اتمام حجت هسته‌اي ايران

با رد هرگونه مذاكره مجدد مطرح شد
اتمام حجت هسته‌اي ايران
آرمان: توجه به ضرب‌الاجل سه‌ماهه تحرکات و رایزنی‌های متقابل اروپا و آمریکا برای متقاعد ساختن یکدیگر جهت ماندن در برجام یا خروج از آن آغاز شده است و این در حالی است که اروپا خواهان حفظ توافق هسته‌ای است، اما آمریکا به دنبال تغییر توافق یا خروج از آن است- دو گزینه‌ای که چندی قبل دونالد ترامپ پیش روی متحدان اروپایی خود گذاشت. به همین دلیل روز گذشته وزیر امور خارجه فرانسه از سیاست رئیس‌جمهور آمریکا برای قرار دادن مسئولیت تصمیم‌گیری درباره آینده برجام به عهده اروپایی‌ها انتقاد کرد و گفت: پاریس به توافق هسته‌ای پایبند است. از سویی، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، گفت که بعید است واشنگتن بتواند در بازه زمانی تعیین‌شده ترامپ توافق هسته‌ای با ایران را اصلاح کند. گفتنی است که علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی العالم متذکر شد که اقدامات اخیر آمریکا برای به چالش کشاندن برجام رفتاری غیرقانونی است و امکان مذاکره مجدد در مورد این سند کامل و غیرقابل تجزیه تحت هیچ شرایطی وجود ندارد.
درخواست با چاشنی تهدید!


در حالی که همه طرف‌های توافق هسته‌ای حتی پس از تهدید ترامپ مبنی بر اصلاح برجام یا خروج آمریکا از توافق اعلام کردند که به توافق هسته‌ای پایبندند و نیز مخالف هر گونه تغییری در توافقند، روز گذشته معاون رئیس‌جمهور آمریکا از کشورهای اروپایی خواست تا با تغییر توافق هسته‌ای موافقت کنند. به نوشته روزنامه تایمز آو اسرائیل، مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا که به تل‌آویو سفر کرده است، روز گذشته هشدار داد که اگر بندهای غروب در توافق هسته‌ای با ایران به طور کامل برداشته نشوند واشنگتن از این توافق خارج خواهد شد. پنس در ادامه از کشورهای اروپایی طرف توافق هسته‌ای خواست تا با تغییر این توافق موافقت کنند. او همچنین با تکرار ادعاهای بی‌اساس و خصمانه واشنگتن علیه کشورمان گفت که آمریکا برای مقابله با ایران در کنار اسرائیل خواهد ایستاد. معاون رئیس‌جمهور آمریکا تصریح کرد: اکنون باید تأکید کنم که تصمیم اخیر رئیس‌جمهور ترامپ برای ادامه تعلیق تحریم‌های ایران در چارچوب توافق هسته‌ای آخرین بار خواهد بود. ما پیامی را به متحدان اروپایی‌مان مبنی بر این فرستاده‌ایم که زمان اعمال تغییرات در توافق هسته‌ای فرا رسیده است، به گونه‌ای که تضمین شود بندهای غروب در این توافق به طور کامل حذف خواهند شد و تحریم‌های تنبیهی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای در دسترس خواهد بود. به نوشته این روزنامه صهیونیستی، بندهای غروب مربوط به بخشی از برنامه جامع اقدام مشترک است که بر اساس آن‌ها محدودیت‌های هسته‌ای ایران پس از یک بازه زمانی منقضی می‌شوند. مایک پنس در گفت‌وگو با رئیس‌جمهور رژیم صهیونیستی تأکید کرد: آمریکا متعهد به همکاری با متحدانش در سراسر جهان برای دستیابی به این هدف است. اگر متحدان ما به ما نپیوندند رئیس‌جمهور ترامپ به روشنی مشخص کرده است که فورا از توافق هسته‌ای خارج خواهد شد. او ادامه داد: اما ما امیدواریم که در ماه‌‌های پیش‌رو بتوانیم این توافق را تقویت و به برقراری امنیت در منطقه، امنیت اسرائیل و منافع امنیتی آمریکا کمک کنیم.
رایزنی‌های فشرده با اروپا
به نقل از پایگاه خبری هیل، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، در حالی‌که در پرواز از لندن به پاریس قرار داشت به خبرنگاران گفت: توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 احتمالا در بازه تعیین شده رئیس‌جمهور ترامپ اصلاح نخواهد شد. او گفت: آمریکا فرصت کمی برای ارائه آ‌نچه رئیس‌جمهور خواهان آن است دارد، اما ما نمی‌توانیم برای دیگران بازه زمانی تعیین کنیم. او همچنین گفت که قرار است در سفرهایش به آلمان، فرانسه، ایتالیا و به علاوه اتحادیه اروپا به این موضوع رسیدگی کند؛ ...
ادامه صفحه6