غیبت ‌هاشمی در جلسه دیروز مجلس خبرگان محسوس بود

آفتاب یزد - گروه سیاسی: تنها یک روز مانده تا فقدان آیت الله هاشمی رفسنجانی در منظومه سیاسی ایران زمین، دو ماهه شود.
اثرات و تالمات ناشی از این درگذشت ناگهانی پس از گذشت 60 روز کم کم در سپهر سیاسی کشورمان نمود می‌یابد. نخست در اولین جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از درگذشت‌ آیت الله قاب عکسی از او که مزین به گل‌های سفید بود، نهادند.
در آن روز بسیاری اظهار داشتند که فضای اندوهناکی بر جلسه مجمع حاکم بوده به طوری که آیت الله موحدی کرمانی در این باره اظهار داشت: « از دیدن جای خالی آیت الله هاشمی کوهی از غم بر دلم نشست.» محمدرضا عارف عضو مجمع تشخیص و رئیس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان هم در این باره عنوان کرد:
« اولین جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام بعد از ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برگزار شد. حقیقتاً جای خالی ایشان در مجمع تشخیص مصلحت احساس می‌شد و به نظرم همه اعضای محترم مجمع حتی کسانی که شاید با آیت الله هاشمی اختلاف دیدگاهی داشتند خلا وجودی ایشان را احساس کردند.»


حال، روز گذشته نیز در مراسم افتتاحیه دومین اجلاسیه رسمی مجلس خبرگان رهبری در دوره پنجم بر روی صندلی کنار آیت الله امینی و در جایگاه آیت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان نماینده مردم تهران در خبرگان رهبری، تصویری از آیت الله که توسط گل‌های سفید تزئین شده بود، قرار داده بودند. در این جلسه مجلس خبرگان رهبری نیز عدم حضور منتخب نخست مردم تهران و دارنده بالاترین میزان آرا در خبرگان رهبری در تاریخ انقلاب اسلامی، به شدت محسوس و ملموس بود که البته در ابتدای جلسه، آیت الله احمد جنتی به عنوان رئیس این مجلس، تنها به بیان یک گزاره درباره آیت الله اکتفا کرد و گفت: « امروز جای برادرمان آقای هاشمی رفسنجانی واقعا خالی است. ایشان همکار ما و عضو خبرگان بودند و از قدیمی‌ترین یاران امام به شمار می‌آمدند که به زندان رفتند و شکنجه شدند.» به هر روی، فقدان آیت الله در روزهای آتی نمود بیشتری خواهد یافت. پیرامون آثار و تبعات عدم حضور منتخب نخست مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری، با دو تن از روحانیون مطرح کشور به گفتگو پرداخته‌ایم که در ادامه می خوانید:
**
ثلمه ای به مجلس خبرگان رهبری
ناصر قوامی، نماینده روحانی مجلس ششم اسلامی در این باره به خبرنگار «آفتاب یزد» گفت: آقای هاشمی رفسنجانی یکی از استوانه‌های نظام بود. در شکل‌دهی به نظام و تثبیت آن، در کنترل بحران جنگ و به طورکلی در تمامی زمینه‌ها نقش برجسته و بسزایی داشت. در انتخاب رهبری نیز پس از درگذشت امام خمینی(ره) نقش موثری ایفا کرد.
به هر صورت، آیت الله هاشمی شخصیت ممتازی بود که اکنون در میان نمایندگان مردم در خبرگان رهبری چنین شخصیت تاثیرگذاری را کم داریم. قطعا فقدان ایشان یک ثلمه و آسیب جدی است؛ چه برای مجمع تشخیص مصلحت نظام و چه برای مجلس خبرگان رهبری .
وی در ادامه اظهار داشت: فقدان آیت الله هاشمی قطعا می تواند شرایط را برای مجلس خبرگان رهبری سخت‌تر کند. در همان زمان هم که آیت الله در قید حیات بود، شرایطی را به وجود آوردند و ایشان را از ریاست مجلس خبرگان منع کردند.
در صورتی که ایشان فردی شایسته‌ برای ریاست بود. خود آقای مرحوم مهدوی کنی اذعان داشت که آیت الله هاشمی، ریاست را به او واگذار کرده است.
... بنابراین شرایط به گونه‌ای پیش می‌رفت تا نقش ایشان در مجلس خبرگان کم رنگ شود و طبعا اکثریت آرا را از آیت الله‌ها‌شمی گرفته بودند اما در عین حال، آیت‌الله‌ها‌شمی در بزنگاه‌های حساس و حیاتی هم نقش برجسته خود را ایفا می‌کرد.
**
خلا‌ها‌شمی محسوس بود
محسن غرویان، استاد حوزه علمیه قم و از شاگردان مصباح یزدی هم درباره تاثیر فقدان آیت‌الله‌ها‌شمی در مجلس خبرگان رهبری گفت: آیت‌الله‌ها‌شمی سمبل یک تفکر در مجلس خبرگان رهبری بود و آن تفکر هم، اندیشه اعتدالی بود که در همه مسائل، از جمله مسائل سیاسی و همچنین نگرش به اسلام، بر سپهر خبرگان سایه افکنده بود. از همین روی، خلا تفکر ایشان در مجلس محسوس است. در مقابل آن تفکر، تفکرات یک جانبه و محدود قرار دارد که در اینجا، این تفاوت نگرش‌ها را ملاحظه می‌کنیم و البته تفکر آیت‌الله‌ها‌شمی طرفداران زیادی نیز در میان مردم، نهاد قوه مقننه و شخصیت‌های اجرایی کشور دارد.
وی افزود: به هر حال، در مجلس خبرگان حضور آیت‌الله‌ها‌شمی رفسنجانی وزانت خاصی می‌داد که امسال مع الاسف و متاسفانه ما فقدان ایشان را حس می‌کنیم. امیدواریم که تاثیر اندیشه‌های آیت‌الله‌ها‌شمی رفسنجانی همچنان مستمراً در جامعه جریان داشته باشد که به نظر من هست و خواهد بود و خود تفکر ایشان در مقابل رویکردهای خاص و محدود می‌ایستد.
غرویان ادامه داد: بسیاری می‌گویند که اعتدال از آسمان مجلس رخت بربسته است، من به شخصه با اینگونه اظهارات احساسی و هیجانی موافق نیستم اما به هر حال آیت‌الله‌ها‌شمی یک تئوری پرداز، متفکر، یک مکتب و یک اندیشه بود. آیت‌الله‌ها‌شمی یک شخص نبود و فقدان ایشان تاثیر و خلا بزرگی را در پی داشته، ولی من فکر می‌کنم که همه نظام و کشور که مجلس خبرگان نیست. اندیشه ایشان در دولت، مجلس شورای اسلامی و در مجمع تشخیص مصلحت نظام ساری و جاری است. امیدواریم که شخصیت‌هایی مثل آیت‌الله سید حسن خمینی، آقای دکتر روحانی و آقای ناطق نوری بتوانند پاسداری کنند از راه و آرمان‌های آقای‌ها‌شمی.
این استاد حوزه در پاسخ به این سوال که فقدان آیت‌الله در تصمیم‌گیری‌های آتی مجلس خبرگان چه تاثیری خواهد داشت، اظهار داشت: رای آقای‌ها‌شمی وقتی در مجلس خبرگان رهبری حضور داشت تنها فقط رای خودش نبود بلکه جمعی را به دنبال خود همراه می‌کرد. آقای‌ها‌شمی کلاً از آغاز انقلاب اسلامی تا پایان عمر خود از یک وزانت و موقعیتی برخوردار بودند که وقتی ایشان مثلاً در جایی چون مجلس شورای اسلامی از جای خود بلند می‌شد و قیام می‌کرد، جمعیت زیادی با او قیام می‌کرد و وقتی هم که قعود می‌نمود، جمعیت زیادی با او قعود می‌کرد. یعنی افراد خط کش بودند و خود را با آیت‌الله میزان می‌کردند. در خبرگان رهبری هم کمتر کسی آن جایگاه آیت‌الله‌ها‌شمی را به آن معنا دارد.
وی اظهار داشت: فقدان آیت‌الله‌ها‌شمی بی‌شک در تصمیم گیری‌ها خود را نشان می‌دهد اما من معتقدم که آینده مجلس خبرگان رهبری قطعاً متاثر از اندیشه‌های آیت‌الله‌ها‌شمی خواهد بود چرا که نمایندگانی در آن‌جا هستند که از تفکرات آیت‌الله‌ها‌شمی دفاع می‌کنند.