آقای شریعتمداری! معيشت را بهانه نكنيد

آرمان: دیروز علی مطهری نایب رئیس مجلس به یادداشتی در روزنامه کیهان درباره بی‌توجهی دولت به وضعیت معیشتی مردم پاسخ داد. حسین شریعتمداری، شهره به برادرحسین، از مطرح‌ترین چهره‌ها در عرصه سیاسی ایران در چهار دهه گذشته است که این روز‌ها بیش از هر عنوان دیگری می‌توان او را منتقد دلواپس دولت و جریان‌های میانه‌رو کشور نامید. او پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی که مشی سیاسی متفاوتی با وی و همفکرانش داشت، تمام تلاش خود را معطوف به زیر سوال بردن دستاوردهای دولت کرد، به هر نحو دلواپسانه‌ای که بود! چنان‌که مسئولیت تمام مشکلات در کشور را از گذشته تا به امروز متوجه دولت حسن روحانی می‌داند و امروز از منتقدان برخی از طرح‌های دولت نظیر برجام است و دستاورد‌های اقتصادی توافق 1+5 را تقریبا هیچ می‌داند و معتقد است که هیچ‌یک از تحریم‌های اقتصادی ایران که در گذشته به واسطه فعالیت‌های هسته‌ای وضع شده بود ملغی نشده است و فشار آن همچنان بر سر سفره‌های مردم حس می‌شود که درگذشته این تحریم‌ها را نعمت، مایه سعادت ملت می‌دانست و از مخالفان هرگونه توافقی با کشور‌های اروپایی و آمریکا بود یا از سوی دیگر او که امروز از ناراضیان و منتقدان وضع موجود اقتصادی در کشور است، هرگونه اقدام دیگر دولت در زمینه‌هایی همچون حقوق شهروندی یا آزادی‌های فرهنگی و مدنی را با گره زدن به مسائل معیشتی زیر سوال می‌برد و دولت را متهم به حاشیه‌روی می‌کند که در دولت احمدی نژاد که از لحاظ مشی سیاسی نزدیک به او و همقطارانش بود، در برابر یکی از بدترین دوره‌های تنگناهای اقتصادی در کشور و فساد گسترده مالی سکوت کرد؛ همان دوره هشت ساله‌ای که دولت ایران صاحب بیشترین درآمد از فروش نفت بود اما کشور مواجه با فقر، بیکاری، گرانی و تورم 40 درصدی شد و حسین شریعتمداری سکوت را بر رساندن صدای مردم و وضعیت آنها ترجیح داد. وی که امروز با تمام توان نقدهایی علیه دولتی می‌کند که بودجه موسسه متبوعش کیهان از آنجا تامین شده است بنابراین باید از او پرسید همان‌گونه که وی و همفکرانش با توجه به فضای باز سیاسی که در دولت روحانی به وجود آمده و امکان بیان تندترین نقد‌ها را به دولت فراهم آورده است، آیا در دولت قبل هم کسانی که با وی هم عقیده نبودند، می‌توانستند بدون هیچ مشقتی صدای خود را به گوش مسئولان برسانند ؟
هستیم بر آن عهد که بستیم
دوم بهمن ماه بود که مطلب انتقادی در کیهان منتشر شد: «جالب این که طی هفته‌های اخیر با وجود تشدید برخی نابسامانی‌های اقتصادی و طفره رفتن مسئولان دولتی از پاسخگویی، امثال علی مطهری در قامت وکیل الدوله سکوت اختیار کرده‌اند و این در حالی است که مردم انتظار دارند که مطالبات اقتصادی آنها از طریق نمایندگان مجلس از دولت پیگیری شود» و بعد با اشاره به افزایش قیمت دلار آمده است: «اما امثال علی مطهری که مدعی بودند ۲۰دقیقه هم برای تصویب برجام زیاد بود، اکنون درباره ثمرات وارونه و تلخ برجام کمترین موضع‌گیری و پرسش‌گری از دولت نمی‌کنند.»
پاسخ علی مطهری به شریعتمداری


پس از انتشار این متن بود که علی مطهری جوابیه‌ای را به حسین شریعتمداری ارسال کرد و نوشت: «ذکر دو نکته ضروری است: ۱-پیگیری مطالبات اقتصادی و هر مطالبه‌ای از دولت توسط نمایندگان لزوما در رسانه‌ها منعکس نمی‌شود، چنان که اخیرا جلسه‌ای با رئیس کل بانک مرکزی داشتیم و موضوع افزایش نرخ ارز و مؤسسات اعتباری بررسی شد. همین طور است پیگیری سوال از رئیس‌جمهور، علاوه بر این، اهمیت ارزش‌های انسانی مانند آزادی و حقوق بشر کمتر از معیشت و اقتصاد مردم نیست و گاه بیشتر است. مردم انتظار پیگیری اینگونه مسائل را نیز از نمایندگان دارند. درست نیست که تا دولتی به حقوق ملت توجه کرد و به آزادی‌های انسانی احترام گذارد، دائم از معیشت مردم که همیشه می‌توان نقصی در آن یافت بگوییم و وقتی دولتی همسوی خودمان روی کار آمد معیشت را فراموش کنیم. این سوال مطرح است که چرا کیهان به مسائلی مثل قتل ستار بهشتی نمی‌پردازد؟ ۲-برجام حاصل تفکر و تلاش کل نظام از جمله مقام رهبری است و هیأت مذاکره کننده با اذن ایشان آن را امضا کردند. محاسن و معایب آن که معتقدم محاسن آن بسیار بیشتر از معایب آن است، به کل نظام بر می‌گردد نه فقط به دولت. مشکلات اقتصادی امروز ریشه‌های دیگری دارد که مهم‌ترین آن ساختار اقتصادی کشور و کوچک بودن بخش خصوصی و چهارپاره بودن اقتصاد در دست دولت، نظامیان، نهادهای حکومتی و بخش خصوصی و در نتیجه، نبودن رقابت عادلانه میان شرکت‌ها و مؤسسات اقتصادی است. اگر برجام نبود و رانت‌های گذشته وجود داشت وضعمان بدتر بود. مخالفت آقای ترامپ با برجام یکی از نشانه‌های نافع بودن برجام برای ماست، گرچه هماهنگی کیهان و همفکرانش در این موضع با ترامپ و تلاش آنها از ابتدا برای اجرا نشدن این توافقنامه، قابل تأمل است.»