فردي كه فرار كرد پول قرض مي‌كرد

آرمان: روزگذشته وزیر نفت از دستاوردهای برجامی صنعت نفت رونمایی‌کرد. صنعت نفت ایران و حتی صادرات محصولات پتروشیمی در سال‌های تحریم تحت فشار قرارگرفت. اما در پسابرجام صادرات نفت ایران به سقف صادرات قبل از تحریم‌ها بازگشته است. از سوی دیگر صادرات محصولات پتروشیمی نیز افزایش یافت است. هرچند ایران نمی‌توان در آمد حاصل از نفت خود را با دلار به داخل انتقال دهد اما مشکلی برای انتقال در آمد حاصل از نفت به یورو ندارد از این منظربه هیچ‌وجه پول نفت ایران در سایر کشورها بلوکه نیست.
باور نمی‌کنم
یکی دیگر از بحث‌های چالش برانگیزی که همواره رسانه‌ها به آن توجه کرده‌اند، پول‌هایی است که بابک زنجانی در دوران تحریم‌ها از بیت‌المال برداشت و با جمع‌آوری مدارک و ارائه آن به ‌قوه‌قضائیه عملا جلوی متواری شدن او گرفته شد. بیژن زنگنه در کنفرانس خبری در مورد آخرین وضعیت بدهی بابک زنجانی توضیح داد: دادگاه دو میلیارد یورو حکم داده است اما ما 5/1 میلیارد یوروی دیگر درخواست کردیم، زیرا از وی طلب داریم. تاکنون ۲۰۰۰ میلیارد تومان از سوی بابک زنجانی به وزارت نفت داده شده که پول نقد نبوده است. وی ادامه داد: بابک زنجانی هر روز می‌گوید آماده‌ایم که پول را بدهیم اما من باور نمی‌کنم پول وجود داشته باشد.
تراکم و ازدیاد نیرو


یکی از مشکلاتی که وزارت نفت با آن دست و پنجه نرم می‌کند ازدیاد نیروی کار است. این وزارتخانه چون سهم قابل توجی از در آمد نفتی را به خود تخصیص می‌دهد، همواره دولتمردان توقع دارند بخشی از ایجاد اشتغال را یدک بکشد. زنگنه با بیان اینکه وقتی همه سیاست های کشور ضد بهره‌وری است، چگونه می‌توان بهره‌وری را بالا برد، گفت:«همه می‌خواهند حقوقشان خیلی زیاد شود، همه می گویند در نفت استخدام کنید. نفت ۲۲۰ هزار نیرو دارد اما با ۷۰ هزار نیرو هم اداره می‌شود.» او افزود: «یک نفر را جابه‌جا می کنی از ۳۰۰ جا زنگ می زنند. من هر روز کلی پیغام دریافت می کنم. صبح ها با دعا شروع می‌شود، ظهر نفرین می‌کنند، عصر فحش می دهند! اما نیرو را نمی‌توان اخراج کرد.»
گاز پارس جنوبی
زنگنه با اشاره به وضعیت تولید گاز در کشور اظهار کرد: در پایان سال ۱۳۹۱، میزان گازی که از میدان پارس جنوبی برداشت می‌شد ٢٨٥میلیون مترمکعب بود، این میزان در دی ماه سال گذشته به ٤٧٠میلیون مترمکعب و در دی ماه سال جاری به ٥٥٣میلیون مترمکعب رسید. وزیر نفت با بیان اینکه ٧٠درصد گاز کشور از پارس جنوبی تامین می‌شود، افزود:درحال حاضر در برداشت از این میدان یا مساوی با قطر یا جلوتر از قطر هستیم. سال آینده پنج فار ١٣، ٢٢، ٢٣، ٢٤و قسمتی از فاز ١٤به تولید می‌رسد. زنگنه با بیان اینکه ٧٦درصد جمعیت روستایی از گاز طبیعی برخوردار هستند، تصریح کرد: این میزان در سال ۱۳۹۱، ۵۴ درصد بود. درحال حاضر ٩٢درصد جمعیت ایران از گاز طبیعی برخوردارند.
قرارداد توتال
وزیر نفت با اشاره به امضای قرارداد توسعه فاز ١١پارس جنوبی با کنسرسیوم متشکل از توتال، سی‌ان‌پی‌سی و یک شرکت ایرانی گفت: این قرارداد طبق برنامه جلو می‌رود. قراردادهای متعددی با حدود ٢٠شرکت ایرانی و خارجی درحال مذاکره است.
بحث حقوقی با پاکستان
زنگنه با بیان اینکه پاکستان به تعهدات خود در مورد واردات گاز از ایران عمل نکرد، گفت: ما خرج عظیمی کردیم و لوله را به مرز رساندیم، اما پاکستان به تعهدات خود عمل نکرد. باید با پاکستان وارد پیگیری حقوقی شویم، اما باید مجموع مسائل دیده شود.
تاخیر در واریز پول بنزین
وزیر نفت با اشاره به مشکلاتی که در زمینه واریز پول بنزین از سوی بانک به حساب جایگاه‌داران صورت گرفته، گفت: اقداماتی بانک مرکزی داشته است که براساس آن پول با چند ساعت تاخیر به حساب دارنده واریز می‌شود. از آنجایی که جایگاه‌ها روزانه بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان گازوئیل و بنزین می‌فروشند و باید با شرکت پالایش و پخش هر ۴۸ ساعت یکبار تسویه کنند، این تاخیر در واریز پول آنها را دچار مشکل می‌کند.
اختلاس؛ مشکل در نظارت
زنگنه با اشاره به اختلاسی که از شرکت اکتشاف صورت گرفته، اظهار کرد: فردی که اختلاس کرده، فرار کرده است و قوه‌قضائیه در حال پیگیری این موضوع است. من تاکنون در طول کارم ندیدم کسی در وزارتخانه‌ها از خزانه شرکت دزدی کند. این مورد 8 سال ادامه داشته است. این فرد از همکاران خود هم پول قرض می‌گرفته که کسی به او شک نکند. وی افزود: برخی از این پول‌ها مربوط به سپرده شرکت‌ها و برخی دیگر از طرح‌های مدیریت اکتشاف بوده است. این موضوع نشان می‌دهد به‌رغم تعدد سیستم‌‌های نظارتی در آنها مشکل وجود دارد. این اختلاس هفت تا هشت سال ادامه داشته، بدون این‌که هیچ کدام از سیستم‌های نظارتی متوجه شوند. امیدوارم بتوانند این فرد را به کشور برگردانند. البته ما هم تمهیداتی در نظر گرفته‌ایم که اجازه ندهیم یک فرد برای مدت طولانی در یک سمت بماند.
جدیت در مذاکرات
وزیر نفت با تاکید بر این‌که به نظر من توتال در مذاکرات جدی است، گفت: امیدوارم توتال به تعهد خود عمل کند. فکر می‌کنم ظرف مدت کوتاهی کار را به پیمانکارها واگذار کند. زنگنه ادامه داد: آقای ترامپ تلاش می‌کند شرایط را برای افرادی که می‌خواهند در ایران کار کنند بی‌ثبات ‌کند. همین‌ که چهار ماه به چهار ماه نظر می‌دهد، باعث بی‌ثباتی می‌شود. نمی‌توان گفت تصمیمات ترامپ در تصمیم توتال و دیگر شرکت‌ها بی‌تاثیر است، اما ما کار خود را انجام می‌دهیم.
پول نفت ایران بلوکه نشده است
زنگنه در ادامه با تاکید بر این‌که ایران در هیچ کشوری پول بلوکه شده نفت ندارد، افزود: ایران از هند ۲۴۰۰ میلیون یورو طلب داشت که ۹۰۰ میلیون یوروی آن پرداخت شده و مابقی پول هم طبق روند روشن و مشخصی قرار است پرداخت شود. زنگنه ادامه داد: در چین پول نفت ایران قفل نشده است، بلکه پول‌ها در بانکی می‌رود که خروج آن برای ما هزینه دارد. بارها در این زمینه مذاکرات سیاسی کرده‌ایم، اما حل نشده است. به غیر از این دو موضوع پول نفت ایران در هیچ کشور دیگر بلوکه نشده است.
مسائل بانکی ربطی به برجام ندارد
زنگنه با بیان این‌که پول‌های نفت ربطی به برجام ندارد، تصریح کرد: برخی مسائل مربوط به اقدامات محدود کننده آمریکا است. از نظر قانونی هیچ بانکی در دنیا برای تعامل با ایران محدودیت ندارد، اما برخی بانک‌ها سهام آمریکایی دارند و به همین دلیل با ایران تعامل نمی‌کنند. یکسری بانک‌ها هم در این زمینه ریسک نمی‌کنند. وزیر نفت ادامه داد: ایران همسایه‌ای دارد که هر شرکتی که می‌خواهد با ایران تعامل کند را تهدید می‌کند که چنانچه می‌خواهی با ایران تعامل کنی دیگر با ما نباید همکاری کنی یا یک پروژه بهتر پیشنهاد می‌کنیم. اگر برجام نبود پارس جنوبی و ستاره خلیج فارس هم نبودند. زنگنه با تاکید بر این‌که ایران در مسائل بانکی هنوز با مشکل مواجه است، گفت: این موضوع ربطی به برجام ندارد و مربوط به بقیه مسائل است. ایران از تروریسم حمایت نمی‌کند و شفاف و مظلوم و قربانی تروریسم است.