توکلی: یکه خوردم

آرمان: حکم پرونده سعید گندم نژاد طوسی قاری مشهور بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان صادر و او تبرئه شد. این مساله در حالی رخ داد که به گفته محمود صادقی نماینده تهران در مجلس در دادگاه بدوی 4 سال حبس در نظر گرفته بودند، اما طی فعل و انفعالاتی طوسی تبرئه شده است. گرچه در این مورد تاکنون سخن‌ها گفته شده و شکایت خانواده‌های قربانیان نیز وجود داشته است، اما متهم تبرئه شده است.
ماجرا چه بود؟
خرداد سال گذشته بود که برخی رسانه‌ها از وجود پرونده‌هایی برای یک قاری خبر دادند که در آن مقطع توجه زیادی به آن نشد اما چند ماه بعد، در مهرماه خبری درباره قاری‌ای مبنی بر رفتار خلاف عفت عمومی منتشر شد. پس از آن مشخص شد که شخص مورد نظر سعید طوسی قاری‌ بین‌المللی است که در کارنامه خود مقام‌های بسیاری در مسابقات داخلی و بین‌المللی قرآن کریم دارد. این اتهام سنگین به او بازتاب گسترده‌‌ای در رسانه‌های داخلی و خارجی و فضای مجازی داشت و هر کسی از ظن خود این ماجرا را تحلیل می‌کرد. از آن روز تاکنون اظهارات و اقدامات گوناگون و متفاوتی در ارتباط با این مساله صورت گرفته از شکایت خانواده قربانیان، بررسی پرونده و قرار مجرمیت تا اعلام برائت طوسی، واکنش‌های جامعه قرآنی کشور و اظهارات سخنگوی قوه قضائیه در ارتباط با این موضوع بخشی از این موضوعات بوده است. حال پس از یکسال و چند ماه خبر رسیده که قاری قرآن از اتهامات وارده تبرئه شده است.
حکم 4 سال حبس در دادگاه بدوی


یک نماینده مجلس با اشاره به آخرین وضعیت پرونده متهم پرونده کودک‌آزاری یک قاری قرآن اظهار داشت: پیش از این مکاتباتی از طریق کمیسیون اصل ۹۰ و قضائی و حقوقی مجلس انجام داده و نامه‌نگاری این دو کمیسیون با مقامات قضائی را منتشر کرده بودیم، اما متاسفانه با وجود آنکه ۳ ماه از این پیگیری‌ها می‌گذرد، هیچ پاسخی از سوی دستگاه قضائی به این ۲ کمیسیون داده نشد. ایلنا نوشت که محمود صادقی گفت: اخیرا اولیای ۲ نفر از کودکان به مجلس مراجعه کرده و در ادامه پیگیری شکایتشان یک نسخه از رأی را به بنده و یک نسخه نیز به کمیسیون اصل ۹۰ ارائه کردند. عضو فراکسیون امید مجلس با اشاره به صدور حکم تبرئه متهم افزود: این متهم در دادگاه بدوی به ۴ سال حبس محکوم شده بود و بنابر قرائن احتمال اینکه رأی دادگاه بدوی تایید شود، وجود داشت. رئیس فراکسیون شفاف‌سازی اقتصادی و انضباط مالی یادآور شد: اخیرا ۲ مستشار از شعبه‌ای دیگر به این شعبه 56 شدند و درحالی که رئیس و مستشار این شعبه نظری متفاوت داشتند، با رأی ۲ مستشار شعبه‌ای دیگر رأی را صادر کرده و با نقض حکم دادگاه بدوی، رای به تبرئه این متهم دادند.
تبرئه شدم
پس از اتفاقاتی که از سال گذشته تا کنون در پرونده سعید طوسی رخ داد بالاخره دادگاه تجدید نظر رأی به برائت سعید طوسی داد. در این راستا این قاری قرآن اظهار داشت: «رأی تبرئه‌ام صادر شده و به وکیلم نیز ابلاغ شده به زودی منتشر می‌شود. » سعید طوسی در پاسخ به ادعای زد و بند در این پرونده از سوی محمود صادقی، نماینده‌ تهران در مجلس گفت: «من این آقا را اصلا نمی‌شناسم. قطعا ایشان هر کسی هست دروغ می‌گوید و ادعای بی‌خودی دارد و برای خودش حرف زده است. وی افزود: اگر ایشان مشکلی دارند با وکیلم، آقای حمید هروی تماس بگیرند تا توجیه شوند. »
یکه خوردم
در پی اعلام حکم تبرئه سعید طوسی قاری قرآن کریم از اتهامات وارده، رئیس هیات مدیره سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت گفت: این خبر را که شنیدم یکه خوردم. احمد توکلی، نماینده اصولگرای مجلس نهم در ارتباط با ورود دیده‌بان شفافیت و عدالت به این موضوع افزود: «مسائل اخلاقی و فسادهایی که در این زمینه وجود دارد یک وادی گسترده است که اگر دیده‌بان شفافیت بخواهد به آن ورود کند حریف آن نمی‌شود.» فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد: «من به اتفاقی که افتاده احاطه ندارم، ابتدا باید نسبت به آن احاطه پیدا کنم و سپس به موضع‌گیری درباره آن بپردازم.»
واکنش نقویان
ناصر نقویان، واعظ مشهور درباره حکم تبرئه سعید طوسی، به رسانه‌ها توصیه کرد: دنبال پرده‌دری نروید که خدا روزی از شما پرده‌دری خواهد کرد. اعتمادآنلاین نوشت؛ پس از انتشار خبر تبرئه سعید طوسی قاضی مشهور، ناصر نقویان با بیان اینکه این موضوع به هیچ کسی ربط ندارد، گفت: این یک کاری است که دادگاه باید نظر دهد و آن کسی که اطلاع دارد. نه شما اطلاع دارید و نه من و نه دیگران. وی در پاسخ به این سوال که اگر در این حوزه فسادی صورت گیرد، چطور باید برخورد شود، گفت: شما دارید «اگر» می‌گویید! در آبروی مردم «اگر» نباید باشد. نقویان در پایان گفت: دادگاه باید آن را قطعی بداند. شما مگر قاضی هستید که اسناد بشناسید؟ ! قاضی باید نظر دهد، به من و شما چه ربطی دارد؟ اگر از شما اسنادی منتشر شود، می‌گویید آقا چرا درباره من؟ من از شما خواهش می‌کنم؛ مسائل مهم‌تر از این‌ها در کشور داریم. دنبال آبروی مردم نروید که خدا در جایی آبروی شما را می‌برد! من این مطلب را به عنوان توصیه اخلاقی و برادرانه به شما می‌گویم هیچ وقت دنبال این پرونده و امثال این پرونده نروید. همه ما در خلوت‌هایمان خطاهایی کرده‌ایم و خدا پرده‌پوشی کرده است. خدا ستار است و شما هم سعی کنید تا آنجایی که می‌توانید دنبال ستاریت باشید نه پرده‌دری. چون خدا هم یک روزی پرده‌دری می‌کند و آن روز خواهید دید که پرده‌دری چقدر زشت است! خداحافظ شما.
ارزش پیگیری
سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی درباره پیگیری تبرئه طوسی به اعتمادآنلاین گفت: ابدا این مساله ارزش پیگیری ندارد. حرف زدن درباره این پرونده اشاعه فحشاست. در واقع این یکی از مصادیق اشاعه فحشاست که بیاییم مسائل منکراتی و فحشایی را به صورت عمومی منتشر کنیم. این موضوعات باید بین متهم، شاکی و قاضی بماند و نباید علنی شود. حسن نوروزی در واکنش به اینکه وقتی یکی از طرفین احساس کند که در حقش ظلم شده و به پرونده‌اش چنان که باید و شاید رسیدگی نمی‌شود، باز هم موضوع باید محرمانه بماند، گفت: نه الان کسی معترض نیست. ما خودمان قاضی بوده‌ایم و می‌دانیم که در این شرایط باید جوانب مختلف موضوع را مد نظر قرار داد. خداوند ستارالعیوب است. باید در این موارد خیلی محتاط بود مثلا در موردی مانند زنا، می‌گوییم که باید چهار نفر با شرایط خاص شهادت بدهند. شرایط این کار به قدری سخت در نظر گرفته شده که تقریبا غیر ممکن است.