توضیحات محسنی‌اژه‌ای درباره پرونده سعید طوسی

آرمان: معاون اول قوه قضائیه درخصوص بی‌اعتمادی مردم نسبت به قوه قضائیه و احساس فساد در جامعه گفت: نمی‌گوییم در قوه قضائیه هیچ قاضی و کارمند خلافکاری نیست، اما بخش زیادی از آن‌ها مربوط به وکلاست که به پای قوه قضائیه تمام می‌شود. به گزارش ایسنا حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای، در سی و چهارمین نشست میان‌دوره اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان دانشگاه‌ها درخصوص بازدارنده بودن مجازات‌ها عنوان‌کرد: تنها با مجازات نمی‌توان جلوی کارها را گرفت. این موضوع نیاز به یک بسته و پکیج دارد که یکی از موارد این بسته مجازات است.
رصد جاسوس هسته‌ای توسط سپاه
محسنی اژه‌ای درخصوص محاکمه فرد جاسوس در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای خاطرنشان‌کرد: فرد جاسوس در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آقای عبدالرسول دری اصفهانی است. این فرد در ابتدای امر با تیم مذاکره کننده هسته‌ای نبوده اما بعدها در مورد مسائل بانکی و اقتصادی به تیم هسته‌ای اضافه شد. محسنی‌اژه‌ای اضافه کرد: پرونده این فرد از یک سال و نیم قبل از دستگیری توسط سازمان اطلاعات سپاه رصد می‌شده، این فرد دو تابعیتی، تحصیل کرده انگلیس و در حال حاضر به پنج سال حبس محکوم شده است.
پرونده قاری مشهور


محسنی اژه‌ای در خصوص پرونده قاری مشهور اظهار کرد: ادعاهایی که در مورد این آقا مطرح شده از سال ۸۷ یا ۸۸ وجود داشته اما زمان شکایت به دادستانی سال ۹۲ بوده است. یعنی پرونده در سال ۹۲ به قوه قضائیه ارجاع شده است. ادعای اولیه که در دادستانی مطرح شد، حتی شکایت به معنای اصطلاحی کیفری نبوده است بلکه چهار نفر از اولیای بچه‌ها نامه‌ای را برای دادستان فرستادند و گفتند که این آقا مشکلاتی دارد.
سه‌ اتهام
اژه‌ای تصریح کرد: سه عنوان اتهامی در این دادسرا مطرح شده که دادسرا در خصوص یک مورد آن اعلام داشت، رسیدگی به آن در صلاحیت دادسرا نیست و طبق قانون، رسیدگی به آن باید در دادگاه صورت گیرد. در مورد اتهام دوم مبتنی بر عمل منافی عفت نیز قرار منع تعقیب صادر شد. درخصوص اتهام سوم که تشویق به فساد بود نیز همین قرار صادر شد. وی ادامه داد: این موارد به شاکی ابلاغ می‌شود و شاکی هم به قرار منع تعقیب اعتراض می‌کند. در نتیجه پرونده به دادگاه بدوی می‌رود. در آن دادگاه نظر دادسرا در مورد عمل منافی عفت تایید شده و قرار دادسرا نسبت به این قضیه تنفیذ می‌گردد. سخنگوی دستگاه قضا اضافه کرد: در مورد اتهامی هم که دادسرا اعلام داشت صلاحیت رسیدگی به آن را ندارد و دادگاه باید آن را برسی کند، دادگاه متهم را تبرئه می‌کند. به نوشته خبرآنلاین؛ وی‌ خاطرنشان کرد: دادگاه تنها در مورد قرار منع تعقیب دادسرا در خصوص اتهام تشویق به فساد، آن را رد کرد و گفته شد قرائن و شواهدی وجود دارد که براساس آن دادسرا موظف به صدور قرار جلب دادرسی بوده است. وی افزود: بنابراین دادگاه یک اتهام را تبرئه و در مورد یک اتهام دیگر قرار منع تعقیب دادسرا را تائید کرد. در مورد اتهامی هم که با دادسرا اختلاف داشت، متهم به چهار سال حبس محکوم شد که پس از اعتراض متهم، پرونده به دادگاه تجدید نظر می‌رود. وی با اشاره روال رسیدگی به چنین پرونده‌هایی در دستگاه قضا بیان کرد: دو نوع دادگاه تجدید نظر داریم. یکی دادگاه‌های تجدید نظر استان و دیگری دیوان عالی کشور است که مرکب از سه قاضی شامل یک رئیس و دو قاضی مستشار است اما قانون صراحتا تاکید کرده این دادگاه با دو قاضی رسمیت پیدا می‌کند و برای حکم دو امضاء کفایت می‌کند. وی افزود: در حال حاضر نیز اینگونه نیست که تعداد زیادی از احکام صادره توسط هر سه قاضی پرونده امضاء شده باشد. همچنین اینگونه نیست که بین امضای رئیس دادگاه با قضات مستشار فرقی وجود داشته باشد.
شکایت احمدی نژاد
محسنی‌اژه‌ای در خصوص شکایت احمدی‌نژاد از معاون اول رئیس‌جمهور و صدور قرار منع تعقیب برای این پرونده اظهار کرد: آقای احمدی‌نژاد نسبت به این قضیه اعتراض داشت اما اعتراض خود را به دادسرا نداده بود. به بنده ارجاع شد که این موضوع را رسیدگی و اعلام کنم که این مطلبی که ایشان عنوان کرده‌اند درست است یا نه. بنده این موضوع را نه به‌عنوان مرجع تجدیدنظر بلکه به‌عنوان یک نظر مشورتی رسیدگی کردم. گاهی اوقات پیش می‌آید که پرونده‌ای را قوه قضائیه، رئیس کل دادگستری یا دادسرای انتظامی قضات و یا معاون اول قوه قضائیه می‌گیرند و عنوان می‌شود که این موضوع اعمال نفوذ است؛ در حالی‌که این چنین نیست. وی افزود این پرونده‌ها زمانی گرفته می‌شود که یک کسی شاکی است و یا یک گزارشی از آنجا می‌خواهند. آقای احمدی‌نژاد شاکی این پرونده بود ما هم یک گزارش خواستیم و این گزارش قانع‌کننده نبود در نتیجه پرونده را گرفتیم تا آن را مورد بررسی قرار دهیم. بر اساس گزارشی که تهیه کردم، در بخشی حق را به آقای احمدی‌نژاد دادم؛ البته نه از نظر محتوا، بنده به‌صورت محتوایی وارد نشدم. بلکه از نظرشکلی به موضوع ورود کردم و عنوان داشتم که از نظر شکلی این بازپرس باید این اقدامات را می‌کرده است که انجام نداده؛ بنابراین بر این قرار منع تعقیب این اشکالات وارد است.
پرونده لاریجانی
محسنی اژه‌ای در خصوص پرونده برادر رئیس قوه قضائیه نیز خاطرنشان کرد: اگر ما یک مطلب را تقطیع کنیم، یک معنا می‌دهد؛ اما اگر با مجموعه‌ای از مسائل آن را نگاه کنیم، معنای دیگری خواهد داد. آن مقدار که بنده به آن رسیده‌ام از نظر شکلی و یک بخش کوچک محتوایی باید بگویم که آقای مرتضوی قبل از اینکه این مساله در مجلس از طرف آقای احمدی‌نژاد مطرح شود، مدام اصرار می‌کرد که یک جلسه فوری می‌خواهم با رئیس قوه قضائیه بگذارم و عنوان داشت که مساله خیلی مهمی دارم. بعد بدون تردید مشخص شد که یک اقداماتی کرده‌اند برای اینکه پرونده‌سازی صورت گیرد. در اینکه آن آقا چقدر مقصر بوده، بنده اکنون از نظر محتوایی وارد نمی‌شوم؛ ولی تلاش کرده‌اند یک پرونده‌ای در اینجا درست کنند و از آن استفاده نمایند.