنجی با 12 میلیون تن ظرقیت و بزرگترین شرکت بورسی با 7500 میلیارد تومان سرمایه ثبت شده است.
بیش از 4 هزار شرکت وکارگاه، مشتری محصولات فولاد مبارکه


سبحانی با اشاره به اینکه فولاد مبارکه هم اکنون 2800 شرکت را در زنجیره تامین در بالادست دارد، افزود: در پایین دست نیز 1000 شرکت مشتری مستقیم و بیش از 3 هزار کارگاه مشتری غیر مستقیم فولاد مبارکه هستند. مدیرعامل فولاد مبارکه با بیان اینکه این شرکت رتبه اول را با فاصله زیاد در بین صد شرکت برتر در گروه فلزات اساسی دارد، تصریح کرد: فولاد مبارکه امروز زیرمجموعه‌های بسیاری دارد، البته با استراتژی مشخص و به منظور تکمیل زنجیره تولید فولاد. وی از فولاد هرمزگان به عنوان یکی از واحدهای زیرمجموعه گروه فولاد مبارکه یاد کرد و افزود: شرکت خدمات فنی-مهندسی فولاد مبارکه، صنایع معدنی سنگان، شرکت صنعتی-معدنی فولادسنگ، ورق خودرو چهارمحال و بختیاری، فولاد سپیددشت، فولاد امیرکبیر کاشان، تامین و توسعه زیرساخت، شرکت فلزتدارک، تارا استیل، شرکت تامکو و باشگاه سپاهان و همچنین سه هولدینگ شامل هولدینگ میتیل، هولدینگ سرمایه‌گذاری توکافولاد و هولدینگ سرمایه‌گذاری فلزات در زنجیره فولاد مبارکه قرار دارند. وی با اشاره به اینکه درحال حاضر واحدهای تولیدی فولادمبارکه در سطح کشور فعال اند، خاطرنشان کرد: سهام عدالت، ایمدرو، شستا و اشخاص حقوقی و حقیقی سهامداران این شرکت سهامی عام هستند.
زنجیره تولید تکمیل است
مدیرعامل فولاد مبارکه یکی از ویژگی‌های این مجموعه را تکمیل زنجیره تولید عنوان کرد و افزود: این زنجیره تمام فرایندهای تولید را دربرمی گیرد، در عین حال که این شرکت نه در بالادست و نه پایین دست وابسته نیست و این ویژگی فولاد مبارکه را در صدر قرار داده است. وی به وجود ظرفیت‌های بی‌شمار در فولاد مبارکه اشاره و تصریح کرد: یکی از این ظرفیت‌ها وجود برنامه ریزی در فولاد مبارکه است که هرسال برنامه چالشی تدوین کرده و خوشبختانه در پایان هرسال هم محقق می‌شود. سبحانی با بیان اینکه فولاد مبارکه از سال 71 تا امروز همیشه ظرفیت توسعه را داشته، گفت: ظرفیت تولید مجتمع فولاد مبارکه از 2 میلیون و 400 هزار تن در سال 71 به 7 میلیون و 200 هزار تن در سال جاری افزایش پیدا کرده است. وی ادامه داد: امسال 8 میلیون و 630 هزار تن برنامه تولید داریم که در 9 ماهه امسال طبق برنامه پیش رفته و امیدواریم درپایان سال به ظرفیت هدف‌گذاری شده دست پیدا کنیم که حدود یک میلیون نسبت به ظرفیت سال گذشته بیشتر است. وی با اعلام اینکه از سال 91 تا امروز 30 درصد رشد تولید فولاد داشتیم، افزود: علاوه بر افزایش ظرفیت تولید، در کیفیت هم توسعه داشته‌ایم و تنوع محصولات را از ورق ساده به انواع ورق‌های آجدار، رویه خودرو و... که در صنایع لوله و پروفیل، تکمیلی، حمل و نقل، لوله‌های نفت و سیالات، لوازم خانگی و خودرو در داخل و خارج از کشور استفاده می‌شود، گسترش داده ایم. مصرف کنندگان سایر صنایع مشتریان ما هستند
یک میلیون و 400 هزار نفر وابسته به فولاد مبارکه هستند
مدیرعامل فولاد مبارکه جمع فرصت‌های شغلی مستقیم و غیرمستقیم در فولاد مبارکه را بیش از 350 هزار فرصت شغلی برشمرد و گفت: با احتساب خانواده این افراد، به صورت میانگین یک میلیون و 400 هزار نفر وابسته به فولاد مبارکه هستند. وی با یادآوری اینکه همزمان با افزایش تولید، صادرات محصولات هم در دستور کار فولاد مبارکه است، بیان داشت: در سال 94 که بدترین سال صنعت فولاد و در داخل کشور هم رکود بود، نزدیک 1 میلیون و 800 هزار تن صادرات داشتیم ولی در سال 95 با افزایش تولید، نیاز داخل را تامین و از سهم صادرات کم کردیم، البته درهرحال برای از دست ندادن بازار جهانی این شناوری را حفظ می‌کنیم. وی افزود: در سال 96 نسبت به 95، عرضه محصولات فولاد مبارکه 29 درصد در داخل بیشتر بود، اما در مجموعه 8 درصد افزایش تولید در دو بخش را داشتیم.
میزان صادرات محصولات به معنای کیفیت و تعهد فولاد مبارکه
وی با اشاره به عبور فولاد مبارکه از رکورد صد میلیون تن تولید، گفت: 75 درصد محصولات این مجموعه صنعتی در داخل و 25 درصد به خارج از کشور صادر شده است، که 49 درصد از صادرات به اروپا بوده و باتوجه به اینکه اتحادیه اروپا بزرگترین قطب تولید فولاد است، این میزان صادرات به معنای کیفیت و تعهد فولاد مبارکه می‌باشد. سبحانی در ادامه خاطرنشان کرد: علاوه بر رشد تولید محصولات فولاد مبارکه در این سال‌ها که هیچ وقت روند کاهشی نداشته، سرمایه‌گذاری نیز در دستور کار این شرکت بوده، به طوری که فقط در 4 سال گذشته 6 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داشته‌ایم که بزرگترین آن در سنگ آهن سنگان بوده است.
بومی سازی، از آغاز فعالیت تا امروز
سبحانی یکی از سیاست‌های فولاد مبارکه بعد از راه اندازی این مجموعه را بومی سازی برشمرد و افزود: اگرچه ابتدا این کارخانه را ایتالیایی‌ها ساختند ولی در فولاد مبارکه تیم‌هایی گذاشتیم که از طریق مهندسی معکوس به نقشه‌های ساخت دستیابی پیدا کنند و الان بیش از 85 درصد نیاز مجموعه را از داخل تامین می‌کنیم که مصداق بارزی اقتصاد مقاومتی است. وی با اشاره به قرارگیری اصفهان در یک منطقه خشک و بی‌آب، اظهارداشت: یکی از رسالت‌هایی که تعریف کرده‌ایم کاهش مصرف آب در فولاد مبارکه است. در سال 71 برداشت 40 میلیون متر مکعب آب برای تولید 2.4 میلیون تن فولاد مجوز داده شده بوده، این درحالی است که امروز علیرغم افزایش سه برابری تولید محصولات و رسیدن به 7.2 میلیون تن، 25 میلیون مترمکعب آب مصرف می‌کنیم.
صرفه جویی 75 درصدی مصرف آب در فولاد مبارکه طی 25 سال
وی در این زمینه از صرفه جویی 75 درصدی در مصرف آب از طریق تبدیل سیستم‌های خشک، احداث تصفیه خانه و بازچرخانی آب به سیستم خبر داد و گفت: علاوه براین در شهرستان‌های مبارکه و لنجان نیز احداث شبکه‌های جمع آوری فاضلاب و تصفیه خانه برای جمع آوری و برگشت آب را در دستور کار داریم. مدیرعامل فولاد مبارکه استراتژی تعریف شده در این گروه فولاد مبارکه را تولید 55 میلیون تن فولاد در افق 1404 برای حفظ جایگاه و سهم 50 درصدی فولاد مبارکه به عنوان قطب تولید فولاد عنوان کرد و افزود: فولاد مبارکه در تمام این سال‌ها به عنوان یک شرکت سود ده توانسته فعالیت کند، این درحالی است که 30 درصد سهم این شرکت متعلق به سهام عدالت بوده است.
اهتمام ویژه به مسوولیت‌های اجتماعی
سبحانی با بیان اینکه فولاد مبارکه در این سال‌ها علاوه بر تولید و توسعه و ایجاد اشتغال و ارزش افزوده برای شرکت، در بخش مسوولیت اجتماعی هم در حد توان تلاش کرده است، تصریح کرد: فولاد مبارکه کارهای زیادی در این سال‌ها انجام داده که یکی از آنها ورزشگاه نقش جهان است که سال گذشته راه اندازی شد، همچنین راه اندازی پایگاه امداد و نجات هلال احمر در سه راهی مبارکه، کمک به تکمیل مصلی بزرگ اصفهان، حسینیه شهر مبارکه، کمک ویژه به موزه دفاع مقدس در اصفهان، بازسازی اورژانس بیمارستان مبارکه وکمک به زلزله زدگان غرب کشور، کمک به ستاد بازسازی عتبات عالیات، بنیاد بیماری‌های خاص، احداث ساختمان خانه سالمندان در مبارکه، سرمایه‌گذاری برای ایجاد شبکه‌های فاضلاب شهری بخشی از این فعالیت هاست.
کسب دهها رتبه وجایزه ملی وجهانی در سایه تلاش وهمدلی
مدیرعامل فولاد مبارکه در بخش پایانی سخنانش به گوشه‌ای از افتخارات و موفقیت‌های ملی و بین‌المللی این مجموعه صنعتی اشاره و اظهارکرد: انتخاب فولاد مبارکه به عنوان دهمین فولادساز جهان براساس گزارش world steel dynamic، کسب رتبه یازدهم سازمان‌های دانش برتر در جایزه جهانی MAKE سال 2017، کسب عنوان سازمان سرآمد کشور در سال 93 و تنها دارنده تندیس زرین جایزه ملی تعالی سازمانی، صادرکننده نمونه ملی در سال 94، رتبه اول در بین 100 شرکت برتر کشور در بخش فلزات اساسی در سال‌های 93 تا 95، کسب دو نشان بنیاد جهانی انرژی و جامعه مدیریت سبز اروپا، کسب تندیش شرکت حامی محیط زیست در سال 94، تندیس حمایت از حقوق مصرف کنندگان در سال 95، تندیس واحد نمونه استاندارد ملی و استانی در سال 96 و دریافت لوح تقدیر از اولین جشنواره مسئولیت‌های اجتماعی در کشور بخشی از این موفقیت‌ها می‌باشد. وی در بخش پایانی سخنانش از تمام کسانی که در ساخت این مجموعه نقشی داشته اند، به ویژه مدیران سابق، بازنشستگان و کارکنان این مجموعه تقدیر و تشکر نمود.
نقش اساسی در صنعت واقتصاد
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل ایمیدرو نیز در این مراسم با تاکید براینکه فولاد مبارکه نقش اساسی در اقتصاد کشور داشته و دارد، گفت: سالروز افتتاح این مجموعه عظیم صنعتی را به همه دست اندرکاران این مجموعه از آغاز راه اندازی تا امروز تبریک می‌گویم. مهدی کرباسیان با بیان اینکه نقش صنعت فولاد در توسعه کشور، اقتصاد و اشتغال در همه دنیا ثابت شده است، توضیح داد: اگر کشور چین توانست به جایگاه دوم اقتصادی در دنیا برسد، یکی از مهمترین شاخص‌های این موفقیت حوزه معدن و صنایع معدنی و به ویژه تولید فولاد بود، به طوری که این کشور ظرف 20 سال گذشته از 10 درصد ظرفیت تولید فولاد دنیا به 50 درصد رسید. وی با اشاره به وجود منابع خدادادی عظیم و نیروی انسانی قوی و باانگیزه در کشور، اظهارداشت: چرا کشور ما نباید به جایگاه ویژه‌ای در این زمینه دست پیدا کند؟درحالی که با وجود فراهم بودن این ظرفیت‌ها باید تلاش بیشتری کنیم. وی با بیان اینکه درگذشته ظرفیت فولاد کشور و توان آن توازن نداشت، گفت: ظرف 4 سال گذشته تا الان از 28 میلیون تن تولید کنستانتره به 51 میلیون رسیده‌ایم و همچنین در تولید گندله هم افزایش صد درصدی را شاهد بوده‌ایم که امیدواریم ظرفیت فولاد مبارکه همچنان افزایش یافته و سهم آن حفظ شود.
ضرورت توجه به برنامه ریزی وحفظ تولید درحوزه اقتصاد مقاومتی
وی با قدردانی از تلاش‌های صورت گرفته در فولاد مبارکه و توسعه‌های انجام شده در این مجموعه، اظهارداشت: نکته اساسی در فولاد مبارکه، برنامه ریزی است. الان متاسفانه در برخی واحدهای تولیدی و صنعتی اصفهان مشکلاتی وجود دارد که علت اصلی آن نبود برنامه ریزی و زنجیره تولید است، درحالی که فولاد مبارکه زنجیره تولید را از سنگ آهن تا صادرات حفظ کرده و اگر این چنین نبود فولاد مبارکه هم نمی‌توانست به این ظرفیت تولید وجایگاه منطقه‌ای وجهانی دست پیدا کند. کرباسیان با بیان اینکه مجموعه‌های صنعتی و تولیدی در سراسر کشور باید به مقوله برنامه ریزی و حفظ زنجیره تولید توجه داشته باشند، گفت: در حوزه اقتصاد مقاومتی باید به این حوزه توجه و برای آن سرمایه‌گذاری ویژه کنیم.
رونق تولید و صادرات با ایجاد شرکت‌های بزرگ
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل ایمیدرو همچنین به اهمیت اساسی مساله آب در کشور اشاره و اظهارکرد: نه فقط حوزه صنعت که برای همه بخش‌ها آب مساله حیاتی است و باید با بکارگیری تکنولوژی‌های جدید و صرفه جویی، مصرف آب را به حداقل رساند،وی افزود: اگر به مساله آب در صنعت توجه نکنیم تولید و اشتغال اتفاق نمی‌افتد. کرباسیان اضافه کرد: یکی دیگر از نکات مهم که باید بخش خصوصی پیگیری و ما هم حمایت کنیم، شکل گیری شرکت‌های بزرگ و تجمیع شرکت‌های کوچک است که در دنیا می‌توانند تولید و صادرات انجام دهند. وی با اشاره به اینکه خداوند نعمت‌های زیادی به ما داده و ظرفیت ایجاد اشتغال و تولید وجود دارد، گفت: جوانان باید حواسشان باشند که آینده کشور با تلاش آنها رقم می‌خورد ولی درعین حال نباید از تجربه‌های گذشته غافل شد تا بتوان به بهترین نحو ممکن کارها را پیش برد.
عضویت درخانواده بزرگ فولاد دنیا، افتخاری برای فولاد مبارکه و نظام اسلامی
استاندار اصفهان نیز در ادامه این مراسم با اشاره به اینکه مایه مباهات است که سردار سازندگی ایران مرحوم حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با دیدگاه بلند و تلاشی ستودنی بر احداث فولاد مبارکه تاکید داشتند، گفت: در آن سال‌ها و در دورانی که کشور با مشکلات متعددی روبرو بود افراد بسیاری برای فولاد مبارکه تلاش کردند و چندین سال طول کشید تا فولاد مبارکه احداث شود. محسن مهرعلیزاده با اشاره به اینکه در آن سال‌ها به عنوان معاون وزیر صنایع سنگین برای بازدید این مجموعه آمده و تلاش‌های بی‌وقفه برای احداث این مجموعه را از نزدیک دیدم، معتقدم با دانشی که افزوده شده و عزم و اراده‌ای که امروز بیش از گذشته وجود دارد، آینده روشنی فراروی این مجموعه قرار دارد. وی با بیان اینکه مسیری که فولاد مبارکه هدف‌گذاری کرده برای چندسال آینده و افزایش تولید و اشتغال در سطح کشور قطعا به نتیجه خواهد رسید، گفت: خوشحالم فولاد مبارکه علاوه بر اینکه شرکت فعال و رو به توسعه است در چندسال گذشته توانسته سهم خود را از بازار دنیا حفظ کند و امیدوارم در حفظ این بازار کوشا باشدوی تصریح کرد: هر شرکتی زمانی زنده و پویا حرکت می‌کند که محدود به بازار داخلی و متاثر از شرایط بازار داخلی نباشد، ضمن اینکه عضو خانواده بزرگ تولید فولاد دنیا بودن افتخاری برای فولاد مبارکه و نظام جمهوری اسلامی ایران است. وی ادامه داد: اطمینان دارم در آینده شاهد شکوفایی بیشتر این مجموعه خواهیم بود و با درک و احساس مسئولیت اجتماعی که در این شرکت بوده بیش از پیش شاهد نقش موثر فولاد مبارکه خواهیم بود.
قدم‌های موثر فولاد مبارکه در زمینه صرفه جویی در مصرف آب
مهرعلیزاده همچنین به قدم‌های موثری که فولاد مبارکه در بخش‌هایی همچون صرفه جویی آب برداشته، اشاره و تصریح کرد: مصرف آب در فولاد مبارکه از 40 میلیون مترمکعب به 25 میلیون متر مکعب با وجود افزایش سه برابری تولید کاهش یافته و این رقم بسیار خوبی است، اما کافی نیست. استاندار اصفهان بیان داشت: با اجرای پروژه پساب و بازیابی پساب منطقه امیدواریم وابستگی فولاد مبارکه به آب زاینده رود حتی یک متر مکعب هم نباشد، چراکه هرچه بتوانیم صرفه جویی دقیق و علمی داشته باشیم به همان اندازه به بخش‌های دیگر کمک کرده و به مسئولیت اجتماعی خود عمل کرده ایم. وی با اشاره به برنامه استان برای ساختن سد تونل سوم کوهرنگ، تصریح کرد: امیدواریم با بهره‌برداری از این سد محدودیتی که الان هست و فشار زیادی به بخش‌های مختلف آورده تا اندازه‌ای برطرف شود، البته قطعا کسری منابع آب بیش از این مقدار است و امیدواریم همچنان صرفه جویی در مصرف در دستور کار همه بخش‌ها قرار گیرد.
لزوم برنامه ریزی جدی برای کاهش مصرف آب در همه بخش ها
استاندار اصفهان با یادآوری اینک امسال در سراسر کشور با کاهش محسوس بارش‌ها مواجه ایم، گفت: استان اصفهان نسبت به سال قبل نزدیک 80 درصد کسری بارش دارد که امیدواریم تا پایان سال آبی بارش‌هایی داشته باشیم ولی در بهترین شرایط هم حدس می‌زنیم 35 تا 40 درصد کاهش داشته باشیم، بنابراین می‌بایست برنامه‌های صرفه جویی مشخص را رعایت کنیم تا صنعت و کشاورزی و شرب در کنار هم بتوانند محدودیت‌ها را پشت سربگذارند. وی با اظهارامیدواری از اینکه با ادامه روند توسعه و سرمایه‌گذاری در فولاد مبارکه در آینده‌ای نه چندان دور شاهد توسعه اشتغال و تولید و صادرات در استان باشیم، خواستار توجه و اعتماد بیشتر به جوانان در مدیریت استان و سپردن کارها به آنها شد و گفت با پایین آمدن میانگین سنی مدیریت استان و استفاده از انگیزه و توان مدیران استان میزان بهره وری افزایش خواهد یافت.
عملکرد خوب فولاد مبارکه در انجام مسوولیت‌های اجتماعی
همچنین نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی در این مراسم با اشاره به بهره مندی بیش از 350 هزار نفر از این صنعت، اظهارداشت: مردم و نمایندگان مجلس هم از این صنعت حمایت کرده و حمایت خواهند کرد. زهرا سعیدی با اظهارامیدواری از حل معضل بیکاری در کشور با رفع مشکلات اقتصادی، گفت: در زمانه فعلی میراث‌دار مشکلاتی هستیم که اگر در گذشته برنامه ریزی بهتری برای آن شده بود شاهد این سطح بیکاری نبودیم. وی با بیان اینکه صنعت فولاد از شاخصه‌های توسعه است، گفت: این سطح تولید و فروش در فولاد مبارکه بیانگر اراده، تلاش و صبر کارکنان این مجموعه بوده است که جا دارد از همه دست اندرکاران به ویژه کارگران فولاد مبارکه قدردانی کنیم. وی در ادامه به عملکرد خوب فولاد مبارکه در زمینه ایفای مسوولیت‌های اجتماعی در کنار فعالیت‌های اقتصادی اشاره کرد و افزود: در جلساتی که برای رفع مشکلات آبی استان داشتیم درخواست کردیم از پتانسیل فولاد مبارکه برای احیای زاینده رود استفاده شود و البته هرقدمی فولاد مبارکه برمی دارد سرمایه‌گذاری باشد. وی همچنین خواستار توجه بیشتر به ساعت کاری کارکنان خانم دارای فرزند زیر 6 سال در فولاد مبارکه و افزایش امنیت شغلی کارگران فضای سبز این شرکت شد.
فولاد مبارکه همچون نگینی در کشور و جهان می‌درخشد
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اصفهان هم با قدردانی از تلاش‌ها و پیگیری‌های استاندار اصفهان، خواستار توجه بیشتر به معضل آب استان شد و گفت: در تولید اگر به پرت تولید توجه نشود موفق نیستیم، برهمین اساس امیدواریم نسبت به موضوع پرت و فرار آب در استان هم توجه داشته باشید. سیدعبدالوهاب سهل آبادی با اشاره به اینکه هنوز پروژه‌های انتقال و برداشت آب درحال اجراست، گفت: فقط به امید خدا و بارش بودن کافی نیست، چراکه زمانی بدون توجه به این موضوع آبی از اصفهان برده شد و امروز مشکلات زیادی برای استان ایجاد شده است. وی با اشاره به اینکه فولاد مبارکه به عنوان نگینی در کل کشور و جهان می‌درخشد، گفت: در کنار فولاد مبارکه که مجموعه موفقی در استان و کشور است، در این استان ذوب آهن اصفهان را هم داریم و باید کمک کنیم که این مجموعه هم به جایگاه خوبی برسد، همچنین پلی اکریل و پتروشیمی و برخی دیگر از واحدهای صنعتی استان که متاسفانه با وجود ظرفیت‌های خوبی که دارند امروز با مشکلاتی مواجه‌اند و باید از نظرات کارشناسان و صاحب نظران برای کمک به این مجموعه‌ها استفاده کرد. در پایان مراسم جشن بیست وپنج سالگی بهره‌برداری فولاد مبارکه گروه زند وکیلی از خوانندگان کشور به اجرای موسیقی پرداخت.
مدیرعامل فولاد مبارکه:
*جا دارد که از همه مسئولان و دست اندرکاران احداث این مجتمع و همه کسانی که در این 25 سال از فولاد مبارکه حمایت کردند به ویژه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یاد کنیم که برای به ثمر رسیدن این مجموعه تلاش‌ها وحمایت‌های فراوانی کردند
* درحال حاضر فولاد مبارکه بزرگترین تولیدکننده فولاد با سهم 22 درصدی از تولید در منطقه است
* این شرکت همچنین بزرگترین تولیدکننده آهن اسفنجی با 12 میلیون تن ظرفیت و بزرگترین شرکت بورسی با 7500 میلیارد تومان سرمایه ثبت شده است
سایر اخبار این روزنامه
سیف: نرخ ارز در ماه‌های بهمن و اسفند کاهش می‌یابد زنگنه: پول محموله نفتکش سانچی دریافت می‌شود مردم مقدونیه پرچم ناتو را به آتش کشیدند تظاهرات گسترده در نیجریه برای آزادی شیخ زکزاکی در جشن بیست و پنجمین سالروز افتتاح شرکت فولاد مبارکه اصفهان مطرح شد: برنامه ریزی و حفظ زنجیره تولید، رمز موفقیت ملی وجهانی فولاد مبارکه سخنی با بزرگان روحانیت دکتر روحانی درگذشت مادر شهیدان زینلی را تسلیت گفت بزرگترین مسابقه قرآنی کشور اسفند ماه برگزار می‌شود وزیر ارشاد: تئاتر توانایی بانشاط کردن جامعه را دارد سخنگوی سازمان انتقال خون: یک نفر از هر سه نفر در طول زندگی نیاز به تزریق خون پیدا می‌کند دعوای دینی یا دنیوی؟ دیده بان حقوق بشر: کارنامه حقوق بشری ترامپ فاجعه بار است آژیر قرمز در 96 سد کشور به صدا درآمد سیدحسن نصرالله: شکست طرح آمریکا و داعش در منطقه با جانفشانی‌ها میسر شد درنامه اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین به رهبر معظم انقلاب مطرح شد: ملت فلسطین مواضع ثابت و ارزشمند ایران در مسئله قدس را می‌ستاید در نشستی با عنوان «منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی» حمایت مجدد از برجام در نشست شورای امنیت سازمان ملل در نشستی با عنوان «منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی» حمایت مجدد از برجام در نشست شورای امنیت سازمان ملل در نشستی با عنوان «منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی» حمایت مجدد از برجام در نشست شورای امنیت سازمان ملل در نشستی با عنوان «منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی» حمایت مجدد از برجام در نشست شورای امنیت سازمان ملل در نشستی با عنوان «منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی» حمایت مجدد از برجام در نشست شورای امنیت سازمان ملل در نشستی با عنوان «منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی» حمایت مجدد از برجام در نشست شورای امنیت سازمان ملل