ورزش، اقتصاد مقاومتي و توليدكننده داخلي

به هفته و روزهاي پاياني سال 95 رسيده‌ايم، سالي كه از سوي رهبر فرزانه انقلاب اسلامي به سال اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل ناميده شد، اما بايد ديد سهم ورزش از اين نامگذاري و اقدام و عمل به آن چقدر بوده است. اينكه ورزش ايران و ورزشكار ايراني چقدر به استفاده از توليدات داخلي و بها دادن به آنها اهميت مي‌دهد، مسئله‌اي است كه بايد از سوي مسئولان وزارت ورزش و رؤساي فدراسيون‌هاي ورزشي برنامه‌ريزي و اجرا شود.

در طول سال كه روزهاي پاياني آن را مي‌گذرانيم بسياري از تيم‌ها و ورزشكاران ايران با استفاده از توليدات شركت‌هاي خارجي در مسابقات مهم بين‌المللي شركت كردند، البته بودند تيم‌هايي كه از توليدات داخلي بهره بردند، اما تعدادشان در مقايسه با بقيه بسيار كم بود. امروز و در روزهاي پاياني سال برخي چهره‌هاي ورزشي و قهرمانان جهاني و المپيك از لزوم استفاده از توليدات داخلي به جهت بها دادن به اقتصاد ملي صحبت كرده‌اند. حرف‌هايي كه هرچند خيلي دير مطرح شد، اما مي‌تواند طليعه حركتي خوب و تأثيرگذار را در ورزش كشور براي سال 96 داشته باشد، هرچند كه انتظار مي‌رفت جامعه ورزش خيلي زودتر از اين روزها و ايام پايان سال به عملياتي كردن شعار و رهنمود مقام معظم رهبري در خصوص اقدام و عمل در حوزه اقتصاد مقاومتي واكنش نشان دهد. البته در اين ميان بايد به اين نكته نيز توجه داشت كه تلاش براي جلب رضايت جامعه ورزش از سوي توليدكنندگان داخلي مسئله‌اي است كه كمتر مورد توجه قرار گرفته است.



يكي از معضلات اين مسئله، عدم كيفيت مناسب محصولات داخلي و همچنين گراني بيش از اندازه اجناس باكيفيت است، نكته‌ ديگري كه بايد به آن توجه داشت، اينكه در مسئله استفاده از توليدات داخلي و نهادينه شدن آن در ورزش كشور بحث هزينه كردن به ميان مي‌آيد كه با توجه به دولتي بودن ورزش كشور در بيشتر بخش‌ها و رشته‌ها طبيعتاً اين مورد با مشكلاتي نظير عدم پرداخت به موقع و بدحسابي و ضرر و زيان توليدكنندگان روبه‌رو مي‌شود.

مسئله مهم ديگري كه بايد به آن دقت شود، تداوم كيفيت بالا و تعداد مورد نظر تيم‌ها و باشگاه‌ها و فدراسيون‌ها در استفاده از محصولات داخلي است، توليدكننده داخلي همانگونه كه توقع دارد جامعه ورزش توليد او را به محصولات باكيفيت خارجي ترجيح دهد بايد در زمينه رقابت با آنها نيز از هيچ تلاشي فروگذار نكند. به‌طور حتم وقتي تيمي از كشور با لباسي مناسب و در خور كه توليد داخلي‌مان هم باشد در صحنه‌هاي بين‌المللي حاضر شود، اين مسئله سبب اعتلاي نام و اقتصاد داخلي ايران خواهد شد، همانطور كه كالاي بي‌كيفيت  خارج از استانداردهاي بين‌المللي نيز نتيجه‌اي كاملاً عكس خواهد داد.

امروز جامعه ورزش با قهرمانان مدال‌آور المپيك و مسئولان شناخته شده خود پاي كار دفاع از اقتصاد مقاومتي و اقدام و عمل به آن حاضر شده است و تنها مي‌طلبد كه توليدكنندگان داخلي بتوانند در همه زمينه‌ها نيازهاي جامعه ورزش را برطرف كنند. بايد توجه داشت كه سال آينده و سال بعد از‌ آن سال‌هاي حضور پرتعداد ورزش ايران در مسابقات بين‌المللي و طراز اول جهاني است، از جام جهاني فوتبال گرفته تا بازي‌هاي آسيايي و مسابقات جهاني رشته‌هاي گوناگون، رقابت‌ها و ميدان‌هايي كه ورزش ايران مي‌تواند با پوشش ملي و خودكفايي در زمينه تجهيزات، البسه و لوازم ورزشي حرف‌هاي زيادي براي دفاع از توليدات ملي داشته باشد و در اين جبهه نيز موفق عمل كند.