رئيس دولت اصلاحات به دولت تذكر دهد

آرمان: احزاب اصلاح‌طلب بر اساس قانون جدید احزاب، باید فعالیت‌های خود را گسترش دهند. در غیر این صورت تا سال آینده منحل خواهند شد. حزب اتحاد، کارگزاران، موتلفه اسلامی و چند حزب دیگر به دلیل توسعه یافتگی مشکلی با تطبیق‌ خود با قانون جدید ندارند اما برخی از انجمن‌هایی که در قالب حزب به فعالیت می‌پردازند باید فعالیت‌های خود را گسترش دهند. انجمن مدرسین دانشگاه‌ها از جمله احزابی است که تلاش دارد خود را با قانون جدید احزاب تطبیق دهد. چندی پیش به بهانه تشکیل کنگره این حزب، شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها دیداری با رئیس دولت اصلاحات داشتند و دبیرکل این انجمن گزارشی از این جلسه و توصیه‌های رئیس دولت اصلاحات به احزاب اصلاح‌طلب مطرح کرد. در این دیدار تاکید شده هرچند جریان اصلاحات از روحانی حمایت کرده اما نباید هزینه ضعف‌های احتمالی را این جریان بپردازد. در این دیدار بر لزوم ریشه‌یابی حوادث اخیر از سوی رئیس دولت اصلاحات تاکید شده است.
گزارش
دبیرکل انجمن مدرسین دانشگاه‌ها در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به دیدار اخیر اعضای شورای مرکزی انجمن مدرسین دانشگاه‌ها با رئیس دولت اصلاحات گفت: این دیدار پیرو کنگره انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه بوده که در دوم آذر برگزار شد. صادقی افزود: در این دیدار برخی از اعضا اعلام کردند که از نظر مردم اصلاح آن چیزی است که در عمل دیده شود نه آنچه در شعار و حرف گفته می‌شود. مردم انتظار دارند نتیجه اصلاحات را در زندگی روزمره خود ببینند و شاهد تغییر باشند.
بازتعریف


محمود صادقی ادامه داد: ضرورت نقد درون گفتمانی اصلاح‌طلبان، انتقاد از بی‌برنامگی اصلاحات و ضرورت ارائه یک برنامه جامع و پرهیز از موضع سلبی نسبت به رقبا است و اینکه همواره دوران گذشته را نفی کنیم بدون اینکه خودمان برنامه داشته باشیم و ضرورت سازمان‌دهی جدید اصلاحات مورد تاکید قرار گرفت. برخی دوستان به صراحت بیان کردند که در حال حاضر جریان اصلاحات نقش فعالی در کشور ندارد و باید به لحاظ اینکه مردم‌محور هستند، بازتعریفی از اصلاح‌طلبی داشته باشیم.
رفتارهای هیجانی
صادقی خاطرنشان کرد: فقر و فساد و تبعیض و فقدان و سلب آزادی‌ها و به نوعی نادیده گرفته شدن اقشار مختلف در آنها احساس نادیده گرفته شدن اجتماعی را ایجاد کرده است و منجر به شکل‌گیری یک جامعه توده‌وار شده که ویژگی این جامعه این است که عقلانیت در آن ضعیف و فساد قوی می‌شود و مردم آماده رفتارهای هیجانی می‌شوند. این وضعیتی است که اخیرا هم شاهد آن بودیم و وضعیت بسیار خطرناکی است.
بیان نقدها
نماینده تهران اظهار داشت: اگرچه اصلاح‌طلبان هم‌اکنون برمسند امور نیستند اما به لحاظ پشتیبانی‌ که رئیس دولت اصلاحات هم در دوره اول و هم در دوره دوم از آقای روحانی داشت، انتظار از رئیس دولت اصلاحات این است که به نوعی ابراز موضع کرده و نقدهایی را که به آقای روحانی وجود دارد، بیان کرده و به دولت تذکر دهند. وی افزود: رئیس دولت اصلاحات هم تاکید داشتند که باید بین اصلاحات و اصلاح‌طلبی تمایز قائل شد.
سازگاری
صادقی تاکید کرد: رئیس دولت اصلاحات هم در این دیدار به تفصیل مطالبی را بیان کردند. بازگشتی به گذشته داشته و با یادآوری شعار استقلال، آزادی و‌جمهوری تاکید داشتند که به بحث اسلامیت و‌جمهوریت در عرصه حیات سیاسی و اجتماعی باید فراتر از جنبه‌های فردی توجه کرد و گفته شد که اسلام مدنظر امام هم اسلامی سازگار با دموکراسی بوده است. وقتی در شعار مردم‌جمهوری اسلامی بیان می‌شود، منظور اسلامی است که با‌جمهوریت سازگار است.
مشخص شدن مرزها
این عضو فراکسیون امید با بیان اینکه رئیس دولت اصلاحات معتقد بود در جریانات اخیر نباید مردم را خس و خاشاک و یا آشغال تعبیر کرد و باید از این گونه رفتارها بپرهیزیم، عنوان کرد: مردمی که به وضعیت معترض بودند به دنبال براندازی نبودند. آنها به دنبال جایگاه و خاستگاه خودشان بودند و نکته مهم این است که باید مرز فعالیت‌های اصلاح‌طلبی و اصلاح‌طلبان را با برخی جریان‌ها مشخص کنیم.
گفت‌وگو
نماینده مردم تهران در پاسخ به این سوال که آیا بحث گفت‌وگوی ملی که این روزها از سوی جریان‌های سیاسی مطرح می‌شود مورد بحث قرار گرفت یا خیر عنوان کرد: این نکته در صحبت ابتدایی دوستان مطرح شد و انجمن مدرسین دانشگاه‌ها با ابتکار عملی برای ورود به گفت‌وگوها از دو یا سه ماه پیش جلساتی را با جریان اصولگرایی آغاز کرده و گفت‌وگوهایی را هم ترتیب داده است که این موارد را در قالب گزارش به رئیس دولت اصلاحات ارائه کردیم. وی ادامه داد: رئیس دولت اصلاحات از این گفتمان‌سازی استقبال کردند. محمود صادقی درباره جزئیات جلسات گفتمان‌سازی انجمن مدرسین گفت: این گفت‌وگو تاکنون رسانه‌ای نشده است، بنای این کار را هم نداریم.
هزینه ضعف‌
نماینده تهران تاکید کرد: شورای عالی سیاستگذاری فراخوانی به همه اعضا و تشکل‌هایی که عضو آن هستند داد که در بحث ارزیابی شرکت و نتایج خود را بیان کنند. جریان اصلاح‌طلبی در مجموع باید نقش فعال‌تری در مواجهه با تحولات جاری داشته باشد. به خصوص نسبت به دولت معتقد هستیم ضمن حمایت نباید هزینه رفتارها و ضعف‌های دولت را جریان اصلاحات پرداخت کند. ما ضمن حفظ تعامل باید نقدها را بدون آنکه موجب سوءاستفاده جریان رقیب شود، بیان کنیم.