آموز ش بر ای استفاده از لواز م آر ایشی حلال

بازار گردشگري «حلال» در روزهاي سرد زمستان داغ شده و  رقابت بسيار سختي ميان كشورهاي مسلمان و غيرمسلمان براي جذب گردشگر به‌وجود آمده است.کشور‌هايي مانند مالزی، ترکیه، اندونزی، چین، ژاپن، هنگ کنگ، استرالیا، آرژانتین و نیوزلند براي جذب گردشگران از ميان یک میلیارد و 800 میلیون مسلمان جهان با‌يكديگر رقابت تنگاتنگي دارند.
گردشگري حلال، نوع خاصي از گردشگري مذهبي است كه تمام فعاليت‌هاي آن با توجه به قوانين اسلامي انجام مي‌شود. بر اساس آخرین آمار، میزان سود گردشگر حلال در سال 2012 به 102 میلیارد دلار رسیده و انتظار می‌رود تا سال 2020 به بیش از 192 میلیارد دلار افزایش یابد.
گردشگري حلال زيرساخت‌هايي همچون پذیرایی، هتلداری، جاذبه‌های دیدنی، کالاها و بازارها، خدمات مسافرتی و حمل‌ونقل طبق قوانين اسلامي نياز دارد. در بسياري كشورهاي مسلمان و غيرمسلمان، اين زيرساخت‌ها وجود ندارند اما به‌دليل بازار باارزش اين حوزه ، اقدام به ايجاد و توسعه زيرساخت‌هاي متناسب با گردشگري حلال كرده‌اند.
در واقع گردشگری حلال به عادات ویژه سفر، توقعات و خواسته های گردشگران مسلمان اشاره دارد که در اصل این گردشگران به دنبال دریافت خدمات متناسب با اصول مذهبی خود هستند.برای مثال رستوران‌هایی که گوشت حلال ارائه می دهند و یا هتل هایی که مکانی را برای نماز و عبادت اختصاص داده اند. در سال‌های اخیر آژانس‌های گردشگری بسیاری روی گردشگری حلال و گردشگران مسلمان تمرکز کرده‌اند؛ زیرا این نوع گردشگری در حال پیشرفت است و تاکنون 13 درصد گردشگری جهان را به خود اختصاص داده که پیش بینی ها نشان می‌دهد این روند صعودی همچنان ادامه خواهد یافت.


كشور ما به‌دليل دارا بودن زيرساخت‌هاي بالقوه حلال، ظرفيت‌هاي بالايي در بخش گردشگري حلال دارد. به همين دليل در چند سال اخير گردشگري حلال مورد توجه مسولان قرار گرفته است.
موسسه بين‌المللي تحقيق و توسعه گردشگري با علايق ويژه در راستاي توسعه گردشگري حلال در كشور تاسيس و آغاز به كار كرده است. در اين سال‌ها موسسه گردشگري حلال توانسته قدم‌هايي بلندي در بخش گردشگري كشور بردارد. درحال حاضر استاندارد و نشان جهانی گردشگری حلال به صورت انحصاری برای موسسه گردشگری حلال و به تعبیر دیگر، برای جمهوری اسلامی ایران در بسیاری از کشورهای دنیا چون آمریکا، کانادا، استرالیا، آلمان، اسپانیا، روسیه، کره جنوبی، ایتالیا، ترکیه، مالزی، اندونزی، سوئد، گرجستان، امارات متحده عربی، هندوستان، پاکستان، عراق، انگلستان و صدالبته به صورت جداگانه در اتحادیه اروپا و آفریقا به ثبت رسیده و مصوب شده است.
استاندارهاي موسسه در 20 زیرشاخه در حوزه‌های مختلف گردشگری است؛ همانند حمل و نقل هوایی، ریلی، دریایی و زمینی، هتل و اقامتگاه، رستوران و کافی شاپ، اماکن تفریحی، بیمارستان،آرایشگاه‌ها، صنایع دستی و ... تعريف مي‌شود.
توجه موسسه حلال به كيفيت مواد آرايشي
همان‌گونه كه اشاره شد، محصولات آرايشي و آرايشگاه‌ها يكي از زيرشاخه‌هاي اصلي هستند؛حوزه‌اي كه در كشور كمتر به آن توجه شده است.
اما از آنجايي‌كه گردشگري حلال به‌دنبال، حليت، سلامت و كيفيت است، بايد به‌دنبال ارتقاي كيفيت و خدمات در اين بخش باشيم چرا كه درصد بالايي از جامعه و به‌ويژه گردشگران از خدمات اين حوزه استفاده مي‌كنند. گردشگري حلال به محصولات آرايشي و آرايشگاه‌ها توجه ويژه داشته است. چرا كه گردشگران مسلماني كه به ايران سفر مي‌كنند، در بحث آرايش تمايل به استفاده از مواد آرايشي با كيفيت و همچنين استاندارد را دارند.
در همين راستا سیمنار آموزشی آریشگران با هدف آشنايي و آموزش آرايشگران در هتل اسپیناس‌پالاس تهران برگزار شده است.
آرايشگران بسياري از تمامي شهرهاي كشور در سالن همايش هتل اسپيناس دور هم آمده‌اند و درحال بحث و گفت‌وگو درباره تاثير لوازم آرايشي بر سلامت بانوان هستند. برخي نيز درحال ثبت‌نام در دوره‌هاي آموزشي مختلف هستند.
 اما در ميان موسسه و شركت‌هايي كه در اين سمينار شركت كرده‌اند، لگوي موسسه گردشگري حلال به چشم مي‌خورد.
 در اين سمينار آموزش ويژه‌اي به آرايشگران كشور براي آشنايي با مواد آريشي باكيفيت و همچنين تاثير استفاده از مواد بي‌كيفيت داده مي‌شود. آگاهي دادن به آرايشگران درباره حليت، سلامت و كيفيت مواد آرايشي، يكي از اهداف موسسه گردشگري حلال در اين سمينار است.
ارتباط مستقيم حلال با سلامت
متين مصيبي، نماينده رسمي شركت گريماس در ايران يكي از شركت‌كنندگان در اين سمينار بود. او به «قانون» درباره تاثير گردشگري حلال بر حوزه مواد آرايشي و آرايشگاه‌ها گفت:« واژه حلال در دنيا مترادف با كيفيت كالاست.
آرايشگاه‌ها به‌صورت مستقيم با مردم در ارتباط بوده و به آن‌ها خدمات ارائه مي‌كنند؛ به همين دليل حساسيت ويژه‌اي در اين بخش وجود دارد چراكه سلامت جامعه را تضمين مي‌كند.
متاسفانه در بازار مواد آرايشي، كالاهاي بدون كيفيت نيز وجود دارد كه به‌صورت مستقيم سلامت مردم را نشانه گرفته است و در بسياي از موارد شاهد ثبت شكايت‌هايي به‌دليل استفاده از مواد آرايشي بي‌كيفيت بوده‌ايم.
در اين سمينار روساي اتحاديه‌هاي آرايشگران حضور دارند و آن‌ها را با مواد آرايشي معتبر و استاندارد آشنا كرده و درباره استفاده از محصولات آرايشي حلال آموزش‌هايي به آن‌ها داده مي‌شود».
مصيبي ادامه مي‌دهد:« به اعتقاد من بانوان آرايشگر جزو كارآفرينان خلاق جامعه هستند و تاثير مثبتي بر اشتغال‌زايي و اقتصاد كشور دارند؛به‌همين دليل آموزش اين صنف ضرورت دارد. اگر كيفيت خدمات آرايشي ارتقا يابد، سلامت مردم نيز افزايش مي‌يابد».
در اين سمينار  به متين سوده، نماينده رسمي  شركت گريماس در ايران ،گواهینامه بین المللی و نشان جهانی گردشگری حلال توسط موسسه گردشگري حلال اعطا شد.