زنگ خطر فاصله دستگاه های اداری از اعتماد اجتماعی



«اعتماد اجتماعی به دستگاه‌های مدیریتی و اداری به اندازه کافی نیست و این نوع نگرش‌ها به نحوی می‌تواند هشدار دهنده باشد» این عبارات بخشی از صحبت‌های سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست هم‌اندیشی رفع موانع اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات است.
سید عباس صالحی که بر اساس سنجش ارزش‎ها و نگرش‌های ایرانیان که در سال 94 توسط وزارت ارشاد انجام شده، این صحبت را مطرح کرده، معتقد است ایجاد فرصت برابر دسترسی به اطلاعات از یک سو زمینه تبعیض و فساد اجتماعی را کم می‌کند و از سوی دیگر به نوعی به بازسازی و ارتقای اعتماد عمومی به دستگاه‌های اداری کمک می‌کند. او در نشستی که با حضور نمایندگان قوا، سازمان‌ها و وزارتخانه‌های عضو سامانه اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در محل وزارت ارشاد برگزار شد گفت: فاصله دستگاه‌های اداری از اعتماد اجتماعی برای ما زنگ‌های خطر را به صدا در می‌آورد زیرا با وجود میلیون‌ها کارمندی که در نظام اداری داریم و منابعی که برای حقوق و دستمزد این افراد مصرف می‌شود، اما رابطه اداری دولت و ملت در نظام بوروکراسی ما خوب شکل نگرفته است.


وزیر ارشاد اضافه کرد: قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات می‌تواند کمک کند که از طریق نظام پاسخگویی، این فاصله کاهش یابد و پاسخ‌دهی درست به سؤالات مردم در واقع نوعی کمک به بازسازی و ارتقای اعتماد عمومی به دستگاه‌های اداری است.
به گفته صالحی، اجرای صحیح این قانون باعث می‌شود که جامعه احساس کند هیچ اطلاعات مبنای عمل در پستو وجود ندارد و دسترسی جامعه به اطلاعات در مرحله عمل، سهل و آسان است و این امر زمینه سوء‌استفاده عده‌ای را می‌گیرد.
صالحی از توسعه دولت الکترونیک به‌عنوان فلسفه دیگر قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات نام برد و گفت: با اجرای این قانون به جای اینکه مردم را از این مجموعه به مجموعه دیگر سوق دهیم تا نیازهای اطلاعاتی خود را به دست آورند از طریق روشن‌تر و با سامانه جامع‌تری به نیاز اطلاعاتی خود دسترسی پیدا خواهند کرد.
او با بیان اینکه تاکنون در راستای دولت الکترونیک قدم‌های خوبی در حوزه‌های مختلف از جمله فعالیت بانک‌ها صورت گرفته، گفت: همچنین در این میان، هدف دیگری چون جلوگیری از رانت‌های اطلاعاتی نیز مدنظر است زیرا یکی از چیزهایی که می‌تواند به‌عنوان رانت اجتماعی تلقی شود، رانت اطلاعاتی است که برخی می‌توانند چیزهایی را بدانند درحالی‌که برخی دیگر از آن محرومند و این رانت‌های اطلاعاتی فرصتی برای تبعیض و فساد فراهم می‌کند.
رئیس کمیسیون قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، دیگر منفعت این قانون را فراهم کردن فرصتی برای ارائه پیشنهادات، نقدهای تخصصی و عمومی نسبت به قوانین و دستورالعمل‌ها دانست.
 وزیر ارشاد مسأله حائز اهمیت دیگر درباره سامانه جامع اطلاع‌رسانی را پایش مستمر نواقص و حرکت به سمت سامانه‌ای جامع و کارآمد عنوان کرد تا از یک سو دسترسی مردم به اطلاعات آسان‌تر انجام شود و از سوی دیگر سازمان‌ها نیز با سهولت بیشتری پاسخگوی مردم باشند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش پایانی صحبت‌های خود با تأکید بر منافع این قانون تأکید کرد: اگر منافعی در اجرای یک قانون وجود دارد باید بیش از یک تکلیف اداری و به‌عنوان اهتمام ملی و عزم جمعی به آن نگاه کنیم که در این صورت مجموعه‌های مختلف که پای کار آمده‌اند به توسعه اجتماعی و مدیریتی کشور برای رفع فساد و تبعیض، کمک بیشتری خواهند کرد.