در نشستی با عنوان «منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی» حمایت مجدد از برجام در نشست شورای امنیت سازمان ملل

نشست شورای امنیت سازمان ملل با عنوان «منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی و اقدامات اعتمادساز» برگزار شد.
این شورای در نشست روز پنج شنبه خود به ابتکار قزاقستان که ریاست دوره‌ای این شورا را در ژانویه 2018 بر عهده دارد، موضوع منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی را در دستور کار خود قرار داد و برای اهمیت بخشیدن به این مساله، رئیس جمهوری این کشور هم در این نشست حضور یافت و ریاست جلسه را برعهده گرفت.
از موضوعات مهمی که در این نشست مورد بحث اکثریت اعضا و همچنین دبیرکل سازمان ملل متحد قرار گرفت، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بود.
نور سلطان نظربایف رئیس جمهوری قزاقستان گفت:برجام موفقیت دیپلماسی چندجانبه را نشان داده و نمونه‌ای ست که باید به عنوان الگو استفاده شود.


وی با تاکید بر این که این موفقیت از طریق اعتماد سازی به دست آمده است اظهار امیدواری کرد برای ادامه اجرای برجام تلاش شود.
گوترش: همچنان تهدیداتی درباره گسترش تسلیحات کشتار جمعی وجود دارد
آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد: همیشه شورای امنیت بر موضوع منع گسترش تسلیحات کشتار جمعی تاکید دارد ولی همچنان تهدیداتی وجود دارد.
وی در نشست شورای امنیت درباره مقابله با تسلیحات کشتار جمعی گفت: از بازگشت کانال‌های ارتباطی میان دو کره استقبال می‌کنیم و از کره شمالی می‌خواهیم به قطعنامه‌های شورای امنیت پایبند باشد.
وی افزود: تهدید گسترش تسلیحات کشتار جمعی در حال افزایش است و باید تدابیر لازم را برای نظارت بر این مسئله اتخاذ کنیم. سازمان ملل میانجی درستی بوده و توانسته است کانال‌های ارتباطی میان طرف‌های مختلف ایجاد کند.
اعتماد هسته‌ای میان روسیه و آمریکا در حال از بین رفتن است
دبیرکل سازمان ملل همچنین در این نشست هشدار داد «اعتماد میان روسیه و آمریکا در زمینه مسائل هسته‌ای و دیگر موضوعات همچنان در حال از بین رفتن است و توافق‌های مهمی که در دوره جنگ سرد برای کاهش تسلیحات راهبردی صورت گرفت با خطر فروپاشی مواجه است.»
گوترش افزود «پس از انقضای پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک بین روسیه و آمریکا در سال 2021 هیچ تمایلی برای دستیابی به یک توافق جایگزین به منظور کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای دو کشور وجود ندارد.»
لاوروف: تروریست‌ها در عراق و سوریه از مواد شیمیایی استفاده می‌کنند
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در نشست شورای امنیت درباره مقابله با تسلیحات کشتار جمعی گفت: تهدید فزاینده تروریسم شیمیایی در منطقه خاورمیانه به خصوص در عراق و سوریه بسیار نگران‌کننده است. افراد مسلح صرفا از مواد شیمیایی سمی استفاده نمی‌کنند بلکه فناوری ویژه و قدرت تولید آن را برای فراهم کردن عوامل جنگ شیمیایی کامل در اختیار دارند.
وی افزود: برخی کشورهای غربی از واقعیت‌های مربوط به ساخت و استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه و عراق چشم پوشی می‌کنند و این موضع غربی‌ها با برخی از قطعنامه‌های ذیربط شورای امنیت سازمان ملل متحد در تضاد است.
تاکید نماینده فرانسه بر اجرای برجام
نماینده فرانسه در جلسه شورای امنیت درباره موضوع منع گسترش تسلیحات کشتار جمعی گفت: فرانسه در طرح‌های پیشنهادی در زمینه منع گسترش تسلیحات کشتار جمعی، فعال است و باید فعال باقی بماند.
وی گفت: فرانسه در تدوین پیش نویس برجام نقش داشت که اکنون به توافقنامه تبدیل شده است. ما خواستار اجرای برجام هستیم که سنگ بنای امنیت و ثبات منطقه‌ای و جهانی است. برجام به موضوع برنامه موشک بالستیک ایران نمی‌پردازد. برجام تمامی نگرانی‌های ما از جمله در زمینه موشک‌های بالستیک را برطرف نکرده است.
نماینده انگلیس: انگلیس متعهد به جهانی بدون بدون تسلیحات هسته‌ای است
نماینده انگلیس در جلسه سازمان ملل متحد گفت: انگلیس متعهد به جهانی بدون تسلیحات هسته‌ای است. وی افزود: شورای امنیت نقش خاصی در تامین امنیت و صلح بین‌المللی دارد. وحدت شورای امنیت است که بسیار حیاتی است. ما باید با یکدیگر کار کنیم و جلوی اشاعه را بگیریم و کشورهایی را که قوانین را نقض می‌کنند وادار به پاسخگویی کنیم.
نماینده سوئد: برجام نمونه‌ای از توان دیپلماسی است
نماینده سوئد در جلسه شورای امنیت درباره موضوع عدم اشاعه تسلیحات کشتار جمعی گفت: برجام نمونه‌ای مهم از توان دیپلماسی است. هدف برجام تضمین ماهیت صلح امیز برنامه هسته‌ای است و باعث تقویت ساختار عدم اشاعه می‌شود. همانطور که فدریکا موگرینی گفت اتحادیه اروپا به اجرای کامل این توافقنامه پایبند است. برجام به امنیت منطقه و فراتر از آن کمک کرد.
وی گفت: تشویش جهانی در زمینه تسلیحات هسته‌ای در بالاترین سطح از زمان پایان جنگ سرد است. خطر تسلیحات کشتار جمعی تهدیدی جدی برای صلح و امنیت بین الملل است.
ادعای هیلی: آمریکا به توافقنامه هسته‌ای با ایران پایبند است
نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد مدعی شد: آمریکا به موافقتنامه هسته‌ای با ایران پایبند است.
وی در ادعایی واهی گفت: ایران مسئول بی‌ثباتی در شمار زیادی از مناطق جهان است(!). ایران قطعنامه‌های شورای امنیت را درباره برنامه هسته‌ای نقض کرده است. باید به اقدامات ایران پاسخ داد و این اقدامات به معنای لغو توافق هسته‌ای نیست.
نماینده روسیه، آمریکا و انگلیس را به سوء استفاده از شورای امنیت متهم کرد
نماینده روسیه در جلسه شورای امنیت درباره موضوع منع گسترش تسلیحات کشتار جمعی گفت: جلسه امروز که به تقویت تدابیر اعتماد سازی می‌پردازد، اهمیت دارد.
وی گفت: میزان اعتماد در سطح جهانی کم است. برخی کشورها از جمله آمریکا و انگلیس از شورای امنیت سوء استفاده می‌کنند.
نماینده هلند: برجام دستاوردی مهم درعرصه دیپلماسی بین‌المللی است
نماینده هلند در جلسه شورای امنیت درباره موضوع منع گسترش تسلیحات کشتار جمعی گفت: برجام دستاوردی مهم درعرصه دیپلماسی بین‌المللی است. عمل کردن همه طرف‌ها به توافقنامه برجام اهمیت دارد. من از پیشنهاد فرانسه برای گفتگوها درباره موضوعات مربوط به ایران استقبال می‌کنم.
وی در ادامه اظهار داشت: گسترش تسلیحات کشتار جمعی، تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی است. جهانی عاری از تسلیحات کشتار جمعی،هدف هلند است. ان پی تی؛ سنگ بنای رژیم جهانی برای جلوگیری از گسترش تسلیحات هسته‌ای است.
نماینده چین: تسلیحات کشتار جمعی چالشی مشترک است
نماینده چین در جلسه شورای امنیت درباره موضوع منع گسترش تسلیحات کشتار جمعی گفت: تسلیحات کشتار جمعی چالشی مشترک برای جهان است. تهدید بازیگران غیرهسته‌ای و تروریست‌ها زیاد است.
وی افزود: کشورهای جهان باید ذهنیت دوران جنگ سرد را کنار بگذارند. سازمان ملل متحد و شورای امنیت باید در جلوگیری از جنگ و حفظ صلح نقش زیادی ایفا کنند. تحولات مثبتی در شبه جزیره کره مشاهده شده است. چین تلاش زیادی برای حل موضوع هسته‌ای شبه جزیره کره کرده است. چین امیدوار است که همه طرف‌ها در مناقشه کره پاسخ مثبتی بدهند. خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره اهمیت زیادی دارد.
نماینده بولیوی در جلسه شورای امنیت گفت: ما خواستار برچیده شدن هرگونه برنامه هسته‌ای هستیم که صلح آمیز نباشد. برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران که در شورای امنیت تصویب شد نشان دهنده عزم طرف‌ها برای دستیابی به توافقنامه مشترک است.
نماینده ساحل عاج در جلسه شورای امنیت درباره موضوع منع گسترش تسلیحات کشتار جمعی گفت: از کشورهای دارنده تسلیحات هسته‌ای می‌خواهم که در جریان مناقشه، نخستین کشوری نباشند که این تسلیحات را بکار می‌گیرند.
نماینده اتیوپی در جلسه شورای امنیت درباره موضوع منع گسترش تسلیحات کشتار جمعی گفت: دنیای عاری از تسلیحات هسته‌ای هدفی بسیار مهم است. شیوه مدیریت کشورهای عضو برجام، دستاوردی مهم در عرصه چندجانبه گرایی است. باید از برجام درس گرفته شود و بحران در شبه جزیره کره حل شود.
نماینده گینه استوایی در جلسه شورای امنیت درباره موضوع منع گسترش تسلیحات کشتار جمعی ضمن اشاره به حضور برخی مقامات سیاسی از جمله رئیس‌جمهور قزاقستان در جلسه گفت این حضور نشان دهنده اهمیت این جلسه است.
وی افزود: از دبیر کل سازمان ملل متحد تشکر می‌کنم که نظرات خود را در مورد موضوع منع گسترش تسلیحات کشتار جمعی در اختیار ما گذاشت. من بر اهمیت دیپلماسی چندجانبه برای حل موضوعات مربوط به تسلیحات کشتار جمعی و خلع سلاح تاکید می‌کنم. هدف دستیابی به جهانی عاری از تسلیحات کشتار جمعی محقق نشده است. کشورهای دارنده تسلیحات هسته‌ای از نوسازی تسلیحات هسته‌ای خودداری کنند.
سایر اخبار این روزنامه
سیف: نرخ ارز در ماه‌های بهمن و اسفند کاهش می‌یابد زنگنه: پول محموله نفتکش سانچی دریافت می‌شود مردم مقدونیه پرچم ناتو را به آتش کشیدند تظاهرات گسترده در نیجریه برای آزادی شیخ زکزاکی در جشن بیست و پنجمین سالروز افتتاح شرکت فولاد مبارکه اصفهان مطرح شد: برنامه ریزی و حفظ زنجیره تولید، رمز موفقیت ملی وجهانی فولاد مبارکه سخنی با بزرگان روحانیت دکتر روحانی درگذشت مادر شهیدان زینلی را تسلیت گفت بزرگترین مسابقه قرآنی کشور اسفند ماه برگزار می‌شود وزیر ارشاد: تئاتر توانایی بانشاط کردن جامعه را دارد سخنگوی سازمان انتقال خون: یک نفر از هر سه نفر در طول زندگی نیاز به تزریق خون پیدا می‌کند دعوای دینی یا دنیوی؟ دیده بان حقوق بشر: کارنامه حقوق بشری ترامپ فاجعه بار است آژیر قرمز در 96 سد کشور به صدا درآمد سیدحسن نصرالله: شکست طرح آمریکا و داعش در منطقه با جانفشانی‌ها میسر شد درنامه اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین به رهبر معظم انقلاب مطرح شد: ملت فلسطین مواضع ثابت و ارزشمند ایران در مسئله قدس را می‌ستاید در نشستی با عنوان «منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی» حمایت مجدد از برجام در نشست شورای امنیت سازمان ملل در نشستی با عنوان «منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی» حمایت مجدد از برجام در نشست شورای امنیت سازمان ملل در نشستی با عنوان «منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی» حمایت مجدد از برجام در نشست شورای امنیت سازمان ملل در نشستی با عنوان «منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی» حمایت مجدد از برجام در نشست شورای امنیت سازمان ملل در نشستی با عنوان «منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی» حمایت مجدد از برجام در نشست شورای امنیت سازمان ملل در نشستی با عنوان «منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی» حمایت مجدد از برجام در نشست شورای امنیت سازمان ملل