معنوی‌نژاد: می‌خواهم در لیگ ایتالیا ستاره شوم




حامد جیرودی



سال 2018 برای لژیونر والیبال ایران بسیار خوب شروع شده است. محمدجواد معنوی‌نژاد که در ورونا ایتالیا بازی می‌کند، هفته پیش عنوان ارزشمندترین بازیکن هفته شانزدهم لیگ ایتالیا را به خود اختصاص داد. بازیکنی که شایعاتی مبنی بر بازگشت او به ایران شنیده می‌شد اما معنوی‌نژاد که دستمزدهای بالا در ایران را رها کرده بود تا به ایتالیا برود، تصمیم گرفت در یکی از سنگین‌ترین لیگ‌های دنیا به کار خود ادامه دهد و حالا دارد ثمره کار خود را می‌بیند.
معنوی‌نژاد در مرحله یک هشتم نهایی رقابت‌های والیبال کاپ اروپا در ترکیب ورونا به میدان رفت که تیمش موفق به شکست 3 بر یک دوکلا لیبرتس چک شد. این لژیونر والیبال ایران در این دیدار ۱۱ امتیاز (۱۰ حمله و یک امتیاز سرویس) برای تیمش به دست آورد و ۵۶ درصد دریافت موفق داشت. موفقیت‌های اخیر معنوی‌نژاد باعث شد تا به سراغ این والیبالیست جوان اصفهانی و 22 ساله برویم. او در گفت‌وگویی که با «ایران» داشت، درباره شرایط خود صحبت کرد.
 به عنوان بهترین بازیکن هفته لیگ ایتالیا انتخاب شدی؟
خدا را شکر می‌کنم که توانستم با بازی‌هایم نظر کارشناسان لیگ ایتالیا را جلب کنم و به عنوان بهترین بازیکن هفته لیگ ایتالیا انتخاب شوم و امیدوارم که باز هم بتوانم این موفقیت‌ها را تکرار کنم.
به نظر می‌رسد توانسته‌ای بخوبی در ترکیب ورونا جا بیفتی.
بله. خدا را شکر، بعد از گذشت 4 ماه توانستم شرایط اینجا را درک کنم و خودم را هر چه بهتر و بیشتر با شرایط تیم وفق دهم. به هر حال، من همیشه سعی می‌کنم که خودم را در آمادگی خوبی نگه دارم و نظر مربیان تیم را هم جلب کنم.
چطور شد که توانستی خودت را به ترکیب اصلی برسانی؟
رسیدن به ترکیب اصلی تیمی در این سطح کار بسیار دشواری است و من برای جلب نظر سرمربی و گرفتن جایگاه ثابت به زمان نیاز دارم و مشکلی هم از این بابت وجود ندارد.
اما گفته می‌شد که می‌خواهی به ایران برگردی و خسته شده‌ای؟!
اصلاً این طور نیست. من انگیزه زیادی برای پیشرفت دارم و خودم هم نمی‌دانم که این صحبت‌ها چگونه مطرح شده بود. آن اوایل مدت کوتاهی بود که به ایتالیا و
«سری آ» آمده بودم و شرایط تفاوت‌های زیادی داشت و زمان می‌برد تا صد درصد با سیستم و مدل تیم تطبیق پیدا کنم. با این حال، مربی هیچ وقت اعلام نارضایتی نکرده است و به تمام بازیکنان به اندازه کافی بازی می‌رسد. نیکولا گربیچ سرمربی تیم هم تفکرات خود را دارد و من هم سعی می‌کنم کاری که از من می‌خواهند را بخوبی انجام دهم. می‌خواهم در اینجا که جزو بهترین لیگ‌های دنیاست، ستاره شوم و با بازیکنان بزرگی روبه‌رو شوم. تمام این اتفاقات برای من هدف بزرگی ساخته است که سخت برای به دست آوردن آن تلاش می‌کنم و امیدوارم بزودی هم به دست آید. هنوز اول راه هستم.
در حال حاضر وضعیت تیم‌تان چگونه است؟
تیم ما در حال حاضر در رده چهارم لیگ ایتالیا قرار دارد و شرایط خوبی داریم و سعی می‌کنیم جایگاه‌مان را حفظ و از فرصت‌ها هم استفاده کنیم و با پیروزی در دیدارهای آینده، موقعیت‌های خوبی را برای خودمان ایجاد کنیم.
در بازی اخیر تیم‌تان برابر دوکلا لیبرتس چک در والیبال کاپ اروپا هم درخشش خوبی داشتی و آمار ۵۶ درصد دریافت موفق را
ثبت کردی.
خدا را شکر می‌کنم که این اتفاق افتاد و توانستم به تیمم کمک کنم. بازی خوبی بود و بقیه اعضای تیم هم بازی خوبی را انجام دادند و امیدوارم حالا بتوانیم به مراحل بالاتر کاپ اروپا هم برویم.
زندگی در  ورونا چطور است؟
زندگی‌ام تقریباً شبیه به زمانی است که در تهران بودم. روزی 2 بار سنگین تمرین می‌کنم، زمان‌های بین آن را استراحت می‌کنم، شب به خانه می‌آیم شام می‌خورم و خیلی زود می‌خوابم. فردا باز هم برنامه این طور است.
درباره انتخابات اخیر فدراسیون والیبال
و انتخاب احمد ضیایی به عنوان رئیس جدید این فدراسیون چه نظری داری؟
 در ابتدا جا دارد که از زحمات آقای داورزنی که پیش از این ریاست فدراسیون والیبال را برعهده داشت، تشکر کنم که در این چندسال خیلی زحمت کشید. به آقای ضیایی هم تبریک می‌گویم و امیدوارم  که همه دست به دست هم بدهیم تا شرایط بهتری برای والیبال ایران رقم بخورد و بتوانیم به پیشرفت والیبال کمک کنیم.
در حال حاضر وضعیت تیم ملی را
چطور ارزیابی می‌کنی؟
تیم ملی مسلماً در سال 2018، سال پرکار و سختی پیش رو دارد و ان‌شاءالله که
هر بازیکنی که حقش هست و زحمت کشیده، بتواند به پیراهن تیم ملی برسد تا جایگاه بهتری را در والیبال جهان به دست بیاوریم و به موفقیت برسیم.

کولاکوویچ: بازیکنان آماده هستند
به خاطر ایران جان بدهند
ایگور کولاکوویچ، سرمربی تیم ملی والیبال دیروز در نشست خبری درخصوص تیم ملی، برنامه‌ها و اهداف صحبت کرد و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد. کولاکوویچ در بخشی از سخنان خود گفت: «اولین رقابت ما در سال 2018 برای لیگ جهانی است. این تورنمنت پرفشار خواهد بود، چون اختلاف زمان و خستگی وجود دارد. مسأله مهم این است که برای لیگ جهانی 2 تیم را تشکیل خواهیم داد. بخش دوم برنامه‌های امسال جام جهانی ایتالیا و بلغارستان است. امیدوارم در بازی‌های آسیایی بتوانیم به تیم الف استراحت بدهیم و از تیم ب استفاده کنیم. همچنین در جام باشگاه‌های آسیا هم تفاهم داشته باشیم و به بازیکن‌های ملی‌پوش استراحت بدهیم و چارچوب کلی بازیکن‌های اصلی تیم ملی را سالم‌تر نگه داریم.» سرمربی تیم ملی والیبال درخصوص شرایط عادل غلامی و شهرام محمودی هم صحبت کرد: «عادل غلامی در یک لحظه خطوط قرمز را رد کرد که قابل گذشت نبود. در دور آتی جریمه عادل تمام شده ولی گرایش ما انتخاب بازیکنان جوان است و باید دید غلامی در رقابت با بازیکنان جوان چه عملکردی دارد. شهرام محمودی هم وقتی از تیم ملی جدا شد، با او صحبت کردم اما هیچ سیگنالی مبنی بر علاقه‌مندی شهرام برای بازگشت دریافت نکردم.» کولاکوویچ به موضوع تشکیل تیم ب و نشستی که با ضیایی رئیس جدید فدراسیون والیبال داشته هم اشاره کرد: «تشکیل تیم ب پیشنهاد من بود اما فدراسیون هنوز جوابی به این پیشنهاد نداده است. باید در انتخاب تیم ب دقت کنیم اما هنوز تصمیمی نگرفتیم که چه بازیکنانی را دعوت کنیم. درنشست با ضیایی برنامه‌هایم را مطرح کردم و امیدوارم از نظرات و اهدافش مطلع شوم.» سرمربی تیم ملی والیبال کشورمان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه والیبال ایران چه چیزی کم دارد تا مدال کسب کند، گفت: «هیچ تضمینی برای کسب مدال وجود ندارد حتی برای برزیل که مدال‌های زیادی کسب کرده است. والیبال ایران کیفیت خوبی دارد شاید اندازه سایر تیم‌ها با کیفیت نباشد اما میل بزرگی برای موفقیت دارد. بازیکنان ما آماده هستند به خاطر کشورشان جان خود را در زمین بدهند، می‌توانم تضمین بدهم که بازیکنان تلاش زیاد و فداکاری کنند.»