تحقق 97 درصدی درآمدهای بودجه 96




رئیس سازمان برنامه و بودجه با تأکید بر اینکه دولت مُر قانون بودجه96 را اجرا کرده است، گفت: 11 هزار و 500میلیارد تومان برای خرید تضمینی گندم تا آبان ماه امسال پرداخت شده است.


به گزارش ایرنا، نمایندگان مجلس با حضور محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه به بررسی عملکرد هشت ماهه دولت در اجرای قانون بودجه سال 96کل کشور پرداختند.
نوبخت در این جلسه نظرات رئیسان کمیسیون‌های تخصصی مجلس از عملکرد هشت ماهه بودجه سال 96 کل کشور را رهنمودهای ارزشمندی توصیف کرد و یادآور شد: از این نظرات استفاده می‌کنیم.
وی افزود: رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس بدرستی بیان کرد که بودجه 96 دولت در بدترین شرایط 300 هزار میلیارد تومان از 309 هزار میلیارد تومان را تخصیص داده است و این یعنی تحقق 97 درصد درآمد پیش‌بینی شده است.
نوبخت ادامه داد: بنده فکر کردم با پرداخت 11 هزار و 500 میلیارد تومان
 برای خرید تضمینی گندم که تا پایان آبان ماه انجام دادیم، کمیسیون کشاورزی از ما تشکر می‌کند، ما با توجه به وضعیت منابع درآمدی حاضر شدیم سود انتشار اوراق مالی را بدهیم اما کشاورزان عزیز مشکل پیدا نکنند.
نوبخت درادامه از رئیس واعضای کمیسیون انرژی مجلس این سؤال را پرسید که تبصره 18 قانون بودجه 96 که عین بند الف ماده 39 برنامه ششم توسعه است، مگر به دولت تکلیف نمی‌کند که از محل اصلاح قیمت حامل‌های انرژی، اشتغال کشور بهبود داده شود؟ چرا کمیسیون انرژی به این موضوع توجه ندارد؟
اظهارنظر یک شخص
 دلیل بر مذاکره نیست
سخنگوی دولت گفت: هیچ کسی اجازه ندارد در بحث دفاعی و موشکی ما دخالت کند، بنیه دفاعی و موشکی را حق مسلّم خود می‌دانیم و در رابطه با بحث دفاعی با هیچ کسی مذاکره‌ای نشده و نخواهد شد.
محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری خود با خبرنگاران که به میزبانی مجلس شورای اسلامی برگزار شد با تأکید بر اینکه سعی کردیم تمرکز بودجه را از مرکز به استان‌ها ببریم خاطرنشان کرد: 20 درصد بودجه استان‌ها را نسبت به سال 96 افزایش دادیم و 868 طرح عمرانی را به استان‌ها واگذار کردیم. وی بیان داشت: بودجه متفرقه از سنوات گذشته را نیز به همان دستگاه‌ها ارائه داده‌ایم و تلاش کردیم نوآوری‌هایی را به ساختار بودجه بدهیم. آنچه در قانون بودجه مورد توجه است و آقای رئیس جمهوری هم در مراحل انتخابات به آن تأکید کردند این است که فقر مطلق را در پایان برنامه
به صفر برسانیم.
سخنگوی دولت با اشاره به اینکه دولت با شفافیت و صراحت، اصلاحات خود را در بودجه ارائه کرده، گفت: موضوع اشتغال، موضوع بسیار مهمی است. هر ساله چیزی حدود 700 تا 750هزار شغل ایجاد می‌کنیم، اما تعداد کسانی که وارد بازار می‌شوند بیش از این رقم است.
وی با تأکید بر اینکه قصد داریم در سال 97 یک میلیون و 33 هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم تصریح کرد: کشور ما تجربه پول‌پاشی دارد. ما به جای اینکه پول را بین افراد بیکار توزیع کنیم، آمدیم بین طرح‌های مهم توزیع کردیم. به جای توزیع پول، 73400 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌کنیم.
وی درباره اظهارات وزیر خارجه فرانسه مبنی بر اینکه مذاکره‌ای درباره مسائل موشکی با ایران داشتند، گفت: هیچ کسی اجازه ندارد در بحث دفاعی و موشکی ما دخالت کند، بنیه دفاعی و موشکی را حق مسلّم خود می‌دانیم و در رابطه با بحث دفاعی با هیچ کسی مذاکره‌ای نشده و نخواهد شد.
وی افزود: امکان دارد در یک جلسه‌ای شخصی اظهارنظری در این مورد کرده باشد که این دلیلی بر انجام مذاکره نیست، مذاکره یعنی یک سلسله جلساتی مانند برجام برگزار شود اما اینکه یک نفر اظهارنظری کرده و در مجامع بین‌المللی بگوید فلان حرف را زدم، دلیلی بر انجام مذاکره نیست.
وی گفت که تاکنون کمیسیون تلفیق کمک‌های خوبی داشته، انتظار می‌رود که مجلس از این اصلاحات پشتیبانی کند، اصلاحاتی که ممکن است موافقان و مخالفانی داشته باشد.
نوبخت درباره موضوع گرانی بنزین بر اساس بودجه 97، گفت: بنزین در دولت‌های گذشته حداقل چهار برابر شد که این اتفاق در این دولت رخ نداد اما بر اساس قانون هدفمندی باید قیمت‌ها اصلاح شود البته در حال حاضر نیز منابع حاصل از اصلاح قیمت‌ها تنها صرف پرداخت یارانه نقدی می‌شود که ما این بار می‌خواستیم از محل افزایش قیمت بنزین، منابع حاصله را صرف اشتغال و نه یارانه نقدی کنیم.
نوبخت افزود: درباره موضوع حذف 30 میلیون یارانه‌بگیر که سؤال کردید، اول باید پرسید که آیا در حال حاضر بر اساس تبصره 14 قانون بودجه 96، دولت مکلف نیست که یارانه 24 میلیون از یارانه‌بگیران را قطع کند؟ آیا دولت چنین کاری کرده است؟ دولت تا زمانی که اطمینان حاصل نکند که کسی به یارانه نیاز ندارد یا برعکس احتیاج دارد، اقدام به قطع یارانه نمی‌کند.
سخنگوی دولت تأکید کرد: در سال 97 بر اساس توافق با مجلس با موضوع یارانه‌ها تصمیم‌گیری می‌کنیم ولی قطعاً دولت یارانه هیچ فرد نیازمندی را قطع نمی‌کند.
سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره پیگیری‌های دولت در خصوص وضعیت بازداشت‌شدگان و برنامه دولت جهت بازدید از زندان اوین و همچنین پیگیری‌های صورت گرفته در خصوص دانشجویان بازداشتی، گفت: براساس منشور حقوق شهروندی، اعتراض و انتقاد به‌عنوان یک حق پذیرفته شده است که دولت نیز بر این اساس به رخدادهای اخیر نگاه می‌کند.
وی افزود: همه کسانی که معترض هستند و در چارچوب قانون انتقاداتی را در اعتراضات‌شان مطرح کرده‌اند این حق برای آنها بر اساس حقوق شهروندی قائل بوده و وجود دارد اما اگر برخلاف قانون به اموال عمومی لطمه وارد کرده‌اند کار ناپسندی انجام داده‌اند. البته تعداد این افراد نسبت به معترضان واقعی محدود بوده است، باز هم ما معتقدیم که باید با این افراد نیز در چارچوب قانون برخورد شود و مجازات قانونی صورت گیرد.
نوبخت افزود: رئیس جمهوری به وزیران اطلاعات و کشور به‌عنوان مسئول شورای امنیت کشور مأموریت داده که گزارشی از تعداد افراد، بازداشتی‌ها و وضعیت آنها ارائه کند البته رئیس جمهوری غیر از چارچوب دولت به‌عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی نیز بر لزوم رعایت حقوق شهروندی تک تک افراد تأکید دارد بویژه برای کسانی که ممکن است در فضای هیجانی قرار گرفته باشند و در این فضا آسیب به جان و مال مردم وارد کرده باشند. باید براساس قانون و واقعیات با آنها برخورد شود. البته امیدواریم که زمینه بازگشت این عزیزان و فرزندان به خانواده‌های آنها فراهم شود.

نیم نگاه
بودجه 96 دولت در بدترین شرایط 300 هزار میلیارد تومان
 از 309 هزار میلیارد تومان را تخصیص داده است
20 درصد بودجه استان‌ها را نسبت به سال 96 افزایش دادیم و 868 طرح عمرانی را به استان‌ها واگذار کردیم
تاکنون کمیسیون تلفیق کمک‌های خوبی داشته،
 انتظار می‌رود که مجلس از این اصلاحات پشتیبانی کند