مميزي به فرهيختگان بزرگ واگذار شود

ايسنا: رئيس‌جمهوري روز گذشته در مراسم افتتاحيه جايزه کتاب سال، با تأکيد بر اينکه انقلاب اسلامي ايران نقطه‌عطف بسيار مهمي در اسلام بود، گفت: «انقلاب اسلامي ايران به آرا و انديشه و تفکرات مردم و همچنين به هويت ديني و ملي ما عزت بخشيد و در اين تحول و انقلاب بزرگ، کتاب، مکتوب، سخن و صوت نقشي بسيار اساسي داشت».
حجت‌الاسلام حسن روحاني تأکيد کرد: «بدون تعارف بايد گفت که بخشي از جامعه ايران که جامعه‌ مذهبي و متدين و انسان‌هايي اهل مسجد و عبادت بودند، متأسفانه بنا به دلايلي از هنر و بخش‌هاي مختلف آن، از جمله نقاشي، موسيقي، تئاتر و... فاصله مي‌گرفتند و گاهي از آن فرار مي‌کردند. حتي در دوره‌اي اين افراد از دبيرستان و دانشگاه نيز بنا به دلايلي فاصله مي‌گرفتند و محيط آنها را مناسب براي فرزندان خود نمي‌دانستند».
او با بيان اينکه در دوراني ورود به دانشگاه‌هاي به معناي بي‌ديني بود، ادامه داد: «در آن دوران فردي که به دانشگاه مي‌رفت گويي از بهشت وارد دانشگاه شده و چنانچه فردي از حوزه‌ها به دانشگاه‌ها وارد مي‌شد ديگر به او نگاه نمي‌کردند. در آن زمان فراگرفتن علوم جديد بسيار سخت بود و اگر طلبه‌اي مي‌خواست درس‌هاي کلاسيک دبيرستاني بخواند او را از حوزه اخراج مي‌کردند اما انقلاب اسلامي، اقشار و گروه‌هاي مختلفي را به هم متصل و ميان آنها انسجام ايجاد کرد». رئيس‌جمهوري با اشاره به برخي تفکرات رايج در پيش از پيروزي انقلاب اسلامي، عنوان کرد: «در آن زمان در تمام حوزه علميه قم شايد چند عدد بيشتر، آن هم به صورت مخفي راديو وجود نداشت و داشتن راديو برابر با نداشتن تدين و اعتقاد بود. همچنين زماني که براي نخستين‌بار سرودي براي امام خميني‌(ره) خوانده شد، به محل بحث تبديل شد. حال اگر در آن زمان سرودها نوازندگي هم داشتند، ديگر کار بسيار دشوار مي‌شد. در اين شرايط انقلاب اسلامي فضاي جديدي به روي ما باز کرد و گام جديدي براي ورود متدينان جامعه به عرصه فرهنگ به ويژه عرصه هنر بود».
تا سال 56 کسي فکر نمي‌کرد حکومت اسلامي ايجاد مي‌شود


روحاني با اشاره به نقش متفکران، عالمان و فرهيختگان در تبيين و پايه‌گذاري انقلاب اسلامي، گفت: «در آن زمان بسيار حائز اهميت بود که متفکران و فرهيختگان وارد بحث‌هاي مختلفي راجع‌به پايه‌هاي انقلاب اسلامي شوند و درباره چيستي حکومت اسلامي بحث کنند؛ تا سال 56 کسي فکر نمي‌کرد که حکومت اسلامي ايجاد مي‌شود و بحث‌ها و مبارزات در حد قانع‌کردن رژيم براي دست‌برداشتن از برخي امور، به‌ويژه مبارزه با دين بود».
او افزود: «تا سال 56 هدف بيش از مبارزه براي اصلاح برخي امور نبود اما در اين سال شرايط مقداري تغيير کرد و زماني که زمزمه‌اي مبني بر اينکه طبل نهايي پايان رژيم سلطنتي در حال نوازش است، به گوش رسيد، مباحث گوناگوني درباره چيستي نظام اسلامي و اينکه آيا قرار است نظام بعدي، خلافت اسلامي باشد يا حکومت اسلامي و همچنين نقش مردم در اين نظام مطرح شد». رئيس‌جمهور گفت: «هم‌زمان با طرح موضوع حکومت اسلامي ده‌ها جلسه با حضور برخي علما و انديشمنداني نظير آيات عظام مطهري،‌ بهشتي، موسوي‌اردبيلي، امامي کاشاني و برخي ديگر از فرهيختگان و استادان مطرح شد و در آن درباره مباحثي نظير اينکه آيا در حکومتي که تشکيل مي‌شود، مردم نيز نقش خواهند داشت يا خير، گفت‌وگو شد. در اين جلسات آيات، روايات و سيره پيغمبر مطرح شد و همه مباحث به نحوي به اطلاع امام مي‌رسيد». روحاني با اشاره به روند تغيير شعارهايي که مردم در جريان انقلاب اسلامي سر مي‌دادند از «استقلال، آزادي، حکومت اسلامي» به «استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي»، عنوان کرد: «در مقطعي پس از آنکه مباحث جلسات مختلف به اطلاع امام خميني رسيد، ايشان در پاريس اعلام کردند که حکومت آينده در ايران حکومت جمهوري اسلامي خواهد بود. اين تصميم امام به‌دنبال ده‌ها و صدها جلسه و طرح مباحث بسيار عميق اتخاذ و اعلام شد و به‌‌اين‌ترتيب از فرداي آن روز شعارهاي مردم نيز تغيير کرد». او با بيان اينکه امروز پس از 40 سال هنوز برخي مباحث آن زمان مطرح مي‌شود و نظر و انديشه افراد کامل و يکسان نشده و اختلاف نظرهايي وجود دارد، ادامه داد: «در‌عين‌حال که برخي اختلاف‌نظرها وجود دارد، اما امروز همه جمهوري اسلامي را پذيرفته‌ايم و رأي مردم و قانون اساسي را قبول داريم».
ساواک بر اساس کتاب افراد را محاکمه مي‌کرد
رئيس‌جمهوري با تأکيد بر اينکه کتاب نقشی اساسي براي جامعه و نسل جوان دارد، عنوان کرد: «زماني که به موضوع تحريم توتون و تنباکو در بيش از 150 سال قبل نگاه مي‌کنيم، درمي‌يابيم که در آن زمان با يک سطر و مکتوبي کوتاه تحولي بزرگ در جامعه اسلام ايجاد شد. در زمان پيش از پيروزي انقلاب اسلامي نيز مشاهده مي‌کرديم که زماني که ساواک به خانه‌اي حمله مي‌کرد، کتابخانه آن مکان اولين مقصد آنها بود و آنها افراد را بر مبناي کتاب‌هايي که در کتابخانه‌شان قرار مي‌دادند محاکمه مي‌کردند. ورود سياست به دسته‌هاي عزاداري در ايران نتيجه نقش نويسندگان و انتشار مقالات آنها در روزنامه‌ها، کتاب‌ها و اعلاميه‌ها بود. انقلاب اسلامي ايران، انقلاب بيان، قرائت و سخن است».
وزارت ارشاد مميزي را به فرهيختگان واگذار کند
روحاني همچنين درباره نقش دولت در حمايت از نويسندگان با بيان اينکه دولت در اين زمينه بايد تسهيل‌گر و کمک‌کننده باشد، تأکيد کرد: «يکي از مسائلي که درباره نويسندگان مطرح مي‌شود، موضوع مميزي است. در اين زمينه وزارت ارشاد بايد مميزي خود را به انجمن‌هاي نويسندگان، ناشران و فرهيختگان بزرگ واگذار کند تا اين فرايند در آنجا دقيق‌تر انجام شود». او با تأکيد بر اينکه انجام هر کاري که به اهل آن واگذار شود موفق‌تر خواهد بود، افزود: «به‌طورمثال در کشور ما زماني که مي‌خواهيم فردي را براي مجلس يا رياست‌جمهوري کانديدا کنيم، او را به مراجع مختلف ذي‌صلاح معرفي می‌کنیم و از فيلترهاي مختلف عبور مي‌دهيم، اما در دنيا شرايط به گونه ديگري است؛ در برخي کشورها دو، سه حزب بزرگ فعاليت مي‌کنند و اين احزاب براي حفظ آبروي خود تمام فيلترهايي را که ما لحاظ مي‌کنيم، در داخل گروه و حزب خود در نظر مي‌گيرند و در نهايت فردي را به‌عنوان کانديدا معرفي مي‌کنند». رئيس‌جمهوري با بيان اينکه هر دو جامعه داراي فيلترهايي است، ادامه داد: «در اينکه يک تصميم در اتاقي گرفته شود يا اينکه در يک سالن بزرگ، تفاوت بسياري وجود دارد و در سالن مي‌توان تصميمات بهتري گرفت. در همين راستا نيز در بخش‌هاي گوناگون، از جمله کتاب، فيلم، تئاتر و بخش‌هاي ديگر فرهنگ و هنر بايد چنين کاري انجام شود و امور را به مردم و انجمن‌هاي تخصصي واگذار کنيم». روحاني با تأکيد بر اينکه امروز فضاي مجازي دنياي جديدي را آغاز کرده است، گفت: «در دوره‌اي نويسندگان و انديشمندان مي‌نوشتند و مردم مطالب آنها را مي‌خواندند، اما امروز اين مردم هستند که مي‌نويسند و نويسندگان و انديشمندان مطالب آنها را مي‌خوانند. امروز در دوره‌اي قرار داريم که ابتدا نويسندگان بايد کتاب‌ها و مطالب جوانان را که در فضاي مجازي به طور مداوم مي‌نويسند و مي‌گويند، مطالعه کنند».
دعوت روحاني براي شرکت مردم در راهپيمايي
همچنين، رئيس‌جمهوري روز گذشته در جلسه هيئت دولت، همه مردم ايران در سراسر کشور، اعم از زن و مرد و جوانان را به حضور باشکوه‌تر و مصمم‌تر در راهپيمايي ۲۲ بهمن دعوت کرد و گفت: «امروز بايد با حضور باشکوه خود به همه آن توطئه‌ها پاسخ قاطع و محکم بدهيم. نسل جوان هم بايستي در اين راهپيمايي، عزم خود را براي شکوفايي اقتصادي و اشتغال‌زايي در کشور و طرح‌هايی که مي‌توانند بازآفريني و شکوفايي ايجاد کنند، نشان دهد».