روحانی : هر سلاحی که لازم باشد می‌سازیم درباره توان دفاعی مذاکره نمی‌کنیم

حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح دیروز (یکشنبه) در مراسم افتتاح 10 مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس در 10 استان کشورکه به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، اظهار داشت: در هر جنگ و دفاعی قبل از بحث سخت‌افزارها باید به فکر نرم‌افزارهای آن دفاع و جنگ باشیم.
وی ادامه داد: اولین نرم‌افزار برای یک دفاع و ایجاد حماسه در برابر متجاوزین مشروعیت آن دفاع است. شما اگر برای مردم نتوانید روشن کنید و مردم خودشان آگاه نباشند که دیگری تجاوز کرده و ما مدافع هستیم و آغازگر نیستیم و نمی‌خواهیم به منافع هیچ ملتی در منطقه و همسایگان خود تجاوزی داشته باشیم یک رژیم سفاک این جنگ را بر ما تحمیل کرده. جنگی که آن گاه وظیفه انسانی دینی، انقلابی و ملی ماست تا از سرزمین‌مان، از ملت‌مان، از شرف‌مان و از استقلال‌مان دفاع کنیم، اگر مشروعیت در ذهن همه مردم روشن نباشد آن ملت پای کار نمی‌آید و از آن جنگ خسته می‌شود.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: اگر مشروعیت جنگ برای مردم روشن شد که این جنگ دفاع و ایستادگی و مقاومت در برابر متجاوز است، ممکن است 8 تا 10 سال طول بکشد و مردم هم ایستادگی می‌کنند. علاوه‌بر آنکه در یک جنگی فرمانده آن جنگ مرجع تقلیدی و شخصیتی باشد که همه مردم به او عشق می‌ورزیدند و جنگی که همه مردم، فرهیختگان، علما، صاحب‌نظران و همه اقشار مردم به خوبی حس می‌کردند که در برابر این فرد متجاوز باید ایستادگی کنند و راهی جز این وجود ندارد.
مشروعیت و اعتماد، نرم‌افزار اصلی برای دفاع


روحانی خاطرنشان کرد: مردم به خوبی برایشان روشن شد که نه سازمان ملل و نه کشورهای منطقه و حتی نه کشورهای دوست که عددشان خیلی نبود هیچ کسی نیست که از کشور، سرزمین، خاک،‌ ملت، شرف و ناموس‌شان دفاع کند جز خودشان.
وی مشروعیت و اعتماد مردم را نرم‌افزار اصلی برای دفاع و جنگ در برابر متجاوزین دانست و گفت : اگر مردم به سازمان رزم، به فرماندهان میدان، به فرماندهان دفاع، به مقامات ارشد سیاسی کشور اعتماد نداشته باشند، نه خودشان به میدان جنگ می‌آیند و نه اجازه می‌دهند همسران و فرزندانشان به میدان جنگ بیایند. اینکه شما می‌بینید مردم،‌مادران عزیز، پدران سرافراز، فرزند خودشان را با افتخار بدرقه می‌کردند و با لبخند با آنها خداحافظی می‌کردند و اگر جنازه آنها برمی‌گشت به آن افتخار و فخر می‌کردند به خاطر این بود که به فرماندهی جنگ اعتماد داشتند. اگر اعتماد به فرماندهان جنگ نبود و بنا بود هر روز تردید کنیم و برای هر عملیات ساعت‌ها بحث کنند آیا می‌شد جنگ را اداره کنیم یا نمی‌شد.
رئیس‌جمهور ادامه داد : اگر این اعتماد به سازمان رزم، مدیریت جنگ، مدیریت کشور، حاصل نمی‌شد گاهی نصیحت امام گاهی نهیب امام گاهی کمک امام حاصل نمی‌شد، جنگ اداره نمی‌شد.
روحانی ادامه داد: مقام سیاسی و نظامی و فرماندهان میدان جنگ از نیروهای مختلف امید پیدا کردند و روز به روز امید بیشتر شد تا روزهای پیروزی. ملت بزرگ ما توانست در یک جنگ بسیار مهمی که همه می‌دانند شوروی آن زمان فرانسه آن زمان،‌آلمان آن زمان کمک می‌کردند به آنها و همه کشورهای مرتجع منطقه پول و کمک می‌کردند که بخشی از آن واضح نبود و بعد از حمله صدام به کویت واضح‌تر شد. معلوم شد چه کسانی سلاح شیمیایی به عراق دادند و خودشان رفتند و از آن شرکت‌ها شروع به شکایت کردند اروپایی‌ها چه کمک‌هایی کردند. آمریکایی‌ها چه کمک‌ها کردند. واضح شد در این جنگ چگونه فرزندان این مرز و بوم در برابر همه شیاطین ایستادند و ایستادگی کردند و جنگ را به پیروزی رساندند.
قدرت دفاعی هم جزو قدرت ملی است
وی در مورد ثمرات جنگ بیان داشت: این تابلوی ایثار، فداکاری، استقامت و ایثار،‌پیروزی و حماسه نقاشی شد و درس‌های فراوانی این دفاع مقدس برای ما دارد. شهدا خانواده شهدا، آزادگان و ایثارگران معلمان بزرگی در زندگی ما هستند. ما باید قدرت ملی‌مان را بالا ببریم. نه تنها قدرت دفاعی قدرت دفاعی هم جزو قدرت ملی است. اگر 4 قدرت دفاعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی با هم نباشند مگر می‌شود از کشور دفاع کرد؟
رئیس‌جمهور تصریح کرد: اگر نمی‌توانستیم میدان جنگ را اداره کنیم و مهمات و غذا را به آنها برسانیم جنگ نمی‌شد اداره شود. ارز و فروش نفت را چگونه تامین می‌کردیم.
روحانی اضافه کرد: اگر ما خارک نمی‌داشتیم و نمی‌توانستیم نفت‌مان را صادر کنیم و نمی‌توانستیم نفتکش‌ها را با هواپیما اسکورت کنیم چطور می‌توانستیم کشور را اداره کنیم. قدرت اقتصادی و دفاعی و نظامی کنار هم هست. اگر قدرت سیاسی نداشتیم که حتی در زمان جنگ هم انتخابات ما یک روز هم به تعویق نیفتاد و امام تاکید داشتند که انتخابات همان روزش باید برگزار شود. قدرت سیاسی داخلی و خارجی ما در کنار اینها بود.
وی درمورد قدرت فرهنگی در جنگ خاطرنشان کرد: اگر قدرت فرهنگی نبود بسیاری از آنها که به جنگ می‌رفتند داوطلبانه بود و کسی آنها را مجبور نمی‌کرد. اگر ایمان و اعتقاد نبود نمی‌شد به پیروزی برسیم. مردم باور کردند آن قدمی که غبار جبهه بر او می‌نشیند و آن انسانی که قدم در میدان جنگ می‌گذارد همین که غبار جبهه روی کفش می‌نشیند شعله آتش جهنم به او اصابت نمی‌کند.
روحانی با تاکید بر اینکه ما قدرت ملی را نیاز داریم گفت: این قدرت ملی ما هم ترکیب قدرت‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و دفاعی است. همیشه باید در کنار هم باشند. نیروهای مسلح در کنار دولت، دولت در کنار حوزه‌های علمیه، حوزه‌های علمیه در کنار مردم و مردم در کنار همه باشند. اگر همه با هم در کنار هم نباشیم این قدرت ملی ساخته نمی‌شود. یا در اقتصاد لنگ می‌زنیم یا در فرهنگ و سیاست و اقتصاد مشکل پیدا می‌کنیم.
همیشه به قدرت دفاعی نیازمندیم
وی با بیان اینکه علوم پیشرفته هایتیک و سایبری جزو قدرت‌های جدید هستند، اظهار داشت: در دنیای امروز همه همدیگر را تهدید می‌کنند بعید به نظر می‌رسد در سال‌ها و قرن‌های اخیر اینکه به نقطه‌ای برسیم تمام دنیا گل و بلبل شود و کسی به کسی حمله نکند بعید به ذهن می‌رسد. فعلا همه دارند یکدیگر را تهدید می‌کنند و با چه زبان وقیحانه‌ای آمریکایی‌ها دارند روسیه را با سلاح اتمی جدید تهدید می‌کنند. اینهایی که معتقدند سلاح کشتار جمعی استفاده‌اش جنایت علیه بشریت است و همه مقررات بین‌المللی آن را ممنوع کرده است و باید همه سلاح‌های هسته‌ای از بین برود بحث ساخت سلاح‌های جدید برای تهدید یا استفاده علیه رقیب در برابر همدیگر است.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: آیا در این شرایط می‌شود یک ملتی بگوید حالا زمان صلح، برادری و همزیستی است و قدرت دفاعی نمی‌خواهیم همیشه نیازمند هستیم به یک قدرت دفاعی تا روزی که در دنیا تهدید علیه ما وجود دارد ما هم‌وزن برای ایستادگی در برابر هر تهدید جدیدی باید قدرت دفاعی‌مان را تقویت کنیم.
هر سلاحی که لازم باشد می‌سازیم
وی در ادامه تاکید کرد : الحمدلله خودمان اکثر سلاح‌ها و تجهیزات جنگی را می‌سازیم و اگر باید بخریم حتما خریداری می‌شود. ما باید نیرومند و قدرتمند باشیم چرا که قرآن به ما می‌گوید؛ ما باید آنچنان قدرتمند باشیم و جرات را از دشمن و تهدید‌کننده بگیریم این گرفتن جرات اینگونه است که یا باید مایوس شود از اینکه موفقیتی به دست نمی‌آورد در زمانی که به ما حمله می‌کند یا باید هزینه‌های بسیاری را تحمل کند.
روحانی ادامه داد: ترحبون بهی عدوالله یا باید مایوس کنیم یا باید به آنها بفهمانیم که هزینه بسیار سنگینی پرداخت خواهند کرد. صلح در سایه ترحبون بهی عدوالله امکان‌پذیر است. قدرت ملی برای صلح است. ما قدرت پیدا می‌کنیم برای بازدارندگی که بازدارندگی همان صلح است صلح عزتمندانه و مقتدرانه است.
درباره توان دفاعی با هیچ قدرتی مذاکره نمی‌کنیم
رئیس‌جمهور همچنین در واکنش به باج خواهی غربی‌ها که برای روابط سیاسی و تجاری مذاکره درباره توانمندی دفاعی و موضوعات منطقه‌ای را دنبال می‌کنند ، تصریح کرد: مسئولین ما برای توانمندی دفاعی‌شان نیاز به مذاکرات با هیچ کسی و توافق با هیچ قدرت ندارند و نخواهند داشت. صحبت و بحث می‌کنیم. مقامی آمد سؤال کرد به آن جواب می‌دهیم و جواب قاطع و محکم به آن می‌دهیم. جواب ما هم بسیار روشن است. اما آنچه برای دفاع از این کشور هر نوع سلاحی با هر نوع قدرتی اگر نیاز داشته باشیم در چارچوب مقررات و قوانین و فتاوای رهبری‌مان تهیه خواهیم کرد. ما دنبال سلاح کشتار جمعی نیستیم. هم به خاطر تعهدات بین‌المللی و از آن بالاتر به خاطر فتوای رهبری و اخلاق و دین‌مان.
روحانی گفت: قدرت ملی در چارچوب حزب و جناح نمی‌گنجد. تمام احزاب،تفکرات،‌جناح‌ها همه ذیل این قدرت تعریف می‌شود. قدرت ملی همه باید با هم باشیم. در قدرت اقتصادی همه در کنار هم باشیم. در قدرت سیاسی همه باید با هم باشیم. در قدرت فرهنگی باید همه دوش به دوش هم حرکت کنیم. در قدرت دفاعی همه مردم باید در کنار نیروهای مسلح باشند. نیروهای مسلح یک وظیفه دارند و مردم هم یک وظیفه. دولت هم یک وظیفه دارد و ما در قدرت ملی و دفاعی و تبیین ارزش‌هایمان از جمله ارزش‌های انقلاب و دفاع مقدس‌مان در داخل حزب زیر خیمه حزب و جناح نمی‌رود. مربوط به کل ملت ایران است. مگر همه مردم ایران در دفاع مقدس نبودند. مگر آن موقع کسی می‌آمد جبهه از او می‌پرسیدند اهل کدام جناح هستی؟ هر که به انقلاب معتقد بود همه می‌آمدند. شیعه، سنی، مسیحی، یهودی، زرتشتی هر که بود می‌آمد. همه در کنار هم بودیم.
شهدا اسطوره‌های واقعی ما هستند
وی بیان داشت: تمام شهیدان ما از ارتش و سپاه و نیروی انتظامی و مردم همه اسطوره‌های مقاومت کشور هستند. یک وقتی در کشور فردوسی می‌خواست شعر بسراید رفت دنبال یک اسطوره‌ای که به نام رستم تا آن را در شاهنامه بیاورد تا در سایه این اسطوره ملت را منسجم و کنار هم قرار دهد. حال امروز ما اسطوره‌های واقعی داریم. رستم‌های دستان واقعی داریم و نیاز به اسطوره نداریم. شرح زندگی هر کدام از اینها می‌تواند راهنما و اسطوره ما باشد و ما را در مسیر هدایت قرار دهد.
روحانی تصریح کرد: نشر آثار شهیدان و رزمندگان ما و موزه‌ها و مراکز فرهنگی ما ارزش فوق‌العاده‌ای برای ما دارد. این موزه‌ها باید ملت ما را منسجم‌تر کند و روحیه ایثار و فداکاری را بالا ببرد و راه آینده را برای کشور مشخص کند. هر چه این موزه‌ها شلوغ‌تر باشد برای تهدیدات ما بازدارنده است. فقط سلاح بازدارنده نیست شور و هیجان مردم هم و حضور مردم در عاشورا و مساجد و شب‌های احیا و اعتکاف و موزه‌های دفاع مقدس راهیان نور و عشق و علاقه به رهبری، علما و حوزه‌ها همه اینها بازدارنده است. تنها سلاح نیست که بازدارنده است. وی با بیان اینکه همه قدرت ملی ما بازدارنده است، تصریح کرد: ما باید از این قدرت و توان‌مان استفاده و بهره‌برداری کنیم.
روحانی اظهار داشت: جوانان و رزمندگان و عاشقان این کشور قادرند از فضای مجازی استفاده کنند و خاطرات شهیدان و ایثارگران را نشر دهند و ما باید این روحیه ایستادگی و مقاومت را آنچنان بالا ببریم که هیچ دشمنی جرات نکند علیه ملت ما در آسمان در آب‌ها، در خاک سرزمین ما توطئه‌ای کند علیه این کشور و علیه نظام و مردم الحمدلله رزمندگان ما در این سال‌های اخیر در کشورهای دوست ما به عنوان دفاع حرم مسلمانان و جان آنها فداکاری کردند و نشان دادند گرچه حدود 30 سال از جنگ گذشته ولی همچنان روحیه ایثار و مقاومت در برابر دشمنان‌مان در جهان و منطقه وجود دارد و انشاالله خداوند این روحیه را هر روز بالاتر ببرد و نسل ما آماده‌باشد برای فداکاری.