افشای طرح آمریکا درباره تجزیه سوریه و تحت قیمومیت قرار گرفتن آن

آمریکا در جریان نشست صلح سوری در وین سندی را به نماینده سازمان ملل ارائه کرده که در آن سخن از تجزیه سوریه و لزوم قرار گرفتن آن تحت قیمومیت بین‌المللی به میان آمده است.
به گزارش المیادین، آمریکا در جریان مذاکرات صلح سوریه در وین، سندی را به نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه ارائه کرده است. این در حالی است که سند مذکور، پس از نشست اخیر «گروه واشنگتن» به شماری از طرف‌های تاثیرگذار در بحران سوریه ارائه شده است.
براساس این گزارش، طبق شواهد و قرائن، سند ارائه شده از سوی ایالات متحده آمریکا با قطعنامه‌های بین‌المللی به‌ویژه قطعنامه 2254 شورای امنیت در تعارض آشکار است. این سند در برگیرنده جزئیاتی از اختیارات رئیس‌جمهور، دولت، حکومت‌های محلی، دستگاه قضایی، امنیتی و پارلمان است.
در این سند همچنین بندهایی درباره روند برگزاری انتخابات و چگونگی تشکیل کمیته‌های نظارت، آمده است. در سند مذکور سخنی از کناره‌گیری اسد و تشکیل هیئت دولت انتقالی سخنی به میان نیامده اما در آن به تجزیه سوریه تحت عنوان تشکیل حکومت‌های محلی با برخورداری از اختیارات زیاد، اشاره شده است.


آمریکا در این سند خواستار قرار گرفتن سوریه تحت قیمومیت بین‌المللی شده است. این سند همچنین دربرگیرنده بندهایی در خصوص سلب اختیارات ریاست‌جمهوری و تبدیل شدن آن به ریاست‌جمهوری صوری و افتخاری است.
براساس این سند، تعیین نخست‌وزیر و وزرا به موافقت رئیس‌جمهور متکی نیست، و رئیس‌جمهور نمی‌تواند پارلمان را منحل کند.
در گزارش شبکه خبری المیادین آمده است این سند توسط گروه موسوم به واشنگتن شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، عربستان و اردن درباره بحران سوریه تدوین شده و هدف آن تجزیه سوریه و اداره آن تحت قیمومیت سازمان ملل است.
به گزارش ایرنا، المیادین افزود:در این سند به تجزیه سوریه تحت عنوان «عدم مرکزیت» و تشکیل حکومت‌های منطقه‌ای دارای اختیارات گسترده، اشاره شده است.
این سند از کناره‌گیری بشار اسد و تشکیل هیات حکومت انتقالی سخنی به میان نیاورده اما موارد خطرناکتری را در برمی گیرد.
در این سند همچنین بندهایی وجود دارد که به سلب اختیارات ریاست جمهوری می‌انجامد و آن را به ریاست تشریفاتی تبدیل می‌کند.
بر اساس این سند و تحت عنوان بررسی قانون اساسی سوریه در مذاکرات ژنو»، برای تعیین نخست‌وزیر نیازی به موافقت رئیس جمهوری نیست و همچنین رئیس جمهوری حق صدور فرمان انحلال پارلمان را ندارد.
بند پنج این سند تحت عنوان «بررسی قانون اساسی سوریه » و طرح مواردی موسوم به «عدم مرکزیت و توازن منافع منطقه ای»، بیانگر تلاش برای تجزیه سوریه است.
این سند درعین حال توضیحی در باره چگونگی توازن منافع منطقه‌ای نداده است امادر همین بند سخن از قدرت دادن به حکومت‌های منطقه‌ای به میان آورده و خاطرنشان می‌کند که هدف تبدیل سوریه به چیزی شبیه فدرالیسم است.
یک منبع اروپایی پیشتر در گفت و گو با المیادین فاش کرده بود که نشستی پنج جانبه از سوی آمریکا، انگلیس، فرانسه، عربستان و اردن در واشنگتن با هدف تدوین پیش نویس اصلاحات قانون اساسی و بازنگری در ساختار نهادهای قانونی سوریه بدون حضور معارضان سوری برگزار شده است.
موضعگیری روسیه علیه اقدام آمریکا
سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به اقدام آمریکا اعلام کرد که مسکو نمی‌داند واشنگتن از ایجاد تشکیلاتی همچون گروه پنج کشور (ایالات متحده، انگلیس، فرانسه، عربستان و اردن) به دنبال چیست و با چه انگیزه‌ای طرحی جدید درباره سوریه ارائه کرده است.
به گزارش المیادین، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که گام‌های یک طرفه واشنگتن برای حل بحران‌ها به ویژه بحران سوریه فایده بخش نیست.
وی تصریح کرد: مسکو از هرگونه تلاشی برای حل وفصل بحران سوریه استفاده می‌کند اما نمی‌داند که آمریکا از ایجاد تشکیلاتی همچون گروه پنج کشور که شامل ایالات متحده، انگلیس، فرانسه، عربستان و اردن است، به دنبال چه می‌باشد.
وی افزود: پیش‌تر گفته بودیم که تمامی کشورها می‌توانند دست به تلاش‌های یک‌طرفه گروهی بزنند و نشست‌ها و دیدارهای مختلفی برای کمک به سوری‌ها برای بازگشت به زندگی مسالمت آمیز برگزار شود اما این در صورتی است که این تلاشها سازنده باشد.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرد: مسئله اصلی برای مسکو این است که این دیدارها موثر و ثمربخش باشد اما تا به این لحظه نشنیده‌ایم که هیچیک از این دیدارها از جمله دیداری که در واشنگتن در دوازدهم ماه میلادی جاری با مشارکت ایالات متحده، انگلیس، فرانسه، عربستان واردن برگزار شد، کارآمد و ثمربخش بوده باشد و نقشه راه واقعی را برای برون‌رفت از بحران سوریه ایجاد کرده باشد.
وی همچنین تاکید کرد: ساختارهای گروهی که در حال حاضر همچون آستانه با مشارکت روسیه، ایران و ترکیه برگزار می‌شود، نتایج ملموس و عملی داشته است و هرچه که جز این نشست‌ها برگزار شود، ما معتقدیم که دستور کارهای غیرعلنی به همراه دارد و در راستای پراکنده ساختن تلاش‌های صورت گرفته است.
پیش‌تر یک منبع اروپایی گفته بود در این نشست نمایندگانی از ایالات متحده، انگلیس، فرانسه، عربستان و اردن حضور داشتند و هدف از این نشست تدوین پیش‌نویس اصلاحات قانون اساسی و بازسازی ساختار نهادهای قانونی در سوریه بود.
از سوی دیگر اولین روز مذاکرات دو روزه وین که با نظارت سازمان ملل برای بررسی مسئله سوریه برگزار می‌شود، پایان یافت.
به گزارش رای‌الیوم، نخستین روز این نشست پس از نشست‌های جداگانه استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه با دو هیئت دولت و مخالفان پایان یافت.
نشست دی‌میستورا با هیئت دولت سوریه به ریاست بشار جعفری حدود دو ساعت به طول انجامید اما هیچ اطلاعاتی از این نشست منتشر نشد.
هیئت مخالفان سوری به ریاست نصر الحریری نیز با دی‌میستورا دیدار کرد.
دی میستورا گفت که این مذاکرات در مرحله بسیار دشواری انجام می‌شود.
پس از مذاکراتی که روز پنجشنبه و دیروز در وین برگزار ‌شد، کنفرانس صلحی در سوچی در 29 و 30 ژانویه بنا به طرح روسیه و ایران و ترکیه برگزار می‌شود.مسکو تاکید کرده است: نشست سوچی یک طرح رقابتی با طرح تحت نظر سازمان ملل نیست.
در همین حال سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که دعوت‌نامه‌ها برای حضور در این نشست ارسال شده و توزیع می‌شود و این دعوت‌نامه‌ها به دست 1600 تن خواهد رسید.گفته شده ناظران بین‌المللی از سازمان ملل نیز در این کنفرانس حضور می‌یابند.
آمریکا: گفت‌وگوی ترامپ و اردوغان پیرامون عفرین شدیداللحن بود
در همین میان سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: گفت‌وگویی که میان رئیس‌جمهوری آمریکا با همتای ترکیه‌ای وی پیرامون وضعیت در عفرین صورت گرفت، شدیداللحن بود.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگاران تصریح کرد: اگر نگفته باشم که این گفت‌وگو شدید بوده است، باید بگویم که اظهارات جدی مطرح گشت. اینکه ترکیه تمرکزش بر رخدادها در عفرین باشد، این مسئله باعث نگرانی ما می‌شود چراکه باعث دور شدن توجهات از داعش می‌گردد.
وی گفت: گزارش‌هایی مبنی بر کشته شدن غیرنظامیان و آواره شدن مردم از مناطقی مطرح می‌شود که تا دوره اخیر در این مناطق ثبات حکمفرما بود و واشنگتن از آنکارا می‌خواهد که به اقدامات تشدید آمیز خود پایان دهد.
از سوی دیگر عمر چلیک وزیر امور اتحادیه اروپای ترکیه گفت: به رغم وعده ترامپ مبنی بر توقف ارسال سلاح به تروریست‌های منطقه به خصوص یگان‌های مدافع خلق(ی.پ.گ)، ارسال تسلیحات آمریکایی به این گروه‌ها همچنان ادامه دارد.چلیک در مصاحبه با خبرنگاران در بروکسل با اشاره به عملیات ارتش ترکیه موسوم به شاخه زیتون در شمال سوریه برای مهار تروریست‌ها اظهار داشت: همه ما پیش از این شاهد روابط داعش و ی.پ.گ در شهر رقه بودیم و امروز نیز معتقدیم واگذاری اداره یک شهر به دست نیروهای تروریستی پ.ی.د و ی.پ.گ موجب بازگشت سریع عناصر تروریستی به آن شهر می‌شود.
وی اضافه کرد: آمریکایی‌ها از یک طرف همچنان به نیروهای ی.پ.گ سلاح ارسال می‌کند و از سوی دیگر پیشنهاد همکاری با ترکیه جهت ایجاد مناطقی امن به وسعت 30 کیلومتر مربع در عفرین را می‌دهد اما از نظر ما این پیشنهاد قابل پذیرش نیست چرا که باید پیش از آن ارسال سلاح به ی.پ.گ را متوقف کند.
به گزارش ایرنا، اکثر ناظران معتقدند که آمریکا با حمایت خود از گروه‌های تروریستی حاضر در سوریه، بهانه را برای عملیات ارتش ترکیه در عفرین فراهم کرده است.
سایر اخبار این روزنامه
آغاز پیش فروش سکه از 15 بهمن‌ماه رهبر انقلاب در دیدار خانواده شهید ییلاقی مطرح کردند: نسل سوم، امیدبخش‌تر از نسل اول است در صورتی که بتواند ایمانش را حفظ کند افشای طرح آمریکا درباره تجزیه سوریه و تحت قیمومیت قرار گرفتن آن قطر: عربستان منطقه را ناامن کرده است در دیدار وزیر نیرو مطرح شد: تاکید مراجع بر ضرورت فرهنگ سازی در زمینه مدیریت مصرف انرژی بررسی لایحه بودجه سال 97 کل کشور از این هفته در مجلس آغاز می‌شود خانه تکانی آقای رئیس جمهور تجمع در لندن در اعتراض به سفر قریب الوقوع محمدبن‌سلمان بزرگترین واحد تولید آهن اسفنجی دنیا هفته جاری در نی‌ریز افتتاح می‌شود ترامپ خطاب به فلسطینیان: با اسرائیل مذاکره کنید وگرنه کمک مالی قطع می‌شود! العبادی: اربیل با تحویل کامل نفت‌ به بغداد موافقت کرده است نگرانی آمریکا نسبت به روند انتخابات ریاست جمهوری در مصر دبیر کل ناتو: دخالت روسیه در انتخابات کشورهای خارجی را جدی می‌گیریم دادگاه برزیل پاسپورت "لولا داسیلوا" را گرفت آغاز مذاکرات "ائتلاف بزرگ" در آلمان