محسن هاشمی: مدیریت شهری در انجام وظایف خود موفق نبوده است


محسن هاشمی رفسنجانی در ابتدای چهل و سومین جلسه شورای شهر تهران اظهار داشت: انتظارات مردم از جمهوری اسلامی و انقلابی که با هزینه‌های فراوان و تقدیم صدها هزار شهید به ‌ثمر نشسته و حفظ شده است با عملکرد فعلی سه قوه و سایر دستگاه‌ها و نهادهای مسئول فاصله و شکاف عمیقی دارد و به ‌جای اینکه یکدیگر را متهم کرده و مشکلات و اعتراضات مردم را همانند سایر مسائل به موضوع مناقشه سیاسی تبدیل کنیم، بهتر است آن را بشنویم و هر شخص، گروه یا دستگاه و نهادی قصور و تقصیر خود را در رقم زدن وضع موجود بپذیرد.
رئیس شورای شهر تهران گفت: صدای مردم را بشنویم قبل از آنکه برای شنیدن دیر شده باشد و اصلاح و خدمت صادقانه و خالصانه را شتاب ببخشیم قبل از اینکه این‌گونه اقدامات دیگر اثرگذار نباشد.
وی افزود: امروز همه حوزه‌های عمومی با نارضایتی مردم مواجه است، از شرایط اقتصادی و بی‌ثباتی قیمت ارز تا وضعیت قضایی، عملکرد قوه مقننه و نهادهای فرهنگی و اجتماعی است و در این زمینه حوزه مدیریت شهری نیز خالی از اشکال و ضعف نیست و باید معترف بود در 6 ماه سپری‌ شده از دوران مسئولیت شورای پنجم و شهردار منتخب آن، انتظار عمومی از تحول در مدیریت شهری برآورد نشده است و آنگونه که باید مدیریت شهری در انجام وظایف خود فعال عمل نکرده است.
زمزمه‌های رفتن نجفی از شهرداری تهران


نجفی در حالی از عملکرد شهرداری تهران در پی بارش برف دفاع می‌کند که انتقادات به اقدامات شهرداری همچنان ادامه دارد و این روزها صحبت استعفای وی از شهرداری مطرح است.
بارش برف در تهران در هفته گذشته نشان داد که شهرداری تهران توانایی مقابله با بحران‌ها را ندارد، نمونه نخست آن زلزله در تهران بود که در این زمینه شهروندان تهرانی نسبت به آمادگی شهرداری تهران در بحث مدیریت بحران انتقادات شدیدی داشتند.
بارش برف در تهران نیز از مواردی بود که شهرداری تهران را غافلگیر کرد و مدیریت شهری در این زمینه نتوانست به‌ درستی وظایف خود را انجام دهد و حتی عملکرد آنها باعث انتقادات اعضای شورای شهر شد.
نجفی که درباره ارزیابی شهردار تهران از عملکرد مدیریت شهری در زمان بارش برف در شورای شهر حضور پیدا کرده بود، گفت: عملکرد شهرداری در این مورد را خودم ارزیابی نمی‌کنم، اما استانداری تهران از نمره 20 به ما 18 داده است، بنابراین عملکرد ما قابل قبول است!
وی ادامه داد: واقعیت این است که روز بعد از برف سنگین هیچ یک از خیابان‌ها و معابر اصلی شهر بسته نبود و حتی نمایندگانی هم که از عملکرد شهرداری انتقاد کرده بودند، نباید فراموش کنند که جلسه مجلس همان روز رأس ساعت 8:45 صبح تشکیل شد. اگر خیابان‌ها و معابر اصلی شهر بند آمده بود، به‌ طور قطع جلسه آن ساعت شروع نمی‌شد.
نجفی با ابراز اینکه بخشی از مشکلات پیش ‌آمده مربوط به شهر و شهرداری تهران نبود، تصریح کرد: به‌ طور مثال مشکلات مربوط به اتوبان کرج ــ تهران یا قم ــ تهران ربطی به شهرداری تهران نداشت، اما شهرداری از ظهر روز اول برای باز کردن آن معابر به ‌کمک راهداری رفت.
پس از عملکرد ضعیف شهرداری تهران در پی بارش در تهران و در ادامه یخ‌زدگی معابر و کوچه‌ها که تا امروز هم ادامه دارد، موضوع استعفای شهرداری تهران مطرح شد و اینک نجفی بنا دارد از شهرداری تهران برود و محسن هاشمی رئیس فعلی شورای شهر تهران جایگزین وی شود.
شنیده می‎شود شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان نیز نقدهای جدی به عملکرد شهردار اصلاح طلب دارند. تهران ویترین سیاست ایران است و هر شکستی در خیابان بهشت می‎تواند موقعیت اصلاح‌طلبان را در انتخابات آینده با خطر جدی مواجه کند. بر همین اساس شورای عالی اصلاح‌طلبان به دنبال خروج از این وضعیت به دنبال یک بازی کم هزینه است.