كلمه حق براي اراده باطل!

آرمان- فاطمه رضایی: احمدی‌نژادی‌ها می‌خواهند تجمع کنند و به قولی تا تنور داغ است نان را بچسبانند. دیروز نام اسفندیار رحیم مشایی، سیدحسن موسوی، عبدالرضا شیخ الاسلامی، حمیدرضا بقایی، علی ذبیحی، مرتضی تمدن و علی اکبر جوانفکر در زیر درخواست صدور مجوز تجمع از عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور دولت روحانی نقش بسته بود و متن درخواست هم چنین است: «آزادی تشکیل اجتماعات و نقد و اعتراض به سیاست‌ها و عملکردها و بیان مطالبات بحق و قانونی، از حقوق مصرح در قانون اساسی است. طی ماه‌های اخیر جمع کثیری از مردم در مناطق مختلف در اعتراض به برخی سیاست‌ها، رفتارها، شرایط بد اقتصادی و نحوه مدیریت بخش‌های گوناگون کشور، اقدام به تجمع و راهپیمایی نمودند که در مجموع از سوی مدیران سازمان‌های مخاطب و همچنین نهادهای امنیتی با پاسخ و برخورد مناسبی مواجه نشدند. طی چند هفته اخیر برخی رفتارهای نادرست و مشکوک مانند تخریب و آتش زدن امکانات عمومی و از جمله پرچم عزیز ایران، موجب برخورد گسترده با برخی از معترضان و دستگیری تعداد زیادی از آنان گردید. پس از این حوادث، مقامات ارشد کشور از جمله رهبری انقلاب و سران قوا، به صراحت و به‌طور مکرر با نفی اغتشاشگری و تخریب اموال عمومی، بر حق آزادی اجتماعات و اعتراض به عملکردها و ضرورت توجه به آن تاکید کرده‌اند. اینک در استفاده از حقوق مصرح در اصول 8 و 27 قانون اساسی، اینجانبان بنا داریم که از مردم برای بیان نظرات و اعتراض آرام و قانونمند خود به نحوه اداره کشور توسط قوای گوناگون و برخی از سیاست‌ها و رفتارها به خصوص در امور اقتصادی، قضائی و اجتماعی، دعوت به اجتماع نماییم تا جهانیان یک بار دیگر شاهد باشند ملت بزرگ، فرهنگ ساز و تمدن آفرین ایران که 39 سال پیش برای تحقق ارزش‌ها و آرمان‌های بلند الهی- انسانی، انقلاب شکوهمند اسلامی را برپا کرد، حقوق اساسی و مسلم خویش را، در قالب منطق روشن انسانی و قانونی دنبال خواهد کرد. انتظار است ضمن صدور مجوز، دستور فرمایید ترتیبات لازم برای برقراری انتظامات و راهنمایی و رانندگی نیز در نظر گرفته شود. آقای سیدعلی اصغر حسینی به‌عنوان نماینده تام الاختیار، برای هماهنگی‌های لازم معرفی می‌شوند.»
اهداف درخواست تجمع؟
این درخواست حامل‌هایی پیام‌هایی بود که نخستین آن اعلام برائت از نقش داشتن در اعتراضات است چرا که برخی معتقد بودند سکوت احمدی‌نژاد و یارانش در روزهای اعتراض تاییدی بر نقش آنها می‌تواند باشد و از سوی دیگر برخی چنین می‌گفتند که مشی این تیم جمع‌کردن مردم به دور خودشان است چنان‌که بارها این اقدام را انجام دادند. از سوی دیگر احمدی‌نژاد به‌خوبی در خاطر دارد در زمان ریاست‌جمهوری او مجوزی برای تجمع‌ها داده نشد اما روحانی به صراحت اعتراض را حق مردم دانست بنابراین اکنون درخواست برگزاری تجمع قانونی شاید برای آن باشد که وزارت کشور به دلایلی از صدور آن امتناع کند و آنگاه است که تیم احمدی‌نژاد در بوق و کرنا خواهند کرد که وعده دولت ‌روحانی عملیاتی نشد. آنها حتی این امید را دارند که عدم صدور مجوز تجمع تبلیغ انتخاباتی برای بازگشت آنها به پاستور باشد! نکته نهایی آنکه در انتهای نامه درخواست ذکر شده «سیدعلی اصغر حسینی به‌عنوان نماینده تام الاختیار، برای هماهنگی‌های لازم معرفی می‌شوند.» خبر تایید محکومیت حسینی چند روز پیش منتشر شد و امضاکنندگان نامه با این اقدام سعی در بی گناه نشان دادن او را دارند.
راهکار احمدی‌نژاد دربرابر اعتراضات


فارغ از درخواست مجوز تجمع از سوی احمدی‌نژادی‌ها مهندس سید‌مصطفی ‌هاشمی‌طبا فعال اقتصادی و سیاسی درباره تجمع‌ها با «آرمان» به گفت‌وگو پرداخت که در ادامه می‌خوانید.
در دی‌ماه شاهد اعتراضات خیابانی اقشاری از مردم بودیم که رئیس‌جمهور این اعتراضات را حق مردم دانست البته به شرطی که دارای مجوز باشد و به بیت‌المال لطمه وارد نکند. ارزیابی شما از چرایی این اعتراضات چیست؟
در اعتراضات اخیر شاهد حضور 3 دسته معترض بودیم. دسته نخست، مخالفان کلیت نظام بودند که اهداف ضد انقلابی را دنبال می‌کردند و ممکن است از طرف نهادهای ضد ایرانی خاصی هم هدایت شده بودند؛ با این دسته نمی‌شود با راه‌حل خاصی مواجه شد. دسته دوم قشر فقیر جامعه بودند که سفره‌هایشان خالی بود و فقر مطلق آنها را به خیابان کشاند که به این دسته از معترضان باید به وسیله تعیین بودجه کافی برای کمیته امداد و همچنین پیگیری مصرف درست این بودجه کمک کرد. دسته سوم معترضان هم طیف وسیعی از مردم بودند که از اقشار متوسط جامعه هستند و زندگی معمولی دارند ولی به دنبال رفاه مناسب‌تری بودند. این دسته را نمی‌توان به‌وسیله وعده و وعید سروسامان داد بلکه برای تحقق‌ وعده‌های آنها باید مجموعه اقتصاد کشور پیشرفت کند و این مهم در کوتاه‌مدت امکانپذیر نیست. در عین حال باید توجه داشت که زمان استقرار دولت‌های نهم و دهم، رئیس‌جمهور وقت با توزیع پول بین مردم به بستن دهان معترضان می‌کرد و یا اعتراضات را به تعویق می‌انداخت. همچنین فراموش نکردیم که درطی سال‌های 84 تا 92 سخن انتقادی درباره عملکرد دولت از تریبون‌های نماز جمعه شنیده نمی‌شد، درصورتی که امروز شاهد انتقادات زیاد سخنرانان نماز جمعه نسبت به رئیس‌جمهور و دولت هستیم.
یکی از دلایل اصلی اعتراض‌های اخیر به مسائل معیشتی باز می‌گشت اما نباید فراموش کرد که دولت هم بودجه مشخصی دارد. در این شرایط چگونه باید وضعیت را به‌نحوی برای مردم توضیح داد که قانع شوند؟
همان‌طور که اشاره کردید میزان بودجه دولت مشخص است و باید به‌نحوی میان نهادها تقسیم شود که امور کشور به پیش برود. اکنون شاهد اعتراض نهادهای مختلف به بودجه دریافتی از دولت هستیم اما باید دانست بودجه بندی دولت صرفا بازتاب عملکرد آن نهاد نیست بلکه باید به میزان درآمد دولت هم دقت شود. دولت نمی‌تواند برای نهادهای خاص معترض بیشتر از آنچه اعلام کرده، بودجه‌ ای را درنظر بگیرد، حتی شاید بودجه فعلی نیز بیش‌از حدی که باید باشد، تعیین شده است. دولت به لحاظ اقتصادی دچار مشکل شده و مصداق این ادعا، فروش اوراق توسط دولت است. و این امر، روند استانداردی دارد بنابراین اعتراضات به روند بودجه به لحاظ کیفیتی نیست، بلکه برای دریافت بودجه بیشتر است.
در چنین شرایطی چه پاسخی باید به نهادهای گله‌مند داده شود؟
باید به آنها اعلام کرد که مقدار در نظر گرفته و اعلام شده، در توان دولت است و طبق همین توان، بودجه ریزی صورت گرفته است. باید به راهکارهای دولت اعتماد کرد تا امور کشور، آن‌طورکه برنامه ریزی شده، پیش برود.
عملکرد رسانه‌ها در انتقادات نهادها به بودجه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
متاسفانه صداوسیما هرگاه حامی محکمی دارد، تمامی اهداف و رویکردش به سمت مشی همان حامی می‌رود. رفتار جهت دار صداوسیما باید به‌لحاظ سیاسی مورد بررسی قرار گیرد و البته پیش از آن، باید مشخص شود چه شخص یا نهادی مسئولیت این بررسی را عهد‌ه‌دار شده است البته نمی‌توان به‌طور مطلق اذعان داشت که این رسانه در تمام برنامه‌های خود جهتگیری دارد اما در برنامه‌های زیادی شاهد این موضع‌گیری یکطرفه بوده‌ایم و منکر آن نمی‌شویم هر چند بخشی از این جهتگیری از عهده صداوسیما خارج است چراکه این نهاد نمی‌تواند هر اظهارنظر و خبری را منتشر کند. باید دانست مقایسه رسانه ملی با رسانه‌های غربی که رویکرد مشخصی دارند و همچنین با فضای مجازی که اعتبار خبری موثقی در آن نیست، قیاسی مع‌الفارق است.
موافقت وزارت کشور
یک نماینده مجلس ششم تاکید کرد: بهتر است با درخواست تجمع اعتراض‌آمیز حامیان احمدی‌نژاد موافقت شود تا ظرفیت این جریان سیاسی به درستی شناخته شود. علی تاجرنیا گفت: معتقد هستم درخصوص نحوه رسیدن به قدرت، باقی ماندن در قدرت و در نحوه مدیریت‌ آقای احمدی‌نژاد و نیروهای نزدیک به ایشان، خطاهای بسیاری وجود دارد.
دست‌هایی بالاتر از احمدی‎‌نژاد؟
عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم تقاضای اطرافیان محمود احمدی‎نژاد برای برگزاری تجمع اعتراضی را قابل تامل خواند. حجت‌الاسلام فاضل میبدی در واکنش به درخواست احمدی‌نژادی‎ها برای برگزاری راهپیمایی اعتراضی گفت: عامل بسیاری از نابسامانی‌هایی که امروز داریم همان کسانی هستند که 8 سال دولت را در دست داشتند. امروز همین افراد قصد دارند مجلس بعدی و ریاست‌جمهوری را پس بگیرند. به نوشته انتخاب؛ فاضل میبدی تاکید کرد: اگر قصد داریم آزادی واقعی شکل بگیرد، باید احزاب آزاد و مستقل به معنای واقعی در کشور تشکیل شود و صداوسیمای مستقل تقویت شود. در غیراین صورت هر اعتراضی به سرعت به یک شورش تبدیل می‌شود که برای کشور بسیار خطرناک و زیانبار است. وی ادامه داد: من فکر می‌کنم دست‌هایی بالاتر از احمدی‌نژاد پشت قضیه وجود دارد که می‌خواهد دولت را از تعادل خارج کند.
تنها برای اعلام حیاتشان است
محسن سرخو فعال سیاسی اصلاح‌طلب به «آرمان» گفت: این اقدام فاقد هرگونه ارزش سیاسی و اثربخشی وصرفا برای آن است که اعلام حضور و حیات کنند. وی افزود: همان‌طور که در دولت احمدی‌نژاد شاهد بودیم مطلقا اجازه این حرکت را نمی‌داد. الان صرفا این کار را به عنوان کار نمایشی ارائه می‌کند تا به این وسیله بتواند سیاه‌نمایی کند. سرخو تصریح کرد: برداشت من این است که اصل هرگونه راهپیمایی مسالمت آمیز طبق قانون بلااشکال است و ماهم با این مورد مخالفتی نداریم، ولی درخواست 7 احمدی نژادی را حرکت نمادین تلقی می‌کنیم و معتقدیم که از پس این اتفاق احتمال هرگونه فتنه ای وجود دارد.