نیروهای مسلح باید فراتر از احزاب و جناح‌ها باشند



رئیس جمهوری روز گذشته در مراسم افتتاح 10 مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس در 10 استان کشور، از پیوند مشروعیت و قدرت دفاعی و نظامی کشور گفت. او قدرت سیاسی و قدرت دفاعی را مکمل هم دانست و تأکید کرد که همه ارکان کشور باید در کنار هم باشند تا قدرت ملی ساخته شود. او از صلح قدرتمندانه گفت و درعین حال، برای چندمین بار تأکید کرد که برای توان دفاعی خود نیاز به مذاکره و توافق با هیچ قدرتی نداریم. اما در کنار این، او وجود اعتماد میان مردم و ارکان نظامی کشور را هم ضروری دانست، اعتمادی که زمینه ساز همراهی بیشینه این دو بخش خواهد شد.
قدرت ملی در چارچوب حزب نمی‌گنجد


به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی در این مراسم که با حضور سردار باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در محل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تهران برگزار شد، با تأکید بر اینکه قدرت سیاسی و قدرت دفاعی مکمل یکدیگرند، گفت: نیروهای مسلح، دولت، قوا، حوزه‌های علمیه و مردم باید کنار هم باشند تا قدرت ملی ساخته شود.
وی، ضرورت ارتقای قدرت ملی و توجه همزمان به مؤلفه‌های آن در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی را مورد تأکید قرار داد و گفت: قدرت ملی در چارچوب حزب و جناح نمی‌گنجد و مربوط به کل ملت ایران است.
ضرورت مشروعیت دفاع
روحانی با بیان اینکه در هر جنگ و دفاعی قبل از توجه به سخت‌افزارها باید به‌ فکر نرم‌افزارهای دفاع و جنگ بود، اظهارکرد: نخستین نرم‌افزار در یک دفاع و ایجاد حماسه در برابر متجاوزین، مشروعیت آن دفاع است. اگر نتوان برای مردم روشن کرد یا چنانکه مردم آگاه نباشند که دیگری تجاوز کرده و این ملت مدافع بوده و آغازگر جنگ نبوده و نمی‌خواهد به منافع هیچ ملتی در منطقه و به همسایگان خود تجاوز کند و این یک رژیم سفاک است که جنگ را بر آنان تحمیل کرده است، نمی‌توان پیروزمندانه در مسیر دفاع گام برداشت.
وی با بیان اینکه اگر موضوع دفاع بخوبی برای مردم تبیین شود، آنگاه مردم نیز با احساس وظیفه دینی، انقلابی و ملی از استقلال، شرف و ناموس خود دفاع خواهند کرد، اضافه کرد: چنانچه مشروعیت دفاع در اذهان همه مردم روشن نباشد، آن ملت پای کار نیامده و از آن جنگ خسته خواهد شد، اما اگر مشروعیت برای مردم روشن شود که این جنگ جنبه دفاعی دارد آن وقت اگر جنگ 8 یا 10 سال هم طول بکشد، مردم بخوبی در برابر متجاوز مقاومت و با ایثار و فداکاری مضاعفی در صحنه حاضر خواهند شد، بویژه اینکه فرمانده آن جنگ نیز مرجع تقلیدی محبوب و رهبری شجاع باشد که همه مردم به آن عشق می‌ورزند.
رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: در جنگ تحمیلی همه مردم و علما بخوبی احساس می‌کردند که در برابر فرد متجاوز و ارتش متجاوزی قرار دارند لذا در برابر آن ایستادگی کردند و بخوبی دیدند که نه سازمان ملل، نه کشورهای منطقه و نه حتی کشورهای دوست هیچ کس جز خودشان از سرزمین، شرف و ناموس‌شان دفاع نمی‌کند. روحانی با تأکید بر اینکه مشروعیت، نرم‌افزار اصلی در برابر دفاع و جنگ مقابل متجاوزین است، گفت: جنگ فراز و نشیب فراوانی داشته و کار بسیار پیچیده و سختی است، اما همه این سختی‌ها با وجود مشروعیت ساده و آسان می‌شود.
اهمیت اعتماد مردم به سازمان رزم
رئیس جمهوری در ادامه توجه به ارتقای اعتماد مردم را در بحث نرم‌افزار دفاع و جنگ حائز اهمیت دانست و گفت: اگر مردم به سازمان رزم، فرماندهان میدان و دفاع و مقامات ارشد سیاسی کشور، اعتماد نداشته باشند، نه خودشان وارد میدان رزم می‌شوند و نه فرزندان و همسران خود را برای ورود به این عرصه تشویق می‌کنند. اینکه در دوران دفاع مقدس، مادران عزیز و پدران سرافراز کشورمان فرزندان خود را با افتخار به میدان جنگ بدرقه می‌کردند و اگر پیکر مطهر عزیزانشان بازمی‌گشت، به آن احساس فخر و غرور داشتند، به‌خاطر این بود که به فرماندهی جنگ و مسئولان ارشد کشور اعتماد داشتند.
روحانی گفت: اگر به فرماندهی جنگ اعتمادی وجود نداشت یا تردید به آن وجود داشت، آیا اداره جنگ امکان‌پذیر بود؟ رئیس جمهوری با ذکر خاطره‌ای از اوایل دوران جنگ تحمیلی خاطرنشان کرد: روزهای اولیه جنگ در دوره اول مجلس شورای اسلامی برخی از نمایندگان براساس احساس وظیفه هر روز فرماندهان جنگ را احضار می‌کردند و ادامه این روند قطعاً مشکل‌ساز بود.
روحانی افزود: از این‌رو امام راحل پیغام دادند که مجلس به امور و وظایف مربوط به خودش برسد، مجلس محل احضار فرماندهان نیست، بلکه باید حمایت کند و از سوی ایشان نمایندگانی وجود دارند که به امور جنگ نظارت دارند، اما اگر مجلس همچنان می‌خواست به آن کار خود ادامه دهد، بی‌تردید اداره امور با مشکل مواجه می‌شد، لذا اگر کار را به اهل آن واگذار نکرده و اعتماد نکنیم و عده‌ای بخواهند قدم به قدم در امور مختلف ورود پیدا کنند، کارها بخوبی پیش نمی‌رود و تفاوتی نمی‌کند که این در عرصه جنگ باشد یا اداره هر پروژه یا طرحی که از سوی دستگاه‌های مختلف اجرا می‌شود.
زیادی احساس وظیفه می‌شود!
وی تصریح کرد: یکی از مشکلات امروز کشور ما این است که زیادی احساس وظیفه می‌شود و همه می‌خواهند درباره تمام مسائل احساس وظیفه کنند، در صورتی که چارچوب و مقرراتی در کشورمان وجود دارد و دولت و فردی مسئول شده که امور را اداره کند.
رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: اگر اعتماد به سازمان رزم، مدیریت جنگ و مدیریت کشور با کمک امام راحل حاصل نمی‌شد، اداره امور مشکل بود، لذا معتقدم، امام در برخی از برهه‌ها نقش‌هایی داشتند که هنوز بخوبی برای مردم تبیین نشده است. اگر برخی سخنان، نصیحت‌ها و گاهی نهیب‌های امام(ره) نبود، نمی‌شد جنگ را اداره کرد. روحانی با اشاره به اینکه در دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی، روز به روز بر اعتماد مردم افزوده شد، خاطرنشان کرد: در آن دوران مشروعیت جنگ برای مردم روشن شده بود و مردم به مسئولان عالی‌مقام سیاسی، نظامی و فرماندهان میدان جنگ، اعتماد داشتند و با ادامه جنگ روز به روز امیدشان برای پیروزی بیشتر شد و ملت بزرگ ایران توانستند در جنگ بسیار مهمی که قدرت‌های بزرگ جهان و کشورهای مرتجع منطقه از صدام حمایت می‌کردند، در برابر همه شیاطین ایستادگی کرده و با پیروزی به پایان برساند.
زمینه‌های ارتقای قدرت ملی
رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود ارتقای قدرت ملی را مورد تأکید قرار داد و گفت: براساس تقسیم‌بندی کلاسیک، قدرت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و دفاعی از مؤلفه‌های قدرت ملی بشمار می‌روند و اگر این
4 قدرت در کنار هم و هم‌افزا نباشند، دفاع از کشور امکان‌پذیر نیست و چه بسا در دوران دفاع مقدس نمی‌توانستیم میدان جنگ را اداره کنیم. روحانی به نقش مؤلفه قدرت فرهنگی در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: در آن دوران بسیاری از رزمندگان داوطلبانه به میدان جنگ می‌رفتند و اگر ایمان و اعتماد بین مردم وجود نداشت، پیروزی هم به دست نمی‌آمد.
وی افزود: مردم بخوبی باور کردند آن قدمی که غبار جبهه بر آن می‌نشیند، شعله آتش جهنم را نخواهد دید و می‌دانستند که مظلوم هستند و جنگ به آنان تحمیل شده است، لذا همه باید در کنار هم باشیم. نیروهای مسلح در کنار دولت، دولت در کنار حوزه‌های علمیه و همه در کنار مردم، صف واحدی را تشکیل دهیم و اگر در کنار هم نباشیم، قدرت ملی ساخته نمی‌شود.
رئیس جمهوری اضافه کرد: در دوران جدید از قدرت سایبری و علوم پیشرفته و های‌تک به‌عنوان علوم پیشرفته یاد می‌شود که باید به این موضوع نیز توجه داشت.  رئیس جمهوری تصریح کرد: ما همواره نیازمند تقویت قدرت دفاعی خود هستیم و تا روزی که علیه کشورمان تهدید وجود دارد، ما هم باید هم وزن آن در برابر هر تهدیدی خودمان را تقویت کنیم. روحانی خاطرنشان کرد: امروز بسیاری از سلاح‌های دفاعی در داخل کشورمان ساخته می‌شود و اگر به سلاحی نیاز داریم باید آن را خریداری کنیم و آنچنان قدرتمند باشیم که دشمن جرأت تهدید نداشته باشد و از حمله و تجاوز مأیوس شود یا احساس کند که در صورت تجاوز هزینه بسیار سنگینی پرداخت خواهد کرد و این یک دستور قرآنی است.
رئیس جمهوری تقویت قدرت ملی را عامل اصلی بازدارندگی و صلح عزتمندانه و مقتدرانه دانست و تصریح کرد: همواره باید در آمادگی کامل باشیم تا تهدیدات را از سر مردم دفع کنیم.
روحانی با تأکید بر اینکه مردم و مسئولان برای توانمندی دفاعی خود نیاز به مذاکره و توافق نداشته و ندارند، تأکید کرد: در این زمینه چنانچه سؤالی پرسیده شود، جواب قاطع و محکمی می‌دهیم، اما آنچه برای دفاع از کشور، نیاز داشته باشیم را در چارچوب مقررات با فتوای رهبری عزیز تهیه خواهیم کرد، البته همچنانکه بارها اعلام کرده‌ایم براساس فتوای رهبری عزیز، اخلاق‌مداری و شرع به‌هیچ وجه به‌دنبال سلاح کشتار جمعی نیستیم. رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه قدرت ملی در چارچوب حزب و جناح نمی‌گنجد و تمام احزاب و تفکرات ذیل این قدرت تعریف می‌شوند، گفت: همه باید در حوزه قدرت اقتصادی، ‌سیاسی، فرهنگی و دفاعی با هم و هم‌افزا عمل کنیم. قدرت ملی و دفاعی و تبیین ارزش‌های جنگ و دوران دفاع مقدس در داخل حزب و زیر خیمه احزاب نمی‌گنجد و مربوط به کل ملت ایران است و در آن دوران مقدس همه مردم اعم از هر ملیت و مذهبی در کنار هم قرار داشتند. روحانی تصریح کرد: مدافعین کشورمان در سراسر کشور و نیروهای مسلح باید فراتر از احزاب و جناح‌ها قرار بگیرند و قدرت ملی کشورمان نیز برای احزاب و جناح‌ها است و ضرورت دارد در تبیین آثار و ارزش‌های دفاع مقدس، فوق حزب و جناح حرکت شود و نباید به‌هیچ عنوان اجازه داد که آثار و ارزش‌های دفاع مقدس، رنگ حزب و جناح بگیرد.
شهدا، اسطوره‌های مقاومت ملت
 رئیس جمهوری شهدا را اسطوره‌های مقاومت ملت ایران توصیف کرد و گفت: اگر فردوسی به‌دنبال اسطوره‌ای به‌نام رستم رفت تا در سایه آن ملتی را متحد کند، امروز شهدا رستم دستان واقعی هستند که شرح زندگی هر کدام از آنها می‌تواند، راهنما و اسوه حسنه‌ای باشد. به‌همین خاطر مرکز نشر آثار شهیدان و ایثارگران ارزش فوق‌العاده‌ای دارند و این مراکز و موزه‌ها باید ملت ایران را منسجم و روحیه ایثار و فداکاری را در بین ملت ارتقا دهد و هر اندازه که این موزه‌ها شلوغ‌تر شوند، بی‌تردید در مقابل تهدیدات بازدارنده خواهد بود. روحانی خاطرنشان کرد: فقط سلاح بازدارنده نیست، بلکه حضور مردم در عرصه‌های مختلف عشق آنان به رهبری عزیز، علما و حوزه‌ها نیز بازدارنده است که باید از این قدرت و توان خود به بهترین شکل بهره‌برداری کنیم. رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه باید فضای مجازی را به فرصت تبدیل کرد، اظهارکرد: فضای مجازی هست و خواهد بود؛ باید آن را به فرصتی برای ترویج ارزش‌ها و روحیه ایستادگی تبدیل کنیم و جوانان، رزمندگان و عاشقان انقلاب اسلامی بخوبی قادرند از این فضا استفاده کنند. روحانی تصریح کرد: امروز باید بتوانیم روحیه ایستادگی و مقاومت را آنچنان تقویت کنیم که هیچ قدرتی جرأت نکند در عرصه آسمان، خاک و دریا علیه کشورمان توطئه کند.
رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر جوانان کشورمان به‌عنوان دفاع از حرم و جان مسلمانان، رشادت و فداکاری نشان دادند و اگر چه حدود 30 سال از دوران دفاع مقدس می‌گذرد اما همچنان روحیه مقاومت و استقامت در برابر دشمنان وجود دارد. روحانی در پایان از ستاد کل نیروهای مسلح، سردار باقری، نیروهای مسلح و سردار کارگر برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تشکر کرد. گفتنی است در این مراسم، 10 مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس به‌صورت ویدئوکنفرانس، در استان‌های فارس، سمنان، یزد، ‌اصفهان، کرمانشاه، خوزستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان و مازندران، افتتاح شد. استانداران مراکز مذکور در ارتباط ویدئویی با رئیس جمهوری، گزارشی را از اهداف و مراکز احداث این مراکز فرهنگی ارائه کردند.
در این مراسم از تمبر یادبود افتتاح این مراکز فرهنگی دفاع مقدس رونمایی نیز شد.